Silly season 23/24

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

aikekke
Posts: 229
Joined: 21 Jun 2011, 23:11

Re: Silly season 23/24

Post by aikekke »

gurra wrote: 05 Nov 2023, 11:13 Nu ska Andreas Johnson vara klar
Tror jag knappast
User avatar
Humlannitton
Posts: 1513
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly season 23/24

Post by Humlannitton »

Varför litar alla plötsligt blint på ett litet twitterkonto, bara för att hen skriver ”silly” i användarnamnet? Finns det nån som helst trovärdig källa för ryktet, förutom nån form av ekokammare?
Antos
Posts: 288
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

Humlannitton wrote: 05 Nov 2023, 12:17 Varför litar alla plötsligt blint på ett litet twitterkonto, bara för att hen skriver ”silly” i användarnamnet? Finns det nån som helst trovärdig källa för ryktet, förutom nån form av ekokammare?
Han hade ju koll på att Ohlsson skulle lånas ut till Finland ett bra tag innan det blev officiellt, så nån typ av inside har han ju.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3065
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

Humlannitton wrote: 05 Nov 2023, 12:17 Varför litar alla plötsligt blint på ett litet twitterkonto, bara för att hen skriver ”silly” i användarnamnet? Finns det nån som helst trovärdig källa för ryktet, förutom nån form av ekokammare?
Den där användaren verkar mest surfa runt på olika supporterforum och sedan låtsas att han har källa på de spekulationer som sker där.

Typexempel; Erwynn slängde ur sig Myles Powell som en ”typisk Forssellvärvning” i den här tråden. Dagen efter antyder den där twittersnubben att plan B är en spelare från Björklöven. Slump? Nja…
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly season 23/24

Post by Erwynn »

Jag tog snacket om Powell från han.

Han har väl satt Ogge, Ohlsson till Finland, Johnsson förlängning (3 månader innan), Hugg stannar, ”utländskt spets” (Kenny) osv för att nämna några. Sitter uppenbart på bra inside.
Hata allt.
Antos
Posts: 288
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

Erwynn wrote: 05 Nov 2023, 12:33 Jag tog snacket om Powell från han.

Han har väl satt Ogge, Ohlsson till Finland, Johnsson förlängning (3 månader innan), Hugg stannar, ”utländskt spets” (Kenny) osv för att nämna några. Sitter uppenbart på bra inside.
Dock var det inte Powell han syftade på utan Liam Dower Nilsson, är han som gjort flest mål i Löven.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3065
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

Erwynn wrote: 05 Nov 2023, 12:33 Jag tog snacket om Powell från han.

Han har väl satt Ogge, Ohlsson till Finland, Johnsson förlängning (3 månader innan), Hugg stannar, ”utländskt spets” (Kenny) osv för att nämna några. Sitter uppenbart på bra inside.
Ok, fair enough.

Tycker dock att han verkar slänga ur sig massvis med rykten varav rätt få materialiserar sig.
Tigerränderna går aldrig ur.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Jag är mest överraskad av alla här som plötsligt börjat att kritisera när man ser utfallet. Jag konstaterade redan innan säsongen att det spelmässigt skulle kunna bli problem. Laget har gjort en bra start givet att det är felbalanserat. Vi kommer också att hålla Oskarshamn och Modo efter oss så vi åker i alla fall inte ur i år. Det positiva är att det går att åtgärda med några nyförvärv då vi ändå har en bra stomme. Nackdelen är väl att vi troligtvis inte har så mycket pengar för att göra det då Forsell slösat bort en hel del på Agostino-affären, Rautio och en del andra märkligheter. Det är konstigt att någon med examen i Teknisk Fysik skall ha så svårt att tolka och överföra statistik för det känns som att man kollat på spelarnas underliggande statistik utan att ha sett till hur helheten skall fungera. Spelare som Sikura behöver murbräckor vid sin sida för att lyckas och helst då någon med målsinne. Man skall absolut inte börja med att skicka någon med den här potentialen efter att denne bara har spelat drygt 10 matcher när man har betalat en stor del av lönen i sign-on. Det som behövs i dagsläget är två målfarliga högerskyttar och minst en tyngre forward (om någon av rightarna inte är det). Man borde försöka hitta någon klubb åtminstone för Rautio och Robertsson. Sedan så skulle jag vilja se en övergång till att värva mer europeer för påtänkta spetsroller istället för transatlanter. Det känns om att det är lättare att scouta dem. Letten kan inte ha varit påtänkt för en framträdande roll. Med europeer får man också någon som är van med liknande säsongsupplägg. Man skall för övrigt inte heller skicka Forsell då vi ändå var i final ifjol (om det är någonstans man skall göra det så är det på marknadssidan). Alla förändringar kostar pengar. Förhoppningsvis så har Forsell insett vid det här laget att man inte bara kan fylla laget med samma spelartyper och att man får ut mer av de tekniska spelarna om man även har andra spelartyper som kan bana väg för dem.
andreas22222
Posts: 1572
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Silly season 23/24

