Silly season 23/24

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Rollie
Posts: 2049
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly season 23/24

Post by Rollie »

dovienya wrote: 04 Nov 2023, 20:23 Trodde aldrig jag skulle känna "Lirre på planen, då kanske något händer framåt".
Sjukt nertränade hoppas jag att de är.
Nedtränade....den kunde man dra när vi var bra förr om åren
shaquille
Posts: 1970
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Silly season 23/24

Post by shaquille »

dovienya wrote: 04 Nov 2023, 20:23 Trodde aldrig jag skulle känna "Lirre på planen, då kanske något händer framåt".
Sjukt nertränade hoppas jag att de är.
[/
Last edited by shaquille on 04 Nov 2023, 20:42, edited 1 time in total.
shaquille
Posts: 1970
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Silly season 23/24

Post by shaquille »

shaquille wrote: 04 Nov 2023, 20:41
dovienya wrote: 04 Nov 2023, 20:23 Trodde aldrig jag skulle känna "Lirre på planen, då kanske något händer framåt".
Sjukt nertränade hoppas jag att de är.
Varför skulle dom vara det? När ett 12 dagars uppehåll är på g.
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly season 23/24

Post by dovienya »

Var i fel tråd jag skrev, tänkte skriva i LCH-matchtråden.
Vi tackar Hampus för sin insats: bra jobbat, du gjorde ändå helt ok ifrån dig sett till förutsättningarna och grattis till att få begå SHL-debut. Tyvärr blev det inte fyra mål idag.
Empress
Posts: 7163
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly season 23/24

Post by Empress »

En längre intervju med Forsell i Norran

Citerar en bråkdel:

” Inget lag har fått ut färre mål från sina ytterforwards än ni, tycker du att ni har tillräcklig spets?

– Ja, men det är ju inte bara mål framåt som räknas och det är inte bara där vi ser värdet hos en forward. Vi ser även ett defensivt värde och hur den bidrar på fler sätt. ”

” Är ni nära att värva någon just nu?

– Det är både och, det finns vissa spelare som vi tittar närmre på.

Andreas Johnson är ett namn som ryktats till er, och som många skrivit om. Är det en spelare ni pratar med?

– Inga kommentarer.”
Rollie
Posts: 2049
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly season 23/24

Post by Rollie »

Ett defensivt värde ....hahaha, hoppas mv håller tätt och vi vinner med 1-0 på straffar m.a.o
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Silly season 23/24

Post by Special Brew »

Empress wrote: 04 Nov 2023, 21:58 En längre intervju med Forsell i Norran

Citerar en bråkdel:

” Inget lag har fått ut färre mål från sina ytterforwards än ni, tycker du att ni har tillräcklig spets?

– Ja, men det är ju inte bara mål framåt som räknas och det är inte bara där vi ser värdet hos en forward. Vi ser även ett defensivt värde och hur den bidrar på fler sätt. ”

” Är ni nära att värva någon just nu?

– Det är både och, det finns vissa spelare som vi tittar närmre på.

Andreas Johnson är ett namn som ryktats till er, och som många skrivit om. Är det en spelare ni pratar med?

– Inga kommentarer.”
Man vill bara gråta när man läser det här. En bra forward kan bidra både framåt och bakåt såklart!
User avatar
kopitar
Posts: 2575
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 23/24

Post by kopitar »

Empress wrote: 04 Nov 2023, 21:58 En längre intervju med Forsell i Norran

Citerar en bråkdel:

” Inget lag har fått ut färre mål från sina ytterforwards än ni, tycker du att ni har tillräcklig spets?

– Ja, men det är ju inte bara mål framåt som räknas och det är inte bara där vi ser värdet hos en forward. Vi ser även ett defensivt värde och hur den bidrar på fler sätt. ”

” Är ni nära att värva någon just nu?

– Det är både och, det finns vissa spelare som vi tittar närmre på.

Andreas Johnson är ett namn som ryktats till er, och som många skrivit om. Är det en spelare ni pratar med?

