CHL-Final: Geneve-Servette / Skellefteå AIK 20/2 kl 1930

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

p-play
Posts: 6789
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: CHL-Final: Geneve-Servette / Skellefteå AIK 20/2 kl 1930

Post by p-play »

Det är helt klart mentalt. Motståndarna gör ingen bra match och deras målvakt ser ihålig ut. Man hade chansen att få till en final på hemmaplan och Norran och all media började skriva om det. Då gör man en riktigt plattmatch och schabblar bort det. Nu blev det återigen samma sak när Pudas innan pratar om betydelse om att vinna och sedan går ut och spelar hockey stillastående. Det här sitter i huvudet och laget klarar inte av att hantera anspänningen och spela avslappnat. Man måste ta in någon som pratar om det och avdramatiserar det hela och ser till att lägga alla guldmålningar och Norranförfrågningar och annan skit åt sidan. Mitt förslag är att ringa Slettvoll och ta in honom som en extra resurs. En lugn och intelligent mysfarbror som har varit med om det mesta är vad som behövs tillsammans med lite matchcoachning.
Randyandy
Posts: 87
Joined: 22 Jun 2011, 12:13

Re: CHL-Final: Geneve-Servette / Skellefteå AIK 20/2 kl 1930

Post by Randyandy »

Om man inte vinner det slutgiltiga priset så förlorar man någon gång en avgörande match.
De flesta gör det långt före finalen.
Att AIK inte har ett lag byggt för slutspel känns falskt med facit att vi har gått till final så pass ofta.
Varför det blivit så många finalförluster? Ibland klart sämre lag. Ibland tillfälligheter. Ibland vette fan. Men vi har i alla fall varit där. Slagit ut "fysiska" lag i kvart och semi.
Just den här var en bäst av 1 och det gick inte. Men något systemfel vet jag inte, vi har inte material att vara det tuffaste laget (annat än i utvisningsligan tydligen).
Snarare är ju Geneve ett lyxlag med en spelarbudget AIK bara kan drömma om. Ska ju vara vinst för dom hemma i normalfallet.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: CHL-Final: Geneve-Servette / Skellefteå AIK 20/2 kl 1930

Post by Chippen »

Vi kommer inte vinna något Guld med Robban som HC.

Vi ligger under med 3-1, spelet hackar och vi får helt enkelt inte grepp om pucken.
Gör något i båset, ändra om i kedjor, match kedjorna olika. Alla behöver inte ha lika mycket istidi 5vs5.

Vad händer? Nada....
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: CHL-Final: Geneve-Servette / Skellefteå AIK 20/2 kl 1930

Post by ossian »

Randyandy wrote: 20 Feb 2024, 22:57 Om man inte vinner det slutgiltiga priset så förlorar man någon gång en avgörande match.
De flesta gör det långt före finalen.
Att AIK inte har ett lag byggt för slutspel känns falskt med facit att vi har gått till final så pass ofta.
Varför det blivit så många finalförluster? Ibland klart sämre lag. Ibland tillfälligheter. Ibland vette fan. Men vi har i alla fall varit där. Slagit ut "fysiska" lag i kvart och semi.
Just den här var en bäst av 1 och det gick inte. Men något systemfel vet jag inte, vi har inte material att vara det tuffaste laget (annat än i utvisningsligan tydligen).
Snarare är ju Geneve ett lyxlag med en spelarbudget AIK bara kan drömma om. Ska ju vara vinst för dom hemma i normalfallet.
Geneve har bra spets men halva laget aker pa ladret. Enorm skillnad pa skridskoakning. Vi tar enkelt in pucken i zon gang pa gang, men dar hander nada. Vi gor en ganska dalig match men ar anda det klart battre laget.

Vad kravs for att vi ska vinna en sadan har match! Ett par ovantade dragningar? Ett par smorpass. PP mal. En fin styrning. Ett skott i krysset. Individuella prestationer. Kanns som manga av vara spelare har lite for hog anspanning ikvall. Salomonsson, Sikura, letten, Zeb Forsfjall, de ser avslappnade ut men de flesta andra ser spanda ut
p-play
Posts: 6789
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: CHL-Final: Geneve-Servette / Skellefteå AIK 20/2 kl 1930

Post by p-play »

Det är liksom ingen slump att man har så här många finalförluster. Några gånger har vi varit det klart sämre laget och gjort det bra att bara gå till final, men för det mesta har det sett ut som ikväll. Man behöver helt klart ta tag i det. För övrigt så såg Söderströms väldigt seg ut rörelsemönstret så man gjorde nog fel målvaktsval, men det är alltid enkelt att vara efterklok. Dzierkals visade faktiskt klass. Han spelade med pondus och vann de flesta närkamper, samtidigt som han skapade offensivt. Det skall bli kul att se honom i slutspelet. Det kanske är en spelare som växer med uppgiften.
User avatar
Miklosoft
Posts: 293
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: CHL-Final: Geneve-Servette / Skellefteå AIK 20/2 kl 1930

