Silly season 23/24

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Silly season 23/24

Post by tazman »

Erwynn wrote: 15 Jun 2023, 09:20 Jag tror helt enkelt det inte finns något att rapportera om från vår eller Ogges sida. Kontraktet är klart och väntar på kråka. Man avvaktar bara Bern nu.
Säkert inte omöjligt, då borde Norran kunna ringa upp Forssel eller någon annan och ställa typ dessa frågor:

- Är någon hemvändare nära?
- Satsar ni på att värva någon som spelat i AIK tidigare?
- Är det hans nuvarande klubb som sätter stopp för den affären?
- Är någon spelare nära?

Jag tappade mycket av respekten för Norran den sommaren när Darren Nowick (2021?) försvann från AIKs radar och journalisterna inte skrev en rad om det förrän AIK gick ut med ett pressmeddelande. En trovärdig journalist hade vågat ställa frågor kring varför amerikanen inte var med på försäsongen.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Frantisek Pospisil
Posts: 1418
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly season 23/24

Post by Frantisek Pospisil »

Enligt mina vanligtvis tvivelaktiga källor sägs Bern vara en klubb i upplösning. Interna strider, hierarki, etc.etc.
Enligt den vanligtvis osäkra källan vill "alla" därifrån".
Faan troet.
anterio
Posts: 256
Joined: 18 Jun 2011, 15:56

Re: Silly season 23/24

Post by anterio »

Någon med Expressen premium? Får de ur Jocke något matnyttigt?

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... eftea-aik/
User avatar
Humlannitton
Posts: 1513
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly season 23/24

Post by Humlannitton »

anterio wrote: 15 Jun 2023, 20:01 Någon med Expressen premium? Får de ur Jocke något matnyttigt?

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... eftea-aik/
Nej.
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly season 23/24

Post by lobo »

han ska fundera, typ.
mycket att väga in.
Har dialog med Forre
kommer inte vänta till aug innan beslut

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
anterio
Posts: 256
Joined: 18 Jun 2011, 15:56

Re: Silly season 23/24

Post by anterio »

Okej, tack.
Möjligen nytt att besked troligen kommer innan augusti då.
Frantisek Pospisil
Posts: 1418
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly season 23/24

Post by Frantisek Pospisil »

Schilkey?
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

Frantisek Pospisil wrote: 15 Jun 2023, 22:54 Schilkey?
What??? Har ju kontakt med löven
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

nr86 wrote: 15 Jun 2023, 23:34
Frantisek Pospisil wrote: 15 Jun 2023, 22:54 Schilkey?
What??? Har ju kontakt med löven
SHL-klubbar kan värva spelare från HockeyAllsvenskan mellan fram till och med den 27 juni. I de fall en SHL-klubb får en spelare draftad till NHL där spelaren dessutom direkt åker över till Nordamerika så kan den klubben värva en ersättare från HockeyAllsvenskan fram till 17 juli.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

Frantisek Pospisil wrote: 15 Jun 2023, 22:54 Schilkey?
Då så Dwight jag tackar för den infon. Men då känns det som en backup för Hugg om han valt NHL spåret.
aikekke
Posts: 228
Joined: 21 Jun 2011, 23:11

Re: Silly season 23/24

Post by aikekke »

Off topic. Såg Adam wilsby hos Thomson idag. Hyfsad fysik på den pojken😌
Kanske komma hem när ON's kontrakt går ut.
ante08
Posts: 2585
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly season 23/24

Post by ante08 »

Nisse Burström förlänger med Oskarshamn. Det nya kontraktet gäller därmed till och med säsongen 2026/2027. Han lär vi nog inte få se i AIK nåt mer är min känsla.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

nr86 wrote: 16 Jun 2023, 07:59
Frantisek Pospisil wrote: 15 Jun 2023, 22:54 Schilkey?
Då så Dwight jag tackar för den infon. Men då känns det som en backup för Hugg om han valt NHL spåret.
Mjo, men SHL-klubbar kan alltså värva fritt (om de betalar för sig) från HA till den 27 juni även om de har kontrakt. Vad gäller honom som spelare så är han absolut en målskytt, men frågan är om han riktigt räcker till i SHL. Var väldigt blek under HA-slutspelet.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 23/24

