Publiken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Håkan
Posts: 75
Joined: 29 Dec 2012, 16:54

Re: Publiken

Post by Håkan »

Joner wrote: 29 Oct 2023, 22:52
Håkan wrote: 29 Oct 2023, 20:20 Omöjligt jämföra städer rakt av.
Modo nykomlingar, Timrå nästan nya o Luleå inte vunnit något sedan -96 är några exempel.
Växjö har sämre snitt o har som vi segermättnad att brottas med, det som är svårast av allt.
Men förutom trafiksituationen efter matcherna o PR inför borde saker gå göra bättre i ladan.
1. Spontant introt -det ska dundra med ljud o ljus.
2. Såg någon match från CHL tror jag o där dånade det med eurotechno eller vilken musik som helst efter varje avblåsning. Trodde aldrig jag skulle lyfta detta men när man tänker efter. Ta en biofilm, teater, konsert eller föreställning där det blir tyst då o då -obekvämt. Nä det ska leva om så man måste prata en deci från stolgrannens öra om man vill höras.
3. Det ska vara så mörkt som möjligt på läktarna, fimpa alla onödiga ljuskällor. Minns på 70-t när matchen började släcktes allt ner o bara isen var upplyst, ungefär som inför en biofilm.
Dessa tre förslag är genomförbara.
2. Vi ska absolut inte ha mer musik i avblåsningarna. Vi har äntligen lyckats jobba bort mycket av den musiken, vilket är en anledning till att stämningen på Västra fått sig ett lyft.

3. Där har nog Svenska ishockeyförbundet och SHL:s säkerhetsfolk några synpunkter...
Du har rätt. Kom på att det kväver NP som du säger men när klacken tar pauser borde de ösa på med musik.
nordan
Frantisek Pospisil
Posts: 1418
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Publiken

Post by Frantisek Pospisil »

Man måste ju trots allt förstå att Skellefteå, från att ha varit en håla där egentligen det enda som funnits har varit hockey, bio, KorvIvars och något enstaka uppträdande på Nordanå blivit en stad därutbudet är enormt. Förutom bio har SARA ett antal scener där det ibland kan vara uppträdanden samtliga kvällar i veckan. Förutom detta kanske restaurangutbudet gör sitt till. Ibland känns det som ett nytt hak öppnar varje vecka, och gå ut och käka kostar,,,,, det kostar jäkligt mycket. Att gå på en teater eller någon form av musikupplevelse kostar minst 600 spänn.
Blåhåringen, Cecilia eller Nova (vilket jäkla namn) förmodar jag med strax under 100% säkerhet hellre vill vara kulturell och göra en kväll på Hemkört (eller vad faan restaurangen heter) och avsluta med att se något om en obegriplig järnväg som Sara Lidman svamlat till. Hellre det än att stå å äta en Sibyllakorv bredvid en halvfull supporter från Västra Kallvattnet med älgjägarkeps på sig som skriker ööööööö tre gånger i minuten.
Det är inte en liten utmaning Billing och CO har att anta.
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Publiken

Post by haggloader »

Jag tror också att en större jämställdhet minskar på publiken.
Förr jobbade kvinnan i hushållet mindre och kunde sköta markrjänst och skjutsning medan mannen hade årskort och såg hockey, typ.
shaquille
Posts: 1976
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

😂😂😂
p-play
Posts: 6801
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Publiken

Post by p-play »

