HV71-AIK 2/11 kl 1900

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by Markman »

Man vinner inga matcher om man skjuter 10 skott i tredje i underläge. Bedrövlig skottproduktion från hela laget i rätt många matcher nu!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Tompa
Posts: 525
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by Tompa »

Robban måste vara heligt förbannad på förutsättningarna han får från Forssell.
Winning isn't everything, it's the only thing
andreas22222
Posts: 1571
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by andreas22222 »

Håller med Juniorer borde man kunna gå runt på mera för dom som ändå inte riktigt sticker ut på SHL nivå likt Elias och ASP.

Haara har väl dragits med lite skada men vore annars intressant.

Vesterlund såg också intressant ut i CHL.

Sen är det tyvärr väldigt tydligt att med JJ och Pär borta fungerar inte någon kedja offensivt egentligen.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by Special Brew »

Tompa wrote: 02 Nov 2023, 21:29 Robban måste vara heligt förbannad på förutsättningarna han får från Forssell.
Helt säkert.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by Empress »

Så sa Falk innan matchen
” Vi har sparkapital i gruppen. Vi skapar mycket, men resultatet har inte riktigt fallit väl ut. Sedan har vi jobbat mycket mer med det offensiva spelet på slutet.

AIK värvade Dylan Sikura för att få fart på det offensiva spelet. Kanadensaren har haft oerhört svårt att göra mål och har bara noterats för två assist på elva matcher. Noll mål.

– Det är tufft att komma från Nordamerika och spela på stor is. Kolla Wingerli under fjolåret. Han hade också en tuff inledning och då hade han bara varit borta ett år. Sikura har aldrig tidigare spelat på stor rink. Vi jobbar hårt efter varje match för att förbättra saker och även hur avvägningar ska göras mellan att skjuta eller hur man ska passa.”
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by kopitar »

Lyser det på Forres kontor någon som vet? Eller har han somnat framför datorn med eliteprospects uppe på skärmen?
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by Erwynn »

Stor del av truppen verkar ha tappat tron på sin egen förmåga att spela ishockey. Hur jobbar vi med mental träning? Någon som har koll på detta? Finns mental coach osv.
Hata allt.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by Special Brew »

Empress wrote: 02 Nov 2023, 21:34 Så sa Falk innan matchen
” Vi har sparkapital i gruppen. Vi skapar mycket, men resultatet har inte riktigt fallit väl ut. Sedan har vi jobbat mycket mer med det offensiva spelet på slutet.

AIK värvade Dylan Sikura för att få fart på det offensiva spelet. Kanadensaren har haft oerhört svårt att göra mål och har bara noterats för två assist på elva matcher. Noll mål.

– Det är tufft att komma från Nordamerika och spela på stor is. Kolla Wingerli under fjolåret. Han hade också en tuff inledning och då hade han bara varit borta ett år. Sikura har aldrig tidigare spelat på stor rink. Vi jobbar hårt efter varje match för att förbättra saker och även hur avvägningar ska göras mellan att skjuta eller hur man ska passa.”
Med det resonemanget ska man inte värva någon som aldrig spelat på stor rink! Jävla skitsnack är det. Vi har haft flera spelare från Nordamerika som producerat i början av säsonger.
Vi har en kass trupp. Så enkelt är det! Spelar ingen roll hur arg Pudas är så länge som han suger på isen, inga floskler som helst från ledare kommer att hjälpa laget. Vi behöver ha en bred och slagkraftig trupp när vi börjar säsongerna! Så enkelt är det!
Ursvag säsong av Forsell!
Antos
Posts: 288
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by Antos »

andreas22222 wrote: 02 Nov 2023, 21:32 Håller med Juniorer borde man kunna gå runt på mera för dom som ändå inte riktigt sticker ut på SHL nivå likt Elias och ASP.

Haara har väl dragits med lite skada men vore annars intressant.

Vesterlund såg också intressant ut i CHL.

Sen är det tyvärr väldigt tydligt att med JJ och Pär borta fungerar inte någon kedja offensivt egentligen.
Fast offensiven fungerade ju inte när dom var med heller, även om vi kanske gjorde nått mål mer men spelmässigt har det ju sett lika illa ut sen match 1.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by kopitar »

Utan pelikanen och söderström så hade vi inte ens varit top12 .
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by king_louie »

Fan vad jag saknar Möller, både som spelare, person och lagkapten.
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by Erwynn »

king_louie wrote:Fan vad jag saknar Möller, både som spelare, person och lagkapten.
Tror man glömmer ibland vilken satans betydelse för truppen och trygghet vi tappat med Jocke och Möller. Vår äldsta spelare nu är 33 år. Ledarskapet, förebilderna m.m. rök med dessa två.
Hata allt.
Frantisek Pospisil
Posts: 1418
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by Frantisek Pospisil »

Kopitr. Är du Lulebo?
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by kopitar »

