Silly Season 24/25

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Special Brew
Posts: 10061
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Silly Season 24/25

Post by Special Brew »

Fattar inte grejen. 39 år!
p-play
Posts: 6800
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 24/25

Post by p-play »

Man trodde att det var ett dåligt rykte, men uppenbarligen inte. Det känns som en Besserwisser-värvning där ingenjörerna (Forsell och scouten) suttit och tittat stats och nu vill bevisa sin egen förträfflighet. Det går att bevisa mycket med statistik, även att man inte behöver fysiska spelare, men i slutändan är det ändå så många andra faktorer som spelar in, inte minst att det är en annan sport i slutspelet. Med tanke på att det normalt sett tar nästan 1 år att kunna hantera sättet vi spelar på så kommer han att vara seg i benen av åldersskäl innan dess. Det mest märkliga är ändå att man hade kunnat värva honom för flera år sedan då det är en person som alla känner till. Det är liksom ingen framtidsman som man kommer att kunna få någon häpnadsväckande utveckling och som man kan bygga laget kring i 4-5 år. I bästa fall så levererar han poäng i ett andra PP i ett eller två år. Kanske har man budgeterat för Möller och då finns inget utrymme kvar för något annat? Nåja, det lär väl finnas intresse för honom från lag i Hockeyallsvenskan om han inte hänger med i tempot.
User avatar
kopitar
Posts: 2583
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 24/25

Post by kopitar »

Låt karln spela åtminstone 10 matcher innan sågen kommer fram. Men ja de är en underlig värvning, jag tror och hoppas forre ser något som vi andra inte ser.
nathrakh
Posts: 120
Joined: 16 Jun 2011, 19:04

Re: Silly Season 24/25

Post by nathrakh »

Jag tycker också att det är en mycket märklig värvning. Men okej, låt säga att han verkligen vill pröva på SHL sitt sista år och spelar för 30k per månad. Dvs. i praktiken ungefär som en junis som spelat sig till ett kontrakt. Då kanske det ändå är värt att ta in honom som bredd och avlastning på något jäkla sätt. Och blir det inte bra har vi inte bränt så mycket löneutrymme och torde utan svårigheter få ett allsvenskt lag att ta över lönen. Kanske kan han bidra med en personlighet i båset som driver på övriga laget (?)

Men nog hade en lovande ung up-coming från allsvenskan känts bättre..
User avatar
Erwynn
Posts: 2418
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly Season 24/25

Post by Erwynn »

p-play wrote:Man trodde att det var ett dåligt rykte, men uppenbarligen inte. Det känns som en Besserwisser-värvning där ingenjörerna (Forsell och scouten) suttit och tittat stats och nu vill bevisa sin egen förträfflighet. Det går att bevisa mycket med statistik, även att man inte behöver fysiska spelare, men i slutändan är det ändå så många andra faktorer som spelar in, inte minst att det är en annan sport i slutspelet. Med tanke på att det normalt sett tar nästan 1 år att kunna hantera sättet vi spelar på så kommer han att vara seg i benen av åldersskäl innan dess. Det mest märkliga är ändå att man hade kunnat värva honom för flera år sedan då det är en person som alla känner till. Det är liksom ingen framtidsman som man kommer att kunna få någon häpnadsväckande utveckling och som man kan bygga laget kring i 4-5 år. I bästa fall så levererar han poäng i ett andra PP i ett eller två år. Kanske har man budgeterat för Möller och då finns inget utrymme kvar för något annat? Nåja, det lär väl finnas intresse för honom från lag i Hockeyallsvenskan om han inte hänger med i tempot.
Fast framtidsnamnen sticker ju efter en säsong numer? Värvar vi ex Brandsegg Nygård som är betydligt mer intressant gör han väl max 15 pinnar sen drar han till NHL. Eriksson har nog god potential att göra en bra säsong direkt han kliver in och slår det inte väl ut tar nog SSK tillbaka honom när som.

Behövs en mysgubbe i laget också. Dom äldsta kan ju inte vara typ 32/33.
Hata allt.
User avatar
vonschnauser
Posts: 985
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 24/25

Post by vonschnauser »

Det är ju om inte annat en värvning ingen såg komma. Jag kan tycka det känns spännande ändå när jag fått tänka på det lite. För jag fattar egentligen INGENTING. Han borde ju vara en spelare vi inte ska ta i med tång. Vi brukar värva kvicka spelare som är på väg uppåt i karriären. Nu gör vi precis tvärt om. På pappret borde han ju funka i tex Växjö och deras tempo. Men jag har svårt att se att vi bara gör detta utan en baktanke. Jag är väldigt nyfiken på vad det är. Spännande. Men jag är redo med sågen!
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 24/25

Post by nr86 »

Är det Jimpa som tagit över Forsells jobb? Kan tänka mig Jimmy och Markus känner varandra rätt bra. 39 bast i höst!! Ja vad ska man säga? Känns overkligt på något vis.
p-play
Posts: 6800
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 24/25

Post by p-play »

