Silly Season 24/25

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1626
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly Season 24/25

Post by Dwight_Shrute »

Att vi inte ska ha spelare som tar upp platser för egna fjunisar är självklart. Måste dock ifrågasätta att det skulle finnas någon större sign-on och/eller sign-off på en spelare som Dzierkals. Om det gör det så måste man börja fundera över de som ansvarar för kontraktsskrivandet i AIK.. När han kom till oss var han en andralina/tredjelina - spelare i ett tjeckiskt mittenlag och hade misslyckats i både AHL och KHL i bottenlag. Att betala stora pengar för sådant är direkt idiotiskt. Han har ju inga siffror någonstans som säger att han skulle vara en produktiv spelare, alltså måste han varit påtänkt för en roll som motsvarar ungefär den han tagit - jobbig checking-spelare för motståndarna..och som vissa säger - någon slags stabil erfarenhet och acceptans för att jobba för att stänga ner motståndare på någorlunda hög nivå..

..en roll som jag hoppas att man inte tänker att unga juniorspelare med *helt* andra företräden och styrkor ska hålla på med och därigenom förstöra/sudda ut de produktiva egenskaper man haft i J20. Med tanke på de extremt små marginaler som finns i modern elithockey är det viktigt att ta hand om och förädla unga spelares bästa förmågor ganska tidigt i fjunisåldern. Bättre då med utlåningar och löfte om visst antal matcher i andralinan i SHL under ett-två år..och det är så klart inte alltid något som fungerar för vissa personligheter.. (Keilin etc.)

Så, Dzierkals är ett "nödvändigt ont" så länge man inte har juniorspelare som faktiskt accepterar och inte "förstörs" av att vara checkingspelare på någorlunda nivå. (Linus Lindströms växer inte på träd - därför ska vi vara sjukt rädda om honom..) Som jag förstår det är Martins också en väldigt bra "omklädningsrumsspelare" och det ska så klart inte underskattas på något sätt. Tror också att han - likt Kuhn - kommer göra en mycket bättre andra säsong hos oss.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 24/25

Post by p-play »

Dwight_Shrute wrote: 25 Jan 2024, 10:49 Att vi inte ska ha spelare som tar upp platser för egna fjunisar är självklart. Måste dock ifrågasätta att det skulle finnas någon större sign-on och/eller sign-off på en spelare som Dzierkals. Om det gör det så måste man börja fundera över de som ansvarar för kontraktsskrivandet i AIK.. När han kom till oss var han en andralina/tredjelina - spelare i ett tjeckiskt mittenlag och hade misslyckats i både AHL och KHL i bottenlag. Att betala stora pengar för sådant är direkt idiotiskt. Han har ju inga siffror någonstans som säger att han skulle vara en produktiv spelare, alltså måste han varit påtänkt för en roll som motsvarar ungefär den han tagit - jobbig checking-spelare för motståndarna..och som vissa säger - någon slags stabil erfarenhet och acceptans för att jobba för att stänga ner motståndare på någorlunda hög nivå..

..en roll som jag hoppas att man inte tänker att unga juniorspelare med *helt* andra företräden och styrkor ska hålla på med och därigenom förstöra/sudda ut de produktiva egenskaper man haft i J20. Med tanke på de extremt små marginaler som finns i modern elithockey är det viktigt att ta hand om och förädla unga spelares bästa förmågor ganska tidigt i fjunisåldern. Bättre då med utlåningar och löfte om visst antal matcher i andralinan i SHL under ett-två år..och det är så klart inte alltid något som fungerar för vissa personligheter.. (Keilin etc.)

Så, Dzierkals är ett "nödvändigt ont" så länge man inte har juniorspelare som faktiskt accepterar och inte "förstörs" av att vara checkingspelare på någorlunda nivå. (Linus Lindströms växer inte på träd - därför ska vi vara sjukt rädda om honom..) Som jag förstår det är Martins också en väldigt bra "omklädningsrumsspelare" och det ska så klart inte underskattas på något sätt. Tror också att han - likt Kuhn - kommer göra en mycket bättre andra säsong hos oss.
Att det finns sign-on/sign-off är nog självklart då man kan undvika skatt genom det. Sedan hur stor den är vet nog bara de inblandad, men det brukar vara en signifikant del. Om man skulle förlänga så kommer säkert agenten att kräva en högre månadslön då den genomsnittliga månadslönen över kontraktsperioden annars sjunker. Jag har ingen aning hur Forsell tänker, men om de löneuppgifterna är exklusive sign-on/sign-off så kan han nog hitta en liknande spelare i Hockeyallsvenskan för mindre pengar. Adam P är en spelare i ungefär samma fack och han kanske vill återvända för mindre pengar.
Balotelli
Posts: 327
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Silly Season 24/25

