Silly season 23/24

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

ossian wrote: 08 Jun 2023, 11:16 Blir inte klok pa Max Lindholm. Fina hander, ok spelsinne, stark som en oxe, men ser ut att ha lag energi och lagt sjalvfortroende? Ar han otranad? Nar han tacklar mosar han. Ifall han gar in i narkamperna, fullfoljer alla situationer och aker med full fart har han potentialen att vara en stjarna i SHL. Hoppas han kan explodera nasta ar.

Simon Robertsson ser jag som given i ett PP nasta ar, den mest naturliga malskytten i laget. Fortjanar helt klart en storre roll enligt mig. Pelikka pa backen ser jag ocksa som given i ett PP. Han paminner mig om en ung Klingberg, fast battre! En riktig speldosa.

Som sagt sa saknas fysik och kraft pa forwarden, en spelare som kan oversatta ett spelmassigt overtag till mal genom att buffla in returer och driva pa mal och vinna narkapmer i ytan framfor mal. Forwards som inte viker ned i sarghornet. Max Lindholm skulle kunna vara en sadan spelare om han justerade sitt spel, men vi behover fler sadana spelartyper framat.
Det var hans första fulla säsong i SHL och han gör 26 poäng i grundserien från en position i en tredjekedja med speltid i PP. Jag vet inte vad ni har för förväntningar, men jag tycker att det är klart godkänt. Det syntes tydligt att han hade det jobbigt med skridskoåkningen i slutspelet när det blev match varannan dag. Kan han få till en bättre skridskofys så kommer det att se mycket bättre ut nästa år och han kommer att kunna vara den där tunga och svårkontrollerade forwarden som han har kapacitet att vara. Givet vad fysteamet har visat sig bra på så tycker jag att det var en bra framtidsvärvning. Problemet med Robertsson är att han är ganska enkelriktad i spelet. Han är en sådan som skulle må bra av att spela i en större roll i Hockeyallsvenskan något år, men så tänkta man ju också om Wingerli ...
marre
Posts: 3142
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 23/24

Post by marre »

Är nog Robertsson som vill dra,förstår han.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

p-play wrote: 08 Jun 2023, 15:32 Det var hans första fulla säsong i SHL och han gör 26 poäng i grundserien från en position i en tredjekedja med speltid i PP. Jag vet inte vad ni har för förväntningar, men jag tycker att det är klart godkänt. Det syntes tydligt att han hade det jobbigt med skridskoåkningen i slutspelet när det blev match varannan dag. Kan han få till en bättre skridskofys så kommer det att se mycket bättre ut nästa år och han kommer att kunna vara den där tunga och svårkontrollerade forwarden som han har kapacitet att vara. Givet vad fysteamet har visat sig bra på så tycker jag att det var en bra framtidsvärvning. Problemet med Robertsson är att han är ganska enkelriktad i spelet. Han är en sådan som skulle må bra av att spela i en större roll i Hockeyallsvenskan något år, men så tänkta man ju också om Wingerli ...
..därför att det är extremt naivt att bara titta på poäng? Oskar Nilsson gjorde 2 mål färre än Max ifjol och en stor jävla massa av de där 18 assisten som Max cashade in *måste* varit andraass..men spela roll!

Max är 26 år och har gjort en katastrofal vända i Örebro tidigare. Det är knappast så att han har utvecklingspotential som rinner ur hans öron som det går att ta tillvara på i det här läget. I Örebro fick han kritik för att han var för långsam, både i sitt spel och i sin speluppfattning. Det är exakt samma problematik jag upplever med honom i vårt lag och jag har mycket svårt att se att en sommars skridskofys med AIK kan få honom att bli en bättre spelare. Han är den han är och jag gillar konceptet med honom, som jag sa tidigare. Han är bra i sargspelet, men han duger inte riktigt till i ett topplag i SHL i övrigt och jag tycker framförallt att han upptar en plats i laget som kan ges åt någon annan, särskilt med tanke på att vi verkar har så jävla dåligt med lönepengar..vi kan ju knappast skicka i väg honom men jag tycker inte att han blev någon fullträff värvningsmässigt och efter förra säsongen så ser jag fram emot en trupp utan honom nästa säsong..och jag äter väldigt gärna upp det om det nu visar sig att han helt magiskt börjar förstå hur man rör sig på en hockeyplan och börjar släppa pucken i rätt lägen.
User avatar
kopitar
Posts: 2508
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 23/24