Post by marre »

Som vanligt var det en helt meningslös intervju med Forre i Norran.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Silly season 23/24

Post by Lubbe »

aikekke wrote: 16 Jun 2023, 11:24 Off topic. Såg Adam wilsby hos Thomson idag. Hyfsad fysik på den pojken😌
Kanske komma hem när ON's kontrakt går ut.
Kul höra att Wilsby håller igång kontakterna med stan.
Enbart utifrån statistiken så ser det ut som att Wilsby lyckades lyfta sitt offensiva bidrag några snäpp i årets slutspel(AHL), något man väl inte sett från honom tidigare.
Jag frågade Preds-fansen på HFboards vad de tycker om hans säsong. De flesta lyfter fram just det att han spelade väldigt bra i årets slutspel. Sen låter det som att han har några killar framför sig i "depth chart". Att Wilsby kör ett år till (han har ju kontrakt t.o.m 2024) är såklart givet, men som du säger, vi får hoppas vi är med i diskussionen dagen han vänder tillbaks.
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly season 23/24

Post by lobo »

Det är fan helt otroligt värdelöst, alltså inte värdelöst för att man är så nyhetssuktande, inbiten, tröstande.. utan bara helt sjukt dålig journalistik

"En pelare som det spekuleras kring är Oscar Lindberg, som tydligt kopplas ihop med AIK men som fortfarande har ett avtal med den schweiziska toppklubben Bern."

Jaha.... följdfrågor på det??? Ingenting. Förutom ett sedvanligt stavfel..
Jag kan komma på 3 frågor som jag funderar på exakt varken dag: Kontrakt som kan brytas?? , kontrakt som ska lösas om Bern hittar ersättare?? Har Bern godkänt att det kan brytas??

"Dessutom väntar AIK besked från klubbikonen Joakim Lindström, 39 år, som tränar på egen hand."

Jaha.... följdfrågor på det??? Ingenting

"På torsdagsnatten passerade fönstret för NHL-klubbar att värva kontrakterade spelare från SHL. Ingen spelare från AIK var innan dess iblandad i någon övergång. Utan den trupp som klubben hade på torsdagen har man fortsatt under fredagen."

Nu är jag petig men jag skriver fan bättre... om inte annat korrigerar mitt fina ordbehandlingsprogram mig..
punkt, sedan "Utan" blev inte så bra syftning...



Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
Humlannitton
Posts: 1513
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly season 23/24

Post by Humlannitton »

Lubbe wrote: 16 Jun 2023, 17:30
aikekke wrote: 16 Jun 2023, 11:24 Off topic. Såg Adam wilsby hos Thomson idag. Hyfsad fysik på den pojken😌
Kanske komma hem när ON's kontrakt går ut.
Kul höra att Wilsby håller igång kontakterna med stan.
Wilsby har väl tjejen i stan, mittfältare i SSK.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 23/24

Post by marre »

Max 3 spelare in alltså.Känns tunnt,älskar Jocke men vetetusan om han alltså.Vad kostar Jocke tro? Räcker 150?
Antos
Posts: 288
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

marre wrote: 17 Jun 2023, 15:50 Max 3 spelare in alltså.Känns tunnt,älskar Jocke men vetetusan om han alltså.Vad kostar Jocke tro? Räcker 150?
Varför satsar man inte på 3 spelare och räknar bort Jocke. Skulle han sen bestämma sig för att han vill spela så löser dom det, kan ju inte vara så att dom inte har råd med en sån lösning?
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 23/24