Frantisek Pospisil wrote: 02 Nov 2023, 21:51 Kopitr. Är du Lulebo?
Nej bara för att jag spyr ut min galla på det här forumet så betyder det inte att jag är luleåbo. Är du en "saikare" ?
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by king_louie »

Erwynn wrote: 02 Nov 2023, 21:50
king_louie wrote:Fan vad jag saknar Möller, både som spelare, person och lagkapten.
Tror man glömmer ibland vilken satans betydelse för truppen och trygghet vi tappat med Jocke och Möller. Vår äldsta spelare nu är 33 år. Ledarskapet, förebilderna m.m. rök med dessa två.
Så är det. Med Möller i laget hade det inte sett ut så här. Nu hoppas jag man börjar med att ge Pär kaptensbindeln under uppehållet, en blind kan se att valet av Pudas blev fel.
User avatar
pajala
Posts: 78
Joined: 22 Aug 2011, 20:28
Location: Norrland

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by pajala »

kopitar wrote: 02 Nov 2023, 13:59 Kollar i spåkulan inför matchen ikväll, 3 nya poäng och ett hattrick av Sikura. Vem vågar sätta emot?
:lol: :lol: :lol: :lol:
Larionov
Posts: 213
Joined: 10 Aug 2011, 10:07

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by Larionov »

Satan vad besviken man är, skicka 19 och 40, totalt jävla odugliga (19 får läge i slottet och skjuter 2m utanför). Ersätt med juniorer. Avgå Forsell, att han ändå inte inser att det saknas rightare. Ta din jävla statistik och stoppa upp i röven!
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by Empress »

Ur Norran
” ad saknas i offensiven?

– Det är klart att vi behöver göra fler mål, men när vi inte har marginalerna med oss är det viktigt att vi har en bra disciplin och defensiv och det har vi inte i dag. Alla smågrejer bli så viktiga just nu och det får vi lära oss av. Vi släppte in mål i powerplay i dag och mot Leksand. Det är jätteviktigt med disciplinen.

Behövs mer spets in i laget?

– Att få ut max av den grupp jag har är min uppgift. Mitt jobb handlar om att få ut så mycket av det material jag har och nu får jag försöka få ut lite mer. Vi behöver vinna hockeymatcher.”

Robban hade inte gjort bort sig som politiker!
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by kopitar »

Larionov wrote: 02 Nov 2023, 22:00 Satan vad besviken man är, skicka 19 och 40, totalt jävla odugliga (19 får läge i slottet och skjuter 2m utanför). Ersätt med juniorer. Avgå Forsell, att han ändå inte inser att det saknas rightare. Ta din jävla statistik och stoppa upp i röven!
Frantisek Pospisil är han också lulebo?
Larionov
Posts: 213
Joined: 10 Aug 2011, 10:07

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by Larionov »

Det värsta är att Forsell sitter och runkar åt statistiken de senaste matcherna. Så även ikväll, vi skulle ha vunnit enligt statistiken!
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by ossian »

Ett exempel pa statistik ar tyngd i kg. Ar du stor och och stark kan du satta stopp och halla rent framfor egen kasse. Samma sak framat, du kan skymma keepern och trycka in returer. En spelare som Eklind (som namndes under silly) hade vart guld vard. Det spelar ingen roll hur bra man spelar nar man inte far in pucken. Vi har haft nagra matcher nar vi var riktigt jakla bra och lirar ut motstandaren, som mot Frolunda. Men over en lang serie och i ett slutspel med mer intensivt spel med hogre bedomningsniva behover man spelartyper som kan ruska om och grisa. Visst, Granberg ar en sadan spelare, men framat har vi noll sadana. Det gor att vi blir forutsagbara och ofarliga.

Vi ska vara nojda med poangen och tabellplaceringen tycker jag. Slutar vi topp sex utan forandring ar jag grymt nojd, men raknar med att vi kommer fa stora problem i ett slutspel om vi tar oss dit
Frantisek Pospisil
Posts: 1418
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by Frantisek Pospisil »

kopitar wrote: 02 Nov 2023, 21:54
Frantisek Pospisil wrote: 02 Nov 2023, 21:51 Kopitr. Är du Lulebo?
Nej bara för att jag spyr ut min galla på det här forumet så betyder det inte att jag är luleåbo. Är du en "saikare" ?
Har visserligen 2 DM i bandy, men Sandvikens AIK har jag aldrig gillat.
Frantisek Pospisil
Posts: 1418
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by Frantisek Pospisil »

kopitar wrote: 02 Nov 2023, 22:02
Larionov wrote: 02 Nov 2023, 22:00 Satan vad besviken man är, skicka 19 och 40, totalt jävla odugliga (19 får läge i slottet och skjuter 2m utanför). Ersätt med juniorer. Avgå Forsell, att han ändå inte inser att det saknas rightare. Ta din jävla statistik och stoppa upp i röven!
Frantisek Pospisil är han också lulebo?
Nää, han känner jag.
Är från Kalix.
Tompa
Posts: 525
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by Tompa »