Post by Balotelli »

Dwight_Shrute wrote: 25 Jan 2024, 10:49 Att vi inte ska ha spelare som tar upp platser för egna fjunisar är självklart. Måste dock ifrågasätta att det skulle finnas någon större sign-on och/eller sign-off på en spelare som Dzierkals. Om det gör det så måste man börja fundera över de som ansvarar för kontraktsskrivandet i AIK.. När han kom till oss var han en andralina/tredjelina - spelare i ett tjeckiskt mittenlag och hade misslyckats i både AHL och KHL i bottenlag. Att betala stora pengar för sådant är direkt idiotiskt. Han har ju inga siffror någonstans som säger att han skulle vara en produktiv spelare, alltså måste han varit påtänkt för en roll som motsvarar ungefär den han tagit - jobbig checking-spelare för motståndarna..och som vissa säger - någon slags stabil erfarenhet och acceptans för att jobba för att stänga ner motståndare på någorlunda hög nivå..

..en roll som jag hoppas att man inte tänker att unga juniorspelare med *helt* andra företräden och styrkor ska hålla på med och därigenom förstöra/sudda ut de produktiva egenskaper man haft i J20. Med tanke på de extremt små marginaler som finns i modern elithockey är det viktigt att ta hand om och förädla unga spelares bästa förmågor ganska tidigt i fjunisåldern. Bättre då med utlåningar och löfte om visst antal matcher i andralinan i SHL under ett-två år..och det är så klart inte alltid något som fungerar för vissa personligheter.. (Keilin etc.)

Så, Dzierkals är ett "nödvändigt ont" så länge man inte har juniorspelare som faktiskt accepterar och inte "förstörs" av att vara checkingspelare på någorlunda nivå. (Linus Lindströms växer inte på träd - därför ska vi vara sjukt rädda om honom..) Som jag förstår det är Martins också en väldigt bra "omklädningsrumsspelare" och det ska så klart inte underskattas på något sätt. Tror också att han - likt Kuhn - kommer göra en mycket bättre andra säsong hos oss.
Jag vill tro att det går hitta i juniorleden alternativt i HA. Jag kan tänka mig rakt av tex Adam P, lokal kille sannolikt billig. McDavid offensivt jämfört med Martins och dessutom bra i Bp och en bra kille. Fortier i löven, Forslund i Tingsryd mm. Alla dessa bör vara minst lika vettiga ekonomiskt och inte lika begränsade offensivt.
Frantisek Pospisil
Posts: 1414
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 24/25

Post by Frantisek Pospisil »

Att han är vår kanske genom tiderna bästa spelare i boxplay spelar alltså ingen roll.
Säger väl en del om kunskapen på detta forum.
Hellre en dubbelt så dyr tysk med en farsa känd som det skridskoåkande skafferiet ( eller vad det var) än en okänd, hyffsat billig lett som har en aldrig tidigare skådad +- i boxplay.
Ja, jag upphör aldrig att förvånas....
Balotelli
Posts: 327
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Silly Season 24/25

Post by Balotelli »

Frantisek Pospisil wrote: 25 Jan 2024, 13:16 Att han är vår kanske genom tiderna bästa spelare i boxplay spelar alltså ingen roll.
Säger väl en del om kunskapen på detta forum.
Hellre en dubbelt så dyr tysk med en farsa känd som det skridskoåkande skafferiet ( eller vad det var) än en okänd, hyffsat billig lett som har en aldrig tidigare skådad +- i boxplay.
Ja, jag upphör aldrig att förvånas....
Absolut han har fina stats i bp. men det har alla i vår trupp som spelar kontinuerligt i box. är det pga Martins vi har fina stats eller är hans fina statistik en produkt av ett bra system? sanningen ligger säkert någonstans mittemellan. Att det är vår genom tiderna bästa spelare i boxplay, det skriver jag inte under på
Balotelli
Posts: 327
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Silly Season 24/25

Post by Balotelli »

