Silly season 23/24

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
vonschnauser
Posts: 989
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly season 23/24

Post by vonschnauser »

Antos wrote: 24 Jun 2023, 14:15 Har fått höra ett rykte om Carter Camper
Vore riktigt illa. Då släcks allt hopp!
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

vonschnauser wrote: 24 Jun 2023, 15:21
Antos wrote: 24 Jun 2023, 14:15 Har fått höra ett rykte om Carter Camper
Vore riktigt illa. Då släcks allt hopp!
Nja som ett 1års substitut för Ogge kan det funka. Camper har alltid levererat och känns som ett säkert kort. Funkar även bra utanför isen vad jag förstår. Hellre Camper än någon Ahl chansning. Är man sen på bollen är detta konsekvenserna vi får leva med.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 23/24

Post by kopitar »

nr86 wrote: 24 Jun 2023, 15:49
vonschnauser wrote: 24 Jun 2023, 15:21
Antos wrote: 24 Jun 2023, 14:15 Har fått höra ett rykte om Carter Camper
Vore riktigt illa. Då släcks allt hopp!
Nja som ett 1års substitut för Ogge kan det funka. Camper har alltid levererat och känns som ett säkert kort. Funkar även bra utanför isen vad jag förstår. Hellre Camper än någon Ahl chansning. Är man sen på bollen är detta konsekvenserna vi får leva med.
Samtidigt kan den där AHL värvningen vara en ny holloway, eller en broadhurst.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

10 plus ifjol. 77 på banken. Klart vi måste vara superförsiktiga med våra pengar....
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly season 23/24

Post by svea_man »

Har ju inte löna sig sista åren att sitta lugnt i båten vi får nog plocka ur 2andra hands lådan i år o hoppas på mirakel..
Antos
Posts: 289
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

svea_man wrote: 24 Jun 2023, 21:33 Har ju inte löna sig sista åren att sitta lugnt i båten vi får nog plocka ur 2andra hands lådan i år o hoppas på mirakel..
Fast om man ska vara rent krass vilka forwards som har kommit in till andra SHL lag skulle man velat se i AIK och som är rimliga att kunnat få hit? Rydahl och Ryfors har det ju aldrig funnits en chans på, Klingberg samma där, dom som jag spontant kan komma på är ju Malmös Finnar, Djurgårds juniorerna samt Borgström som ska till HV.
User avatar
Odgers
Posts: 39
Joined: 11 May 2020, 11:25

Re: Silly season 23/24

Post by Odgers »

Otroligt surt om det skiter sig med OL. Tycker nästa säsong är en riktig chans på guldet, jätteintressant backsida och grymt målvaktspar (åtminstone på papperet). Bara att öppna på lädret och värva in 2 riktigt vassa forwards. Sällan det har sett så lovande ut, OM det bara inte saknades spets.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 23/24

Post by marre »

Allvarligt,nu måste ju fan nåt hända.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1514
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly season 23/24

Post by Humlannitton »

marre wrote: 26 Jun 2023, 07:01 Allvarligt,nu måste ju fan nåt hända.
Det mest irriterande med denna strategi är att vi får hit otränade spelare i augusti/september. Eller i alla fall inte Thomson-tränade, vilket innebär att de ligger ett halvår efter i fysiken.
nathrakh
Posts: 120
Joined: 16 Jun 2011, 19:04

Re: Silly season 23/24

Post by nathrakh »

Humlannitton wrote: 26 Jun 2023, 08:44
marre wrote: 26 Jun 2023, 07:01 Allvarligt,nu måste ju fan nåt hända.
Det mest irriterande med denna strategi är att vi får hit otränade spelare i augusti/september. Eller i alla fall inte Thomson-tränade, vilket innebär att de ligger ett halvår efter i fysiken.
Håller med. Särskilt om vi ska värva någon ahl-spelare eller avdankad NHL-spelare så känns det viktigt att få hit dom tidigt, få in dom i träningsupplägget men också i spelsystemet, storleken på isen osv. Att få in Ogge i december känns som ett mindre problem då jag utgår ifrån att han är tränad och lätt kan anpassa sig i spelsystemet.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly season 23/24

Post by Chippen »

Ändå spännande att folk verkar tro att det är Lindberg som tackat nej till Skellefteå och att Forsell är en klant som inte ror honom i land. Varför glöms det bort att han de facto hade ett gällande kontrakt i Bern. Är ju en väsentlig skillnad på att vara kontraktslös och att få nuvarande klubb att gå med på att bryta ett kontrakt.

