Lagbygge 23/24

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

ante08
Posts: 2585
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Lagbygge 23/24

Post by ante08 »

Man kan ju hoppas att spel i Tre Kronor kan få lite mer liv i Oscar Lindberg.
shaquille
Posts: 1976
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Lagbygge 23/24

Post by shaquille »

Kul för dom som är uttagna men man är livrädd för skador i dessa ploj turneringar.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Lagbygge 23/24

Post by Empress »

Jaha så vem blir tredjelänken till the Hans…Johnson-brothers?
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Lagbygge 23/24

Post by Snuskhummern »

Förhoppningsvis har Sikura fått träna sig in i spelet lite extra efter uppehållet. Det här tycker jag känns rimligt:

Sikura - Lindholm - Lindberg

Johnson - Johnson - Hugg

Sandberg - Lindström - Lindholm

Heikkinen - Forsfjäll - Dzierkals
Ultron
Posts: 383
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Lagbygge 23/24

Post by Ultron »

Mycket rimligt, till och med. Man har investerat för mycket i Sikura för att inte ge honom chans i första/andra fram till jul i a f.

Frågan är vem som ska ta 13:e fw-platsen. Helst hade man sett den där Viktor Arvidsson-juniortypen förstås, som bara kommer in och kör 100 med sikte på mål varje gång han får chansen, men Stenman och Vuollet är ju mer balanserade än så och blir väl mer av den avlastande typen. Keilin ska förstås spela allvenskt i en tilltänkt producerande kedja.

(Men det löser väl sig när vi får nya skador.)
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Lagbygge 23/24

Post by Erwynn »

Robertsson går väl troligtvis före de du nämner om han ej blir utlånad (vilket han bör bli).
Hata allt.
User avatar
Scandic24
Posts: 1878
Joined: 30 Jul 2012, 20:07

Re: Lagbygge 23/24

Post by Scandic24 »

JochJ.jpeg
JochJ.jpeg (9.13 KiB) Viewed 2963 times

:lol:
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Lagbygge 23/24

Post by Empress »

Snuskhummern wrote: 07 Nov 2023, 07:42 Förhoppningsvis har Sikura fått träna sig in i spelet lite extra efter uppehållet. Det här tycker jag känns rimligt:

Sikura - Lindholm - Lindberg

Johnson - Johnson - Hugg

Sandberg - Lindström - Lindholm

Heikkinen - Forsfjäll - Dzierkals
Ja - men känns inte som aik-värvningar att ta in Letten och Heikkinen för spela 4e linan.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge 23/24

Post by ossian »

Snuskhummern wrote: 07 Nov 2023, 07:42 Förhoppningsvis har Sikura fått träna sig in i spelet lite extra efter uppehållet. Det här tycker jag känns rimligt:

Sikura - Lindholm - Lindberg

Johnson - Johnson - Hugg

Sandberg - Lindström - Lindholm

Heikkinen - Forsfjäll - Dzierkals
Mamma Mia vilka kedjor! Tredje har vart grymma och de enda som uppvisat kemi. Forsta andra grymma producerande pa papperet. Fjarde har tre st snabbskrinnande hardjobbare. Ser grymt ut pa papperet, aven om det ser lite mjukt ut for ett slutspel
Ultron
Posts: 383
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Lagbygge 23/24

Post by Ultron »

Erwynn wrote: 07 Nov 2023, 14:50 Robertsson går väl troligtvis före de du nämner om han ej blir utlånad (vilket han bör bli).
Sant och sant.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Lagbygge 23/24

Post by Snuskhummern »

Empress wrote: 07 Nov 2023, 15:02
Ja - men känns inte som aik-värvningar att ta in Letten och Heikkinen för spela 4e linan.
Knappast så att spelare högre upp i uppställningen är mer ämnade för det. Nan jer ju ska djära he.
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Lagbygge 23/24

Post by tazman »

Förmodligen kommer kedjorna här ovanför var de som AIK väljer att ställa ut. Jag funderar dock om dessa även kan vara alternativ:

Sikura-Lindholm-Johnson

Lindberg-Johnson-Hugg

Kommentar: Johnson den yngre får igång Sikura och Lindholm genom att spela intensivt. Sikura får en riktigt målskytt isig samt murbräckaren Lindholm. I andra får Johnson-Hugg en medspelare med hög klass där vi har två yttrar med fina skott och en framspelare i mitten.

Inte alls säker på att det blir på detta sätt, den som lever får se.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Lagbygge 23/24

Post by king_louie »

Nu när allt pekar på att Andreas är klar så har vi väl ersatt alla tappade, frågan är gick vi plus eller minus?