Post by andreas22222 »

Håller inte riktigt med många här har i flera säsonger tyckt man har saknat rollspelare.

Speciellt för slutspelshockey.

Ett lag behöver flera olika ingredienser för att nå hela vägen.
Framförallt har Skellefteå länge saknat spelartyper likt Jimmie som ville vinna till varje pris, kommer under skinnet på motståndarna osv.

Utan att göra några extremt fula grejer men på gränsen.

Vi gör väldigt få skit mål men släpper in enkla mål där man är på plats men förlorar kampen

Sikura har mycket hockey i sig men fruktansvärt vek.
Väldigt beroende av sin omgivning.
Vilket tyvärr gäller flera Skellefteå forwards

Väldigt få Skellefteå forwards går på kassen och får mest tugga sarg.

Får man spela med fart funkar det men då allt fler lag ställer upp en köttmur likt Linköping igår så spelar vikt och hur man spelar fysiskt rätt stor roll.

Spelskicklighet är i min bok inte bara vackra dragningar utan också slå stopp i spelet, ge en tackling för skapa ytor osv.

Där har Skellefteå enorma hål att fylla.
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly season 23/24

Post by lobo »

Hur kan det vara så sjukligt tyst överallt (här, X, media..) med ett sånt rykte out there..? Andreas menar jag

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
number 7
Posts: 778
Joined: 15 Jun 2011, 23:11

Re: Silly season 23/24

Post by number 7 »

lobo wrote: 06 Nov 2023, 13:56 Hur kan det vara så sjukligt tyst överallt (här, X, media..) med ett sånt rykte out there..? Andreas menar jag

Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Är väl inte konstigare än att han inte är klar
Sedan får väl tiden visa om han dyker upp, gissar att det förhandlas ännu.
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly season 23/24

Post by king_louie »

Det är nog många som inte riktigt tror på det ryktet.

Andreas skulle speciellt i nuläget så klart vara ett bra tillskott men förväntningarna lär vara skyhöga om det händer och jag tvivlar på att han kommer att frälsa oss, SHL är ingen tvärenkel liga att komma in i och börja producera (se Sikura m.fl.), men visst är det säkert en bra spelare.
ante08
Posts: 2586
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly season 23/24

Post by ante08 »

Hmm?
David Jiglund Reporter på Norrländska Socialdemokratens och Norrbottens-Kurirens sportredaktion.
Jag har kollat upp det där ryktet om Andreas Johnsson och Skellefteå lite närmare och enligt mina källor är de överens om ett kontrakt.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly season 23/24

Post by Chippen »

Hur kan det vara klart? Måste inte Johnsson passera waivers?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
aikekke
Posts: 229
Joined: 21 Jun 2011, 23:11

Re: Silly season 23/24

Post by aikekke »

Johnson-Johnson-Hugg
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 23/24

Post by Snuskhummern »

king_louie wrote: 06 Nov 2023, 14:50 Det är nog många som inte riktigt tror på det ryktet.

