Silly season 23/24

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

shaquille
Posts: 1973
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Silly season 23/24

Post by shaquille »

Så med andra ord bara spekulationer.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

När höken ”spekulerar” tar då jag hans uppgifter som ”Sanna”. Visst kan det diffa lite men jag tror han är rätt på många siffror.
Balotelli
Posts: 327
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Silly season 23/24

Post by Balotelli »

Okej ja då är det ju värre
Jocko Homo
Posts: 484
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Silly season 23/24

Post by Jocko Homo »

Intressant genomgång av Sanny/Svensson får man säga. Klart det är spekulationer, men han har ju koll på ungefär vad spelare i olika kategorier kostar och AIK är ju på samma marknad som dom andra lagen ändå... Kanske vi har en dyrare trupp än ifjol då?

Man tänker ju att det känns som att fler dyra flyttat plus då att Möller inte spelar, men samtidigt så har flera skrivit nya och antagligen dyrare kontrakt också.

Trodde nog att Luleå skulle dra iväg rejält från oss i denna sammanställning, känns spontant konstigt att det inte var så. Inte minst mtp att posten för "personalkostnader" hos dom var typ 20 miljoner högre än vår ifjol, enligt EY:s rapport som väl borde vara rätt och riktig.
Last edited by Jocko Homo on 30 Oct 2023, 13:10, edited 1 time in total.
User avatar
Erwynn
Posts: 2418
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly season 23/24

Post by Erwynn »

Dom har väl också gått ut med att man gör sin största ekonomi satsning någonsin till denna säsong. Vår budget måste med andra ord ökat rätt rejält om vi gått förbi dom ändå.
Hata allt.
p-play
Posts: 6791
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Om man bara tar lönekostnad utan hänsyn till en del faktorer och slår ut det över hela året så kan vi nog enligt hans beräkningsmodell ha en fördyring av målvaktssidan på i värsta fall bortåt 5 miljoner (inklusive alla sociala avgifter) med Rautio och nytt kontrakt på Söderström.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

Även Johnssons/linus Lindströms förlängningar torde kostat en slant
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 23/24

Post by krysset »

Jag skulle tro att Sikura och Dzierals kostar mer än vi tror.
Våra juniorer plus Stenman, Robersson, Forsfjäll dä, keilin är billiga samt Heikkinen. Ingen har över 40 i månaden.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

Tror att Höken har betydligt bättre koll på vem som ryktas vart än vilken lönekostnad respektive spelare drar.
Tigerränderna går aldrig ur.
Balotelli
Posts: 327
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Silly season 23/24

Post by Balotelli »

PG till landslaget , 7e back hos oss förra matchen! Men kul för honom väl värd!
Tacksamt för hans agent haha
Gargamel
Posts: 511
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly season 23/24

Post by Gargamel »

Luleå har ju lyckats med sina värvningar och för oss är det tvärtom. Där ligger skillnaden i år. Ta bara Eklind som hade varit exakt det vi behövt. I topp i skytteligan och ingen flyttar på honom framför buren men kostar sannolikt mindre än Heikkinen.
Rollie
Posts: 2050
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly season 23/24

Post by Rollie »

Gargamel wrote: 30 Oct 2023, 18:14 Luleå har ju lyckats med sina värvningar och för oss är det tvärtom. Där ligger skillnaden i år. Ta bara Eklind som hade varit exakt det vi behövt. I topp i skytteligan och ingen flyttar på honom framför buren men kostar sannolikt mindre än Heikkinen.
Ja han fanns väl förmodligen inte ens på kartan ö.h hos Forssell & co
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly season 23/24

Post by Empress »

Balotelli wrote: 30 Oct 2023, 15:59 PG till landslaget , 7e back hos oss förra matchen! Men kul för honom väl värd!
Tacksamt för hans agent haha
PG väldigt omtyckt av Sam H - så inte alls otippat.
Robban vet vad han får av PG - klokt spela honom lite mindre nu ; i slutspelet lär han snitta betydligt mer i tid.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly season 23/24

Post by LeeGoren »

Gargamel wrote: 30 Oct 2023, 18:14 Luleå har ju lyckats med sina värvningar och för oss är det tvärtom. Där ligger skillnaden i år. Ta bara Eklind som hade varit exakt det vi behövt. I topp i skytteligan och ingen flyttar på honom framför buren men kostar sannolikt mindre än Heikkinen.
Glöm att han kostar mindre än Heikkinen. Landskamper två säsonger i rad vs kille med en rätt bra allsvensk säsong.
Men hade såklart varit en vettigare värvning än Heikkinen.
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Silly season 23/24

