Silly season 23/24

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

shaquille
Posts: 1969
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Silly season 23/24

Post by shaquille »

Balotelli wrote: 11 May 2023, 20:02
king_louie wrote: 11 May 2023, 10:51
Balotelli wrote: 30 Apr 2023, 08:34
Frantisek Pospisil wrote: 29 Apr 2023, 16:27
vonschnauser wrote: 29 Apr 2023, 16:04

Vart har du fått reda på det?

/Nyfiken
För Wäxjö?
För oss . Den går att räkna hem.
Jaha... fortfarande lika säker Balotelli?
Ja
Lite nyfiken hur du kan vara så säker.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1623
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

p-play wrote: 13 May 2023, 11:14
Dwight_Shrute wrote: 12 May 2023, 21:31 Rögle verkar ha råd med Sandberg.
De ser ut att ha en budget i år som är 10-15 miljoner högre än vad vi hade ifjol. Allt annat lika så har de kapacitet att betala ca 20% mer för en spelare på likvärdig position.
Hehe, fast om man tänker så kan bara Färjestad och möjligtvis Frölunda värva spelare i SHL.

Jag förstår självklart vad du menar; däremot undrar jag om du *verkligen* menar att så många klubbar betalar "överpriser" för spelare? Vad tror du Sandberg kräver för lön egentligen? Själv tycker jag han är värdefull. Vi vet vad han kan och vad han kan bidra med. Han fungerar i gruppen och levererar från okej nivå till riktigt bra nivå. Expressen säger att Sandberg legat på 80-120. Wingerli, som lämnat, hade 150-200. Det är inget orimligt skutt uppåt för Filip och jag tycker han är värd det för vad man får för pengarna. Menar du på riktigt att Rögle kan tänka sig betala mer än så?

Min huvudpoäng är: de spelare som fungerar och som är viktiga är man rädd om och prioriterar, också lite över den nivå där det känns riktigt bekvämt.

Överlag så känns ditt resonemang väldigt mycket NHL och överdrivet amerikaniserat. Jag har inte sett den typen av lönekåthet utanför konsultvärlden och den är rätt bisarr där man vanligtvis jobbar lite växlande mot andra länder eller mot Sverige, vilket driver upp lönerna långt över den nivå de ska ligga på.
Last edited by Dwight_Shrute on 13 May 2023, 14:18, edited 1 time in total.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1623
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

ante08 wrote: 13 May 2023, 14:00 Hoppas detta stämmer!
Jag har just hört samma sak direkt från en källa ganska nära personen i fråga, så det verkar stämma.
medli
Posts: 268
Joined: 04 Aug 2011, 20:54

Re: Silly season 23/24

Post by medli »

Dwight_Shrute wrote: 13 May 2023, 14:15
ante08 wrote: 13 May 2023, 14:00 Hoppas detta stämmer!
Jag har just hört samma sak direkt från en källa ganska nära personen i fråga, så det verkar stämma.
Vågar man hoppas att han kommer hem för gott då månne? Fyller ändå 32 i år och varit utomlands i 10 år+
Hoppas på långt kontrakt!
lobo
Posts: 1569
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly season 23/24

Post by lobo »

hoppas verkligen detta är sant! oerhört viktig pusselbit. 4 år? med nån extra köksdörr kanske

Sent from my SM-G991B using Tapatalk


"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Torsgatan
Posts: 964
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Silly season 23/24

Post by Torsgatan »

Ogge måste ju va klar med tanke på alla rykten.

Så förbannat jävla fint.
valhall
Posts: 50
Joined: 15 Jun 2011, 21:19
Location: Umeå

Re: Silly season 23/24

Post by valhall »

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... tea-ryktet
Tydligen trivs inte övriga familjen!
medli
Posts: 268
Joined: 04 Aug 2011, 20:54

Re: Silly season 23/24

Post by medli »

valhall wrote: 13 May 2023, 18:43 https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... tea-ryktet
Tydligen trivs inte övriga familjen!
Kopiera gärna artikeln,
Os72
Posts: 914
Joined: 22 Jun 2011, 17:21

Re: Silly season 23/24

Post by Os72 »

medli wrote: 13 May 2023, 18:46
valhall wrote: 13 May 2023, 18:43 https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... tea-ryktet
Tydligen trivs inte övriga familjen!
Kopiera gärna artikeln,
Tre Kronor-stjärnan om Skellefteå-ryktet