Att det det sedan inte är lika lätt att få ett kontrakt brutet i andra ligor än i SHL är ju en annan faktor oxå. Dock har ju varken Lindberg eller Forsell sagt något ännu, så än lever hoppet.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Dwight_Shrute wrote: 24 Jun 2023, 20:01 10 plus ifjol. 77 på banken. Klart vi måste vara superförsiktiga med våra pengar....
De har inte 77 miljoner på banken. Just bristen på kontanter har varit ett av problemen de sista åren. De har dock lyckats att göra sig av med sina långfristiga skulder vilket ger en bättre finansiell stabilitet.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 23/24

Post by marre »

Vem har sagt/skrivit att det är Forres fel?
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

p-play wrote: 26 Jun 2023, 11:26
De har inte 77 miljoner på banken. Just bristen på kontanter har varit ett av problemen de sista åren. De har dock lyckats att göra sig av med sina långfristiga skulder vilket ger en bättre finansiell stabilitet.
Det är klart dom inte har 77 "fysiska" miljoner på banken, det tror jag inte någon tror heller. Däremot känns det solklart att man borde ha mer kulor att röra sig med, med tanke på den kassalikviditet (näst högsta i ligan), man har, men också med tanke på den här listan, som avser eget kapital i relation till total omsättning:

Färjestad BK 68 %
Skellefteå AIK 47 %
Frölunda HC 35 %
Växjö Lakers 29 %
Brynäs IF 24 %
Luleå Hockey 24 %

..således andraplats också där. Man har massor med ekonomiska muskler, nästan oavsett hur man räknar, och orsaken till att man har det är så klart att man varit försiktig med pengar men också en jävla massa framgångar och framförallt förädlat spelare. Det ligger och ska ligga en stor stolthet i det, men det känns jävligt konstigt i magen att man inte haft några kulor att konkurrera med om bland annat runt djurgårdsfimparna som strösslats runt de övriga topplagen i ligan.

Jag tycker inte det känns bra, men det verkar ju finnas massor med personer här som känner sig iskalla och är (blint) övertygade. Man får ju se hur det blir med den saken vad det lider, det är alltid svårt att spekulera, särskilt om man är nästan helt utan insyn.

Jag kan rekommendera https://mb.cision.com/Main/1179/3631012/1627417.pdf för att få en fin översikt över SHL de senaste åren. Om man orkar ögna igenom den så ger den stor insikt och det är väldigt intressant läsning.
Antos
Posts: 289
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

Dwight_Shrute wrote: 26 Jun 2023, 20:51
p-play wrote: 26 Jun 2023, 11:26
De har inte 77 miljoner på banken. Just bristen på kontanter har varit ett av problemen de sista åren. De har dock lyckats att göra sig av med sina långfristiga skulder vilket ger en bättre finansiell stabilitet.
Det är klart dom inte har 77 "fysiska" miljoner på banken, det tror jag inte någon tror heller. Däremot känns det solklart att man borde ha mer kulor att röra sig med, med tanke på den kassalikviditet (näst högsta i ligan), man har, men också med tanke på den här listan, som avser eget kapital i relation till total omsättning:

Färjestad BK 68 %
Skellefteå AIK 47 %
Frölunda HC 35 %
Växjö Lakers 29 %
Brynäs IF 24 %
Luleå Hockey 24 %

..således andraplats också där. Man har massor med ekonomiska muskler, nästan oavsett hur man räknar, och orsaken till att man har det är så klart att man varit försiktig med pengar men också en jävla massa framgångar och framförallt förädlat spelare. Det ligger och ska ligga en stor stolthet i det, men det känns jävligt konstigt i magen att man inte haft några kulor att konkurrera med om bland annat runt djurgårdsfimparna som strösslats runt de övriga topplagen i ligan.

Jag tycker inte det känns bra, men det verkar ju finnas massor med personer här som känner sig iskalla och är (blint) övertygade. Man får ju se hur det blir med den saken vad det lider, det är alltid svårt att spekulera, särskilt om man är nästan helt utan insyn.

