Silly season 23/24

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

AIK kan ju börja fundera över hur mycket varumärket Skellefteå aik är värt? Kommer devalverats likt den svenska kronan tror jag. Detta kan kosta föreningen mer än vad många kan tro är jag rädd.
Cerutti
Posts: 19
Joined: 02 Sep 2022, 16:57

Re: Silly season 23/24

Post by Cerutti »

Foppas skridskocoach wrote: 21 Aug 2023, 20:48
Cerutti wrote: 21 Aug 2023, 20:32 Kommentarer som ”som vi uppfattar det” etc… det mår en bara illa av. Så uttalar sig personer som inte har på fötter.
… så uppfattar jag det 😉
Jo, det var en klantig formulering.

Ska man göra den här typen av värvning måste man vara beredd att rakryggat stå upp för sitt beslut till 100%. ”Som vi uppfattar det” antyder att man tagit honom på orden och inte orkat (eller kunnat) göra några djupare efterforskningar. Det uppfattas som ett försök att behålla en dörr på glänt utifall att det dyker upp uppgifter som ställer situationen i sämre dager.

Som sagt; hade man struntat i det onödiga ställningstagandet från första början hade man bara behövt säga att man följt de regler som gäller till punkt och pricka och lämnat de moraliska bedömningarna därhän.
Ja exakt! Tyvärr skadar detta Skellefteå AIK:s varumärke otroligt mycket. En pudel kanske vore på sin plats frågan är hur en sådan formulering skulle låta?

Som supporter kan jag inte annat än förstå andra lags supportrar om de buar ut oss varje match… och lite svårt att kontra med något tillbaka 🤔
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3065
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

Cerutti wrote: 21 Aug 2023, 20:56
Foppas skridskocoach wrote: 21 Aug 2023, 20:48
Cerutti wrote: 21 Aug 2023, 20:32 Kommentarer som ”som vi uppfattar det” etc… det mår en bara illa av. Så uttalar sig personer som inte har på fötter.
… så uppfattar jag det 😉
Jo, det var en klantig formulering.

Ska man göra den här typen av värvning måste man vara beredd att rakryggat stå upp för sitt beslut till 100%. ”Som vi uppfattar det” antyder att man tagit honom på orden och inte orkat (eller kunnat) göra några djupare efterforskningar. Det uppfattas som ett försök att behålla en dörr på glänt utifall att det dyker upp uppgifter som ställer situationen i sämre dager.

Som sagt; hade man struntat i det onödiga ställningstagandet från första början hade man bara behövt säga att man följt de regler som gäller till punkt och pricka och lämnat de moraliska bedömningarna därhän.
Ja exakt! Tyvärr skadar detta Skellefteå AIK:s varumärke otroligt mycket. En pudel kanske vore på sin plats frågan är hur en sådan formulering skulle låta?

Som supporter kan jag inte annat än förstå andra lags supportrar om de buar ut oss varje match… och lite svårt att kontra med något tillbaka 🤔
Min erfarenhet är att man bara häller mer bensin på brasan om man pudlar. Vi har fattat rätt beslut här (nåja, beror såklart på hur han presterar på isen). Men vi har följt alla regler och har inget att be om ursäkt för.
Tigerränderna går aldrig ur.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Jocko Homo wrote: 21 Aug 2023, 18:45 Behöver inte vara moralisk resning, Modo kan också vara sämre på due diligence…

Och varken Pär, Ogge eller Pudas bröt väl heller sina kontrakt i KHL…
Eller bättre, speciellt på skadehistorik.
petterrr_dd
Posts: 345
Joined: 15 Jun 2011, 23:08

Re: Silly season 23/24

Post by petterrr_dd »

Kan någon vänlig själ förklara skillnaden på denna värvning jämfört med Lasses förra säsongen?? Den är väl exakt lika eller har jag missat något?
medli
Posts: 268
Joined: 04 Aug 2011, 20:54

Re: Silly season 23/24

Post by medli »

petterrr_dd wrote: 21 Aug 2023, 21:19 Kan någon vänlig själ förklara skillnaden på denna värvning jämfört med Lasses förra säsongen?? Den är väl exakt lika eller har jag missat något?
Skillnaden är väl att Agostino hade kontrakt ett år längre.
petterrr_dd
Posts: 345
Joined: 15 Jun 2011, 23:08