Jocke --> Sikura (minus)
Möller --> Andreas Johnson (frågetecken)
Wingerli --> Oscar Lindberg (även om jag gillar Winge så går vi plus här)
Kühnhackl --> Dzierkals (kraftigt minus)
Sundsvik --> Heikkinen (ganska jämnt upp i mina ögon)

Sedan har förstås också Zeb och Voullet kommit in, inte för att de kan ses som direkta ersättare men ändå
Melker --> Zeb
Mazarinen--> Voullet

Sammantaget känns forwards svagare nu än förra säsongen, även efter AJs intåg.
Speciellt saknar jag Kühnhackl otroligt mycket, Dzierkals är inte i närheten att kunna ersätta honom.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge 23/24

Post by marre »

Vore det så enkelt,skulle det bästa laget på papperet alltid vinna.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Lagbygge 23/24

Post by GroovyEd »

Jag hade velat se att man testar Sikura med A.Johnsson och antingen Pär eller Oscar. Sikura känns rätt beroende av sin omgivninh och behöver en skytt (Johnsson) aom kan få igång hans passningspoäng och tillsammans med en som skapar ytor, vinner och transporterar puck (Lindberg/Lindholm).
fralle73
Posts: 145
Joined: 16 Jun 2011, 18:55

Re: Lagbygge 23/24

Post by fralle73 »

GroovyEd wrote: 09 Nov 2023, 20:03 Jag hade velat se att man testar Sikura med A.Johnsson och antingen Pär eller Oscar. Sikura känns rätt beroende av sin omgivninh och behöver en skytt (Johnsson) aom kan få igång hans passningspoäng och tillsammans med en som skapar ytor, vinner och transporterar puck (Lindberg/Lindholm).
Helt rätt .Sikura har mkt kunnande som ej kommit ut än pga diverse olika saker och en sak är att han inte haft tillräcklig bra omgivning för hans egen kapacitet .
Håkan
Posts: 75
Joined: 29 Dec 2012, 16:54

Re: Lagbygge 23/24

Post by Håkan »

Angående det fysiska så säger jag inte emot att det behövs kraft i slutspel.
Några tankar. Det hjälper då inte ha kilon o cm i laget om de inte kan eller vill använda de. Exempelvis Sundsvik o Kuhnhackl gjorde mig ofta besviken, inte sällan rena mjukisarna i närkamperna.
Vi är ett spelande lag o får man in en klumpeduns i en kedja blir liret lidande. I slutspel på stor is brukar vi ha svårt match 1 o 2 mot tyngre men resten av serien åker AIK sönder de.
Vi möter inte alltför många kilon i de andra lagen. Visst det finns några tunga men generellt är det inga giganter som skräms i SHL.
Tror vi har ett lag med pannben som inte räds tufft spel.
Det viktigaste för att få ut kraft är att de fungerar tillsammans o vill vinna till varje pris. Först då får man se det man vill se -spelare som ger allt o lite till o det trumfar kilon i närkamper.
nordan
Håkan
Posts: 75
Joined: 29 Dec 2012, 16:54

Re: Lagbygge 23/24

Post by Håkan »

Angående nr 14 tror jag Robert Ohlsson har betytt mer än vad som sägs. Kanske är Andreas en som behöver klokskap i båset o har svårt för galna tränare dvs det hade blivit en onödigt tydlig känga åt Roger Rö. Valet mellan Frölunda o AIK var nog mycket ett val mellan tränarna RR o RO.
nordan
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Lagbygge 23/24

Post by tazman »

Håkan//

Jag är rätt övertygad i att det inte är kilon/tyngre spelare som behövs utan en intensiv spelstil, jobba med klubborna och vara påkopplade inför en match/ett slutspel.

När vi spelar intensivt med fart och arbetar med aktiva klubbor så är vi svårstoppade, dit måste tränarna/spelarna ta oss igen.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge 23/24

Post by ossian »

Nar ingen ens forsoker aka in i hettan framfor mal utan istallet bagar pa utsidan jarnet ned till sarghornet, da blir det svart att gora mal. Det handlar inte bara om kilon utan aven om mod, aggresivitet, vilja, spelsinne. Forssell var sjalv en smavaxt spelare men han knackade ofta in puckar framfor kassen. Han befann sig dar nar pucken kom dit.