Jag kan rekommendera https://mb.cision.com/Main/1179/3631012/1627417.pdf för att få en fin översikt över SHL de senaste åren. Om man orkar ögna igenom den så ger den stor insikt och det är väldigt intressant läsning.
Klart dom har pengar till att konkurrera om dom vill om Djurgårdsspelarna, men den typen av spelare ska inte komma pga av pengar utan att dom vill komma hit för att utvecklas så där tycker jag dom gör helt rätt att inte gå in i några budgivningar.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Dwight_Shrute wrote: 26 Jun 2023, 20:51
p-play wrote: 26 Jun 2023, 11:26
De har inte 77 miljoner på banken. Just bristen på kontanter har varit ett av problemen de sista åren. De har dock lyckats att göra sig av med sina långfristiga skulder vilket ger en bättre finansiell stabilitet.
Det är klart dom inte har 77 "fysiska" miljoner på banken, det tror jag inte någon tror heller. Däremot känns det solklart att man borde ha mer kulor att röra sig med, med tanke på den kassalikviditet (näst högsta i ligan), man har, men också med tanke på den här listan, som avser eget kapital i relation till total omsättning:

Färjestad BK 68 %
Skellefteå AIK 47 %
Frölunda HC 35 %
Växjö Lakers 29 %
Brynäs IF 24 %
Luleå Hockey 24 %

..således andraplats också där. Man har massor med ekonomiska muskler, nästan oavsett hur man räknar, och orsaken till att man har det är så klart att man varit försiktig med pengar men också en jävla massa framgångar och framförallt förädlat spelare. Det ligger och ska ligga en stor stolthet i det, men det känns jävligt konstigt i magen att man inte haft några kulor att konkurrera med om bland annat runt djurgårdsfimparna som strösslats runt de övriga topplagen i ligan.

Jag tycker inte det känns bra, men det verkar ju finnas massor med personer här som känner sig iskalla och är (blint) övertygade. Man får ju se hur det blir med den saken vad det lider, det är alltid svårt att spekulera, särskilt om man är nästan helt utan insyn.

Jag kan rekommendera https://mb.cision.com/Main/1179/3631012/1627417.pdf för att få en fin översikt över SHL de senaste åren. Om man orkar ögna igenom den så ger den stor insikt och det är väldigt intressant läsning.
Man har faktiskt inte "massor med ekonomiska muskler". Eget kapital i relation med omsättning säger ingenting. Mycket värde i byggnader och låg omsättning ger ett bra nyckeltal. Jag rekommenderar att du läser de faktiska årsredovisningarna för de sista åren. Det är egentligen först förra året och det här som man har stabiliserat ekonomin efter restaurangbygge och Lindgrens utsvävande värvningar. Åren efter bygget hade man stora problem då man tömde kassan. Jag tycker att det är bra att man har varit ansvarstagande och fått ordning på allt. Det kan komma något år när värvningarna misslyckas och man behöver kunna lägga 10-15 miljoner på värvningar för att hänga kvar. I och med att ekonomin känns stabil kommer man säkert att våga öka spelarbudgeten och göra de där extra värvningarna under säsong. Kortsiktigt är det viktigaste att få fart på sponsor- och biljettdelen. Det kommer direkt att göra att man har mer pengar för spelarköp.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 23/24

Post by ossian »

Tycker vi har ett riktigt spannande lag med valdigt manga lovande och killar man hoppas kan ta ett kliv efter fys over sommaren. Fortsatter att tjata, det saknas rightare pa forwarden och det saknas forwards som ar bra framfor motstandarens kasse.

Synd att det sket sig med OL men tycker vi har en riktigt bra centeruppstallning.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

p-play wrote: 26 Jun 2023, 23:06 Man har faktiskt inte "massor med ekonomiska muskler". Eget kapital i relation med omsättning säger ingenting. Mycket värde i byggnader och låg omsättning ger ett bra nyckeltal. Jag rekommenderar att du läser de faktiska årsredovisningarna för de sista åren. Det är egentligen först förra året och det här som man har stabiliserat ekonomin efter restaurangbygge och Lindgrens utsvävande värvningar. Åren efter bygget hade man stora problem då man tömde kassan. Jag tycker att det är bra att man har varit ansvarstagande och fått ordning på allt. Det kan komma något år när värvningarna misslyckas och man behöver kunna lägga 10-15 miljoner på värvningar för att hänga kvar. I och med att ekonomin känns stabil kommer man säkert att våga öka spelarbudgeten och göra de där extra värvningarna under säsong. Kortsiktigt är det viktigaste att få fart på sponsor- och biljettdelen. Det kommer direkt att göra att man har mer pengar för spelarköp.
Eget kapital mot omsättning är en faktor i analysen som är gjord i det dokument jag länkade till. Det finns ett antal andra faktorer och Skellefteå AIK placerar sig högt eller högst i varje kategori. I jämförelse mot de övriga elitlagen. Den stora sammanfattningen är att Skellefteå AIK sköts exemplariskt, har gjort det ganska länge, och har väldigt god ekonomi. Återigen: detta är alltså i jämförelse med de klubbar man konkurrerar om elitspelare med. Du säger att det inte visar ett skit. Ok. Då säger vi så. :-)

..vad gäller sponsordelen känner jag inte att det är rätt folk inblandade för tillfället så jag misstänker att du - och andra - som hoppas på förändring där kommer bli grymt besvikna.