Re: Silly season 23/24

Post by petterrr_dd »

medli wrote: 21 Aug 2023, 21:24
petterrr_dd wrote: 21 Aug 2023, 21:19 Kan någon vänlig själ förklara skillnaden på denna värvning jämfört med Lasses förra säsongen?? Den är väl exakt lika eller har jag missat något?
Skillnaden är väl att Agostino hade kontrakt ett år längre.
Så varför skriver då alla balskor att vi är först ut att värva någon från khl?
steveperry
Posts: 34
Joined: 15 Jun 2011, 17:01

Re: Silly season 23/24

Post by steveperry »

medli wrote: 21 Aug 2023, 21:24
petterrr_dd wrote: 21 Aug 2023, 21:19 Kan någon vänlig själ förklara skillnaden på denna värvning jämfört med Lasses förra säsongen?? Den är väl exakt lika eller har jag missat något?
Skillnaden är väl att Agostino hade kontrakt ett år längre.
Vilket innebär att bryta under 2022 hade varit avsevärt mycket dyrare för Kenny än för Lasse.
petterrr_dd
Posts: 345
Joined: 15 Jun 2011, 23:08

Re: Silly season 23/24

Post by petterrr_dd »

steveperry wrote: 21 Aug 2023, 21:26
medli wrote: 21 Aug 2023, 21:24
petterrr_dd wrote: 21 Aug 2023, 21:19 Kan någon vänlig själ förklara skillnaden på denna värvning jämfört med Lasses förra säsongen?? Den är väl exakt lika eller har jag missat något?
Skillnaden är väl att Agostino hade kontrakt ett år längre.
Vilket innebär att bryta under 2022 hade varit avsevärt mycket dyrare för Kenny än för Lasse.
Exakt och vad jag förstår så bröt inte ens lasse sitt kontrakt trots att det endast var kvar typ 4 månader av det efter kriget bröt ut...
User avatar
Oliman
Posts: 363
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Silly season 23/24

Post by Oliman »

Han packade väskan 2022 efter OS och en sommar gissningsvis i nordamerika för att flyga till Ryssland och spela vidare i Rysslands propagandaliga.

Han spelade där medan Ryssland fängslade hon basketspelaren och efter att hon fångutväxlats med ngn Putinvänlig galning.

Han åkte skridskor i Ryssland medan folk dog som flugor i kriget och regimkritiker ramlade ut från fönster nästan dagligen.

Han spelade med Tor Pedo på årsdagen av invasionen.


Så viktiga är inte pengar. Rätt säker på att han kunnat tjäna minst hälften i en annan liga. Pressen kommer vara enorm på giriga Kenny, han behöver självkänsla i nivå med Zlatan för att stå emot all skit han kommer få i press och på isen.

Jerebko är väl ännu kontraktlös, vi borde plocka in honom som ambassadör.

Ps. Är de så att de hotade att döda hans familj, stal hans pass eller på något annat sätt utpressade honom att stanna så är det såklart förmildrande. Men då borde det rimligtvis framkomma rätt snart.. Ds.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

Sannys syn på saken https://www.expressen.se/sport/blogg/sa ... stor-risk/

Håller med om att aik sätter sig i en riktigt knivig sits nu ÄVEN om kontraktet skrevs innan invasionen. Tror vi förlorar betydligt mer än vad vi får av den här värvningen tyvärr.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3065
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

Oliman wrote: 21 Aug 2023, 21:33 Han packade väskan 2022 efter OS och en sommar gissningsvis i nordamerika för att flyga till Ryssland och spela vidare i Rysslands propagandaliga.

Han spelade där medan Ryssland fängslade hon basketspelaren och efter att hon fångutväxlats med ngn Putinvänlig galning.

Han åkte skridskor i Ryssland medan folk dog som flugor i kriget och regimkritiker ramlade ut från fönster nästan dagligen.

Han spelade med Tor Pedo på årsdagen av invasionen.


Så viktiga är inte pengar. Rätt säker på att han kunnat tjäna minst hälften i en annan liga. Pressen kommer vara enorm på giriga Kenny, han behöver självkänsla i nivå med Zlatan för att stå emot all skit han kommer få i press och på isen.

Jerebko är väl ännu kontraktlös, vi borde plocka in honom som ambassadör.

Ps. Är de så att de hotade att döda hans familj, stal hans pass eller på något annat sätt utpressade honom att stanna så är det såklart förmildrande. Men då borde det rimligtvis framkomma rätt snart.. Ds.
Det är sannolikt inte svårare än att det skulle kosta honom väldigt, väldigt mycket pengar att bryta kontraktet. Det kan man moralisera över om man vill. Det är också enkelt att göra det när det inte är en själv som ska hosta upp (eller avstå från) de miljoner som krävs.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Oliman
Posts: 363
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Silly season 23/24

Post by Oliman »

Tack. Jag väljer att moralisera över det.

