Silly season 23/24

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Det största problemet är att man blandar in politik i idrott och det enda som är säkert är att man för eller senare hamnar snett i någons ögon och det resulterar i badwill. Forsell hanterar situationen helt okej. Agostino är en uppenbart en bra spelare på den här nivån och man får hoppas att de har koll på hans fysiska status.
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly season 23/24

Post by Erwynn »

p-play wrote:Det största problemet är att man blandar in politik i idrott och det enda som är säkert är att man för eller senare hamnar snett i någons ögon och det resulterar i badwill. Forsell hanterar situationen helt okej. Agostino är en uppenbart en bra spelare på den här nivån och man får hoppas att de har koll på hans fysiska status.
Det är ju förvisso otroligt svårt att särskilja dessa när det kommer till KHL som är mer eller mindre ett politiskt spektakel
Hata allt.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 23/24

Post by kopitar »

Redan i slutet av förra veckan fick vi information om att Modo tackat nej till en KHL-spelare på grund av den moraliska aspekten. Det var Kenny Agostino.

På ett sportsligt plan hade nykomlingen Modo definitivt behövt Agostino för att spetsa till sitt lag och förbättra möjligheten att undvika ett kvalspel.

Modos styrelse följde sin moraliska kompass och valde bort den möjligheten.

Det gjorde inte Skellefteå.

Jag hade så mycket högre tankar om Skellefteå AIK.
Jocko Homo
Posts: 484
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Silly season 23/24

Post by Jocko Homo »

Behöver inte vara moralisk resning, Modo kan också vara sämre på due diligence…

Och varken Pär, Ogge eller Pudas bröt väl heller sina kontrakt i KHL…
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly season 23/24

Post by Erwynn »

Jocko Homo wrote:Behöver inte vara moralisk resning, Modo kan också vara sämre på due diligence…

Och varken Pär, Ogge eller Pudas bröt väl heller sina kontrakt i KHL…
Pudas var väl där 2021 och Pär åkte aldrig tillbaka till Ryssland efter februari 2022. Ogge spelade klart sitt kontrakt dock.
Hata allt.
Torsgatan
Posts: 971
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Silly season 23/24

Post by Torsgatan »

Tror AIK kommer få onödigt mycket skit för detta i lång tid framöver tyvärr.

Känns förvånansvärt tondövt.
Gargamel
Posts: 511
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly season 23/24

Post by Gargamel »

ante08 wrote: 21 Aug 2023, 16:44 Känns lite oroväckande att han varit skadebenägen.
Vad har han haft för skada/skador? Någon som vet?
Gargamel
Posts: 511
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly season 23/24

Post by Gargamel »

Torsgatan wrote: 21 Aug 2023, 18:52 Tror AIK kommer få onödigt mycket skit för detta i lång tid framöver tyvärr.

Känns förvånansvärt tondövt.
AIK käkar nog en del godwillkapital på det även om jag tror det är begränsat och detta blåser över rätt snabbt.

Mest underligt är väl att Modo valde att inte plocka in honom om det stämmer att de var med i matchen då de borde vara i ännu större behov av spets tycker man. Var det ens pga rysskopplingen som de sa nej? Eller något annat kopplat till skadestatus?

Nåja, de kanske går all in på Timashov istället.
Jocko Homo
Posts: 484
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Silly season 23/24

Post by Jocko Homo »

Nä just det, sant om Pudas! Pär hade väl spelat med oss det slutspelet om han brutit kontraktet, men det vart väl nån mexican standoff. Aja, kan vara ute och cykla.

Men ta Anton Lindholm som exempel – han åker till Minsk och spelar i Belarus som man vet är fullblodsdiktatur redan vid påskrift. Nu tycker inte jag något särskilt om honom för det, men nog känns det lite selektivt om vad som är tillåtet och inte.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Silly season 23/24

Post by Special Brew »

Klantig värvning kan jag tycka. Man sätter sig i en onödig sits. Han skrev sitt KHL-kontrakt innan kriget, vilket är en enorm skillnad mot att skriva kontrakt under kriget. Men visst fan kunde man ha gett fan i den här värvningen? Hade varit bättre att betala överpris för för någon annan. Känns märkligt detta.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 23/24

Post by ossian »

Kallhamrat beslut av Forssell! Kul med en forward som vager over 74 kg. Hogsta statsen pa EP ar passing 16 men blir glad av Strength 15, hoppas han vagar ge sig in i smeten bara
User avatar
Humlannitton
Posts: 1514
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly season 23/24

Post by Humlannitton »

Om det är värt den tillfälliga förlusten av förtroendekapital kommer vara helt avhängigt av produktionen. Gör han 2+7 och är skadad tjugo matcher så var det en dålig värvning, gör han 20+20 och vi vinner SM-guld kommer allt vara förlåtet.

