Silly season 23/24

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

shaquille
Posts: 1976
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Silly season 23/24

Post by shaquille »

Välkommen Andreas 🥳
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly season 23/24

Post by Erwynn »

Kontrakt till 2027
Hata allt.
jowa
Posts: 471
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Silly season 23/24

Post by jowa »

Länk?

Skickat från min Pixel 6a via Tapatalk

aikekke
Posts: 229
Joined: 21 Jun 2011, 23:11

Re: Silly season 23/24

Post by aikekke »

På mail
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 23/24

Post by krysset »

Bravo
aikekke
Posts: 229
Joined: 21 Jun 2011, 23:11

Re: Silly season 23/24

Post by aikekke »

Varmt välkommen, Andreas Johnson!
Med 6 NHL-säsonger, 259 matcher och 116 poäng i bagaget går nu flyttlasset hem till Sverige och upp till Norrland. Andreas Johnson, närmast i Pittsburghs organisation, är klar för spel i Skellefteå AIK Hockey med ett kontrakt skrivet till 2027. "Jag vill bidra med allt vad Skellefteå AIK står för", säger han. Varmt välkommen, säger vi!

Andreas, som fyller 29 om ett par veckor, inledde sin NHL-karriär i Torontos organisation och blev så småningom kedjekamrat med Pär Lindholm i Maple Leafs. Det blev totalt 3 säsonger, varav en med 43 poäng på 73 matcher, i den kanadensiska storklubben innan flyttlasset gick till New Jersey. Efter två säsonger i Jack Hughes sällskap blev det en kort sejour i San José innan han skrev på för Pittsburgh till denna säsong. Där har det inte blivit något spel och nu står det alltså klart att Johnson ansluter till Skellefteå AIK med ett kontrakt skrivet till och med 2027.

– Det känns jättekul att komma dit och få träffa alla och köra igång träningen med dem. Jag är riktigt taggad och längtar till matcherna, säger Johnson.

Efter 7 säsonger i Nordamerika bär det alltså av hem till Sverige och när han summerar tiden där borta innehåller den både toppar och dalar.

– Det har varit lite av en berg- och dalbana. Det har varit både roliga och tråkiga bitar och nu på sistone har det varit lite mer tråkigt så jag kände att det var dags för ett miljöombyte men jag har fått många bra erfarenheter, både på AHL- och NHL-nivå, samt att jag har fått spela med många olika bra spelare så jag hoppas kunna tillföra hårt jobb och ta med mig lite smågrejer därifrån.

Frölundafostrade Johnson spelade senast i SHL säsongen 15/16 som bland annat resulterade i ett SM-guld med Göteborgsklubben. Nu ser han fram emot att återvända till ligan i nytt, svartgult ställ.

– Det känns spännande! Jag har ju följt brorsan men jag har faktiskt ingen aning om hur det kommer se ut eller kännas men det kittlar lite att inte veta det heller, så det blir intressant att se vad det är för nivå. Ligan är ju väldigt jämn så jag tror det kommer bli väldigt tuffa matcher och att vi kommer få slåss om poäng i varje match.

Han längtar som sagt till debuten och har en klar bild av vad han vill lyfta in i laget.

– Jag vill bidra med allt vad Skellefteå AIK står för. Komma in med en ödmjukhet och jobba hårt, framför allt, och göra rätt för mig i systemet, sedan göra starka defensiva och offensiva insatser utifrån det.

Till sist sätter han ord på hur det ska bli att spela med storebror Jonathan.