Post by Miklosoft »

Första halvan män mot pojkar... Men hela matchen speglar SHL:s problem... Man ska inte tackla i SHL och när man möter lag utanför skyddade kuddrummet så blir det problem.
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
User avatar
Erwynn
Posts: 2418
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: CHL-Final: Geneve-Servette / Skellefteå AIK 20/2 kl 1930

Post by Erwynn »

Lätt att peka på fysiken men gör vi inte ett mål i PP och släpper in två i BP så vinner man inte en finalmatch oavsett hur många tacklingar vi delar ut.
Hata allt.
dovienya
Posts: 2219
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: CHL-Final: Geneve-Servette / Skellefteå AIK 20/2 kl 1930

Post by dovienya »

Jag har kollat varje match i CHL. Tycker det är en pajasturnering fortfarande, ffa pga svenska publiken och nu även lottningen med matcherna i serien, men men... jag vill alltid se trevlig hockey från vårat AIK.
Jag är idag våldsamt imponerad av stämningen i arenan och även mycket imponerad av starten från Geneve. Pojkar mot män. Vi var inte beredda. Alls.

Jag är därför också våldsamt oimponerad över vår kapacitet att dyrka upp igelkottaförsvaret när chocken släppte. När Servette boxar i egen zon och närapå ställer sig vid sargen i förväg (nästan oavsett hur vi kommer in i o-zon) för att de scoutat oss väl, och vi ÄNDÅ runkar sarg varje jävla "anfall" mot större starkare och fysiskare spelare som redan är på plats vid sargen där vi lägger puck... då måste man ju ifrågasätta om vi spelar en "kreativ hockey" eller om vi är ett tydligt offer för "systemet", som Siken, AJ och Dzierkals pratade om när de intervjuades som nyanställda. Siken och Letten är oskolade i systemet, och var väl de två som inte var katastrofala första 52 minuterna av matchen idag. Är det för att de inte är inne i "systemet" och inte är lika lättlästa (lettlästa?)... ?

Eller är tanken med sargsargandet att vi tvingar dem att åka mycket skridskor i egen zon så att de blir lika trötta som vi?

Nåja. Det är idrott, och det är svårt att hämta sig från en sådan start som vi fick. Känslor är också varför man hatar idrott.. och älskar.
Bra kämpat, trots allt.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: CHL-Final: Geneve-Servette / Skellefteå AIK 20/2 kl 1930

Post by Chippen »

p-play wrote: 20 Feb 2024, 23:22 Det är liksom ingen slump att man har så här många finalförluster. Några gånger har vi varit det klart sämre laget och gjort det bra att bara gå till final, men för det mesta har det sett ut som ikväll. Man behöver helt klart ta tag i det. För övrigt så såg Söderströms väldigt seg ut rörelsemönstret så man gjorde nog fel målvaktsval, men det är alltid enkelt att vara efterklok. Dzierkals visade faktiskt klass. Han spelade med pondus och vann de flesta närkamper, samtidigt som han skapade offensivt. Det skall bli kul att se honom i slutspelet. Det kanske är en spelare som växer med uppgiften.
Helt otroligt att du väljer att peka på Söderström ikväll.
Två mål är riktigt bra spelat av Genève, där pucken går långt över centrallinjen. Vilket gör långa förflyttningar och där fristående spelare får dra in pucken. Ett av målen är ju Nilsson som kommer efter, där Söderström faktiskt är nära att rädda. Tror nästan han hade räddat pucken om stolpen suttit fast bättre.
Ett mål är en styrning.

Men så klart såg Söderström seg ut. Att han inte täcker upp för t.ex Nilsson på ett bättre sätt, eller förutspår ett pass bakom ryggen.
Fan så kass han är.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6789
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: CHL-Final: Geneve-Servette / Skellefteå AIK 20/2 kl 1930

Post by p-play »

Chippen wrote: 21 Feb 2024, 00:55
p-play wrote: 20 Feb 2024, 23:22 Det är liksom ingen slump att man har så här många finalförluster. Några gånger har vi varit det klart sämre laget och gjort det bra att bara gå till final, men för det mesta har det sett ut som ikväll. Man behöver helt klart ta tag i det. För övrigt så såg Söderströms väldigt seg ut rörelsemönstret så man gjorde nog fel målvaktsval, men det är alltid enkelt att vara efterklok. Dzierkals visade faktiskt klass. Han spelade med pondus och vann de flesta närkamper, samtidigt som han skapade offensivt. Det skall bli kul att se honom i slutspelet. Det kanske är en spelare som växer med uppgiften.
Helt otroligt att du väljer att peka på Söderström ikväll.
Två mål är riktigt bra spelat av Genève, där pucken går långt över centrallinjen. Vilket gör långa förflyttningar och där fristående spelare får dra in pucken. Ett av målen är ju Nilsson som kommer efter, där Söderström faktiskt är nära att rädda. Tror nästan han hade räddat pucken om stolpen suttit fast bättre.
Ett mål är en styrning.

