Silly season 23/24

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

marre
Posts: 3180
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 23/24

Post by marre »

Topplagen i AS lånar väl knappast ut nån? Norin i AIk skulle annars va intressant se i SHL.Söderturne,blir väl nåt lag därnere kanske? Hugo Styf ?Torp?
jowa
Posts: 470
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Silly season 23/24

Post by jowa »

p-play wrote:
jowa wrote: 31 Dec 2023, 00:52
p-play wrote:Det verkar svänga snabbt om ON. ;) Om det visar sig att Forsell behöver få loss pengar för att finansiera en värvning av låt säga Linus Karlsson eller om Möller visar sig vara nära en återkomst så är det väl ett utmärkt drag.
Kan du förklara vad någon av dessa spelare har med Nilsson att göra?

Om inte möller finns i budgeten lär det ha trixats en del med tanke på att han har kontrakt.

Skickat från min Pixel 6a via Tapatalk
Man hade nog klart för sig ganska tidigt (redan tidigt i våras eller ännu tidigare) att Möller inte skulle spela och den löneposten därmed försvann. Forsell har nog gjort av med en hel del pengar på Andreas Johnsson, Sikura och Agostino. Om man skall in få in en stor lönepost som Linus Karlsson eller annan toppspelare eller om Möller överraskande skulle komma tillbaka tidigare så behöver man nog hitta pengar någonstans. Det har ju inte heller förutom de sista två matcherna det varit någon rusning till ladan. Tittar man på truppen och vilka som troligtvis sitter på relativt bra löner och vad man kan "offra" så är det väl ON och kanske även Dzierkals man kommer att tänka på. Jag tror inte att man tänker göra sig av med Sikura nu när det börjar fungera för honom.
Jag förstår ditt ekonomiska resonemang men menar du att vi kan göra oss av med ON och ersätta honom med exempelvis Linus för att balansera detta lag till en guldkandidat?

Skickat från min Pixel 6a via Tapatalk

Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly season 23/24

Post by Chippen »

Vi har ju Haara som kliver in nu när Arvid blev avstängd. Så varför i hela friden ska vi låna in en back?

Pudas-Olsson
Nilsson-Haara
Granberg-Barkemo
Sundqvist
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

jowa wrote: 31 Dec 2023, 20:45
p-play wrote:
jowa wrote: 31 Dec 2023, 00:52
p-play wrote:Det verkar svänga snabbt om ON. ;) Om det visar sig att Forsell behöver få loss pengar för att finansiera en värvning av låt säga Linus Karlsson eller om Möller visar sig vara nära en återkomst så är det väl ett utmärkt drag.
Kan du förklara vad någon av dessa spelare har med Nilsson att göra?

Om inte möller finns i budgeten lär det ha trixats en del med tanke på att han har kontrakt.

Skickat från min Pixel 6a via Tapatalk
Man hade nog klart för sig ganska tidigt (redan tidigt i våras eller ännu tidigare) att Möller inte skulle spela och den löneposten därmed försvann. Forsell har nog gjort av med en hel del pengar på Andreas Johnsson, Sikura och Agostino. Om man skall in få in en stor lönepost som Linus Karlsson eller annan toppspelare eller om Möller överraskande skulle komma tillbaka tidigare så behöver man nog hitta pengar någonstans. Det har ju inte heller förutom de sista två matcherna det varit någon rusning till ladan. Tittar man på truppen och vilka som troligtvis sitter på relativt bra löner och vad man kan "offra" så är det väl ON och kanske även Dzierkals man kommer att tänka på. Jag tror inte att man tänker göra sig av med Sikura nu när det börjar fungera för honom.
Jag förstår ditt ekonomiska resonemang men menar du att vi kan göra oss av med ON och ersätta honom med exempelvis Linus för att balansera detta lag till en guldkandidat?