Post by kopitar »

Dwight_Shrute wrote: 08 Jun 2023, 19:00
p-play wrote: 08 Jun 2023, 15:32 Det var hans första fulla säsong i SHL och han gör 26 poäng i grundserien från en position i en tredjekedja med speltid i PP. Jag vet inte vad ni har för förväntningar, men jag tycker att det är klart godkänt. Det syntes tydligt att han hade det jobbigt med skridskoåkningen i slutspelet när det blev match varannan dag. Kan han få till en bättre skridskofys så kommer det att se mycket bättre ut nästa år och han kommer att kunna vara den där tunga och svårkontrollerade forwarden som han har kapacitet att vara. Givet vad fysteamet har visat sig bra på så tycker jag att det var en bra framtidsvärvning. Problemet med Robertsson är att han är ganska enkelriktad i spelet. Han är en sådan som skulle må bra av att spela i en större roll i Hockeyallsvenskan något år, men så tänkta man ju också om Wingerli ...
..därför att det är extremt naivt att bara titta på poäng? Oskar Nilsson gjorde 2 mål färre än Max ifjol och en stor jävla massa av de där 18 assisten som Max cashade in *måste* varit andraass..men spela roll!

Max är 26 år och har gjort en katastrofal vända i Örebro tidigare. Det är knappast så att han har utvecklingspotential som rinner ur hans öron som det går att ta tillvara på i det här läget. I Örebro fick han kritik för att han var för långsam, både i sitt spel och i sin speluppfattning. Det är exakt samma problematik jag upplever med honom i vårt lag och jag har mycket svårt att se att en sommars skridskofys med AIK kan få honom att bli en bättre spelare. Han är den han är och jag gillar konceptet med honom, som jag sa tidigare. Han är bra i sargspelet, men han duger inte riktigt till i ett topplag i SHL i övrigt och jag tycker framförallt att han upptar en plats i laget som kan ges åt någon annan, särskilt med tanke på att vi verkar har så jävla dåligt med lönepengar..vi kan ju knappast skicka i väg honom men jag tycker inte att han blev någon fullträff värvningsmässigt och efter förra säsongen så ser jag fram emot en trupp utan honom nästa säsong..och jag äter väldigt gärna upp det om det nu visar sig att han helt magiskt börjar förstå hur man rör sig på en hockeyplan och börjar släppa pucken i rätt lägen.
Brukar inte hålla med dig ofta, men du har en poäng.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2961
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

Jag tvivlar på att Max drar några fantasisummor i lön.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 23/24

Post by ossian »

Max gjorde en klart godkand forsta sasong, men tycker bara att han skulle kunna vara sa mycket battre om han bara anvande sin hydda. Det ser ut som han spelat 1 minut efter 10 sekunder. Har forhoppningar om honom for vi haft sa manga spelare forrut som hojt sig efter en sasong. Hoppas Max ar en av dem!
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

kopitar wrote: 08 Jun 2023, 19:49
Brukar inte hålla med dig ofta, men du har en poäng.
Det brukar du visst göra, innerst inne, det är bara det att du inte vågar gå över till den mörka sidan.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

ossian wrote: 08 Jun 2023, 22:05 Max gjorde en klart godkand forsta sasong, men tycker bara att han skulle kunna vara sa mycket battre om han bara anvande sin hydda. Det ser ut som han spelat 1 minut efter 10 sekunder. Har forhoppningar om honom for vi haft sa manga spelare forrut som hojt sig efter en sasong. Hoppas Max ar en av dem!
Jag såg rätt många matcher med Gnaget året innan han gick till Örebro och han spelade rakt och gick ofta in framför kassen och var allmänt jobbig att möta. Det var dock ett katastrofalt dåligt val att gå så tidigt till SHL. Jag tycker inte att han spelar det spel som han kan och ska göra. Jag håller med om att han definitivt inte skall vara spelfördelare i PP utan skall ha en oöm roll framför målisen och skymma och göra just det som gjorde honom bra när han kom upp i Gnaget. Sedan ska man ha i åtanke att han kom från Hockeyallsvenskan och har en lön efter det. Det är nu andra säsongen som vi får se om det skett någon utveckling. Om skridskofysen inte förbättras och han tar ett steg i utvecklingen så lär inte kontraktet förlängas.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