Balotelli wrote: 25 Jan 2024, 13:40
Frantisek Pospisil wrote: 25 Jan 2024, 13:16 Att han är vår kanske genom tiderna bästa spelare i boxplay spelar alltså ingen roll.
Säger väl en del om kunskapen på detta forum.
Hellre en dubbelt så dyr tysk med en farsa känd som det skridskoåkande skafferiet ( eller vad det var) än en okänd, hyffsat billig lett som har en aldrig tidigare skådad +- i boxplay.
Ja, jag upphör aldrig att förvånas....
Absolut han har fina stats i bp. men det har alla i vår trupp som spelar kontinuerligt i box. är det pga Martins vi har fina stats eller är hans fina statistik en produkt av ett bra system? sanningen ligger säkert någonstans mittemellan. Att det är vår genom tiderna bästa spelare i boxplay, det skriver jag inte under på.

Han är på 25e plats i +/- i spel 5-5 internt i vår trupp fyi
Frantisek Pospisil
Posts: 1414
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 24/25

Post by Frantisek Pospisil »

Första året ja.
Ähh orkar inte resonera med folk som inget förstår. Skriv 8 års kontrakt så slipper vi kylskåpskalla tyskar.
Balotelli
Posts: 327
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Silly Season 24/25

Post by Balotelli »

Frantisek Pospisil wrote: 25 Jan 2024, 14:05 Första året ja.
Ähh orkar inte resonera med folk som inget förstår. Skriv 8 års kontrakt så slipper vi kylskåpskalla tyskar.
Tur vi har ett sådant stort hockeyorakel som dig som kan undervisa oss noviser :)
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1626
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly Season 24/25

Post by Dwight_Shrute »

Eftersom vi vet väldigt lite om vad letten har i lön känns det ju rätt meningslöst att ta den diskussionen baserat enbart på spekulationer. Att det faktiskt finns en sign-on/sign-off är ju självklart, det har jag inte sagt något om, men att de skulle vara så himla stora i det här fallet tror jag inte alls på. Återigen - om det är så att man betalat dyrt för Martins så tycker jag absolut att det största problemet är de som skrivit det kontraktet med honom, inte Dzierkals egna tillkortakommanden på isen. Att han förmodligen vill ha höjd lön till nästa år är lika självklart det, men det blir ju så klart en fråga om förhandlingar. Han har ju inte siffror som styrker hans löneökningsambitioner och det inser nog både han och hans agent. Däremot har han en stor möjlighet att få spela i en bra liga i ett framgångsrikt och bra lag med en bra organisation. Det är också värt mycket, särskilt om han vill komma till typ Schweiz och tjäna lite stålar på riktigt innan karriären är över..

Ingen hade blivit gladare än jag om Adam P återvänt till AIK. För någon säsong sedan. Ni som säger att han är en "liknande spelare" har nog inte sett mycket av honom de senaste åren. I mina ögon är han en 2:a/3:e - linjespelare på hockeyallsvensk nivå, ungefär..Adam är inte lika fräsig och snabb som han en gång var. Det går långsammare och hans spel med puck har definitivt försämrats. Att spela honom i en fjärdelina hade *definitivt* varit ett hån mot våra juniorer..och då är jag någon som absolut vurmar för lokal förankring i spelatruppen.

Med allt detta sagt: jag tror inte alls att Dzierkals är någon frälsare och en spelare vi måste hålla fast vid, men jag tycker åren bevisat vad som kan hända med spelare som hamnar i AIKs organisation, även om de kommer från en ganska beskedlig bakgrund eller rent av karriärer som kört i diket. AIK som organisation är otroligt duktiga på att ge de spelare som vill ha den - chansen att utvecklas och komma tillbaka upp på den dikeskörda hästen. En säsong är alldeles för kort för att en spelare som denne lett ska kunna utvärderas. De flesta utländska spelare som hamnat - lite av en tillfällighet - i SHL behöver tid och varsam hand för att växa till sig ordentligt och bli en användbar spelare. Jag tycker att letten har alla möjligheter att formas till något bra. Är vi verkligen så få som sett att det finns kvaliteter att ta tillvara på och att hans tillkortakommanden måste gå att snickra bort?
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 24/25

Post by p-play »

