Hur ska tomrummet efter #10 och #45 fyllas?

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
Humlannitton
Posts: 1513
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Hur ska tomrummet efter #10 och #45 fyllas?

Post by Humlannitton »

I alla grupper finns olika dynamik, med formella och informella ledare. Det finns hierarkier inom all lagidrott, i hockey är det rätt tydligt utifrån rangordnade kedjor, speltid generellt samt i special teams, lön etc. Olika människor kan ta olika roller beroende på vem som lämnar eller kommer in i en grupp.

Vart vill jag komma med detta? Jo, Jocke och Möller lämnar mer än ett gigantiskt hålrum på isen. De är kulturbärare, som funnits i laget i evigheter och tagit (eller förtjänat) stort utrymme som ledare. Innan dess hade vi Jimmie. Den platsen känns för närvarande vakant, och det kan lätt leda till oro i gruppen.

Det är enkelt att säga att Oscar Lindberg ska kliva in och ta den rollen, men det är svårt att komma utifrån efter så många år och direkt bli accepterad av alla som informell ledare. Jag tänker att även spelare som Pudas och veteraner som Arvid Lundberg och Pär Lindholm behöver en plats i hierarkin.

Samtidigt finns det spelare som tycker att de förtjänar mer än vad de fått hittills. Robertsson Jr ryktas vara en sån, men det finns säkerligen fler som anser att deras roll borde vara större när Jocke och Möller försvunnit.

Pudas är kapten, personligen tycker jag det känns som fel val. Han ska vara arg och känslosam, och en informell ledare. Utan att känna gruppen och deras ledaregenskaper så känns det utifrån sett som att Pär Lindholm borde varit C, då han leder genom exempel och dessutom är topp tre i laget kvalitetsmässigt. Alternativet hade varit att gå all in på Ogge, och tala om för alla att han är top dog.

Så diskussionsfrågan här blir följande: Vem ska fylla Möllers och Jockes skor rent hierarkiskt? Vem ska ta på sig större skor och klara att fylla dem, och vilka kommer grunta när de själva inte får den roll de anser sig förtjäna som informella ledare eller i istid och förtroende? Kommer detta att ta energi från gruppen?

Finns det ruttna äpplen i korgen, och hur tror ni ledarstaben hanterar dessa frågor?
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Hur ska tomrummet efter #10 och #45 fyllas?

Post by Snuskhummern »

Den ända som skulle kunna rubba någon sorts hierarki är Lindberg, i princip alla i laget har spelat med varandra i flera år nu och vet garanterat vart dom har varandra. Här förutsätter jag att han är proffsig nog att inte förvänta sig att alla ska kyssa hans fötter. Vilket jag inte tror.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1513
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Hur ska tomrummet efter #10 och #45 fyllas?

Post by Humlannitton »

Snuskhummern wrote: 17 Sep 2023, 13:23 Den ända som skulle kunna rubba någon sorts hierarki är Lindberg, i princip alla i laget har spelat med varandra i flera år nu och vet garanterat vart dom har varandra. Här förutsätter jag att han är proffsig nog att inte förvänta sig att alla ska kyssa hans fötter. Vilket jag inte tror.
Fast vad jag menar är att gruppdynamiken ofrånkomligen förändras när du lyfter ut två gigantiska pusselbitar som på olika sätt varit både formella och informella ledare. Det går inte att säga att hierarkin inte förändras när ledare försvinner. Det blir ett tomrum och det tomrummet kan inte vara ett vakuum.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Hur ska tomrummet efter #10 och #45 fyllas?

Post by krysset »

Att ersätta 10 och 45 är en omöjlighet. Oscar Lindberg har öppnat säsongen bättre än jag trodde.

Ledare finns nog många i gruppen men det gäller att dessa nu knyter näven ordentligt.
Gargamel
Posts: 511
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Hur ska tomrummet efter #10 och #45 fyllas?

Post by Gargamel »

Humlannitton wrote: 17 Sep 2023, 13:30
Snuskhummern wrote: 17 Sep 2023, 13:23 Den ända som skulle kunna rubba någon sorts hierarki är Lindberg, i princip alla i laget har spelat med varandra i flera år nu och vet garanterat vart dom har varandra. Här förutsätter jag att han är proffsig nog att inte förvänta sig att alla ska kyssa hans fötter. Vilket jag inte tror.
Fast vad jag menar är att gruppdynamiken ofrånkomligen förändras när du lyfter ut två gigantiska pusselbitar som på olika sätt varit både formella och informella ledare. Det går inte att säga att hierarkin inte förändras när ledare försvinner. Det blir ett tomrum och det tomrummet kan inte vara ett vakuum.
Tror du har helt rätt. Att både Jocke och Möller föll ifrån så nära säsongsstart och Ogge dessutom blev klar väldigt sent med komplicerar den här processen.

Spekulerar fritt nu, men tror att både #22 och #26 förväntat sig fylla åtminstone en del av det tomrummet sett till kroppsspråk och agerande på isen.

Ogge har auktoritet i form av erfarenhet, skills och historia i klubben men känns inte som en naturlig ledartyp tycker jag. Inte Pudas heller.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1513
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Hur ska tomrummet efter #10 och #45 fyllas?

Post by Humlannitton »

Gargamel wrote: 17 Sep 2023, 15:36 Spekulerar fritt nu, men tror att både #22 och #26 förväntat sig fylla åtminstone en del av det tomrummet sett till kroppsspråk och agerande på isen.
Precis, och där finns ju ett problem då ingen av dem är värdiga att putsa Jockes skridskor. Ingen av dem känns som en härförare varken till personlighet eller skillset.

Hugg är en annan jag funderar över var han ska landa i år. Han har kunnat växa i skuggan av giganterna utan någon större press, nu förväntas han plötsligt prestera poäng. Växer han eller krymper han av den pressen?
Post Reply