Hoppas Kenny spiller sanna bönor om vad som hände.
sikt
Posts: 52
Joined: 16 Jun 2011, 22:44

Re: Silly season 23/24

Post by sikt »

När kriget började i februari, blev det en tuff tid enligt Agostino:

– Det blev väldigt obekvämt och det var en tuff situation. Jag ville förstås lämna klubben, men fick nej. Mitt management gjorde vad de kunde. Det gick inte att bryta kontraktet, så jag var tvingade att fullfölja.

Enligt 31-åringen kunde inte heller IIHF, internationella ishockeyförbundet, hjälpa honom i frågan:

– Efter förra säsongen var vi i kontakt med dem (IIHF) och jag hade flera klubbar utanför KHL som jag hade möjlighet att skriva på för inför förra säsongen. Men då det inte gick att få mitt kontrakt avslutat i Ryssland, hade jag inget val utan var tvungen att hedra kontraktet, säger Agostino.
ante08
Posts: 2585
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly season 23/24

Post by ante08 »

Inte ofta Skellefteå AIK trendar på twitter, men ikväll gör man det.
Antos
Posts: 288
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

Tydligen var han ju klar för en svensk klubb förra sommaren men gick inte att lösa för att det blev för dyrt. Gradin i Modo säger ju också att han gjort allt han kunde för att få bryta men att priset blev för högt.
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Silly season 23/24

Post by tazman »

sikt/

Är det från Norran?
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

Om Kenny haft dåligt med stålar, varit ensamstående farsa till 4 ungar och just blivit arbetslös kanske det hade kunnat kallats att "moralisera" att kritisera honom för att han inte knäckt kontraktet och torskat någon mille, men nu är det ju inte precis så..om man tittar på hur beslutet "drabbat" honom ekonomiskt så är det knappast så att han fått leva på bröd och vatten framöver om han brutit sitt kontrakt? Det skulle väl snarast gjort honom mer attraktiv på marknaden, Lex Wallmark..?

..å andra sidan lever vi ju i ett land där regeringspartierna hävdar att det är viktigare att bekämpa just fyrabarnsföräldrars "fuskande" med några felaktiga tusenlappar från försäkringskassan framför att sätta stopp för att miljarder i skattefusk försvinner till Caymanöarna och Jersey varje år, så vad väntar man sig? (Jaja, politik)

Igen: Jag tycker inte det här handlar om att man värvar någon från KHL, inom de kriterier vi satt upp på stämmor, men vi måste ju hantera pressen på ett bättre sätt, förbereda oss mer inför intervjuer i frågan och ta hjälp av proffs på hur man hanterar sådana här saker. Om man hade förberett sig ordentligt så hade det gått att komma mindre vingklippt ur detta..
sikt
Posts: 52
Joined: 16 Jun 2011, 22:44

Re: Silly season 23/24

Post by sikt »

tazman wrote: 21 Aug 2023, 22:26 sikt/

Är det från Norran?
Ja
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly season 23/24

Post by svea_man »

Tycker inte aik gjort nått fel
persson82
Posts: 660
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Silly season 23/24

Post by persson82 »

Om nu kontraktet inte gick att bryta.... kanske hans "skade fyllda säsong" egentligen en protest och han vägrade spela?
Frantisek Pospisil
Posts: 1418
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly season 23/24

Post by Frantisek Pospisil »

Ser inte att AIK gjort något fel. Snarare har man bidragit till att ytterligare dränera den ryska ligan.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 23/24

Post by kopitar »

Hoppas detta blir en knäpp på fingrarna till Forsell, att man inte kan vänta varje jävla säsong tills alla spelare är uppköpta. Detta är ett resultat av att vara MR iskall, de lönar sig inte att vänta till slutet av Augusti varje år.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

Tror inte vi får se Möller den här säsongen. När aik agerar som se gör nu känns det lite panikartat och att signalera från Möller inte är så positiva. Hur ställer sig northpower till detta? Har det kommit upp till diskussion? Nu har det bara gått några timmar sedan värvningen blev offentlig men ett ställningstagande/markerande från den 6 e utespelaren kanske kommer? Här inne verkar det också vara väldigt olika inställningar till detta vilket är naturligt. Vet inte kanske jag bara svamlar men ett tydligt ställningstagande tror jag ändå på i det här fallet. Kanske Kenny tillsammans med några supportrar och en ukrainsk flagga som verkligen tar avstånd ifrån allt det Ryssland gjort mot Ukraina? Kanske bara dumt men detta kommer att ältas länge i hockey Sverige och det är ingen bra reklam för Skellefteå aik det är jag övertygad om. Tror att många sponsorer drar öronen åt sig och då ligger vi pyrt till😟
User avatar
Miklosoft
Posts: 293
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Silly season 23/24