Det märkliga är väl att man inte har fått ut mer av honom offensivt. Jag hade inte koll på honom tidigare, men han har rätt så bra stats (25 p i snitt i bra ligor är bra för att vara en spelare med en styrka i defensiven.) Det är antagligen det som man har sett när man har scoutat honom. Det som avgör är ju alltid slutspelet. K-hackl var ju enormt bra ett tag där i grundserien, men båda slutspelen blev ju förstörda av skador så slutändan blev det inte så lyckat.
Frantisek Pospisil
Posts: 1414
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 24/25

Post by Frantisek Pospisil »

Balotelli wrote: 25 Jan 2024, 14:16
Frantisek Pospisil wrote: 25 Jan 2024, 14:05 Första året ja.
Ähh orkar inte resonera med folk som inget förstår. Skriv 8 års kontrakt så slipper vi kylskåpskalla tyskar.
Tur vi har ett sådant stort hockeyorakel som dig som kan undervisa oss noviser :)
Ja jag har aldrig fel. En gång trodde jag att jag hade fel, men det var ett misstag.
Balotelli
Posts: 327
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Silly Season 24/25

Post by Balotelli »

Skillad. Men kaka på kaka om vi har J.Johnsson?
Antos
Posts: 288
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly Season 24/25

Post by Antos »

Känns det inte som att man skulle behöva få in en back nu med tanke på vad som hänt med Anton O eller litar man på Barkemo och Haara att fylla upp i ett slutspel?
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 24/25

Post by nr86 »

Antos wrote: 27 Jan 2024, 11:59 Känns det inte som att man skulle behöva få in en back nu med tanke på vad som hänt med Anton O eller litar man på Barkemo och Haara att fylla upp i ett slutspel?
Vi har snart en hyperladdad ASP i laget. 😁
Nej ingen till back ska in tror jag. Däremot måste skärpan upp bland de som spelar. Arvid är den ende som spelar prickfritt. Resten spelar för svårt i många situationer och tar felbeslut i farliga lägen.
marre
Posts: 3180
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 24/25

Post by marre »

Du vill ha sarg ut med andra ord
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 24/25

Post by nr86 »

marre wrote: 27 Jan 2024, 14:24 Du vill ha sarg ut med andra ord
Det sa jag inte!
MEN backarna måste förstå och väga av om det inte går att spela kreativt utan kanske som du säger sarg ut.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 24/25

Post by p-play »

HPK verkar skicka spelare. Någon som har koll på Eetu Tuulola och om skridskoåkning och spelförståelse håller för SHL? Ser annars ut på papperet som en en lämplig spelartyp att addera.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 24/25

Post by krysset »

Rykten säger att vi försöker locka Larsson till oss.
https://www.eliteprospects.com/player/1 ... ob-larsson
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 24/25

Post by nr86 »

krysset wrote: 28 Jan 2024, 18:11 Rykten säger att vi försöker locka Larsson till oss.
https://www.eliteprospects.com/player/1 ... ob-larsson
Äntligen gör tråden skäl för sitt namn 😁
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 24/25

Post by Empress »

Kopacka tre mål (so far) i kväll mot Röven.
Killen lär inte stå utan alternativ till hösten.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 24/25

Post by krysset »

Larssons kontrakt går ut denna säsong.
Kopacka vore något.
User avatar
kopitar
Posts: 2575
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 24/25

Post by kopitar »

Kopacka lär hamna i det lag som lägger högst bud, vilket lär bli Växjö Färjestad Frölunda.
marre
Posts: 3180
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 24/25

Post by marre »

Eller Luleå
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 24/25

Post by ossian »

marre wrote: 28 Jan 2024, 20:07Eller Luleå
Har han nog spekskompetens i hjarndodhet for att ga dit?
marre
Posts: 3180
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 24/25

Post by marre »

Herregud.
Antos
Posts: 288
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly Season 24/25

Post by Antos »

krysset wrote: 28 Jan 2024, 18:11 Rykten säger att vi försöker locka Larsson till oss.
https://www.eliteprospects.com/player/1 ... ob-larsson
Har han jobbat med Pierre och Robban i Frölunda?
User avatar
Erwynn
Posts: 2418
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly Season 24/25

Post by Erwynn »

Kopacka har skrivit ny deal med Brynäs och blir kvar om dom går upp. Annars ute på marknaden.
Hata allt.
Antos
Posts: 288
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly Season 24/25

Post by Antos »

Granberg klar för Växjö enligt Expressen
Post Reply