Av:
Tomas Ros


PUBLICERAD: MINDRE ÄN 3 TIM SEDAN
HOCKEY
TAMMERFORS. I går gjorde han det enda svenska VM-målet i premiären.
I dag ryktas Oscar Lindberg, 31, vara klar för en återkomst till Skellefteå.
– Jag har sagt från dag ett att en dag vill jag komma hem till Skellefteå och spela igen, säger huvudpersonen själv.
FÖLJ ÄMNEN I ARTIKELN

Skellefteå AIK
Följ
Tre Kronor hade en tuff match mot Tyskland på fredagskvällen.
Man vann till slut med 1–0 efter att Oscar Lindberg styrt in ett skott från Jonathan Berggren.
Mycket Skellefteå AIK över målet.
Och lika säkert som att VM spelas på våren kommer rykten om att Oscar Lindberg ska återvända till Skellefteå. Han är uppväxt i Skellefteå och hockeyfostrad i staden.
Oscar, med familj, har varit utomlands sedan tio år tillbaka och han har avverkat tre NHL-lag, två lag i Schweiz och Dynamo Moskva i KHL under decenniet.

”Jag är inte klar, men...”
Nu har familjen blivit större, äldre och barnen på två och fyra år kräver sin tid och omsorg. Och att landa i sin hemstad med närhet till släkt och vänner ska inte underskattas.
– Jag är inte klar för Skellefteå. Jag har kontrakt ett år till med Bern. Men vi får ta det där efter VM och se hur det blir. Det har varit sådär för min fru och barnen och man måste ha fokus på nära och kära, säger han om uppgifterna.
Lindberg har vunnit två VM-guld med Tre Kronor och har vunnit SM-guld med Skellefteå. Och Västerbotten är alltid hemma för familjen Lindberg.
– Skellefteå är Skellefteå och jag har sagt från dag ett att jag vill spela för Skellefteå igen, avrundar VM-spelaren.
Antos
Posts: 287
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

Hör även att dom kollar på Muzito Bagenda från AIK, det ryktet var väl igång för en tid sen också.
jowa
Posts: 470
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Silly season 23/24

Post by jowa »

Vill Oscar hem så ska man givetvis skriva ett välbetalt långtidskontrakt med honom. Han och Pär är dom nya vi ska bygga laget runt

Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk

lh=1
Posts: 541
Joined: 16 Jun 2011, 08:33
Location: Stöckhölm

Re: Silly season 23/24

Post by lh=1 »

Antos wrote: 13 May 2023, 19:38 Hör även att dom kollar på Muzito Bagenda från AIK, det ryktet var väl igång för en tid sen också.
🫣 Frågan är varför vi skulle titta på honom? Har han utvecklats så mycket sen senast i SHL?
Last edited by lh=1 on 13 May 2023, 22:21, edited 2 times in total.
krysset
Posts: 2000
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 23/24

Post by krysset »

Tror folk på allvar att Bagenda kommer att ansluta? Bättre satsa på att ta in en damspelare.
Frantisek Pospisil
Posts: 1411
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly season 23/24

Post by Frantisek Pospisil »

Bagenda är ju den buffel utan spelsinne som 90% av de varande på forumet efterlyser.
User avatar
kopitar
Posts: 2559
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 23/24

Post by kopitar »

Antos wrote: 13 May 2023, 19:38 Hör även att dom kollar på Muzito Bagenda från AIK, det ryktet var väl igång för en tid sen också.
På forwardssidan uppger Sportbladet att Modo är överens med AIK-forwarden Daniel Muzito-Bagenda. Muzito-Bagenda, som gjorde 40 poäng på 50 matcher för AIK den gångna säsongen, har tidigare representerat Modo som junior men gjorde även 3 SHL-matcher senast laget var uppe i högsta
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Dwight_Shrute wrote: 13 May 2023, 14:14
p-play wrote: 13 May 2023, 11:14
Dwight_Shrute wrote: 12 May 2023, 21:31 Rögle verkar ha råd med Sandberg.
De ser ut att ha en budget i år som är 10-15 miljoner högre än vad vi hade ifjol. Allt annat lika så har de kapacitet att betala ca 20% mer för en spelare på likvärdig position.
Hehe, fast om man tänker så kan bara Färjestad och möjligtvis Frölunda värva spelare i SHL.

Jag förstår självklart vad du menar; däremot undrar jag om du *verkligen* menar att så många klubbar betalar "överpriser" för spelare? Vad tror du Sandberg kräver för lön egentligen? Själv tycker jag han är värdefull. Vi vet vad han kan och vad han kan bidra med. Han fungerar i gruppen och levererar från okej nivå till riktigt bra nivå. Expressen säger att Sandberg legat på 80-120. Wingerli, som lämnat, hade 150-200. Det är inget orimligt skutt uppåt för Filip och jag tycker han är värd det för vad man får för pengarna. Menar du på riktigt att Rögle kan tänka sig betala mer än så?