Skickat från min Pixel 6a via Tapatalk
Om man börjar med att analysera vad det här laget behöver för att kunna utmana så är det högerskyttar och helst två stycken. En målskytt och en som tar för sig i spelet runt kassen och är allmänt jobbig att möte men ändå med förmåga att kunna peta in en eller annan puck skulle höja det här laget rejält. Ekonomiskt sett kanske det måste till korta artistkontrakt, men jag tycker faktiskt att föreningen måste börja tänka mer som Evertsson som alltid försöker skruva till truppen i slutet föra att optimera chanserna att gå hela vägen. Även LJ arbetade på det sättet även om han inte var lika kortsiktig som Evertsson. Efter nyår så måste fokus vara på vinna och inte bara utveckla spelare. Linus Karlsson är självklart det optimala då han kan spelsystemet och om han mot förmodan skulle vilja återvända så vet man att han fungerar i en kedja med Hugg och JJ. Heikkinen - Lindberg - powerforward skulle bli en annan bra kedja balansmässigt. Om man skall få in någon högklassig spelare så måste man nog tyvärr också göra sig av med av med någon med dyrare kontrakt och då hittar jag bara två spelare som kan vara aktuella. Om Olsson fortsätter att spela som han gjorde senast och vi sedan får in ASP och Salomonsson så ser backsidan faktiskt bra ut, om än lite oerfaren. Optimalt hade kanske varit att få in en stabil, relativt billig tvåvägsback med styrka i det defensiva spelet på korttidskontrakt i sista transferfönstret (Det känns klart enklare att hitta något sådan jämfört med en bra rightare), men då vi inte har samma budget som vissa andra lag så behöver vi chansa lite och de yngre gör det väldigt bra. Sedan finns det självklart andra saker som kan påverka, t ex hur allvarlig Lindvalls "kramp" är och vad som finns tillgängligt på marknaden och till vilket pris. Det finns liksom ingen anledning att förändra något om det inte finns något bra tillgängligt.
Last edited by p-play on 31 Dec 2023, 23:15, edited 1 time in total.
User avatar
kopitar
Posts: 2575
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 23/24

Post by kopitar »

En till målvakt måste vara prio nr 1 om Rautio är klar för Luleå. Vi kan inte gå igenom ett alternativt slutspel med en förlamad Lindvall. Han sprider osäkerhet och klarar inte att stå en hel match. Söderström behöver avlastning, därav så behövs en till målvakt. Kanske en målvakt på artistkontrakt eller någon från Allsvenskan.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

kopitar wrote: 01 Jan 2024, 13:06 En till målvakt måste vara prio nr 1 om Rautio är klar för Luleå. Vi kan inte gå igenom ett alternativt slutspel med en förlamad Lindvall. Han sprider osäkerhet och klarar inte att stå en hel match. Söderström behöver avlastning, därav så behövs en till målvakt. Kanske en målvakt på artistkontrakt eller någon från Allsvenskan.
Ja, men om det bara är "kramp" så känns det smartare rent ekonomiskt sett att låta någon juniormålis stå någon match i grundserien och sedan registrera någon målvakt från Hockeyallsvenskan för slutspelet. Folk skriker värva som om det skulle finnas obegränsat med resurser, vilket vi vet att det inte gör då årets trupp är mycket dyrare än fjolårets. Det är liksom ett ekonomiskt pussel eller kanske t o m schack där man får skicka någon för att få in rätt pjäser. Jag tycker att det senaste åren har varit alldeles för mycket fokus på samkväm istället för att justera truppen så att den är optimerad för slutspelshockey. Små justeringar skulle göra stora skillnader. Matcher mot Luleå är en glimt på hur det kommer att se ut i slutspelet med tillägget att det blåses ännu mindre i en finalserie.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 23/24

Post by ossian »

Haller helt med pplay har. Soderstrom ar forstekeeper. Lindwall kommer tillbax fran langtidsskada, men ar inte skadad utan har fitness problem. Ifall ingen av junisarma ar SHL material kan vi skriva fast en allsvensk 3a for slutspelet
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly season 23/24

Post by Chippen »

Söderström-Lindvall må vara ett av SHL's bästa målvaktspar på papperet, men även ett av SHL's mest osäkra målvaktspar vad gäller att finnas i uppställningen.