Erwynn wrote: 19 Feb 2024, 14:28
p-play wrote:Man trodde att det var ett dåligt rykte, men uppenbarligen inte. Det känns som en Besserwisser-värvning där ingenjörerna (Forsell och scouten) suttit och tittat stats och nu vill bevisa sin egen förträfflighet. Det går att bevisa mycket med statistik, även att man inte behöver fysiska spelare, men i slutändan är det ändå så många andra faktorer som spelar in, inte minst att det är en annan sport i slutspelet. Med tanke på att det normalt sett tar nästan 1 år att kunna hantera sättet vi spelar på så kommer han att vara seg i benen av åldersskäl innan dess. Det mest märkliga är ändå att man hade kunnat värva honom för flera år sedan då det är en person som alla känner till. Det är liksom ingen framtidsman som man kommer att kunna få någon häpnadsväckande utveckling och som man kan bygga laget kring i 4-5 år. I bästa fall så levererar han poäng i ett andra PP i ett eller två år. Kanske har man budgeterat för Möller och då finns inget utrymme kvar för något annat? Nåja, det lär väl finnas intresse för honom från lag i Hockeyallsvenskan om han inte hänger med i tempot.
Fast framtidsnamnen sticker ju efter en säsong numer? Värvar vi ex Brandsegg Nygård som är betydligt mer intressant gör han väl max 15 pinnar sen drar han till NHL. Eriksson har nog god potential att göra en bra säsong direkt han kliver in och slår det inte väl ut tar nog SSK tillbaka honom när som.

Behövs en mysgubbe i laget också. Dom äldsta kan ju inte vara typ 32/33.
Ja, men han är ju redo för pension efter en säsong. ;) Värvar vi en yngre så får vi övergångspengar. En spelare i slutet av karriären rycker inte upp familjen för att spela för en juniorlön. Om vi hade värvat honom för 5 år sedan så kanske jag hade förstått det. Nu är det extremt korttänkt och jag förstår inte tanken med värvningen.
andreas22222
Posts: 1570
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Silly Season 24/25

Post by andreas22222 »

Låter nog mera som 100 tusen / månad om man ska tro på Mr Madhawk.
Balotelli
Posts: 327
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Silly Season 24/25

Post by Balotelli »

Jag är mer positiv än de flesta här kring denna värvning. Såklart konstigt att det plockas in en fossil men jag ser det också som troligt att vi får in en lagpappa, grym i pp, motiverad, uppenbarligen skillad spelare till säg ca 70k / månad. worst case så är han tillbaka i SSK snabbt och det har knappt kostat.
Uppsidan stor, bör kunna göra ca 30p.

En cigarrstump andra bortser ifrån men bör finnas någon puff kvar.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly Season 24/25

Post by GroovyEd »

Äh! Lätt att vara negativ kring denna värvning men jag har bestämt mig för att tycka den är rätt kul.
p-play
Posts: 6800
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 24/25

Post by p-play »

Har Lindholm någon out-klausul i kontraktet? Det skulle vara intressant att veta till vilken roll/position han är värvad till. Om vi skulle tappa någon center så kanske han är påtänkt som länk i en tredjekedja?
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly Season 24/25

Post by king_louie »

Ja den såg man inte komma precis.
Imponerande stats har han då, speciellt med tanke på att han lirat med Vita Hästen typ hela karriären och nu i ett bättre lag har han ökat på det.
Kan vi ha nytta av honom ett par säsonger så why not.
Lite orolig dock att vi ska sätta honom i Thomson-träning på gamla dar, det tror jag inte funkar.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 24/25

Post by nr86 »

Oj vad man vill höra motiveringen till detta vägval. Vet Forsell att Lirre, Pär eller Sampan försvinner? Är han tänkt att ta en annan roll i föreningen? Kanske inte ska spela? Vad vet jag..........
andreas22222
Posts: 1570
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Silly Season 24/25

Post by andreas22222 »

Går ju mer och mer åt skills träning. Kanske spelare en säsong sen lära ut PP / slå öppnande pass osv.
p-play
Posts: 6800
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 24/25

Post by p-play »

Den här värvningen skulle kännas logisk om vi tappar någon center utomlands på 1-2 år.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 24/25

Post by nr86 »

Måste erkänna att jag har ganska dålig koll på Eriksson. Har sett en del matcher med ssk och då sticker han ut. Men är han en utpräglad center eller vinge? Kanske Forsell går efter Widell när han ändå håller på 😂
fralle73
Posts: 145
Joined: 16 Jun 2011, 18:55

Re: Silly Season 24/25

Post by fralle73 »

Nu har ju herr Eriksson gjort 55 p på 43 matcher väl ?Drygt 1.28/match .Och med 9 matcher kvar ca 12 p till eller vad nu ssk har kvar blir det då ca 67 p.
JJ gjorde väl runt 70 eller däromkring i modo när han kom till Skellefteå?
Och är inte snabbare på skridskorna än Marcus Eriksson så tror det kan bli bra det här med gubben att få köra 1 år i SHL med Skellefteå och med betydligt bättre spelare omkring sig än i ssk
User avatar
Erwynn
Posts: 2418
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly Season 24/25