– Det ska bli riktigt kul! Det är något vi har pratat om i hela våra liv, att få spela proffshockey tillsammans och att få göra det på en så här hög nivå har varit en dröm för oss båda så jag längtar till det.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Silly season 23/24

Post by schteffe »

Ännu ett stadigt käkparti på plats. Nu fattas bara Percy Nilegård som ny tränarresurs, eller varför inte på marketing (without asking any questions first)?
Joner
Posts: 77
Joined: 05 Jan 2019, 00:05

Re: Silly season 23/24

Post by Joner »

Avgå Forssell!!!
aikekke
Posts: 229
Joined: 21 Jun 2011, 23:11

Re: Silly season 23/24

Post by aikekke »

Ge oss möller eller LK innan februari annars kan forre avgå 8-)
Håkan
Posts: 75
Joined: 29 Dec 2012, 16:54

Re: Silly season 23/24

Post by Håkan »

TigerShark wrote: 09 Nov 2023, 20:06 Är det säkert att AIK tryckt den bilden? Kan ju varit någon på Arvidsjaurs kansli som tryckt upp och använt en bild på Möller.

Skickat från min IN2023 via Tapatalk
Nä hade inte en tanke på att OM var med i Arvidsjaur. Bilden är väl från ifjol o upptryckt av IFK men det är ju AIK som lagt upp det på sitt instagram.
Tänker det var konstigt o onödigt om läget var oförändrat.
nordan
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Silly season 23/24

Post by Special Brew »

Enligt Forsell jagar vi SM-guld nu med Andreas i laget. I så fall är det en mirakelvärvning. Inte ens om Forsell fått värva valfri spelare från NHL så skulle det få årets AIK att slåss om guldet. Det är min åsikt. Men naturligtvis är jag glad över den här värvningen. Vi behöver en prestigevärvning, För tron på laget och förhoppningsvis så drar det några extra till läktaren
Ultron
Posts: 383
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Silly season 23/24

Post by Ultron »

Avgå alla!!!

På tal om Percy Nilegård, vad hände med Seth Bolinder? Är det Bolindergruppen som sammanträder bakom de låsta dörrarna?
User avatar
TigerShark
Posts: 3907
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Silly season 23/24

Post by TigerShark »

Håkan wrote:
TigerShark wrote: 09 Nov 2023, 20:06 Är det säkert att AIK tryckt den bilden? Kan ju varit någon på Arvidsjaurs kansli som tryckt upp och använt en bild på Möller.

Skickat från min IN2023 via Tapatalk
Nä hade inte en tanke på att OM var med i Arvidsjaur. Bilden är väl från ifjol o upptryckt av IFK men det är ju AIK som lagt upp det på sitt instagram.
Tänker det var konstigt o onödigt om läget var oförändrat.
Tycker att du gör en höna av en fjäder.

Även om Möller inte kommer tillbaka denna säsongen eller ens någonsin så kommer han alltid vara en del av AIK.

Skickat från min IN2023 via Tapatalk

krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 23/24

Post by krysset »

Möller kommer ha tröjan i taket den dagen det är definitivt att han slutar.
Håkan
Posts: 75
Joined: 29 Dec 2012, 16:54

Re: Silly season 23/24

Post by Håkan »

TigerShark wrote: 09 Nov 2023, 21:05
Håkan wrote:
TigerShark wrote: 09 Nov 2023, 20:06 Är det säkert att AIK tryckt den bilden? Kan ju varit någon på Arvidsjaurs kansli som tryckt upp och använt en bild på Möller.

Skickat från min IN2023 via Tapatalk
Nä hade inte en tanke på att OM var med i Arvidsjaur. Bilden är väl från ifjol o upptryckt av IFK men det är ju AIK som lagt upp det på sitt instagram.
Tänker det var konstigt o onödigt om läget var oförändrat.
Tycker att du gör en höna av en fjäder.

Även om Möller inte kommer tillbaka denna säsongen eller ens någonsin så kommer han alltid vara en del av AIK.

Skickat från min IN2023 via Tapatalk
Naturligtvis är det en höna av en fjäder om ens det.
nordan
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 23/24

Post by Snuskhummern »

Av Norrans intervju att döma känns det mer eller mindre som en hemvändare som kommit in. Frölunda verkar inte ens varit ett alternativ och han och Forre har fört samtal i två års tid.
jowa
Posts: 471
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Silly season 23/24

Post by jowa »

Snuskhummern wrote:Av Norrans intervju att döma känns det mer eller mindre som en hemvändare som kommit in. Frölunda verkar inte ens varit ett alternativ och han och Forre har fört samtal i två års tid.
Det kan ju faktiskt förklara en del av hans lugn. Läste någon artikel om Andreas och enligt den var förklaringen till att han inte spelat Ahl i år att "han tog hand om personliga saker". Han kanske helt enkelt kände sig färdig med Ahl och att det i princip har varit klart att spela här ända sedan han inte tog en nhl-plats.