Att tappa Rautio nu vore ett jävla avbräck och att ersätta honom med en junior just nu? Nja inte direkt smart.

Sedan,varför skulle vi ens överväga att skicka Nilsson till Luleå?
Det är fortfarande ett rykte som startade i Luleåkretsar inför förra mötet.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
kopitar
Posts: 2575
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 23/24

Post by kopitar »

Jag tror lindvall står 3 max 4 matcher till sen är det färdigt med den karriären. Det där med kramp är bara bullshit för att inte sprida kaos. Jag hoppas innerligt att jag har fel.
Empress
Posts: 7163
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly season 23/24

Post by Empress »

Chippen wrote: 31 Dec 2023, 22:01 Vi har ju Haara som kliver in nu när Arvid blev avstängd. Så varför i hela friden ska vi låna in en back?

Pudas-Olsson
Nilsson-Haara
Granberg-Barkemo
Sundqvist
Jag tror (om) aik tar in ett lån så är det för att inte behöva nöta mer än nödvändigt kommande tre matcher på främst Pudas/Nilsson/ och Granberg. Vi kan ju dessutom råka ut för ytterligare en backskada/avstängning.
Better safe than sorry.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 23/24

Post by ossian »

Personligen har jag alltid gillat Nilsson. Gatt emot strommen. Visst ramlar han ofta och missar markeringen ibland och darmed tyvarr bjuder pa malchanser bakat, men det uppvager han med ett bra passningsspel, en kyla, och ett valdigt bra spelsinne. Far ofortjant med kritik, for han for 9 bra grejer och en mindre bra, och alla fokuserar pa misstaget. Gillar honom.

Men om Fulea vill losa ut honom sa har allting ett pris. Vi har ett overflod av offensiva spelskickliga backar. Nu nar Olsson verkar ha hittat formen + JVM backarna och Forsfjall senior ar tillbax kanske vi kan slappa honom till ratt peng. En peng som skulle kunna fa in en tuff fysisk rightarforward for degen?
ante08
Posts: 2585
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly season 23/24

Post by ante08 »

Intressant.
shaquille
Posts: 1970
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Silly season 23/24

Post by shaquille »

Undra vad planen är egentligen, Lindwalls kramp tror jag inte ett skit på.
marre
Posts: 3180
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 23/24

Post by marre »

Lirre är tydligen lösningen på backkrisen.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

kopitar wrote: 01 Jan 2024, 15:55 Jag tror lindvall står 3 max 4 matcher till sen är det färdigt med den karriären. Det där med kramp är bara bullshit för att inte sprida kaos. Jag hoppas innerligt att jag har fel.
För Lindvalls skull så hoppas man att han får ordning på alla skadebekymmer, men det är ingen optimal situation för klubben att ha en spelare som varken verkar vara frisk eller skadad utan någonstans i gränslandet. I grunden får man stå där med en lönekostnad med sociala avgifter och försäkringar på kanske bortåt en halv mille per månad. Jag kan tänka mig att "ljumskarna" skall undersökas med magnetkamera därav tidsspannet på en halv månad. Det brukar väl ta ungefär ta 1-2 veckor innan bilder är analyserade och man har en bättre medicinsk bedömning.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly season 23/24

Post by Chippen »

Empress wrote: 01 Jan 2024, 16:28
Chippen wrote: 31 Dec 2023, 22:01 Vi har ju Haara som kliver in nu när Arvid blev avstängd. Så varför i hela friden ska vi låna in en back?

Pudas-Olsson
Nilsson-Haara
Granberg-Barkemo
Sundqvist
Jag tror (om) aik tar in ett lån så är det för att inte behöva nöta mer än nödvändigt kommande tre matcher på främst Pudas/Nilsson/ och Granberg. Vi kan ju dessutom råka ut för ytterligare en backskada/avstängning.
Better safe than sorry.