Post by Miklosoft »

Antar man aldrig kan värva en spelare som känner någon i Brynäs eller har spelat i Brynäs, då Niklas Bäckström är kompis med Ovi och han är Putin supporter. Skämt åsido.
Dom har följt föreningens regler men det är förståss en gråzon. Sen ska man inte bry sig speciellt vad som står på twitter. Typ 6% av Sverige har Twitter och majoriteten är journalister och resten professionella offerkoftor.
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3065
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

nr86 wrote: 22 Aug 2023, 08:26 Tror inte vi får se Möller den här säsongen. När aik agerar som se gör nu känns det lite panikartat och att signalera från Möller inte är så positiva. Hur ställer sig northpower till detta? Har det kommit upp till diskussion? Nu har det bara gått några timmar sedan värvningen blev offentlig men ett ställningstagande/markerande från den 6 e utespelaren kanske kommer? Här inne verkar det också vara väldigt olika inställningar till detta vilket är naturligt. Vet inte kanske jag bara svamlar men ett tydligt ställningstagande tror jag ändå på i det här fallet. Kanske Kenny tillsammans med några supportrar och en ukrainsk flagga som verkligen tar avstånd ifrån allt det Ryssland gjort mot Ukraina? Kanske bara dumt men detta kommer att ältas länge i hockey Sverige och det är ingen bra reklam för Skellefteå aik det är jag övertygad om. Tror att många sponsorer drar öronen åt sig och då ligger vi pyrt till😟
Alltså…

Skellefteå AIK har inte gjort något fel överhuvudtaget. Man har varken brutit mot några regelverk eller mot den interna överenskommelsen. Man har ingenting alls att be om ursäkt för. Att det ens blir turbulens kring det här är ett bra bevis på varför man inte ska ge sig i kast med politiska ställningstaganden från första början.

De som gnäller högst över den här värvningen är därtill folk som har sympatier med andra lag. Merparten av dem är mycket väl medvetna om att vi inte gjort något fel men tar ändå chansen att hugga då de hoppas att turbulensen som tjafset skapar ska destabilisera laget/föreningen. Deras mål är inte mer ädla än våra. Att köra någon cringig ceremoni med ukrainska flaggor etc kommer inte att blidka dem. Det är lönlöst. Vi ska stå på oss i stället.

Vi har valt att värva Kenny. Killen har inte gjort något fel utan har varit kontraktsmässigt bunden till en arbetsgivare. Han fullföljde sina kontraktsmässiga åtaganden och valde därefter att lämna. Vi har gjort en affär med honom - inte med hans tidigare arbetsgivare. Om det blåser kring värvningen ska vi stå på hans sida - inte avkräva honom en massa offentliga ställningstaganden eller liknande.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 23/24

Post by kopitar »

Intervju med Forre och någon från NP kl 9:15 på kanal P4.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly season 23/24

Post by svea_man »

Ja man kan ju hoppas att NP ställer sig bakom å inte drabbas av nån moralpanik..
Gargamel
Posts: 511
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly season 23/24

Post by Gargamel »

kopitar wrote: 22 Aug 2023, 08:56 Intervju med Forre och någon från NP kl 9:15 på kanal P4.
Forsell behöver mediaträning. Nu var ju detta en sedvanlig intervju med en lokalreporter i slow motion utan följdfrågor. Men stapplande och osäkra svar, känns inte förberedd. Hörde ingen alls från NP.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 23/24

Post by kopitar »

Gargamel wrote: 22 Aug 2023, 09:24
kopitar wrote: 22 Aug 2023, 08:56 Intervju med Forre och någon från NP kl 9:15 på kanal P4.
Forsell behöver mediaträning. Nu var ju detta en sedvanlig intervju med en lokalreporter i slow motion utan följdfrågor. Men stapplande och osäkra svar, känns inte förberedd. Hörde ingen alls från NP.
Håller med! Han kändes lite bajsnödig, vänta bara tills stora yxan kommer fram (aftonbladet expressen svt osv). Nä dom söker fortfarande någon från NP.
Post Reply