Frantisek Pospisil wrote: 01 Nov 2023, 18:22 Man måste ju trots allt förstå att Skellefteå, från att ha varit en håla där egentligen det enda som funnits har varit hockey, bio, KorvIvars och något enstaka uppträdande på Nordanå blivit en stad därutbudet är enormt. Förutom bio har SARA ett antal scener där det ibland kan vara uppträdanden samtliga kvällar i veckan. Förutom detta kanske restaurangutbudet gör sitt till. Ibland känns det som ett nytt hak öppnar varje vecka, och gå ut och käka kostar,,,,, det kostar jäkligt mycket. Att gå på en teater eller någon form av musikupplevelse kostar minst 600 spänn.
Blåhåringen, Cecilia eller Nova (vilket jäkla namn) förmodar jag med strax under 100% säkerhet hellre vill vara kulturell och göra en kväll på Hemkört (eller vad faan restaurangen heter) och avsluta med att se något om en obegriplig järnväg som Sara Lidman svamlat till. Hellre det än att stå å äta en Sibyllakorv bredvid en halvfull supporter från Västra Kallvattnet med älgjägarkeps på sig som skriker ööööööö tre gånger i minuten.
Det är inte en liten utmaning Billing och CO har att anta.
Ja, men du pekar just på problemet, d v s att evenemangen inte lever upp till vad som förväntas av en modern tillställning. Tiderna förändras men klubben har inte gjort det utan lever kvar i det förflutna. På vilka andra föreställningar accepteras det att 10% av publiken skall lämna fem minuter minuter innan periodpaus (i varje avblåsning) för att hinna före i öl- eller pisskön eller komma tillbaka 6-7 minuter in i nästa av liknande skäl. Det blir liksom dåliga upplevelser för de andra på sittplats som betalat för att sitta och se hockey. Anställda inom den affärsmässiga delen av klubben har de senaste 6-7 åren helt glömt bort varför de är anställda och inte utvecklat verksamheten, varken eventdelen eller affärsbiten. Istället har man ägnat sig åt att vara PK och bror duktig i mjuka frågor. Att skicka ut käcka saker på sociala medier kanske renderade i uppmärksamhet för 10 år sedan, men marknadsföringseffekten av det är begränsad idag.
Frantisek Pospisil
Posts: 1418
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Publiken

Post by Frantisek Pospisil »

Mycket av springet skulle man kunna eliminera om man byggde om den helt värdelösa östra till en restaurangläktare och integrerade den med östra baren. Problemet blir ju var man ska placera de handikapade, men inget problem är olösligt.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Publiken

Post by krysset »

Frantisek Pospisil wrote: 02 Nov 2023, 14:20 Mycket av springet skulle man kunna eliminera om man byggde om den helt värdelösa östra till en restaurangläktare och integrerade den med östra baren. Problemet blir ju var man ska placera de handikapade, men inget problem är olösligt.
Håller med.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

https://samlingar.skellefteamuseum.se/i ... =%2Fsearch

Det fanns en tid då det räckte med Lauri och en enögd publik för bra stämning!
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Publiken

Post by tazman »

Billings mailadress:

hakan.billing@skellefteaaik.se

Någon från Norran eller Krysset brinner som kan maila honom och bjuda in honom till podden?
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Publiken

Post by Dwight_Shrute »

Vi spelar inte - och har inte på väldigt länge - spelat någon gladhockey. Att försöka locka tillbaka publiken när spelet ser ut som det gör är fan inte lätt alltså..det handlar då inte om segrar utan faktiskt om hur spelet på isen ser ut.
User avatar
Scandic24
Posts: 1878
Joined: 30 Jul 2012, 20:07

Re: Publiken

Post by Scandic24 »