Verkar som vi löser det internt och det tycker jag är det bästa.
Sedan är ju Arvid tillbaka till i CHL, så jag tycker inte vi ska ha paniken för dessa tre matcher.

Rent krasst kan vi ju ha tillbaka Pellikka, Salomonsson och Zeb under veckan beroende på hur det går i JVM och vi kan ju spela dem på lördag även om Småkronorna går till Final.
Last edited by Chippen on 01 Jan 2024, 20:55, edited 1 time in total.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Empress
Posts: 7163
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly season 23/24

Post by Empress »

marre wrote: 01 Jan 2024, 18:59 Lirre är tydligen lösningen på backkrisen.
“ Det blir bra, vi får tajta ihop gruppen och avsluta turnén med en semifinal i CHL så det blir kul. Det blir ju en utmaning med alla backar vi har borta, det kan bli så att "Lirre" (Linus Lindström reds. anm) går in som back. Den här frånvarolistan har jag inte varit med om förut, säger Ohlsson.”

Why not - Ogge kan ju centra den kedjan och Lirre är ju ruskigt universiell.
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Silly season 23/24

Post by tazman »

marre wrote: 01 Jan 2024, 18:59 Lirre är tydligen lösningen på backkrisen.
Ett helt klart vettig lösning, pudel-smarta Linus kan spela överallt.

Skulle vara fint om Forsfjäll och Haara kunde vara aktuell i någon/några av bortamatcherna.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
Erwynn
Posts: 2417
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly season 23/24

Post by Erwynn »

Gurra på is idag i vanlig grå tröja i alla fall.
Hata allt.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly season 23/24

Post by Chippen »

Erwynn wrote: 01 Jan 2024, 22:17 Gurra på is idag i vanlig grå tröja i alla fall.
Va Rautio med?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly season 23/24

Post by Chippen »

Blir ett bra test för Gurra nu då, eller kanske båda målvakterna.
Totalt ska 4 matcher spelas. Bara hoppas de håller ihop.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly season 23/24

Post by Trollet »

Chippen wrote: 02 Jan 2024, 10:07 Blir ett bra test för Gurra nu då, eller kanske båda målvakterna.
Totalt ska 4 matcher spelas. Bara hoppas de håller ihop.
Får det till sex matcher.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 23/24

Post by ossian »

Rautio har vart klart battre an forvantat. Finns ingen anledning av AIK att satta kappar i hjulet for honom. Men visst ar det ett litet orosmoment med Gurras status, hoppas det haller
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly season 23/24

Post by Chippen »

Trollet wrote: 02 Jan 2024, 10:49
Chippen wrote: 02 Jan 2024, 10:07 Blir ett bra test för Gurra nu då, eller kanske båda målvakterna.
Totalt ska 4 matcher spelas. Bara hoppas de håller ihop.
Får det till sex matcher.
Jojo, men tänkte främst på bortaturnen då vi bara åker med 2 målisar.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
marre
Posts: 3180
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 23/24

Post by marre »

Ja,brukar va så
Empress
Posts: 7163
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly season 23/24

Post by Empress »

Vad händer med Keilin?
Borde väl kunna lira i Crif?
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Silly season 23/24

Post by haggloader »

Kellin i CRIF, när inte Piteå dög...tillåt mig tvivla.
ante08
Posts: 2585
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly season 23/24

Post by ante08 »

Empress wrote: 05 Jan 2024, 13:00 Vad händer med Keilin?
Borde väl kunna lira i Crif?
Spelar bortaturné med Piteå i helgen!
Under hösten studsade han runt mellan olika klubbar och ligor. Nu öppnar Theo Keilin för spel i Piteå Hockey resten av säsongen. "Jag hoppas att det kan bli en bra lösning", säger den unge forwarden.
https://pt.se/bli-prenumerant/artikel/r ... 1m1kr_s_23
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Silly season 23/24

Post by haggloader »

Äntligen har Kellin förstått att AIK för det mesta tar rätt beslut när det gäller spelarutveckling! 😀
Post Reply