Men så klart såg Söderström seg ut. Att han inte täcker upp för t.ex Nilsson på ett bättre sätt, eller förutspår ett pass bakom ryggen.
Fan så kass han är.
Jag har inte sagt det. Han har ingen lätt match, men gör inte heller de där extrema räddningar som han kan göra ibland och som Lindvall gjort i de senaste matcherna. Jag tyckte inte att han såg lika smidig ut som vanligt. Det är inte p g a honom som vi förlorar. Vi gör en riktigt dålig match där vi försöker stressa fram chanser samtidigt som motståndarna låter dem komma till sig, precis som det brukar se ut i Växjö-matcher.
Håkan
Posts: 75
Joined: 29 Dec 2012, 16:54

Re: CHL-Final: Geneve-Servette / Skellefteå AIK 20/2 kl 1930

Post by Håkan »

Vi ska inte vara för hårda. Allt, precis allt var bäddat o krattat för att Schweiz skulle få sin första CHL. Jag tycker det slutade så bra som det kunde göra.
Positivt AIK fick finalrutin o har hunger kvar till viktigare SHL.
nordan
Tompa
Posts: 518
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: CHL-Final: Geneve-Servette / Skellefteå AIK 20/2 kl 1930

Post by Tompa »

Det är ingen tillfällighet att AIK förlorat fyra raka SM-finaler och nu även CHL-finalen.
Som igår är man inte bäst när det gäller, det blir inga nya guld förrän AIK hittar lösningen på det.
Winning isn't everything, it's the only thing
User avatar
kopitar
Posts: 2575
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: CHL-Final: Geneve-Servette / Skellefteå AIK 20/2 kl 1930

Post by kopitar »

Vill ni bli mörkrädda gå in på Facebookgruppen skellefteå aik och läs kommentarerna, man skäms nästan.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: CHL-Final: Geneve-Servette / Skellefteå AIK 20/2 kl 1930

Post by Trollet »

kopitar wrote: 21 Feb 2024, 09:35 Vill ni bli mörkrädda gå in på Facebookgruppen skellefteå aik och läs kommentarerna, man skäms nästan.
Kan rekommendera alla att gå ur såna där grupper. Det gör underverk för mentalhygienen.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Erwynn
Posts: 2418
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: CHL-Final: Geneve-Servette / Skellefteå AIK 20/2 kl 1930

Post by Erwynn »

Håkan wrote: 21 Feb 2024, 05:30 Vi ska inte vara för hårda. Allt, precis allt var bäddat o krattat för att Schweiz skulle få sin första CHL. Jag tycker det slutade så bra som det kunde göra.
Positivt AIK fick finalrutin o har hunger kvar till viktigare SHL.
Frågan är dock hur mycket energi den här urladdningen har sugit ut och hur vi repar oss inför avslutningen. Nu är det match tre dagar i veckan framöver och det är tight i tabellen. Faller vi ur ramen i bara ett par matcher och inte orkar gå på som vi ska slutar vi snabbt femma, kanske sexa och det blir en jävligt tuff väg in i slutspelet.
Hata allt.
User avatar
StigVig
Posts: 1574
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: CHL-Final: Geneve-Servette / Skellefteå AIK 20/2 kl 1930

Post by StigVig »

Ständiga 2:an👎
Var inte med på 50-talet MEN då dominerade 2 lag i svensk hockey. Djurgården och AIK
Vi samlade på oss en hel hög med silvermedaljer DIF tog alltid guldet, vi tog alltid silvret. Så historiskt sett sä sitter looosermentaliteten i väggarna, vi blir alltid 2:a.
In med en psykolog för hela klubben, som kan förvandla klubben till en vinnare igen👍
Krossa Skiten!!!!!
p-play
Posts: 6789
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: CHL-Final: Geneve-Servette / Skellefteå AIK 20/2 kl 1930

Post by p-play »