ossian wrote: 02 Nov 2023, 22:41 Ett exempel pa statistik ar tyngd i kg. Ar du stor och och stark kan du satta stopp och halla rent framfor egen kasse. Samma sak framat, du kan skymma keepern och trycka in returer. En spelare som Eklind (som namndes under silly) hade vart guld vard. Det spelar ingen roll hur bra man spelar nar man inte far in pucken. Vi har haft nagra matcher nar vi var riktigt jakla bra och lirar ut motstandaren, som mot Frolunda. Men over en lang serie och i ett slutspel med mer intensivt spel med hogre bedomningsniva behover man spelartyper som kan ruska om och grisa. Visst, Granberg ar en sadan spelare, men framat har vi noll sadana. Det gor att vi blir forutsagbara och ofarliga.

Vi ska vara nojda med poangen och tabellplaceringen tycker jag. Slutar vi topp sex utan forandring ar jag grymt nojd, men raknar med att vi kommer fa stora problem i ett slutspel om vi tar oss dit
Helt rätt. Och det ser alla, ja alla utom herr Forssell.
Winning isn't everything, it's the only thing
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by Rollie »

Man mår illa när Tikka ensam står och äger 2-3 AIK'are efter avblåsning, framför VÅRAT mål🤮
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by king_louie »

Fattar inte varför man spräckte den enda kedjan som fungerat senaste matcherna?
Utgå från Max - Lirre - Sandberg och ta resten därifrån.

Frågan är då vilka Oscar ska kampera ihop med för att vi ska få ihop två potentiellt producerande linor?
Även om han är skottglad är Heikkinen för dålig spelmässigt.
Sikura och Hugg känns mest naturligt men ingen av dem har rosat marknaden, Sikura irrar mest runt på den stora isen och vad har hänt med Hugg som var grym på försäsongen om ni minns? I brist på vettiga alternativ lutar jag ändå åt Sirkura - Lindberg - Hugg.

Heikkinen - Zeb - Dzierkals borde kunna funka som 3e lina och så ungdomarna i 4e. För 3e och 4e gäller det bara att avlasta, hålla uppe spelet och spela 0-0 för några poäng framåt lär det knappast bli.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3065
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by Foppas skridskocoach »

Sikura behöver spela i en kedja med:

1) En målskytt
X) En fysisk murbräcka
2) …ja, honom själv då

Har vi ens någon nr 1 i vår trupp? Annars tänker jag att krysset kan utgöras av Ogge/Pär eller i värsta fall Max.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
TigerShark
Posts: 3907
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by TigerShark »

Våra juniorer som får chansen måste vara lite mer respektlösa. Går inte åka runt och beundra seniorerna utan man måste vara lite fräck också. ASP är ett bra exempel på någon som inte visar motståndarna för mycket respekt.

Skickat från min IN2023 via Tapatalk

User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by Erwynn »

Foppas skridskocoach wrote:Sikura behöver spela i en kedja med:

1) En målskytt
X) En fysisk murbräcka
2) …ja, honom själv då

Har vi ens någon nr 1 i vår trupp? Annars tänker jag att krysset kan utgöras av Ogge/Pär eller i värsta fall Max.
Enig. Sikura är helt uppenbart en sån spelare som inte syns till i det ”vardagliga” spelet men ändå lämnar matcherna med 1+2 osv när han spelar i rätt omgivning. Han är inte spelare som gör det på egen hand utan serverar kedjekamrater och har ett bra nyp när han får chansen/blir serverad tillbaka.
Hata allt.
Fdskebo
Posts: 1111
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: HV71-AIK 2/11 kl 1900

Post by Fdskebo »

king_louie wrote: 03 Nov 2023, 09:40 Fattar inte varför man spräckte den enda kedjan som fungerat senaste matcherna?
Utgå från Max - Lirre - Sandberg och ta resten därifrån.

Frågan är då vilka Oscar ska kampera ihop med för att vi ska få ihop två potentiellt producerande linor?
Även om han är skottglad är Heikkinen för dålig spelmässigt.
Sikura och Hugg känns mest naturligt men ingen av dem har rosat marknaden, Sikura irrar mest runt på den stora isen och vad har hänt med Hugg som var grym på försäsongen om ni minns? I brist på vettiga alternativ lutar jag ändå åt Sirkura - Lindberg - Hugg.

Heikkinen - Zeb - Dzierkals borde kunna funka som 3e lina och så ungdomarna i 4e. För 3e och 4e gäller det bara att avlasta, hålla uppe spelet och spela 0-0 för några poäng framåt lär det knappast bli.
+1
Att smeta ut den lilla spets som finns funkar inte.
Vi har ju länge kört med att vi ska ha 4 producerande kedjor, men med dagens material så ska vi nog vara glada om vi får ihop 2.
Synd att inte Ogge-Pär-Siken fick fortsätta, har potential att bli en grym kedja. Hoppas att de får chansen igen när alla är tillbaka.
Post Reply