Hur som helst lyfter jag på hatten för Forsell! En enorm prestigevärvning.

Skickat från min Pixel 6a via Tapatalk

aikekke
Posts: 229
Joined: 21 Jun 2011, 23:11

Re: Silly season 23/24

Post by aikekke »

Visst är AJ spelbar direkt? Tifo 16nov?
Frantisek Pospisil
Posts: 1418
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly season 23/24

Post by Frantisek Pospisil »

Har svårt vara med i den eufori som råder här inne. Killen behöver minst 3 månader innan han "kommer in".
I vilket fall. Kom ihåg att allt i slutändan är Nilssons fel.
Frantisek Pospisil
Posts: 1418
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly season 23/24

Post by Frantisek Pospisil »

Frantisek Pospisil wrote: 09 Nov 2023, 22:09 Har svårt vara med i den eufori som råder här inne. Killen behöver minst 3 månader innan han "kommer in".
I vilket fall. Kom ihåg att allt i slutändan ändå är Nilssons fel.
User avatar
vonschnauser
Posts: 987
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly season 23/24

Post by vonschnauser »

För oss utan norran plus… vad stod det lite kort i intervjun? :)
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 23/24

Post by kopitar »

Frantisek Pospisil wrote: 09 Nov 2023, 22:09 Har svårt vara med i den eufori som råder här inne. Killen behöver minst 3 månader innan han "kommer in".
I vilket fall. Kom ihåg att allt i slutändan är Nilssons fel.
Är du lulebo ?
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 23/24

Post by marre »

Du är en stor fjant Kopitar.
Frantisek Pospisil
Posts: 1418
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly season 23/24

Post by Frantisek Pospisil »

marre wrote: 09 Nov 2023, 22:22 Du är en stor fjant Kopitar.
Håller med.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Det är en otroligt bra värvning som vi borde kunna få mycket nytta av så småningom, men lagbygget saknar fortfarande en del spelartyper på forwardssidan för att vi på allvar skall kunna konkurrera framåt våren. Det ger dock Forsell lite lugn och ro för ett tag.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 23/24

Post by ossian »

Alltsa satt med hjartat i halsgropen varje gang AJ byttes in for Frolunda. Var otroligt bra da, mycket mer intensiv an sim brorsa, bra pa allt, snabb, teknisk, kreativ, malskytt. Vilken jakla varvning.

Tycker AJ borde fa spela med sin brorsa, sen hoppas jag da att Hugg vaknar till liv, vi vet att Hugg passar bra med JJ.
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly season 23/24

Post by lobo »

Tror inte heller vi ska underskatta vad detta kan innebära för JJ själv. Samma dröm har väl varit sann för honom. Att hitta en spelare som påverkas mer av dagsform än JJ är svårt att hitta. Med Andreas i samma lag, kanske samma kedja, kan även hans energi, glädje och prestation höjas en hel del.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly season 23/24

Post by lobo »

enligt Folkbladet har AJ inga klausuler heller. Crazy bra värvning. Forre for president

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
aikekke
Posts: 229
Joined: 21 Jun 2011, 23:11

Re: Silly season 23/24

Post by aikekke »

Rakell går tungt i Pittsburgh kanske dags komma hem :lol:
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly season 23/24

Post by king_louie »

krysset wrote: 09 Nov 2023, 18:50 På Ainas spekuleras det att låsta träningen inte enbart hade med AJ att göra. Skulle tydligen vara ytterligare en spelare de inte ville visa för allmänheten.
På Ainas? Jaha det är där man ska hänga med stora öron?

Har det kommit fram varför det var låst träning? Var det "bara" för att AJ skulle premiärträna?
Post Reply