Färjestad-AIK 18/1 kl 19:00

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
TigerShark
Posts: 3907
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Färjestad-AIK 18/1 kl 19:00

Post by TigerShark »

"Skellefteåspelaren Dzierkals blir lite framåtlutad och väljer då att förstärka situationen genom att höger ben försvinner."

Han kommer ju definitivt bli fälld. Får väl se ifall det blir dom vanliga 5000kr i böter.

Skickat från min IN2023 via Tapatalk

jowa
Posts: 471
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Färjestad-AIK 18/1 kl 19:00

Post by jowa »

nr86 wrote: 19 Jan 2024, 12:58 Har sett sekvensen flera gånger nu och jag tycker INTE alls det är en diving. Visst är jag partisk men slaget kommer på höger stödben och då är det lätt att skridskon hugger fast i isen och man drattar omkull. Att Mitells gnäll ska ge sådan effekt är frustrerande 😤

https://www.shl.se/article/w4jas7h-403dd/view
Tycker också det ser ut som att det tar tvärstopp. Inte lätt att slänga sig så där.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1513
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Färjestad-AIK 18/1 kl 19:00

Post by Humlannitton »

5000 spänn och ingen avstängning.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3065
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Färjestad-AIK 18/1 kl 19:00

Post by Foppas skridskocoach »

Jättekonstigt att det ens blir anmälning faktiskt.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Färjestad-AIK 18/1 kl 19:00

Post by kopitar »

Foppas skridskocoach wrote: 19 Jan 2024, 14:26 Jättekonstigt att det ens blir anmälning faktiskt.
Dom anmälde bara han för att få Flänn Mitell nöjd.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Färjestad-AIK 18/1 kl 19:00

Post by p-play »

Man verkar ha hittat bra nycklar mot Färjestad. Skönt att kunna åka dit och stänga ned dem. Sådant bygger självförtroende. Kul för Lindvall att hålla nollan.
jowa
Posts: 471
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Färjestad-AIK 18/1 kl 19:00

Post by jowa »

p-play wrote:Man verkar ha hittat bra nycklar mot Färjestad. Skönt att kunna åka dit och stänga ned dem. Sådant bygger självförtroende. Kul för Lindvall att hålla nollan.
Har för mig att vi vann de flesta av matcherna året då de slog ut oss i kvarten. Men då kom ju Färjestad lite som en underdog och vi var favoriter. I år är det tvärtom och nästan fiasko om inte Färjestad vinner. Jag tror faktiskt dom gör allt för att vinna mot oss i år.

Skickat från min Pixel 6a via Tapatalk

Antos
Posts: 288
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Färjestad-AIK 18/1 kl 19:00

Post by Antos »

Foppas skridskocoach wrote: 19 Jan 2024, 14:26 Jättekonstigt att det ens blir anmälning faktiskt.
Det jag stör mig på är att man bötfäller i såna här fall när du inte kan säga till 100% att det verkligen är en filmning/ förstärkning.
Att hänga ut nån som filmare som inte förtjänar det.
jowa
Posts: 471
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Färjestad-AIK 18/1 kl 19:00

Post by jowa »

Håller med, riktigt fult.

Skickat från min Pixel 6a via Tapatalk

User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3065
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Färjestad-AIK 18/1 kl 19:00

Post by Foppas skridskocoach »

Antos wrote: 19 Jan 2024, 18:13
Foppas skridskocoach wrote: 19 Jan 2024, 14:26 Jättekonstigt att det ens blir anmälning faktiskt.
Det jag stör mig på är att man bötfäller i såna här fall när du inte kan säga till 100% att det verkligen är en filmning/ förstärkning.
Att hänga ut nån som filmare som inte förtjänar det.
Jo, exakt.

I grund och botten är det bra att man tar för diving, men när det gäller böter/avstängningar måste man väl ändå använda principen ”hellre fria än fälla”?
Tigerränderna går aldrig ur.
Ultron
Posts: 383
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Färjestad-AIK 18/1 kl 19:00

Post by Ultron »

jowa wrote: 19 Jan 2024, 17:21
p-play wrote:Man verkar ha hittat bra nycklar mot Färjestad. Skönt att kunna åka dit och stänga ned dem. Sådant bygger självförtroende. Kul för Lindvall att hålla nollan.
Har för mig att vi vann de flesta av matcherna året då de slog ut oss i kvarten. Men då kom ju Färjestad lite som en underdog och vi var favoriter. I år är det tvärtom och nästan fiasko om inte Färjestad vinner. Jag tror faktiskt dom gör allt för att vinna mot oss i år.

Skickat från min Pixel 6a via Tapatalk
Vi vann nog alla matcher mot dem i grundserien den säsongen, om inte minnet sviker. Totalt tagna på sängen sedan i slutspelet av FBKs fysiska spel. Jag var inte jätteimponerad av den officiella "analysen" efter fjolårssäsongen då det enda som tycktes saknas var "lite mer grit", men jag får erkänna att man inte lagt några fingrar emellan hittills den här säsongen och hellre satt in en sen tackling, träffat nån skalle, åkt in i målgården, käftat med domare och motståndare etc och varit allmänt arga och tjuriga. Ju fler matcher vi kan spela slutspelshockey i grundserien desto bättre, även om det kostar utvisningar och en och annan avstängning. Då blir det motorväg in till semifinalen.

Samtidigt tycker jag att vi visat att vi fortfarande har SHLs högsta högstanivå när vi spelar som bäst. Tror också det håller på att byggas upp en bra känsla nu när nya, skadade och/eller otränade spelare kommer tillbaka och undan för undan börjar växla upp. #22 tycker jag personifierar detta, men man kan med lätthet räkna upp minst tio spelare till. (Sikura, A Johnsson, Pär, Salomonsson, Pudas, Söderström, Ogge, Heikkinen, Sandberg, Gurra...)
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Färjestad-AIK 18/1 kl 19:00

Post by p-play »

Tyvärr blir det ju en annan hockey en bit in i slutspelet när domarna tillåter att mittzonen helt stängs och rent allmänt höjer bedömningsnivån. Det blir ju egentligen ingen "hockey" utan det som avgör är special teams, positionsspel, kontringar, bäst igelkottsförsvar, närkampsspel och den som tappar minst puck på fel ställen. Växjö och Färjestad känns som favoriter då deras spelsystem gynnas mest. Leksand har anpassat spelet i år, men saknar erfarenhet av finalspel. Frölunda är alltid starka och har byggt om och försökt anpassa laget mer till hur det ser ut i slutspel. Vi kan definitivt utmana, men det saknas någon pusselbit, d v s en fysisk slutspelsforward och en högerskytt. Det är så många år då vi har haft grunden för att vinna men saknat någon enstaka spelartyp för att göra det. Det här är Forsells viktigaste veckor på året och jag hoppas att han verkligen inser behovet. Vi kan naturligtvis vinna utan nyförvärv, men chanserna ökar dramatiskt om det skulle komma in t ex en hårdför högerskytt som mutat in området kring målgården.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Färjestad-AIK 18/1 kl 19:00

Post by marre »

Konstigt,du har ju sagt tidigare att vi inte kan vinna bucklan i år.
Post Reply