– Inga kommentarer.”
Avgå snälla! Börja med någon forskning eller något inom ingenjör som du är utbildad till.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly season 23/24

Post by GroovyEd »

Jag har alltid haft förtroende för Forssell, tills nu. Visst att han troligen är försiktig med vad han säger och inte vill lova för mycket, men hans ageranden tillsammans med hans uttalanden får en att känna mer och mer att han inte har någon aning om vad som behövs för att ta nästa steg.

Visst, just nu är väl marknaden rätt fattig men man har satt sig i den här skiten genom att inte vara proaktiv och stärka truppen där det behövts egentligen i 2-3 säsonger och laget har bara decimerats successivt.

Om man jämför årets spelartapp med ersättare blir det smärtsamt tydligt;
Kühnhackl -> Dzierkals.
Wingerli -> Heikkinen.
Möller -> Sikura.
Jocke -> inte ersatt överhuvudtaget.
Lindberg är såklart en jätteförstärkning men hade lika gärna kunnat vara Kleti Pletisson när han tvingas spela med trubbiga letter, oprövade junisar och endimensionella oprövade spelare.
Antos
Posts: 288
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

GroovyEd wrote: 05 Nov 2023, 08:37 Jag har alltid haft förtroende för Forssell, tills nu. Visst att han troligen är försiktig med vad han säger och inte vill lova för mycket, men hans ageranden tillsammans med hans uttalanden får en att känna mer och mer att han inte har någon aning om vad som behövs för att ta nästa steg.

Visst, just nu är väl marknaden rätt fattig men man har satt sig i den här skiten genom att inte vara proaktiv och stärka truppen där det behövts egentligen i 2-3 säsonger och laget har bara decimerats successivt.

Om man jämför årets spelartapp med ersättare blir det smärtsamt tydligt;
Kühnhackl -> Dzierkals.
Wingerli -> Heikkinen.
Möller -> Sikura.
Jocke -> inte ersatt överhuvudtaget.
Lindberg är såklart en jätteförstärkning men hade lika gärna kunnat vara Kleti Pletisson när han tvingas spela med trubbiga letter, oprövade junisar och endimensionella oprövade spelare.
Fast det beror ju hur man ser på det.
Kühnhackl -> Dzierkals håller jag med om
Wingerli-> Lindberg skulle då jag säga
Sundsvik -> Heikkinen
Jocke -> Sikura
Möller -> ej ersatt

Det är min syn på det, sen är det ju en kombination av värvningar som inte slagit väl ut men även att dom spelarna från förra året inte kommer upp i nivå.
Empress
Posts: 7163
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly season 23/24

Post by Empress »

I processen värva spelare så antar jag att Forsell inte signar någon utan att Robban (och kanske även Falk och Pierre) sagt Go for it?

I samtalet bakom stängda dörrar tränarna inte vill ha spelare X men Forsell vill - så jag har svårt tro Forsell går emot övriga?

Har jag rätt?
cleo
Posts: 712
Joined: 17 Aug 2011, 11:23

Re: Silly season 23/24

Post by cleo »

GroovyEd wrote: 05 Nov 2023, 08:37 Lindberg är såklart en jätteförstärkning men hade lika gärna kunnat vara Kleti Pletisson när han tvingas spela med trubbiga letter, oprövade junisar och endimensionella oprövade spelare.
Ska faktiskt kolla Ogge i landslaget om det är omgivningen det beror på. Hoppas Forsell gör det också, så att han konstaterar att Ogge behöver ny och bättre omgivning. Värva nu!
Empress
Posts: 7163
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly season 23/24

Post by Empress »

Tror Forsell värvade Heikkinen snarare i förhoppningen det skulle bli en sniper a la Linus K.
Sundsvik gissar jag AIK tänkte att där kan Stenman eller Lirre göra samma jobb och Albin själv insåg topp3 platserna på centersidan var omöjlig att få.
Sikura blev en plan B när Kenny kom och försvann - Jocke är oersättlig.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly season 23/24

Post by GroovyEd »

Empress wrote: 05 Nov 2023, 09:28 Tror Forsell värvade Heikkinen snarare i förhoppningen det skulle bli en sniper a la Linus K.
Om så är fallet är det ju ännu mer absurt i mina ögon (och såklart med lite facit i hand).
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 23/24

Post by krysset »