~

Förutom nyförvärv på isen behöver föreningen onekligen nyförvärv i styrelsen och i marknadsavdelningen. Det största problemet där är väl att det inte finns någon större plan och en kompetent spindel i nätet som har erfarenhet och rätt bakgrund. Man behöver vara mer konkret och tydlig och hitta mer seriösa vägar framåt. Just nu känns det som en tillbakagång till den allsvenska tiden då man lagade och lappade ganska ostrukturerat och lät folk improvisera inom sina respektive områden utan någon större plan.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

Kanske läge att fortsätta diskussionen här?
viewtopic.php?t=77&start=900
Hoppas Forsell hittar rätt nu då målskytt ska in.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 23/24

Post by marre »

Ska vi tro det blir Camper och Slö Timashov? Precis som Humlan skrev fattar man inte tanken med att vänta in marknaden varje säsong.Vi lägger ju sällan ut dom stora pengarna på nyförvärv,utan vill fynda och göra dom till fysmonster.Då bör man väl värva före sommaren?? Förstår inte…
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 23/24

Post by marre »

Sen ska jag tillägga att jag tycker Camper och Timashov både har spets,men tveksam när dom viktiga matcherna ska avgöras.Med Ogge och Fröden hade vi varit en av guldkandidaterna
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly season 23/24

Post by Chippen »

marre wrote: 27 Jun 2023, 12:38 Ska vi tro det blir Camper och Slö Timashov? Precis som Humlan skrev fattar man inte tanken med att vänta in marknaden varje säsong.Vi lägger ju sällan ut dom stora pengarna på nyförvärv,utan vill fynda och göra dom till fysmonster.Då bör man väl värva före sommaren?? Förstår inte…
Kan ju vara så att vi "tvingas" vänta på de spelare som vi för diskussion med för att de vill vänta och se vad som händer vid NHL-draften och efter att free agent-marknaden har startat?
Om det nu är från NHL/AHL vi ska plocka spelare.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 23/24

Post by marre »

Så kan det ju va
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly season 23/24

Post by Erwynn »

marre wrote:Ska vi tro det blir Camper och Slö Timashov? Precis som Humlan skrev fattar man inte tanken med att vänta in marknaden varje säsong.Vi lägger ju sällan ut dom stora pengarna på nyförvärv,utan vill fynda och göra dom till fysmonster.Då bör man väl värva före sommaren?? Förstår inte…
https://www.eliteprospects.com/transfers/confirmed Hur många av spelarna som signats till SHL hittills hade du velat se i AIK? Max en handfull för min del. Och sannolikheten att någon av dessa öht skulle hamnat här med tanke på anknytning till andra klubbar m.m. minskar urvalet ännu mer. Det är väl någon av DIF-junisarna man gärna hade fyllt på med som bredd med uppsida.
Hata allt.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Truppen är ju näst intill satt. Om #10 fortsätter vilket han lär göra så är det två spelare som skall in. Om man mot förmodan skulle få loss Oscar så rör det sig om en spelare.
ante08
Posts: 2587
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly season 23/24

Post by ante08 »

Kan det bli en härlig liten presentation av en ny spelare ikväll på årsmötet, eller är det att hoppas på för mycket?
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 23/24

Post by kopitar »

ante08 wrote: 28 Jun 2023, 12:40 Kan det bli en härlig liten presentation av en ny spelare ikväll på årsmötet, eller är det att hoppas på för mycket?
Du hoppas på för mycket.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 23/24

Post by marre »

Lundholm har ju förlängt :lol:
Frantisek Pospisil
Posts: 1418
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly season 23/24

Post by Frantisek Pospisil »

Mycket rykten nu, men inte om spelare.
Den lilla lyckliga klubben verkar inte vara så lycklig.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly season 23/24

Post by Chippen »

Frantisek Pospisil wrote: 29 Jun 2023, 19:37 Mycket rykten nu, men inte om spelare.
Den lilla lyckliga klubben verkar inte vara så lycklig.
Jasså? Vad surras det om nu då?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Post Reply