Jag tycker det ar kul och bra att vi har sma kvicka tekniska spelare, vi for ofta matcherna och har puckinnehavet. Men om du kollar pa ett lag som Barcelona, de ar likadana i fotboll. De har sma tekniska rorliga soelare, de kontrollerar matcherna. Men de har aven tva stycken storvaxta mittbackar, kanske en mittfaltare eller striker som ar lang och stor. 3-4 spelare ar storvaxta. Annars far de problem pa fasta situationer, nar laget hamnar under press, de kan gora mal pa frispark och nick. Barcelona skulle Inte vara lika bra om varenda spelare var 170 cm. Det ar det jag papekar. Vi gor inte mal for att vi blir for endimensionella.
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Lagbygge 23/24

Post by tazman »

Ossian/

Just framför mål handlar det mycket om tajming, skicklig, spelförståelse och en hel del tur. Jag tycker att vi har många som kämpar och krigar framför mål, detta syns givetvis inte när det inte blir mål för oss.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge 23/24

Post by p-play »

Man skall inte fylla laget med tröga, storväxta spelare, men det som saknas är någon som visar vägen och tar kampen framför mål och där räknas inte alibiaktiviteter som att trycka upp handskarna efter avblåsning. Om en gör det så kommer de andra att haka på. Vi har verkligen saknat spelartyper som Jimmie och Bellemare. Som det sett ut ett bra tag så blir det bara spel på utsidan när det väl gäller. Och då vi inte heller bedriver kontringshockey så blir det inte många mål i tätare matcher.
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Lagbygge 23/24

Post by lobo »

jag återkommer alltid till hur Bellemare, Sunken kamikaze-Melker och Arvidsson gjorde exakt det vi saknar idag. Ganska olika spelare, olika kroppshyddor, men alla var helt orädda och hade nog ingen tanke på sarghörn.. Skapa trafik och kaos, så trillar de in, kan vara returer liggandes med backhand (Melker), en tank rakt igenom målgården (Belle), speed runt försvaret (Viktor), eller bara.... vettefan (Sunken)
Gillade AIK s senaste grej, titta på hur 100 5mot5 mål gjordes ifjol.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Håkan
Posts: 75
Joined: 29 Dec 2012, 16:54

Re: Lagbygge 23/24

Post by Håkan »

king_louie wrote: 09 Nov 2023, 12:03 Nu när allt pekar på att Andreas är klar så har vi väl ersatt alla tappade, frågan är gick vi plus eller minus?

Jocke --> Sikura (minus)
Möller --> Andreas Johnson (frågetecken)
Wingerli --> Oscar Lindberg (även om jag gillar Winge så går vi plus här)
Kühnhackl --> Dzierkals (kraftigt minus)
Sundsvik --> Heikkinen (ganska jämnt upp i mina ögon)

Sedan har förstås också Zeb och Voullet kommit in, inte för att de kan ses som direkta ersättare men ändå
Melker --> Zeb
Mazarinen--> Voullet

Sammantaget känns forwards svagare nu än förra säsongen, även efter AJs intåg.
Speciellt saknar jag Kühnhackl otroligt mycket, Dzierkals är inte i närheten att kunna ersätta honom.
Bättre jämföra efter säsongen.
nordan
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge 23/24

Post by nr86 »

Ja inte tycker jag Ogge eller framför allt Granberg gjort någon bra karjala turnering så här långt. Ogge ser lite vilsen ut och tar inga initiativ. Granberg är ju helt under isen och sätter medspelarna i skiten hela tiden. Måste upp flera nivåer om vi ska kunna lyfta efter uppehållet. Tycker Granberg faktiskt ska vara 7 e back så som han uppträder just nu.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge 23/24

Post by nr86 »

Nu spelade Ogge upp sig idag och gjorde dessutom mål. Viktigt för självförtroendet vilket inte verkar ha varit på topp hos oss sista tiden. Men Granberg! Sämste back i 3kr helt klart. Känner inte igen honom alls. Förlorade dessutom flera fysiska dueller vilket inte hör till vanligheterna.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Lagbygge 23/24

Post by LeeGoren »

Ogge riktigt bra idag. Granberg inte bra idag heller. Tydlig 7e back i AIK.
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Lagbygge 23/24

Post by bruno »

Nån som vet om Pellikka blev skadad igår med juniorkronorna? Ser ut att saknas i dagens laguppställning mot Finland.
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Lagbygge 23/24

Post by tazman »

Nya Johnson tränar alltså i samma kedja som Lindberg och Hugg, tillfälligt eller permanent?
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Ultron
Posts: 383
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Lagbygge 23/24

Post by Ultron »

Kan ju bli så att gamla Johnson tar Lindbergs plats där så småningom, och att Lindberg-Lindholm-Sikura matchas igen, med Universums bästa tredjekedja(tm) som just tredje.
Post Reply