Min tanke är. Om Kenny skulle spelat för oss hade laget presterat bättre?
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3062
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

krysset wrote: 05 Nov 2023, 09:44 Min tanke är. Om Kenny skulle spelat för oss hade laget presterat bättre?
Går ju inte att säga. Eller ja, sämre hade det väl knappast varit…
Tigerränderna går aldrig ur.
Antos
Posts: 288
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

GroovyEd wrote: 05 Nov 2023, 09:40
Empress wrote: 05 Nov 2023, 09:28 Tror Forsell värvade Heikkinen snarare i förhoppningen det skulle bli en sniper a la Linus K.
Om så är fallet är det ju ännu mer absurt i mina ögon (och såklart med lite facit i hand).
Då är han ju väldigt snett ute på det, Fröden gjorde 29p, Johnsson 24p och Max 26p att man då ska värva en spelare och tro att han ska kunna göra upp mot 50p är ju inte rimligt. Med tanke på vilken statistik människa Forsell är borde han ju rimligtvis ha en förhoppning om att få ut mellan 20-25p från Heikkinen.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 23/24

Post by ossian »

Det blir inte sa enkelt for Forssell att varva nagon nar publiken inte kommer och betalar entrepeng + att marknaden ar svar nar lonerna ar sa mycket hogre i andra ligor. Det ar inte Forssells fel.

Misstaget han gjort ar att han varvat for fa rollspelare, alla ska vara skickliga, snirkliga lattviktare. Ingen buffel. Det leder till att vi maste vara mycket battre an motstandaren for att vinna matcher eftersom vi far for fa billiga mal.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

https://x.com/sillynorberg/status/17208 ... 341fgam4gw

https://x.com/sillynorberg/status/17208 ... 341fgam4gw

Andreas Johnsson ryktet verkar stämma men att han skulle vara klar däremot låter som önsketänkande
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3062
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

Heikkinen är ändå ett begripligt förvärv till en förmodat låg kostnad. Den värvningen tycker jag åtminstone kan sorteras in under paraplyet ”godkänd”.

Rent generellt tror jag inte att en lagbyggare kan tänka ”X ersätter Y”, utan man behöver se till helheten, vad laget behöver och vilka resurser man har att tillgå. Stt värva billiga breddspelare från allsvenskan frigör mer kapital till bomber. Jag tror definitivt inte att Heikkinen var värvad som en tänkt poängspruta år ett, utan tanken var nog att han skulle göra ett gediget jobb i en tredjekedja med några enstaka poäng här och där - sedan potential att ta ett större kliv år två.

Sedan ska man till sportchefernas försvar också komma ihåg att de nog under fjolårssäsongen byggde laget med utgångspunkten att Möller skulle ingå, och när det gäller Jocke så var det problematiskt att de inte kunde få ett tydligt ja/nej i ett tidigare skede. Nu kanske de har haft bättre koll än gemene supporter, men det är inte heller otänkbart att de gick in i sommaren med utgångspunkten att både Möller och Jocke skulle ingå i truppen.

Sedan är den ekonomiska verkligheten vad den är. Det kommer att bli svårt att plocka in spets eller ens prisvärd bredd.

Just nu tror jag att den här säsongen primärt kommer att handla om att överleva för att sedan omgruppera till nästa säsong.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1625
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

Alltså, AIK som lag har ju så oerhört länge haft som adelsmärke att bygga lag med spelare som gått i stå i karriären, nonames man grävt fram eller egna fjunisar. Med facit i hand måste man säga att det varit otroligt framgångsrikt. Visst har vi haft "tur" med att många spelare kuggat i varandra på ett bra sätt, stått på en bra plats i sin karriärbana eller att dom helt enkelt velat spela med Möller-Jocke, men själva essensen med klubben har i mina ögon i alla fall varit att man varit noga med att ta tillvara på spelares främsta egenskaper, att man haft en röd tråd genom hela föreningen vad gäller träning och spelsätt samt att man haft spelatrupper byggda på ovanstående sätt där spelarna accepterat och njutit av sin roll i ett väloljat maskineri där hela jävla klubben jobbar mot ett gemensamt mål.