p-play wrote: 02 Nov 2023, 13:50
Frantisek Pospisil wrote: 01 Nov 2023, 18:22 Man måste ju trots allt förstå att Skellefteå, från att ha varit en håla där egentligen det enda som funnits har varit hockey, bio, KorvIvars och något enstaka uppträdande på Nordanå blivit en stad därutbudet är enormt. Förutom bio har SARA ett antal scener där det ibland kan vara uppträdanden samtliga kvällar i veckan. Förutom detta kanske restaurangutbudet gör sitt till. Ibland känns det som ett nytt hak öppnar varje vecka, och gå ut och käka kostar,,,,, det kostar jäkligt mycket. Att gå på en teater eller någon form av musikupplevelse kostar minst 600 spänn.
Blåhåringen, Cecilia eller Nova (vilket jäkla namn) förmodar jag med strax under 100% säkerhet hellre vill vara kulturell och göra en kväll på Hemkört (eller vad faan restaurangen heter) och avsluta med att se något om en obegriplig järnväg som Sara Lidman svamlat till. Hellre det än att stå å äta en Sibyllakorv bredvid en halvfull supporter från Västra Kallvattnet med älgjägarkeps på sig som skriker ööööööö tre gånger i minuten.
Det är inte en liten utmaning Billing och CO har att anta.
Ja, men du pekar just på problemet, d v s att evenemangen inte lever upp till vad som förväntas av en modern tillställning. Tiderna förändras men klubben har inte gjort det utan lever kvar i det förflutna. På vilka andra föreställningar accepteras det att 10% av publiken skall lämna fem minuter minuter innan periodpaus (i varje avblåsning) för att hinna före i öl- eller pisskön eller komma tillbaka 6-7 minuter in i nästa av liknande skäl. Det blir liksom dåliga upplevelser för de andra på sittplats som betalat för att sitta och se hockey. Anställda inom den affärsmässiga delen av klubben har de senaste 6-7 åren helt glömt bort varför de är anställda och inte utvecklat verksamheten, varken eventdelen eller affärsbiten. Istället har man ägnat sig åt att vara PK och bror duktig i mjuka frågor. Att skicka ut käcka saker på sociala medier kanske renderade i uppmärksamhet för 10 år sedan, men marknadsföringseffekten av det är begränsad idag.
Huvet på spiken, bägge två!
I tillägg till ovanstående:
Det är fanimej ingen lätt uppgift att få folk att komma till arenan. AIK söker en key account manager för att försöka förbättra - kanske ett självmordsuppdrag med tanke på att alla kommer att kräva omedelbara resultat.
Jag brukar fråga vänner och kollegor som tidigare, nästan maniskt, gått på alla matcher, vad som skulle få dom att komma tillbaka. I de några fall är det barnpassning och livspusslet som stoppar medan andra har hittat andra intressen (läs kulturlivet enligt ovan) eller så tycker man att det är besvärligt att ta sig dit; Parkeringarna är för få och man vill inte traska halv kilometer i minusgrader (i jämförelse, lite maxat kanske men ändå, har HV71 ca 6 500 p-platser runt arenan/Elmia). Dessutom är ju kioskkäket på arenan usel.
De kan ju också vara så enkelt att folk är mätt på hockey - och det fan så mycket enklare och bekvämare att sitta i soffan och skrika.
Frågan är: Vad ska man satsa på? Fler event? Fokusera på en speciell demografi? Fler biljettpaket? Företagen? Göra det mer bekvämt att besöka arenan?
Personligen kan jag tycka att arenan är för liten. Inte arenarummet - utan ytorna utanför. Det finns säkert folk med bacillskräck som inte går på hockey bara för att det är så jäkla trångt överallt.
Hockeyn är ju inte så mycket att göra åt...det är ju hockey.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

Skulle P Wikstens ”aik-hymn” få bättre genomslag om det var han och inte dottern som sjöng?
Vi är väl det enda lag där laghymnen blivit snarare en moodsänkare än tvärtom.
Själv tycker jag det är mer Idas sommarvisa än en frän lag-hymn.
Ultron
Posts: 383
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Publiken

Post by Ultron »

Jag skulle säga att det är det AIK-låt som fått bäst genomslag, alla kategorier. Till och med sittplats nynnar med i den och man hör den på allt från skolavslutningar till gravöl.

Hymnen skulle bli otroligt mäktig framburen av ståplats och jag garanterar att sittplats skulle haka på. För rent objektivt är det en jättebra låt som sedan länge fått fäste bland vanligt folk i bygden, man känner igen den även om man kollar hockey vart tredje år. Tyvärr har NP bestämt sig för att aldrig ta låten i sin mun och det beslutet kommer aldrig att ändras p g a tjurighet. Det tycker jag är en enorm förlust.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

Ultron wrote: 03 Dec 2023, 09:40 Jag skulle säga att det är det AIK-låt som fått bäst genomslag, alla kategorier. Till och med sittplats nynnar med i den och man hör den på allt från skolavslutningar till gravöl.