Post by tazman »

Gargamel wrote: 30 Oct 2023, 18:14 Luleå har ju lyckats med sina värvningar och för oss är det tvärtom. Där ligger skillnaden i år. Ta bara Eklind som hade varit exakt det vi behövt. I topp i skytteligan och ingen flyttar på honom framför buren men kostar sannolikt mindre än Heikkinen.
Rent generellt har Luleå blandat rätt rejält med sina värvningar, redan skickat en forward som inte håller måttet, en back som varit skadad hela säsongen. Andersson och Omark har tre mål tillsammans.

Svaga siffror.
Last edited by tazman on 30 Oct 2023, 20:25, edited 1 time in total.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
p-play
Posts: 6791
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

nr86 wrote: 30 Oct 2023, 14:03 Även Johnssons/linus Lindströms förlängningar torde kostat en slant
Var det inte en kontraktsförlängning på Måns Forsfjäll också?
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

p-play wrote: 30 Oct 2023, 19:50
nr86 wrote: 30 Oct 2023, 14:03 Även Johnssons/linus Lindströms förlängningar torde kostat en slant
Var det inte en kontraktsförlängning på Måns Forsfjäll också?
Jepp samt att Ohlsson förlängde. Visserligen ett tag sedan men hans värde har säkert stigit i takt med framgångarna
User avatar
Oliman
Posts: 363
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Silly season 23/24

Post by Oliman »

Så det alla nu försöker göra är att spekulera i varför Hökens gissning stämmer?

Lyssnar en regelbundet på podden så är det tydligt att Höken inte har koll på allt/nåt.

Han har kontakter gällande övergånger. Men analyser i övrigt är partiska/uppblåsta.

Oavsett, hur hjälper diskussionen oss?
Balotelli
Posts: 327
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Silly season 23/24

Post by Balotelli »

Oliman wrote: 31 Oct 2023, 20:16 Så det alla nu försöker göra är att spekulera i varför Hökens gissning stämmer?

Lyssnar en regelbundet på podden så är det tydligt att Höken inte har koll på allt/nåt.

Han har kontakter gällande övergånger. Men analyser i övrigt är partiska/uppblåsta.

Oavsett, hur hjälper diskussionen oss?
Alla missar vi gjort på transfermarknaden över tid passerar ju till viss del pga att " vi har så låg budget " Går ju att argumentera för att se vad bra vi är trots denna låga budget istället? Är det nu så som det låter på höken så sätter det ju sportchefsarbetet i ett nytt ljus känslan är att vi behöver en ny sportchef ( om det är så att vi har så pass hög budget ) men ändå bommar grovt på tilltänkta toppspelare gång på gång.
Någonstans så blir ju sportsliga ledningen räddad av att våra junisar kommer upp och överlevererar sett till lönekuvert. Samma sak med allsvenska spelare. Där har de ett mycket bra trackrecord som de bör vara stolta över. Att junorerna är bra och att klubben har en spelide som är framgångsrik i framförallt grundserien tycker jag inte ska påverka bedömningen om hurvida vi är effektiva på transfermarknaden eller inte.

I mitt jobb som ekonom så bedömer mina chefer mig utifrån hur jag presterar med mina arbetssysslor, inte hur vårt bolags säljare presterar som exempel. Så måste det ju ska vara även på Skellefteå Aik? eller jag hoppas då det.

Sjukt svårt att bedöma vad som är en bra värvning och inte då vi inte har alla kort på bordet i form av löner och andra parametrar men facit på spelare utifrån är riktigt uselt.
Antos
Posts: 288
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

Balotelli wrote: 01 Nov 2023, 09:42
Oliman wrote: 31 Oct 2023, 20:16 Så det alla nu försöker göra är att spekulera i varför Hökens gissning stämmer?

Lyssnar en regelbundet på podden så är det tydligt att Höken inte har koll på allt/nåt.

Han har kontakter gällande övergånger. Men analyser i övrigt är partiska/uppblåsta.