Vad gäller lönen så kan man ju titta här: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... arna-i-shl

..så det är väl klart att han inte uppbär någon topplön, men han verkar ändå ha mer än jag faktiskt trodde. Eftersom jag inte alls delar PP's syn på Max utvecklingspotential, så tycker jag det är pengar vi kan lägga på något annat. Särskilt som lönestålar är i brist. Skitsamma. Varje gång jag ser den där listan gråter jag blod över siffrorna runt ON..
User avatar
kopitar
Posts: 2508
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 23/24

Post by kopitar »

Dwight_Shrute wrote: 09 Jun 2023, 08:40 Vad gäller lönen så kan man ju titta här: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... arna-i-shl

..så det är väl klart att han inte uppbär någon topplön, men han verkar ändå ha mer än jag faktiskt trodde. Eftersom jag inte alls delar PP's syn på Max utvecklingspotential, så tycker jag det är pengar vi kan lägga på något annat. Särskilt som lönestålar är i brist. Skitsamma. Varje gång jag ser den där listan gråter jag blod över siffrorna runt ON..
Men han gillar lössnus och är en kille med glimten i ögat i allafall.
User avatar
Erwynn
Posts: 2393
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly season 23/24

Post by Erwynn »

Dwight_Shrute wrote: 09 Jun 2023, 08:40 Vad gäller lönen så kan man ju titta här: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... arna-i-shl

..så det är väl klart att han inte uppbär någon topplön, men han verkar ändå ha mer än jag faktiskt trodde. Eftersom jag inte alls delar PP's syn på Max utvecklingspotential, så tycker jag det är pengar vi kan lägga på något annat. Särskilt som lönestålar är i brist. Skitsamma. Varje gång jag ser den där listan gråter jag blod över siffrorna runt ON..
Lätt att vara efterklok. Tror alla ansåg att Nilsson var värd en ordentligt summa när han kritade på nya kontraktet. You win some, you lose some.
Hata allt.
Torsgatan
Posts: 941
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Silly season 23/24

Post by Torsgatan »

Absolut är det så, synd bara att den här brevlådan sitter som dödens käftar kring skägget.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Dwight_Shrute wrote: 09 Jun 2023, 08:40 Vad gäller lönen så kan man ju titta här: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... arna-i-shl

..så det är väl klart att han inte uppbär någon topplön, men han verkar ändå ha mer än jag faktiskt trodde. Eftersom jag inte alls delar PP's syn på Max utvecklingspotential, så tycker jag det är pengar vi kan lägga på något annat. Särskilt som lönestålar är i brist. Skitsamma. Varje gång jag ser den där listan gråter jag blod över siffrorna runt ON..
Låst artikel. Vad är nivåerna enligt den i laget?
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly season 23/24

Post by dovienya »

Den är ju rätt irrelevant iom att det är inkomståret 2021.
ON ligger på knappt 720kSEK
Pudas 610; men Pudas har ju själv helt öppet sagt att han ligger på 190k/månad, så...
Möller på 2,2MSEK
Winge på 250k
JJ 710
Max 500
Gurra 1,6
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

kopitar wrote: 09 Jun 2023, 10:11
Dwight_Shrute wrote: 09 Jun 2023, 08:40 Vad gäller lönen så kan man ju titta här: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... arna-i-shl

..så det är väl klart att han inte uppbär någon topplön, men han verkar ändå ha mer än jag faktiskt trodde. Eftersom jag inte alls delar PP's syn på Max utvecklingspotential, så tycker jag det är pengar vi kan lägga på något annat. Särskilt som lönestålar är i brist. Skitsamma. Varje gång jag ser den där listan gråter jag blod över siffrorna runt ON..
Men han gillar lössnus och är en kille med glimten i ögat i allafall.
Sant. Bara det är ju värt minst 200 lax.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

dovienya wrote: 09 Jun 2023, 17:38 Den är ju rätt irrelevant iom att det är inkomståret 2021.
ON ligger på knappt 720kSEK
Pudas 610; men Pudas har ju själv helt öppet sagt att han ligger på 190k/månad, så...
Möller på 2,2MSEK
Winge på 250k
JJ 710
Max 500
Gurra 1,6
Vi får vänta på artikeln som kommer i augusti för facit då. Känns ju inte som han tjänar mindre i Skellefteå än i Solna i alla fall, men vad vet man?
marre
Posts: 3142
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 23/24