Post by kopitar »

#stenjävladött
User avatar
Special Brew
Posts: 10063
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Silly season 23/24

Post by Special Brew »

Vet inte vad man ska säga. Men jag förstår att man väntar Oscars vara eller icke vara. Det är ju såklart en chansning man tar. Skiter det sig så sitter vi där med en mer begränsad marknad.
aikekke
Posts: 228
Joined: 21 Jun 2011, 23:11

Re: Silly season 23/24

Post by aikekke »

Drömmen är ju få in 3 till... sen kommer en revanschsugen och grinig Jocke ala säsong 10/11 in under mellandagarna. (Varför inte hemma mot lule 30 december och förnedra "luleprofilen" Omark🤭🫢🤭 med en propp å 3+2 i protokollet...Men tror jocke själv vill/måste få vara med från start.
p-play
Posts: 6801
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Antos wrote: 17 Jun 2023, 16:02
marre wrote: 17 Jun 2023, 15:50 Max 3 spelare in alltså.Känns tunnt,älskar Jocke men vetetusan om han alltså.Vad kostar Jocke tro? Räcker 150?
Varför satsar man inte på 3 spelare och räknar bort Jocke. Skulle han sen bestämma sig för att han vill spela så löser dom det, kan ju inte vara så att dom inte har råd med en sån lösning?
För att han troligtvis mer eller mindre har meddelat att han kommer att fortsätta om de kommer överens om det monetära. Han känns inte som en person som mitt i sommaren meddelar att han lägger av. Om det hade varit fallet så hade det redan skett. Forsell har garanterat mer information än han berättar. Han har också byggt upp den positionen att han kan träna på egen hand och hoppa in lite när han vill, vilket aldrig skulle accepteras om det hade varit någon annan. Att det sedan kanske inte är en bra idé att förlänga är väl en annan sak: Att vara en ledande spelare i slutspel med match varannan dag är något annat än att göra det bra i enstaka grundseriematcher, vilket jag tyckte att man såg i våras.
päran
Posts: 537
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Silly season 23/24

Post by päran »

Håller inte med alls. Jocke var en av få som bröt mönstret och hotade i finalen. Utan honom hade det sett ännu mer tragiskt ut. Hoppas han fortsätter, han håller än!
Sen tycker jag att det var svag coaching att han fick dras med en (förvisso rätt vass but still) brunkare som Sandberg och att inga försök till förändring gjordes.

Skickat från min M2007J17G via Tapatalk



Antos
Posts: 288
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

:cry: 9
p-play wrote: 18 Jun 2023, 13:40
Antos wrote: 17 Jun 2023, 16:02
marre wrote: 17 Jun 2023, 15:50 Max 3 spelare in alltså.Känns tunnt,älskar Jocke men vetetusan om han alltså.Vad kostar Jocke tro? Räcker 150?
Varför satsar man inte på 3 spelare och räknar bort Jocke. Skulle han sen bestämma sig för att han vill spela så löser dom det, kan ju inte vara så att dom inte har råd med en sån lösning?
För att han troligtvis mer eller mindre har meddelat att han kommer att fortsätta om de kommer överens om det monetära. Han känns inte som en person som mitt i sommaren meddelar att han lägger av. Om det hade varit fallet så hade det redan skett. Forsell har garanterat mer information än han berättar. Han har också byggt upp den positionen att han kan träna på egen hand och hoppa in lite när han vill, vilket aldrig skulle accepteras om det hade varit någon annan. Att det sedan kanske inte är en bra idé att förlänga är väl en annan sak: Att vara en ledande spelare i slutspel med match varannan dag är något annat än att göra det bra i enstaka grundseriematcher, vilket jag tyckte att man såg i våras.
Håller med om att Forsell vet mer än han delar med sig, är ju inte så att han bara sitter och väntar på Jocke och Oscar och skiter det sig med dom så börjar han leta spelare. Kan ändå tycka att när det är så nära slutet på Jockes karriär att man skulle satsat lite extra för att ge han chansen att avsluta med guld. Om dom hittar rätt spelare så kan ju en fjärde spelare istället för bara gå in med 3 vara skillnaden att man tar guld.
p-play
Posts: 6801
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