Oavsett, hur hjälper diskussionen oss?
Alla missar vi gjort på transfermarknaden över tid passerar ju till viss del pga att " vi har så låg budget " Går ju att argumentera för att se vad bra vi är trots denna låga budget istället? Är det nu så som det låter på höken så sätter det ju sportchefsarbetet i ett nytt ljus känslan är att vi behöver en ny sportchef ( om det är så att vi har så pass hög budget ) men ändå bommar grovt på tilltänkta toppspelare gång på gång.
Någonstans så blir ju sportsliga ledningen räddad av att våra junisar kommer upp och överlevererar sett till lönekuvert. Samma sak med allsvenska spelare. Där har de ett mycket bra trackrecord som de bör vara stolta över. Att junorerna är bra och att klubben har en spelide som är framgångsrik i framförallt grundserien tycker jag inte ska påverka bedömningen om hurvida vi är effektiva på transfermarknaden eller inte.

I mitt jobb som ekonom så bedömer mina chefer mig utifrån hur jag presterar med mina arbetssysslor, inte hur vårt bolags säljare presterar som exempel. Så måste det ju ska vara även på Skellefteå Aik? eller jag hoppas då det.

Sjukt svårt att bedöma vad som är en bra värvning och inte då vi inte har alla kort på bordet i form av löner och andra parametrar men facit på spelare utifrån är riktigt uselt.
Vilken målsättning är rimlig att bedöma Forsell på då? Ska målsättningen alltid vara serie seger och Guld och att allt annat är ett misslyckande eller ska det hellre vara topp 6 och kvartsfinal och allt annat är bonus. känns som att många här bedömer han utifrån helt orimliga förväntningar.
Jocko Homo
Posts: 484
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Silly season 23/24

Post by Jocko Homo »

Citat ur EY:s hockeyrapport 2022/2023 : "Vår analys visar att Skellefteå AIK får ut mest av sitt lag givet lönekostnaderna."

Enligt deras sammanställning så hade Oskarshamn, Malmö och Timrå lägre lönekostnader än oss i fjol. Nämnda Luleå som sagt nästan 20 miljoner ovanför oss.

Men är väl inte så säker på att just Moneyball är det bästa sättet att driva en verksamhet...
Randyandy
Posts: 87
Joined: 22 Jun 2011, 12:13

Re: Silly season 23/24

Post by Randyandy »

Tycker inte Forssell har misslyckats alls, om man inte gör som vissa här och helt bortser från allt utom just värvningar direkt från AHL/kontinenten.
Hans första år 2019/20 var inte helt lyckat med Pyatt, Kallela, WIderström på minussidan men jämfört med Micke Lindgrens sista år ändå mycket bättre. Vet inte ens om Forssell hann börja innan alla ovan var klara?

Åren därefter var ju Morley en flopp och Hawryluk och Loibl kanske inte exakt överpresterade men det är svårt att säga vad de kostade.
På plussidan har vi i stället t.ex. Söderblom, Frödén, Oscar Nilsson (grym då), Mann, Sandberg, Roos, Linus Karlsson, Mascherin (1:a gången), Kûhnackl, Högberg.
Hade vi ställt upp samma sak för ett år sen så hade även Max Lindholm varit en grov flopp! Vi får väl se hur det blir med Heikkinen men det skulle inte förvåna mig om vissa kommer ha "glömt" sina sågningar då.
p-play
Posts: 6791
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Jocko Homo wrote: 01 Nov 2023, 11:35 Citat ur EY:s hockeyrapport 2022/2023 : "Vår analys visar att Skellefteå AIK får ut mest av sitt lag givet lönekostnaderna."

Enligt deras sammanställning så hade Oskarshamn, Malmö och Timrå lägre lönekostnader än oss i fjol. Nämnda Luleå som sagt nästan 20 miljoner ovanför oss.

Men är väl inte så säker på att just Moneyball är det bästa sättet att driva en verksamhet...
Men var det där inte alla lönekostnader och inte bara de knutna till A-laget eller A- och juniorlag? Klubbarna bedriver sin verksamhet på väldigt olika sätt beroende på om det är bolagiserat och man äger sin arena. Vi har ganska många anställda kopplade till juniorverksamhet, men mindre än andra beträffande den operativa verksamheten då föreningen har en ideell bas. För att sammanfatta så har de som kommer upp från juniorleden låg lön, men den faktiska kostnaden för juniorspelare är högre då man också måste fördela en del av ungdomsledarnas löner till detta. Det är inte gratis att driva den juniorsatsning som vi gör.
p-play
Posts: 6791
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Randyandy wrote: 01 Nov 2023, 12:22 Tycker inte Forssell har misslyckats alls, om man inte gör som vissa här och helt bortser från allt utom just värvningar direkt från AHL/kontinenten.
Hans första år 2019/20 var inte helt lyckat med Pyatt, Kallela, WIderström på minussidan men jämfört med Micke Lindgrens sista år ändå mycket bättre. Vet inte ens om Forssell hann börja innan alla ovan var klara?