Minns att Lasse någon gång sa att vi ska hela tiden bygga för framtiden och sikta på att vinna guldet varje år. I det ligger inte bara att göra "akutsatsningar" på några stjärnspelare som ska lyfta laget utan att man ser till att man har långsiktighet i truppen; att spelare som börjar vara gamla/börjar sjunga på sista versen prestationsmässigt ersätts sömlöst genom att man lyfter in spelare utifrån som kanske har samma egenskaper eller att man bara flyttar upp någon av de spelare som man faktiskt haft påtänkt för den roll som saknas.

Nu ska man inte lyfta Lasse till några överdrivna höjder, men jag tycker att den grundinställningen lade grunden till allt, tillsammans med det stenhårda jobb man gjorde på ungdomssidan. Det känns inte alls som vi har det drivet idag och att många kugghjul som bytts ut i föreningen inte jobbar tillsammans på ett särskilt bra sätt.

Jag tycker det är superkonstigt att en sådan som Forsell - som ju faktiskt var med om allt det ovan som spelare - inte kan fortsätta att jobba efter den metodiken och planen. Jag har varit väldigt skeptisk eftersom jag i ärlighetens namn inte tycker han verkar ha de egenskaper off ice som krävs, men nu känner jag definitivt att vi behöver få in Jimmie i föreningen på ett betydligt mer aktivt vis. Han har en speciell typ av ledaregenskaper och tyngd som vi har stor brist på, som i alla fall jag känner utifrån..

Något behöver absolut hända; oavsett om vi börjar klättra i tabellen igen eller inte. Oavsett om vi får in något av de namn som det viskas om. Vi behöver få igång maskinen igen och bygga från grunden på ett sätt som vi är så jävla långt ifrån att göra idag. Det spel som drev oss framåt under guldåren fungerar kanske inte idag, men då får man skruva på det och hitta en lösning istället för att bli ännu ett SHL-lag som lägger alla pengar på värvningar utifrån.

Jag tycker inte Forsell ska sparkas, men jag tycker att hans uppdrag ska friseras och att han ska få hjälp att uppnå resultat, inte bara krav på att paniskt lösa en omöjlig situation; han kan inte skita fram en målskytt i det här läget, men till nästa år måste han frångå idén om att bygga laget klart efter att alla andra lag plockat potatislandet tomt och framförallt så behöver hela föreningen skakas om och struktureras på ett sätt som innebär att alla jobbar åt samma håll.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly season 23/24

Post by GroovyEd »

Jag tycker inte heller Forre ska sparkas. Men han kanske måste lyfta blicken från de underliggande siffrorna spelarna producerar och faktiskt begrunda verksamheten och spelet på isen. För det är precis så det känns just nu, typ "men dom har ju bra Fenwick så det kommer lossna när som helst".
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 23/24

Post by ossian »

Har absolut inte gett upp sasongen. Ofta har vi vart risiga fram till jul och sedan explorerat.
Vi har bra keepers, en grym back och centersida. Synd att vi inte kan gora fler mal bara. Vi har manga unga duktiga spelare som har en mycket lagre lon an vad de presterar. Far vi bara in nagon gris pa forwarden som kan trycka in pucken har vi ett riktigt bra lag
User avatar
gurra
Posts: 77
Joined: 15 Jun 2011, 19:26

Re: Silly season 23/24

Post by gurra »

Nu ska Andreas Johnson vara klar
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 23/24

Post by Snuskhummern »

Ja det var då ta mig fan en bomb. Extra kul då alla Frölunda-supportrar blir så otroligt arga hehe.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly season 23/24

Post by svea_man »

Minst 2 st forward måste in en fysisk o en målskytt å skicka letten han fyller ingen funktion
Ultron
Posts: 383
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Silly season 23/24

Post by Ultron »

Den viktigaste "värvning" vi kan göra är att få tillbaka alla skadade i spel (och sluta dra på oss avstängningar). Det här laget vann 5 av 6 matcher så sent som för en månad sedan.
marre
Posts: 3180
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 23/24

Post by marre »

Är han skadad Andreas Johnsson?
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 23/24

Post by krysset »

Ingen större tidningen har sagt att han är aktuell så vi kan glömma honom.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly season 23/24

Post by svea_man »

Tror inte 1 sekund på att Andreas Jonsson är klar
Post Reply