Post by marre »

Men lägg ner! Fan vad pinsam du är!
Antos
Posts: 278
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

Aiks bedrift förra säsongen blir bara mer imponerande med tanke på att vi har halvbra spelare,.ligans sämsta back och spelare på Allsvensk nivå. Att nå final med ett sånt material är ju bragdartat.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2961
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

Antos wrote: 09 Jun 2023, 20:11 Aiks bedrift förra säsongen blir bara mer imponerande med tanke på att vi har halvbra spelare,.ligans sämsta back och spelare på Allsvensk nivå. Att nå final med ett sånt material är ju bragdartat.
Särskilt när både coacher och spelsystem är värdelösa.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

Foppas skridskocoach wrote: 09 Jun 2023, 20:33
Antos wrote: 09 Jun 2023, 20:11 Aiks bedrift förra säsongen blir bara mer imponerande med tanke på att vi har halvbra spelare,.ligans sämsta back och spelare på Allsvensk nivå. Att nå final med ett sånt material är ju bragdartat.
Särskilt när både coacher och spelsystem är värdelösa.
Precis. Som du själv sa under finalserien: "Jag vill inte se någon i vår nuvarande tränarkonstallation i båset nästa år."
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2961
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

Dwight_Shrute wrote: 09 Jun 2023, 20:44
Foppas skridskocoach wrote: 09 Jun 2023, 20:33
Antos wrote: 09 Jun 2023, 20:11 Aiks bedrift förra säsongen blir bara mer imponerande med tanke på att vi har halvbra spelare,.ligans sämsta back och spelare på Allsvensk nivå. Att nå final med ett sånt material är ju bragdartat.
Särskilt när både coacher och spelsystem är värdelösa.
Precis. Som du själv sa under finalserien: "Jag vill inte se någon i vår nuvarande tränarkonstallation i båset nästa år."
Yes, jag står för alla kommentarer jag slängt ur mig i affekt i stridens hetta.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

Foppas skridskocoach wrote: 09 Jun 2023, 20:51
Dwight_Shrute wrote: 09 Jun 2023, 20:44
Foppas skridskocoach wrote: 09 Jun 2023, 20:33
Antos wrote: 09 Jun 2023, 20:11 Aiks bedrift förra säsongen blir bara mer imponerande med tanke på att vi har halvbra spelare,.ligans sämsta back och spelare på Allsvensk nivå. Att nå final med ett sånt material är ju bragdartat.
Särskilt när både coacher och spelsystem är värdelösa.
Precis. Som du själv sa under finalserien: "Jag vill inte se någon i vår nuvarande tränarkonstallation i båset nästa år."
Yes, jag står för alla kommentarer jag slängt ur mig i affekt i stridens hetta.
Även jag.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Dwight_Shrute wrote: 09 Jun 2023, 19:16
dovienya wrote: 09 Jun 2023, 17:38 Den är ju rätt irrelevant iom att det är inkomståret 2021.
ON ligger på knappt 720kSEK
Pudas 610; men Pudas har ju själv helt öppet sagt att han ligger på 190k/månad, så...
Möller på 2,2MSEK
Winge på 250k
JJ 710
Max 500
Gurra 1,6
Vi får vänta på artikeln som kommer i augusti för facit då. Känns ju inte som han tjänar mindre i Skellefteå än i Solna i alla fall, men vad vet man?
De där sifforna är vad de har tagit ut till beskattning och säger väldig lite om vad de har i lön. Det mesta av pengarna tas inte ut till beskattning.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