Hymnen skulle bli otroligt mäktig framburen av ståplats och jag garanterar att sittplats skulle haka på. För rent objektivt är det en jättebra låt som sedan länge fått fäste bland vanligt folk i bygden, man känner igen den även om man kollar hockey vart tredje år. Tyvärr har NP bestämt sig för att aldrig ta låten i sin mun och det beslutet kommer aldrig att ändras p g a tjurighet. Det tycker jag är en enorm förlust.
Ok. Tänkte mer i jämförelse med andra lag som fbk, hv , rögle där folket tar i från tårna och sjunger.
Ultron
Posts: 383
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Publiken

Post by Ultron »

Vilket man skulle göra här också, om klacken tog täten.
päran
Posts: 537
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Publiken

Post by päran »

Ultron wrote:Jag skulle säga att det är det AIK-låt som fått bäst genomslag, alla kategorier. Till och med sittplats nynnar med i den och man hör den på allt från skolavslutningar till gravöl.

Hymnen skulle bli otroligt mäktig framburen av ståplats och jag garanterar att sittplats skulle haka på. För rent objektivt är det en jättebra låt som sedan länge fått fäste bland vanligt folk i bygden, man känner igen den även om man kollar hockey vart tredje år. Tyvärr har NP bestämt sig för att aldrig ta låten i sin mun och det beslutet kommer aldrig att ändras p g a tjurighet. Det tycker jag är en enorm förlust.
+1
Detta är största anledningen att det finns ett "vi och dom" bland supporters och en stor stämningsdödare. Svälj stoltheten NP!

Skickat från min M2007J17G via Tapatalk

Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

Ultron wrote: 03 Dec 2023, 10:26 Vilket man skulle göra här också, om klacken tog täten.
Varför gillar inte NP hymnen? Eller blev man inte ”tillfrågade” när den skapades ?
User avatar
Erwynn
Posts: 2418
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Publiken

Post by Erwynn »

päran wrote:
Ultron wrote:Jag skulle säga att det är det AIK-låt som fått bäst genomslag, alla kategorier. Till och med sittplats nynnar med i den och man hör den på allt från skolavslutningar till gravöl.

Hymnen skulle bli otroligt mäktig framburen av ståplats och jag garanterar att sittplats skulle haka på. För rent objektivt är det en jättebra låt som sedan länge fått fäste bland vanligt folk i bygden, man känner igen den även om man kollar hockey vart tredje år. Tyvärr har NP bestämt sig för att aldrig ta låten i sin mun och det beslutet kommer aldrig att ändras p g a tjurighet. Det tycker jag är en enorm förlust.
+1
Detta är största anledningen att det finns ett "vi och dom" bland supporters och en stor stämningsdödare. Svälj stoltheten NP!

Skickat från min M2007J17G via Tapatalk
Haha. ”Det är för dyrt att gå på hockey” ”några på ståplats sjunger inte med i en sång så då tänker inte jag heller sjunga eller göra något annat som helst”

Tyvärr. Sittplats orkade knappt en vers av ”vi på västra stå har aldrig tvivlat” i finalen i våras innan man tävlade om vem som kunde sätta sig snabbast innan hoppen började. De kommer ändå inte göra något mer än att ”nynna med” som ni skriver det. Sången i sig är väl också mer av en tyst nynna med-sång för oss som inte har någon vidare ren sångröst.

Hela spelet bakom där NP gick upp till AIK och bad om att få skapa en hymn tillsammans men där de på kontoret valde en helt annan väg är ett kapitel för sig.
Hata allt.
shaquille
Posts: 1976
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

Kanske dax att ta upp snacket med AIK igen om en ny hymn som alla är nöjda med. Som det är nu kan ju inte klubben vara nöjda med heller.
shaquille
Posts: 1976
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

shaquille wrote: 03 Dec 2023, 13:18 Kanske dax att ta upp snacket med AIK igen om en ny hymn som alla är nöjda med. Som det är nu kan ju inte klubben vara nöjda med heller. Dax att svälja stoltheten från båda håll.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Publiken

Post by krysset »

Varför inte köra "hela guldstans favoriter, hockeygänget AIK" i högtalarna............