Åren därefter var ju Morley en flopp och Hawryluk och Loibl kanske inte exakt överpresterade men det är svårt att säga vad de kostade.
På plussidan har vi i stället t.ex. Söderblom, Frödén, Oscar Nilsson (grym då), Mann, Sandberg, Roos, Linus Karlsson, Mascherin (1:a gången), Kûhnackl, Högberg.
Hade vi ställt upp samma sak för ett år sen så hade även Max Lindholm varit en grov flopp! Vi får väl se hur det blir med Heikkinen men det skulle inte förvåna mig om vissa kommer ha "glömt" sina sågningar då.
Jag tycker att det finns skäl att ifrågasätta träningsupplägget. Det är ganska dyrt att alla spelare skall ha ett misslyckat första år innan de har anpassat sig. Det fungerar väl hyfsat med billiga allsvenska spelare, men när samma sak händer med de dyra spetsspelarna så känns det inte som en fungerande modell. Lägger man därtill till att utländska spelare sällan stannar längre än 3 år p g a skatteupplägg så känns det ganska dysfunktionellt.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

Jocko Homo wrote: 01 Nov 2023, 11:35
Men är väl inte så säker på att just Moneyball är det bästa sättet att driva en verksamhet...
Moneyballtänket är i det långa loppet ett måste. Och eftersom lönerna inte är officiella (annat än vid avstängningar) så blir det svårt att bedöma en sportchefs jobb. En forward som gör 25 poäng på en säsong kan ha varit en riktig kanonvärvning om han kostat 60 tkr/mån, men en usel värvning om han kostat 400 tkr/mån.
Tigerränderna går aldrig ur.
Randyandy
Posts: 87
Joined: 22 Jun 2011, 12:13

Re: Silly season 23/24

Post by Randyandy »

Finns det ens något sånt exempel på att en toppbetald spelare har blommat ut under år 2?
Klart att en som Sikura måste börja leverera inom kort med de förväntningar som finns där.
M Lindholm, Heikkinen, L Karlsson etc. räknar jag med att de inte tjänat bra alls då de kom från allsvenskan, hoppas det i alla fall.
Frantisek Pospisil
Posts: 1415
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly season 23/24

Post by Frantisek Pospisil »

Det är som p-play skriver inte gratis med ungdomshockey. T.ex. anställa en U 16 tränare på vad jag vet heltid är i mina ögon owerkill. å jag undrar när U 14, U 12 etc har heltidsanställt folk.
AIK är i dag en jättearbetsplats med närmare 30 heltidsanställda bara på kontoret. Räkna på den lönekostnaden den som kan. Billing och grabbarna går där knappast på de stipulerade 27000:- som man tydligen behöver för att klara sig i dagsläget.
Minns när hela organisationen drevs av CG, Lundmark samt Jan Erik (tror jag han hette), visserligen kanske inte så framgångsrikt alla gånger, men den växande skaran av alla möjliga människor med flashiga yrkesbeteckningar oroar mig.
Content creator,,,, ja du milde!!
Håkan
Posts: 75
Joined: 29 Dec 2012, 16:54

Re: Silly season 23/24

Post by Håkan »

Håller med om träningsupplägget måste anpassas efter spelaren men det får jag för mig man gjort. För 10-12 år sedan kunde laget knappt röra sig vissa matcher o 19,29 ser ju rappa ut jämfört.
Angående sportchef kan det väl knappast vara så att EF sitter isolerad på sitt kontor o fattar stora värvningsbeslut. Vad hände med COT circle of trust?
Föga troligt sportchefen inte bollar ideer med några lojala kunniga AIKare.
nordan
Håkan
Posts: 75
Joined: 29 Dec 2012, 16:54

Re: Silly season 23/24

Post by Håkan »

OM det nu existerar en grupp som vrider o vänder på värvningsförslag så innebär det inte att de alltid lyckas som bekant. Alla som var inblandade i värvningen av Vesce som exempel borde fått löneavdrag.
Last edited by Håkan on 01 Nov 2023, 16:29, edited 3 times in total.
nordan
User avatar
kopitar
Posts: 2577
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 23/24

Post by kopitar »

Adam Erne hade varit mumma, på glid från edmonton. Kanske vill ha en nystart i karriären?

https://www.eliteprospects.com/player/90359/adam-erne
Post Reply