Andreas skulle speciellt i nuläget så klart vara ett bra tillskott men förväntningarna lär vara skyhöga om det händer och jag tvivlar på att han kommer att frälsa oss, SHL är ingen tvärenkel liga att komma in i och börja producera (se Sikura m.fl.), men visst är det säkert en bra spelare.
Samtidigt så har Andreas lång erfarenhet av SHL-spel, bra meritlista från Nordamerika och lär förmodligen träna i Sverige på försäsongen och lär ha bättre känsla för den större rinken än tex. Sikura.
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly season 23/24

Post by king_louie »

Snuskhummern wrote: 06 Nov 2023, 15:50
king_louie wrote: 06 Nov 2023, 14:50 Det är nog många som inte riktigt tror på det ryktet.

Andreas skulle speciellt i nuläget så klart vara ett bra tillskott men förväntningarna lär vara skyhöga om det händer och jag tvivlar på att han kommer att frälsa oss, SHL är ingen tvärenkel liga att komma in i och börja producera (se Sikura m.fl.), men visst är det säkert en bra spelare.
Samtidigt så har Andreas lång erfarenhet av SHL-spel, bra meritlista från Nordamerika och lär förmodligen träna i Sverige på försäsongen och lär ha bättre känsla för den större rinken än tex. Sikura.
Absolut men förra säsongen var inget vidare, vi får ha höga men realistiska förväntningar.
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly season 23/24

Post by Erwynn »

king_louie wrote:
Snuskhummern wrote: 06 Nov 2023, 15:50
king_louie wrote: 06 Nov 2023, 14:50 Det är nog många som inte riktigt tror på det ryktet.

Andreas skulle speciellt i nuläget så klart vara ett bra tillskott men förväntningarna lär vara skyhöga om det händer och jag tvivlar på att han kommer att frälsa oss, SHL är ingen tvärenkel liga att komma in i och börja producera (se Sikura m.fl.), men visst är det säkert en bra spelare.
Samtidigt så har Andreas lång erfarenhet av SHL-spel, bra meritlista från Nordamerika och lär förmodligen träna i Sverige på försäsongen och lär ha bättre känsla för den större rinken än tex. Sikura.
Absolut men förra säsongen var inget vidare, vi får ha höga men realistiska förväntningar.
På vilket sätt?
Hata allt.
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly season 23/24

Post by king_louie »

Erwynn wrote: 06 Nov 2023, 16:02
king_louie wrote:
Snuskhummern wrote: 06 Nov 2023, 15:50
king_louie wrote: 06 Nov 2023, 14:50 Det är nog många som inte riktigt tror på det ryktet.

Andreas skulle speciellt i nuläget så klart vara ett bra tillskott men förväntningarna lär vara skyhöga om det händer och jag tvivlar på att han kommer att frälsa oss, SHL är ingen tvärenkel liga att komma in i och börja producera (se Sikura m.fl.), men visst är det säkert en bra spelare.
Samtidigt så har Andreas lång erfarenhet av SHL-spel, bra meritlista från Nordamerika och lär förmodligen träna i Sverige på försäsongen och lär ha bättre känsla för den större rinken än tex. Sikura.
Absolut men förra säsongen var inget vidare, vi får ha höga men realistiska förväntningar.
På vilket sätt?
Höga förväntningar med tanke på hans karriär i nordamerika men samtidigt realistiska, jag tror inte att han kommer att tokdominera, det finns det ingen som gör i SHL, men han får väldigt gärna motbevisa mig så klart :-)
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 23/24

Post by ossian »

Ar AJ halften sa bra som han var i Frolunda sa ar han var klart basta forward, en riktig sniper. Skulle passa perfekt in med brorsan
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 23/24

Post by ossian »