Säger det igen, det är en selektiv storm i ett vattenglas. Inte ens Aftonbladet-tomten kan ju hitta något större fel med värvningen, det handlar bara om att leka indignerad för att sälja lösnummer.

Vi behöver inte vara svensk hockeys ständige bror duktig, jag vill vinna slutspelsmatcher och Le Mat.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly season 23/24

Post by Empress »

Lite nyfiken veta hur snacket går på Norrans sportredaktion nu. Tror inte en enda journalist utanför schtaan kommer ställa sig likgiltig eller positiv till denna värvning.
”Tre tuffa frågor med Adam Savonen??”

Även nyfiken om stora sponsorer som Ske Kraft och Boliden var delaktiga i beslutet.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly season 23/24

Post by Empress »

Hur hade vi reagerat om Röven eller Luleå värvat Kenny?
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Silly season 23/24

Post by Special Brew »

Det är bara att denna märkliga värvning faller i glömska när några omgångar är spelade. Känns inte som AIK:s smartaste värvning direkt.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

..fast politik har ju varit en del av idrottsvärlden sedan den uppkom. Det mesta i vår värld har en politisk baston. Har mycket svårt att tycka det är särskilt fel; politik är åsikter, övertygelser och samhällsritningar. Det är klart att det genomsyrar det mesta, det vore mycket konstigt annars och när det inte finns några politiska drivkrafter längre är vi riktigt illa ute. Allt från hur klubbarna sköts ekonomiskt, vilka övergångsregler som ska gälla och vad som ska räknas som misconduct när det sägs till en domare är politiska beslut. Det är noll dramatik över det i mina ögon

Att vi kritiseras för att vi värvar en KHL-spelare är inte konstigt och jag tycker inte att det är något som helst tvivel om att vi ska få vissa frågor och att det ska skrivas krönikor av kommenterande journalister. Det är inget farligt med kritik eller kritiska frågor. När man blir förbannad över sådant så är problemet i sig inte frågorna eller kritiken. Klart vi måste kunna prata om det och klart vi måste ha en motivering till varför det är okej för oss. Helst ska vi också ha förberett oss på de frågor vi får och den kritik vi får. Att Forsell knappt säger flaska i intervjun känns inte proffsigt. Jag tycker han borde fått hjälp med att förbereda sig och att de som rådgiver honom haft en större professionell vana att hantera liknande situationer. Som det är nu lämnar han bakdörren öppen.

Vad gäller Agostino som spelare så är det i mina ögon rätt uppenbart en ganska vild chansning och jag håller med Abrahamsson om att det känns desperat. Jag tror inte han kostar så mycket och det är väl det som känns bra med värvningen. Det kan bli jackpot, om hans skadebekymmer läkt bättre än vad jag hört att de gjort. Enligt min källa var det orsaken till Modo backade, inte att han spelat i KHL..
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

Empress wrote: 21 Aug 2023, 19:42 Hur hade vi reagerat om Röven eller Luleå värvat Kenny?
Precis.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly season 23/24

Post by svea_man »

Ser inte vad problemet är riktigt. kan förstå att folk tycker de är fel om svenska spelare kritar på kontrakt i Ryssland efter kriget brutit ut å att man inte får spela i landslaget som representerar Sverige men klubblag hallå.. bara kolla NHL fullt av ryssar inte ett pip om de .
persson82
Posts: 660
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Silly season 23/24

Post by persson82 »

Vi har gnällt om en spets....nu hittar vi en spets (förhoppningsvis) och jag är helt övertygad om att Forsell å kompani har stenkoll på värdegrunden osv.
Förhoppningsvis får vi en intervju med Kenny inom kort där han säkerligen kommer att få förklara sin situation, förr det kommer att buas å visslas när han beträder isen.....men återigen så tror jag inte Forsell skulle göra denna värvning om han inte har koll på när kontraktet skrevs.

Guldet ska hem
Cerutti
Posts: 19
Joined: 02 Sep 2022, 16:57

Re: Silly season 23/24

Post by Cerutti »

Jasi… detta var nog top 3 bloopers i SHL 23/24. Varje vinst kommer att ha en sur eftersmak enligt mig. Skellefteå marknadsvärde sjunker nog som en sten bland normalbegåvade människor. Klantigt och förtjänar faktiskt all skit bland journalister samt andra lags fans.
Lågvattenmärke!
En himla tur Skellefteå AIK ej är ett börsnoterat bolag då hade det vart tack och hej!
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

Dock osmart av klubben att först göra ett nummer av att man inte värvar från KHL och sedan värva på vad som kan tyckas vara en teknikalitet.