Min huvudpoäng är: de spelare som fungerar och som är viktiga är man rädd om och prioriterar, också lite över den nivå där det känns riktigt bekvämt.

Överlag så känns ditt resonemang väldigt mycket NHL och överdrivet amerikaniserat. Jag har inte sett den typen av lönekåthet utanför konsultvärlden och den är rätt bisarr där man vanligtvis jobbar lite växlande mot andra länder eller mot Sverige, vilket driver upp lönerna långt över den nivå de ska ligga på.
Var det inte Sportbladet som följde laget under ett dygn och sedan rapporterade att det mest överraskande var att spelarna pratade pengar mest hela tiden? Finansvärlden är betydligt värre än konsultvärlden vad gäller lönefokus. Jag tror att Sandberg hade rejält mycket mer i HV. Har inte Modo dementerat att Muzito-Bagenda skulle vara på ingång? Jag har svårt att se att han skulle vara aktuell för oss på de positioner som finns kvar att fylla. Jag tror att de flesta som hoppas på en fysisk powerforward också utgår från att denne har spelsinne för en toppkedja för annars fylls ingen funktion. Man har säkert tittat på Oscar Nord också, men han känns inte heller aktuell.
Antos
Posts: 287
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

krysset wrote: 13 May 2023, 22:05 Tror folk på allvar att Bagenda kommer att ansluta? Bättre satsa på att ta in en damspelare.
Jag säger bara vad jag hör från en källa som har haft rätt tidigare, sen får folk göra vad dom vill med informationen.

Jag har för dålig koll på han för att kunna ha nån åsikt om, sen beror det ju på vilken roll han ska få.
krysset
Posts: 2000
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 23/24

Post by krysset »

Finns ingen roll för honom. Vi spelar i shl.
Antos
Posts: 287
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

krysset wrote: 14 May 2023, 15:03 Finns ingen roll för honom. Vi spelar i shl.
Nog skulle han kunna ersätta Sundsvik i en 4:e kedja, men värvar dom honom gäller det ju att dom 3 sista som kommer är riktigt toppklass.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3047
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

Antos wrote: 14 May 2023, 15:25
krysset wrote: 14 May 2023, 15:03 Finns ingen roll för honom. Vi spelar i shl.
Nog skulle han kunna ersätta Sundsvik i en 4:e kedja, men värvar dom honom gäller det ju att dom 3 sista som kommer är riktigt toppklass.
Spelmässigt, ja. Men väldigt onödigt att lägga mer en en spottstyver på mediokra spelare till fjärdekedjan.
Tigerränderna går aldrig ur.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Vi har redan Forsfjäll, Keilin, Robertsson, Linus L och Heikkinen som gör upp om sista platserna så det skulle kännas som en konstig värvning.
Mkn
Posts: 29
Joined: 11 Jul 2012, 17:00

Re: Silly season 23/24

Post by Mkn »

I Forssells läge skulle jag nog invänta Lindbergs vara eller icke vara innan det förhandlas så mycket mer. Om han signar så skadar det inte att locka med att få spela med en av 2 toppcentrar i Europa, alternativt med JJ som hur man än ser på det är en spelare vars omgivning gör bra med poäng.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 23/24

Post by Snuskhummern »

Med alla rykten och vad Lindberg gått ut med så är det mycket svårt att tro att han inte skulle ansluta. Blir nog här efter VM.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Lindholm kanske flyttar ut på en kant (även om jag tror man får ut mer av honom som center) om Lindberg ansluter och då är det väl kanske två högerskyttar och en tredje- eller fjärdecenter som kommer att värvas.
User avatar
nr86
Posts: 5352
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

p-play wrote: 14 May 2023, 17:56 Lindholm kanske flyttar ut på en kant (även om jag tror man får ut mer av honom som center) om Lindberg ansluter och då är det väl kanske två högerskyttar och en tredje- eller fjärdecenter som kommer att värvas.
Lindholm på en kant????
Länge sedan jag hörde ett sämre förslag. Han är centrarnas center. Den siste som man sätter på en kant i min bok. Om nu Lindberg ansluter har vi shls i särklass vassaste centeruppställning. Vårt problem kommer att vara yttrarna som ska göra målen. Det är här jag tror att Robertsson kan få en roll. Sätt honom med en Lindholm/Lindberg och jag tror på många mål😁
marre
Posts: 3179
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 23/24