Post by Erwynn »

p-play wrote:Den här värvningen skulle kännas logisk om vi tappar någon center utomlands på 1-2 år.
Han går ju som ytter i SSK?
Hata allt.
shaquille
Posts: 1976
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Silly Season 24/25

Post by shaquille »

En av dom märkligaste värvningar någonsin.
User avatar
vonschnauser
Posts: 985
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 24/25

Post by vonschnauser »

fralle73 wrote: 19 Feb 2024, 21:51 Nu har ju herr Eriksson gjort 55 p på 43 matcher väl ?Drygt 1.28/match .Och med 9 matcher kvar ca 12 p till eller vad nu ssk har kvar blir det då ca 67 p.
JJ gjorde väl runt 70 eller däromkring i modo när han kom till Skellefteå?
Och är inte snabbare på skridskorna än Marcus Eriksson så tror det kan bli bra det här med gubben att få köra 1 år i SHL med Skellefteå och med betydligt bättre spelare omkring sig än i ssk
JJ var rätt medioker här år 1…
fralle73
Posts: 145
Joined: 16 Jun 2011, 18:55

Re: Silly Season 24/25

Post by fralle73 »

vonschnauser wrote: 19 Feb 2024, 22:55
fralle73 wrote: 19 Feb 2024, 21:51 Nu har ju herr Eriksson gjort 55 p på 43 matcher väl ?Drygt 1.28/match .Och med 9 matcher kvar ca 12 p till eller vad nu ssk har kvar blir det då ca 67 p.
JJ gjorde väl runt 70 eller däromkring i modo när han kom till Skellefteå?
Och är inte snabbare på skridskorna än Marcus Eriksson så tror det kan bli bra det här med gubben att få köra 1 år i SHL med Skellefteå och med betydligt bättre spelare omkring sig än i ssk
JJ var rätt medioker här år 1…
Japp ,men M.E med sina 38 år har ju betydligt mer rutin än JJ när han kom .
Frågan är igentligen om kroppen kommer hålla .
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly Season 24/25

Post by lobo »

Luktar Lirre-ska-casha-in i Schweiz lång väg.. Välförtjänt i så fall
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Ultron
Posts: 383
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Silly Season 24/25

Post by Ultron »

Vi brukar väl inte släppa spelare som har kontrakt till Schweiz? Det var ju poppis med KHL för tio år sedan, men här spelar man väl ut sina kontrakt innan man drar till alperna? Lirre och Eriksson är ju dessutom väldigt olika spelartyper.

Ska bli spännande att höra intervjuerna sedan när det blir officiellt.
Fdskebo
Posts: 1111
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Silly Season 24/25

Post by Fdskebo »

Finns det några eventuella "hemvändare" i AHL med utgående kontrakt som skulle kunna vara på tapeten till nästa säsong?

Jonte Berggren skulle vara en dröm som ersättare för Sikura, men det känns aningens långsökt. Sitter förvisso på utgående kontrakt men snittar över 1p/match i AHL.

Wilsby har det också pratats om, känns väl som ett mer realistiskt förvärv frånsett att det är Granberg som ska ersättas i första hand. Men han är som klippt och skuren för vårt spel. Grym skridskoåkning och ett bra förstapass.

Linus Karlsson har ju inte riktigt fått chansen heller, rightare och sniper som det har pratats om i omgångar. Också utgående kontrakt.


Vilka fler?
User avatar
Erwynn
Posts: 2418
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly Season 24/25

Post by Erwynn »

Ultron wrote: 20 Feb 2024, 17:44 Vi brukar väl inte släppa spelare som har kontrakt till Schweiz? Det var ju poppis med KHL för tio år sedan, men här spelar man väl ut sina kontrakt innan man drar till alperna? Lirre och Eriksson är ju dessutom väldigt olika spelartyper.

Ska bli spännande att höra intervjuerna sedan när det blir officiellt.
Han går ju dessutom inte som center i SSK och med tanke på att vi redan sitter på fem centrar under kontrakt tror jag knappast vi plockar in honom för att gå som center här heller.
Hata allt.
andreas22222
Posts: 1570
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Silly Season 24/25

Post by andreas22222 »

Ska man gå efter statisk som inte är allt men säger en del.

https://hockeyviz.com/

Har kollat 2000 NHL spelare och enligt hockey labbet podd sammanställnlng av den

Ligger spelarens peak i gjorda poäng vid 23-24 års ålder.
Defensivt lite senare.

Sen kan man som sagt väga in vem man spelar med, om man ofta startar offensivt eller defensivt i vilket lag man spelar osv.

Säger dock en del kan jag tycka vilka pengar man ska lägga på spelare i vilka åldrar.

Är Marcus värvad får han gärna bevisa annorlunda men känns som en väldigt märklig värvning om man inte har en tanke han ska ta någon fler roll på sikt i föreningen efter sin spelarkarriär.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1627
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly Season 24/25

Post by Dwight_Shrute »

Karlberg till Örebro om IKO åker ur, ser jag.....
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 24/25

Post by marre »

Vem är det? ;)
User avatar
Erwynn
Posts: 2418
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly Season 24/25

Post by Erwynn »

Sen comeback av Erik Karlberg?
Hata allt.
Post Reply