StigVig wrote: 21 Feb 2024, 12:17 Ständiga 2:an👎
Var inte med på 50-talet MEN då dominerade 2 lag i svensk hockey. Djurgården och AIK
Vi samlade på oss en hel hög med silvermedaljer DIF tog alltid guldet, vi tog alltid silvret. Så historiskt sett sä sitter looosermentaliteten i väggarna, vi blir alltid 2:a.
In med en psykolog för hela klubben, som kan förvandla klubben till en vinnare igen👍
+1. Det är en sak att förlora, en annan att kraftigt underprestera och plötsligt börja spela en lågtempohockey även när motståndarna drar upp tempot. Man blir oerhört små och det förstärks när motståndarna börjar att spela fysiskt, vilket är enkelt då vi blir stillastående. Man måste lära sig att gilla sådana här situationer för det gör man uppenbarligen inte. Sedan är matchcoachningen fortfarande bedrövlig.
lobo
Posts: 1575
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: CHL-Final: Geneve-Servette / Skellefteå AIK 20/2 kl 1930

Post by lobo »

Jag är av den åsikten att, visst, denna diskussion dels handlar om coachernas förmåga att få gruppen att prestera, men ännu mer om hur spelarna ÄR som spelartyper. Mycket går lära men människor är olika. Tror nog att de flesta spelare gör det bästa de kan, i vårt fall skills, fart, spelsystem. Men vi värvar sällan eller aldrig en Jimmie, Wernblom längre. Ett bra försök var Agostini men.. Ogge är närmast perfekt, tror fortfarande han kommer att vara avgörande i slutspelet. Jag vill inte en Turviainen, men jag skulle dö för en eller två moderna tjurskallar med äckligt flin och målkänsla. Kolla poängtabellen, och vi vet vad de bidrar med utöver ass och mål, Ogge, Tomascek, Sylvegård, Ejdsell, alla topp 5. (Drömde helt ärligt om Sylvegård) . Det finns inte så många som klarar vårt spelsystem av den sorten, men det måste vara prio, vi måste klara att hitta dem alt uppfostra dem.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
gestur
Posts: 114
Joined: 27 Jun 2011, 22:46

Re: CHL-Final: Geneve-Servette / Skellefteå AIK 20/2 kl 1930

Post by gestur »

Håller med om att vi håller oss för mycket längs sargerna. Vi måste kunna spela lite rakare.
Med det sagt tyckte jag det var en härlig match. En match som hade mycket känslor och jag pendlade då mellan hopp och förtvivlan vilket jag aldrig trott att CHL skulle få mig att göra. Jag är övertygad om att matchen gjorde oss gott i förlängningen. Det här var final och såna matcher måste man spela. Dzierkals tycker jag blir oerhört spännande i slutspelet.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: CHL-Final: Geneve-Servette / Skellefteå AIK 20/2 kl 1930

Post by Chippen »

Nu, någon dag efter matchen, så är det bara att inse att Geneve hade scoutat oss bra och gjorde en taktiskt väl genomförd match samtidigt som vi inte gjorde det.
Att inte Robban, från sin position i båset, så att vi hela tiden spelade oss in i deras press och därmed tappade pucken mot ett väl försvarande Geneve. Att vi inte frångick det sätt vi spelar på i SHL, när vi gång på gång körde fast är ytterst märkligt och ett stort svaghetstecken från Robban. Han verkar inte ha förmågan/ögat att kunna se vad som händer och sedan agera utifrån det.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
msoe
Posts: 1631
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: CHL-Final: Geneve-Servette / Skellefteå AIK 20/2 kl 1930

Post by msoe »

dovienya wrote: 21 Feb 2024, 00:09

Jag är därför också våldsamt oimponerad över vår kapacitet att dyrka upp igelkottaförsvaret när chocken släppte. När Servette boxar i egen zon och närapå ställer sig vid sargen i förväg (nästan oavsett hur vi kommer in i o-zon) för att de scoutat oss väl, och vi ÄNDÅ runkar sarg varje jävla "anfall" mot större starkare och fysiskare spelare som redan är på plats vid sargen där vi lägger puck... då måste man ju ifrågasätta om vi spelar en "kreativ hockey" eller om vi är ett tydligt offer för "systemet", som Siken, AJ och Dzierkals pratade om när de intervjuades som nyanställda. Siken och Letten är oskolade i systemet, och var väl de två som inte var katastrofala första 52 minuterna av matchen idag. Är det för att de inte är inne i "systemet" och inte är lika lättlästa (lettlästa?)... ?
Det här är något som jag har irriterat mig på till och från under en längre tid. Vi ska "tro på vår spelidé" oavsett vem vi möter och funkar det inte så fortsätter vi ändå bara i samma hjulspår, istället för att försöka se vad som inte fungerar när man har kört fast och försöka att korrigera det. Detta gör att det blir svårt mot lag med bra coacher, speciellt i matchserier där man möter samma lag flera gånger. Det är inte bara för att de är ett bra hockeylag som vi har så svårt för Växjö till exempel.
Post Reply