päran wrote: 18 Jun 2023, 14:26 Håller inte med alls. Jocke var en av få som bröt mönstret och hotade i finalen. Utan honom hade det sett ännu mer tragiskt ut. Hoppas han fortsätter, han håller än!
Sen tycker jag att det var svag coaching att han fick dras med en (förvisso rätt vass but still) brunkare som Sandberg och att inga försök till förändring gjordes.

Skickat från min M2007J17G via Tapatalk
Jag håller med om att det är matchcochning och system som är högst prioritet att få ordning på. Man vinner som ett lag och en enda spelare gör inte skillnad av sig själv. Problemet är att han är en spelare givet sin status som är svår att stoppa undan i en tredjefemma utan speltid i PP om det inte skulle fungera. Vi vet ju redan nu vad som händer där numera när han styr spelet (tempot sänks). Han var i sina bästa stunder en toppspelare även ifjol, men jag är skeptisk till att det skall fungera i ett slutspel.
Antos
Posts: 288
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

Det som är riktigt tråkigt/dåligt är ju att dom inte vårdar relationen med våra spelare som är i NHL bättre. Så att man kan använda sig av dom att köra lite workshops med våra ungdomar/juniorer och använda dom som inspiration och även när det kommer till att använda dom som referenser vid nyförvärv.
User avatar
Erwynn
Posts: 2418
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly season 23/24

Post by Erwynn »

aikekke wrote: 17 Jun 2023, 22:21 Drömmen är ju få in 3 till... sen kommer en revanschsugen och grinig Jocke ala säsong 10/11 in under mellandagarna. (Varför inte hemma mot lule 30 december och förnedra "luleprofilen" Omark🤭🫢🤭 med en propp å 3+2 i protokollet...Men tror jocke själv vill/måste få vara med från start.
Tänker tvärt om jag. Perfekt om vi löser två starka namn (Ogge + spets) samt Jocke innan säsongen och lämnar istället möjlighet att justera och fylla på med tydlig rollspelare där det saknas kring årsskiftet.
Hata allt.
User avatar
Erwynn
Posts: 2418
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly season 23/24

Post by Erwynn »

Antos wrote: 18 Jun 2023, 18:50 Det som är riktigt tråkigt/dåligt är ju att dom inte vårdar relationen med våra spelare som är i NHL bättre. Så att man kan använda sig av dom att köra lite workshops med våra ungdomar/juniorer och använda dom som inspiration och även när det kommer till att använda dom som referenser vid nyförvärv.
Är det något man slutat med i år eller? Det kryllar annars av NHL-lirare på ishallen hela sommaren som dyker upp på hockeyskolor, syns runt laget, media m.m.
Hata allt.
Antos
Posts: 288
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

Erwynn wrote: 19 Jun 2023, 18:56
Antos wrote: 18 Jun 2023, 18:50 Det som är riktigt tråkigt/dåligt är ju att dom inte vårdar relationen med våra spelare som är i NHL bättre. Så att man kan använda sig av dom att köra lite workshops med våra ungdomar/juniorer och använda dom som inspiration och även när det kommer till att använda dom som referenser vid nyförvärv.
Är det något man slutat med i år eller? Det kryllar annars av NHL-lirare på ishallen hela sommaren som dyker upp på hockeyskolor, syns runt laget, media m.m.
Hockeyskolan är det ju inte bara deras spelare. Sen kanske det är olika från spelare till spelare. Men han jag pratade med sa att dialogen från Aik är istort sett obefintlig, och tycker det är tråkigt att man inte underhåller dom relationerna mer.
Post Reply