Post by marre »

Knappast troligt.
Gargamel
Posts: 511
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly season 23/24

Post by Gargamel »

nr86 wrote: 14 May 2023, 21:54
p-play wrote: 14 May 2023, 17:56 Lindholm kanske flyttar ut på en kant (även om jag tror man får ut mer av honom som center) om Lindberg ansluter och då är det väl kanske två högerskyttar och en tredje- eller fjärdecenter som kommer att värvas.
Lindholm på en kant????
Länge sedan jag hörde ett sämre förslag. Han är centrarnas center. Den siste som man sätter på en kant i min bok. Om nu Lindberg ansluter har vi shls i särklass vassaste centeruppställning. Vårt problem kommer att vara yttrarna som ska göra målen. Det är här jag tror att Robertsson kan få en roll. Sätt honom med en Lindholm/Lindberg och jag tror på många mål😁
Instämmer i din analys
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Silly season 23/24

Post by Lubbe »

Sportis wrote: 12 May 2023, 15:40 Gillar att vi tar talanger från Luleå.
Jo, håller med. Gustav Hedberg är alltså tänkt för J20-laget. Kan han utmana Frans Haara om platsen som "näste back på tur att plockas upp" ?

Men orosbenägen som jag är så tänker jag att när man gör såna drag kring bemanningen av J20-laget så skulle det kunna vara ett tecken på att nåt är i görningen kring backbesättning i a-laget. Sånt kan få kedjekonsekvenser neråt.

Jag tar den harmlösa icke-nyheten om lulejunioren till J20 som ett tecken på att vi inte får glömma bort att spekulera kring silly-rykten för backsidan också. Backsidan ser stabil ut, men det är länge kvar innan transfer deadlines för killar med klausuler.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly season 23/24

Post by LeeGoren »

Lubbe wrote: 15 May 2023, 10:42
Sportis wrote: 12 May 2023, 15:40 Gillar att vi tar talanger från Luleå.
Jo, håller med. Gustav Hedberg är alltså tänkt för J20-laget. Kan han utmana Frans Haara om platsen som "näste back på tur att plockas upp" ?

Men orosbenägen som jag är så tänker jag att när man gör såna drag kring bemanningen av J20-laget så skulle det kunna vara ett tecken på att nåt är i görningen kring backbesättning i a-laget. Sånt kan få kedjekonsekvenser neråt.

Jag tar den harmlösa icke-nyheten om lulejunioren till J20 som ett tecken på att vi inte får glömma bort att spekulera kring silly-rykten för backsidan också. Backsidan ser stabil ut, men det är länge kvar innan transfer deadlines för killar med klausuler.
Tror absolut inte att han går förbi Haara. Haara är landslagsmässig och skulle i annan SHL-förening vara inne på 8 backar. Barkemo rankas sannolikt, åtminstone just nu, före Hedberg.
henkenorth12
Posts: 70
Joined: 25 Apr 2012, 21:57

Re: Silly season 23/24

Post by henkenorth12 »

LeeGoren wrote: 15 May 2023, 12:31
Lubbe wrote: 15 May 2023, 10:42
Sportis wrote: 12 May 2023, 15:40 Gillar att vi tar talanger från Luleå.
Jo, håller med. Gustav Hedberg är alltså tänkt för J20-laget. Kan han utmana Frans Haara om platsen som "näste back på tur att plockas upp" ?

Men orosbenägen som jag är så tänker jag att när man gör såna drag kring bemanningen av J20-laget så skulle det kunna vara ett tecken på att nåt är i görningen kring backbesättning i a-laget. Sånt kan få kedjekonsekvenser neråt.

Jag tar den harmlösa icke-nyheten om lulejunioren till J20 som ett tecken på att vi inte får glömma bort att spekulera kring silly-rykten för backsidan också. Backsidan ser stabil ut, men det är länge kvar innan transfer deadlines för killar med klausuler.
Tror absolut inte att han går förbi Haara. Haara är landslagsmässig och skulle i annan SHL-förening vara inne på 8 backar. Barkemo rankas sannolikt, åtminstone just nu, före Hedberg.
Mera troligt är väl att en FIlipstadspojk som Max Ranström har lite hemlängtan.....
Sen ska han spela universitets säsongen hockey 24-25
Tror inte de har nåt me dem i A-laget att göra.
Klausulerna är väl den 16 e juni ?
Post Reply