Hoppas!
cleo
Posts: 718
Joined: 17 Aug 2011, 11:23

Re: Silly season 23/24

Post by cleo »

ante08 wrote: 06 Nov 2023, 14:59 Hmm?
David Jiglund Reporter på Norrländska Socialdemokratens och Norrbottens-Kurirens sportredaktion.
Jag har kollat upp det där ryktet om Andreas Johnsson och Skellefteå lite närmare och enligt mina källor är de överens om ett kontrakt.
Överens om ett kontrakt är inte samma sak som att han kommer den här säsongen. Kan lika gärna vara att dom är överens om ett kontrakt för nästa säsong.
aikekke
Posts: 229
Joined: 21 Jun 2011, 23:11

Re: Silly season 23/24

Post by aikekke »

cleo wrote: 06 Nov 2023, 16:26
ante08 wrote: 06 Nov 2023, 14:59 Hmm?
David Jiglund Reporter på Norrländska Socialdemokratens och Norrbottens-Kurirens sportredaktion.
Jag har kollat upp det där ryktet om Andreas Johnsson och Skellefteå lite närmare och enligt mina källor är de överens om ett kontrakt.
Överens om ett kontrakt är inte samma sak som att han kommer den här säsongen. Kan lika gärna vara att dom är överens om ett kontrakt för nästa säsong.
Tror isf säsongen ut eller 1+1 om han får kontrakt i NL sticker han efter denna säsongen
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly season 23/24

Post by svea_man »

Om de är nått på g är det ju konstigt att inga stora medier skrivit om de..
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 23/24

Post by Snuskhummern »

svea_man wrote: 06 Nov 2023, 16:57 Om de är nått på g är det ju konstigt att inga stora medier skrivit om de..
När Pär kom hem från NHL så startade det ryktet på twitter och ingen - varken sportbladet eller expressen skrev om det. Det i sig behöver inte betyda något.

Om det är något på gång så är det förmodligen året ut, kan tänka mig att många Schweiziska klubbar har rätt många utländska spelare och således svårt att få plats för honom. Samtidigt är Forre inte dum och inser att laget behöver en tung förstärkning NU! Löser han det här under näsan på Frölunda så ska han ha en stor eloge.
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly season 23/24

Post by Erwynn »

Några ”initierade” Frölunda på twitter verkar hävda att Frölunda inte ens haft en möjligt/chans att vara med i förhandlingarna. Det är nog till 99% storebrors förtjänst om han sätter sin kråka på ett kontrakt av Forsell.

Gissningsvis trivs han inget vidare i sin situation med att sitta på läktaren eller buffla på i AHL och har tidigare utryck en vilja att lira med brorsan. Har man sen estimated earnings i USA på 14 miljoner dollar är det nog ett ypperligt tillfälle att välja tillvaron före pengarna under ett halvår och bocka av en punkt i sin ”bucket list” när vi gapar efter förstärkning för att sedan susa vidare mot nya feta kontrakt.
Hata allt.
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly season 23/24

Post by king_louie »

Kanske svårt för oss vanliga knegare att förstå men jag tror inte Andreas har några som helst problem med att avstå ett par millar för att få spela med brorsan i stället för att kuska runt i buss i AHL. Han har redan tryggat framtiden för sig och sin familj med råge.
User avatar
Odgers
Posts: 39
Joined: 11 May 2020, 11:25

Re: Silly season 23/24

Post by Odgers »

Att Johnson dy skulle komma till AIK låter så osannolikt att jag nästan skulle kunna säga att jag kunde äta upp min hatt om det stämmer... Men å andra sidan har jag ingen hatt och större mirakel har väl skett i hockeyvärlden. Om det stämmer ska jag däremot fira med en redig påse lösviktsgodis...
aikekke
Posts: 229
Joined: 21 Jun 2011, 23:11

Re: Silly season 23/24

Post by aikekke »

Lika bra plocka Linus Karlsson om vi ändå är igång...
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly season 23/24

Post by GroovyEd »

king_louie wrote: 06 Nov 2023, 18:34 Kanske svårt för oss vanliga knegare att förstå men jag tror inte Andreas har några som helst problem med att avstå ett par millar för att få spela med brorsan i stället för att kuska runt i buss i AHL. Han har redan tryggat framtiden för sig och sin familj med råge.
Precis, och det är ju inte som att han skulle spela gratis här.
Post Reply