p-play wrote: 09 Jun 2023, 21:00
Dwight_Shrute wrote: 09 Jun 2023, 19:16
dovienya wrote: 09 Jun 2023, 17:38 Den är ju rätt irrelevant iom att det är inkomståret 2021.
ON ligger på knappt 720kSEK
Pudas 610; men Pudas har ju själv helt öppet sagt att han ligger på 190k/månad, så...
Möller på 2,2MSEK
Winge på 250k
JJ 710
Max 500
Gurra 1,6
Vi får vänta på artikeln som kommer i augusti för facit då. Känns ju inte som han tjänar mindre i Skellefteå än i Solna i alla fall, men vad vet man?
De där sifforna är vad de har tagit ut till beskattning och säger väldig lite om vad de har i lön. Det mesta av pengarna tas inte ut till beskattning.
..vilket också står i artikeln, ja. Det intressanta är ju dock var spelarna hamnar i lönelistan i sitt eget lag.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Nu är den där artikeln låst, så jag vet inte vad det står där. Det är dock spelaren som bestämmer hur stor del av lönen som skall tas ut till beskattning respektive sättas undan så det är inte möjligt att rangordna lönehierarkin baserat på det.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

p-play wrote: 09 Jun 2023, 22:35 Nu är den där artikeln låst, så jag vet inte vad det står där. Det är dock spelaren som bestämmer hur stor del av lönen som skall tas ut till beskattning respektive sättas undan så det är inte möjligt att rangordna lönehierarkin baserat på det.
<ironi> Ja, det är ju bara rena tillfälligheter som gör att Möller, Jocke och Lindvall beskattas högst samt att ASP och Salle beskattas minst i laget enligt den där listan. Det går inte att rangordna lönehierarkin alls och om det gör det så stämmer i alla fall rangordningen absolut inte för spelarna som ligger däremellan. Särskilt om det inte stämmer med ditt narrativ. </ironi>
User avatar
sju-t
Posts: 266
Joined: 18 Jun 2011, 15:37

Re: Silly season 23/24

Post by sju-t »

# oskarnilssonförbannelsen!

Expressen:
"Men Rundblad avslöjar att han pratade med SM-finalisten från Västerbotten innan dess.
–När jag väl bestämde mig för att det var dags att flytta hemåt så var det självklart att prata med Skellefteå, kolla läget med dem. Men sen var det olika faktorer som gjorde att de inte hade plats för mig. Då fick vi kolla vidare, säger han"
User avatar
Erwynn
Posts: 2393
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly season 23/24

Post by Erwynn »

Utan Oskar hade vi alltså haft Anton Lindholm, Högberg och Rundblad på kontrakt nu. Har jag uppfattat det rätt då?
Hata allt.
Rollie
Posts: 2025
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly season 23/24

Post by Rollie »

Rundblad tror jag vi ska vara glada att vi slapp. Han hade tydligen varit riktigt usel speciellt senare delen av säsongen enligt folk som följer Kärpät nära.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Dwight_Shrute wrote: 10 Jun 2023, 00:21
p-play wrote: 09 Jun 2023, 22:35 Nu är den där artikeln låst, så jag vet inte vad det står där. Det är dock spelaren som bestämmer hur stor del av lönen som skall tas ut till beskattning respektive sättas undan så det är inte möjligt att rangordna lönehierarkin baserat på det.
<ironi> Ja, det är ju bara rena tillfälligheter som gör att Möller, Jocke och Lindvall beskattas högst samt att ASP och Salle beskattas minst i laget enligt den där listan. Det går inte att rangordna lönehierarkin alls och om det gör det så stämmer i alla fall rangordningen absolut inte för spelarna som ligger däremellan. Särskilt om det inte stämmer med ditt narrativ. </ironi>
Det är ju spelaren själv som avgör exakt hur mycket som skall tas ut till beskattning, d v s bli beskattningsbar inkomst, resten fonderas och beskattas vid en senare tidpunkt. Vissa väljer att ta ut en mindre del av lönen, andra en större. Det går därför inte göra någon lönelista baserat på det då det inte säger något om vad den faktiska lönen är. Det enda den listan säger är hur mycket de har valt att ta ut till beskattning just nu av en för oss okänd lön. Sedan så är det självklart att Mölller har möjlighet att ta ut mer till beskattning än en junior då han har en mycket högre lön.
Post Reply