Jo den är från stenåldern men The original
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

shaquille wrote: 03 Dec 2023, 13:18 Kanske dax att ta upp snacket med AIK igen om en ny hymn som alla är nöjda med. Som det är nu kan ju inte klubben vara nöjda med heller.
Tänker mig då ska Ledningen krypa till korset samt ta bort lokalskalden Pär Wikstens låt.
Det känns långsökt.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3064
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Publiken

Post by Foppas skridskocoach »

Låten är väl drygt ett decennium gammal? Man kan släppa den (om man nu skulle vilja gå den vägen) och göra en ny utan att det behöver ses som en pudel.
Tigerränderna går aldrig ur.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

Foppas skridskocoach wrote: 03 Dec 2023, 13:54 Låten är väl drygt ett decennium gammal? Man kan släppa den (om man nu skulle vilja gå den vägen) och göra en ny utan att det behöver ses som en pudel.
Håller med dig. Om man nu ens behöver ha en sån låt. Är ju häftigt när det är 5-5500 pers på plats men inte nu med runt 4000 varav många sitter och är tysta.
Ultron
Posts: 383
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Publiken

Post by Ultron »

Erwynn wrote: 03 Dec 2023, 12:35 ”några på ståplats sjunger inte med i en sång så då tänker inte jag heller sjunga eller göra något annat som helst”
Ja, ungefär så. Ståplats är så otroligt viktiga för att få med sig resten, sittplats kommer aldrig att ta ett sådant initiativ. Sedan behöver en hymn föstås spelas mellan spelarpresentation och det att pucken släpps, inte innan folk hunnit sätta sig.

(Paradoxalt tycker jag generellt att detta med laghymner är lite av ett otyg. Trycker på "mute" på TV-dosan när de spelas på bortamatcherna. Man vill ju se hockey.)
Frantisek Pospisil
Posts: 1418
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Publiken

Post by Frantisek Pospisil »

Har några förslag på namn på en eventuell hymn.
"He lönsch int"
"Skull allri ha var bört ve"
"He jer pröve förr, å ska inte gå nöu hellr"
"Nilsson, för faan"
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

Ultron wrote: 03 Dec 2023, 15:14
Erwynn wrote: 03 Dec 2023, 12:35 ”några på ståplats sjunger inte med i en sång så då tänker inte jag heller sjunga eller göra något annat som helst”
Ja, ungefär så. Ståplats är så otroligt viktiga för att få med sig resten, sittplats kommer aldrig att ta ett sådant initiativ. Sedan behöver en hymn föstås spelas mellan spelarpresentation och det att pucken släpps, inte innan folk hunnit sätta sig.

(Paradoxalt tycker jag generellt att detta med laghymner är lite av ett otyg. Trycker på "mute" på TV-dosan när de spelas på bortamatcherna. Man vill ju se hockey.)
Men sjukt häftigt i städer och arenor vars publik älskar sjunga för sitt lag. Typ Karlstad, Jönköping, Ängelholm , på Hovet. Etc
aikekke
Posts: 227
Joined: 21 Jun 2011, 23:11

Re: Publiken

Post by aikekke »

Frantisek Pospisil wrote: 03 Dec 2023, 15:32 Har några förslag på namn på en eventuell hymn.
"He lönsch int"
"Skull allri ha var bört ve"
"He jer pröve förr, å ska inte gå nöu hellr"
"Nilsson, för faan"
:lol:
shaquille
Posts: 1976
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

aikekke wrote: 03 Dec 2023, 16:01
Frantisek Pospisil wrote: 03 Dec 2023, 15:32 Har några förslag på namn på en eventuell hymn.
"He lönsch int"
"Skull allri ha var bört ve"
"He jer pröve förr, å ska inte gå nöu hellr"
"Nilsson, för faan"
:lol:
Ha ha
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Publiken

Post by krysset »

Melodi : Staffan var en stalledräng

Billing var en PR dräng.
Vi tack om nu så gärna.

Han fyllde läktarn med bestämt
Han är vår stora stjärna.
Post Reply