Jag tycker dock att misstaget skedde när man skulle leka bror duktig. Bättre vore att som policy utgå från att vi agerar enligt de regler som SHL ställer upp. Tillåter SHL att lagen värvar från KHL är vi fria att göra det. Sätter de begränsningar följer vi dem. Det är inte klubbens uppgift att ta ställning i internationella konflikter.

Annars ser jag inte vad den moraliska skillnaden är mellan Agostinovärvningen och exempelvis Oscar Lindberg. Är felet att vi värvar direkt från KHL? Kontraktet är ju mellan oss och Agostino, den ryska klubben är ju inte alls involverad. Ska Agostino anses ha klandervärd moral? Eller är det enbart en fråga om singalvärdet?
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
tazman
Posts: 2048
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Silly season 23/24

Post by tazman »

Utmärkt förklaring hur det fungerar kring värvningar från KHL:

https://rakapuckar.com/snabbapuckar/?fb ... 8YtIBeEhYQ
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Larionov
Posts: 213
Joined: 10 Aug 2011, 10:07

Re: Silly season 23/24

Post by Larionov »

Dåligt av AIK, ni som är ute och försvarar denna värvning på sociala medier, lägg er platta och fördöm. Med det sagt, när han hänger 3 i klykan mot Modo kommer detta vara glömt och förlåtit. Men fram tills dess, detta var inte bra.
User avatar
Scandic24
Posts: 1878
Joined: 30 Jul 2012, 20:07

Re: Silly season 23/24

Post by Scandic24 »

Klubben har dragit ett streck i sanden för vad som gäller just idag för att värva spelare i/från KHL. Agostini befinner sig på korrekt sida om det strecket och följaktligen är värvningen OK.
Allt annat är ju bara en subjektiv diskussion huruvida strecket är på rätt plats eller inte.
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly season 23/24

Post by Rollie »

Skiter fullständigt i det moralbajsnödiga vissa vill gräva fram i den här värvningen. Tror Forssell & co gjort grundliga efterforskningar innan man tog honom och att det är grönt. Enda som kan bekymra mig är ifall det i blir ett nytt rehabobjekt, hoppas inte för det är typen som vi behöver för att gå hela vägen.
Cerutti
Posts: 19
Joined: 02 Sep 2022, 16:57

Re: Silly season 23/24

Post by Cerutti »

Kommentarer som ”som vi uppfattar det” etc… det mår en bara illa av. Så uttalar sig personer som inte har på fötter.
… så uppfattar jag det 😉
Cerutti
Posts: 19
Joined: 02 Sep 2022, 16:57

Re: Silly season 23/24

Post by Cerutti »

Rollie wrote: 21 Aug 2023, 20:29 Skiter fullständigt i det moralbajsnödiga vissa vill gräva fram i den här värvningen. Tror Forssell & co gjort grundliga efterforskningar innan man tog honom och att det är grönt. Enda som kan bekymra mig är ifall det i blir ett nytt rehabobjekt, hoppas inte för det är typen som vi behöver för att gå hela vägen.
Moralbajsnödig eller ej så är det fantastiskt klantigt, klart Forsell&Co gjort alla efterforskningar de kunnat men vad hjälper det ?
Konsekvensanalysen borde de filat en del på. Kan bli dyrt detta, inbillar mig att sponsorerna inte jublar av glädje av denna värvning.
medli
Posts: 270
Joined: 04 Aug 2011, 20:54

Re: Silly season 23/24

Post by medli »

Hoppas att nästa avsnitt av Krysset inte är inspelat än
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

Cerutti wrote: 21 Aug 2023, 20:32 Kommentarer som ”som vi uppfattar det” etc… det mår en bara illa av. Så uttalar sig personer som inte har på fötter.
… så uppfattar jag det 😉
Jo, det var en klantig formulering.

Ska man göra den här typen av värvning måste man vara beredd att rakryggat stå upp för sitt beslut till 100%. ”Som vi uppfattar det” antyder att man tagit honom på orden och inte orkat (eller kunnat) göra några djupare efterforskningar. Det uppfattas som ett försök att behålla en dörr på glänt utifall att det dyker upp uppgifter som ställer situationen i sämre dager.

Som sagt; hade man struntat i det onödiga ställningstagandet från första början hade man bara behövt säga att man följt de regler som gäller till punkt och pricka och lämnat de moraliska bedömningarna därhän.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

Empress wrote: 21 Aug 2023, 19:42 Hur hade vi reagerat om Röven eller Luleå värvat Kenny?
Jag reagerar med vrede och bestörtning varje gång Löven värvar en spelare. Det hade jag även gjort med Kenny.
Tigerränderna går aldrig ur.
Post Reply