Silly season 23/24

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
nr86
Posts: 5352
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

Nej jag tycker också att chatten var rätt menlös. Bara självklarheter som vi redan har koll på. Försökte få svar på vilken budget Forsell har att röra sig med men inget svar kom. Är rätt intressant i sammanhanget då möjlighet att konkurrera med andra klubbar är avhängt av den. Visst är möjligheten att utvecklas viktig men den spets som ska in tittar nog mer i plånboken än på vilken utrustning som finns i gymmet.
gestur
Posts: 114
Joined: 27 Jun 2011, 22:46

Re: Silly season 23/24

Post by gestur »

Låt PO Larsson få rodda chattarna framöver. Kommer garanterat bli roligare
king_louie
Posts: 577
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly season 23/24

Post by king_louie »

Chatten är nog mest till för en annan målgrupp än vi som hänger här och redan tror oss veta det mesta.
Lite som Norrans artiklar, skrivna för barn och/eller de som är halvintresserade av hockeyn.
Fördjupningar om spelare, truppens sammansättning, roller, taktik, uppspel, åkvägar, BP, PP osv osv finns ju inte och kommer aldrig att finnas varken på AIKs kanaler eller på Norran.
Trollet
Posts: 8478
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly season 23/24

Post by Trollet »

lobo wrote: 10 May 2023, 09:48
Trollet wrote: 10 May 2023, 08:36
lobo wrote: 09 May 2023, 22:48 Vet inte vad ni klagar på, var ju hyfsade frågor och ganska bra svar, bättre än förväntat faktiskt.
https://www.skellefteaaik.se/livechat

Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Ge mig ett enda exempel på ett "ganska bra svar".
Givetvis säger han inte saker som Peo skulle ha spottat ur sig men ändå mycket info:

Att Jocke och Sandberg förhandlas för fullt (Jocke mer upp till honom kanske men ..)
Att dom räknar med Lindvall, gör inget annat förrän långt senare

Att A Lindholm inte kom för AIK valde att lägga resurser på annat (= för dyr)
Att Kuhn flyttade mest pga sociala
Att Fröden är aktuell om han inte fortsätter i NHL/AHL
Att Bellemare är aktuell om han inte får ett nytt NHL erbjudande
Att Sunken är mkt intressant, likaså

Att dom vet att "vi" tycker vi är för små, men AIK menar att de flesta som vunnit SM guld har EJ haft den tyngsta truppen, snarare tvärtom
Att vi ska var som bäst om 10 månader
Att AIK aldrig kan stoppa spelare från Tre Kronor
Att alla spelare har NHL klausul, men inte NLA klausul
Att han tror Jimmie kommer att bidra i AIK, när han är redo för det
Om något av detta var nyheter, eller intressant information, så tillhör du absolut målgruppen. Men allt det här är ju redan sagt åtskilliga gånger tidigare.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
ante08
Posts: 2583
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly season 23/24

Post by ante08 »

Det har länge varit klart att Linus Högberg lämnar. Nu har han presenterats av Frölunda.
https://www.frolundahockey.com/article/ ... 24601/view
shaquille
Posts: 1969
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Silly season 23/24

Post by shaquille »

ante08 wrote: 10 May 2023, 16:36 Det har länge varit klart att Linus Högberg lämnar. Nu har han presenterats av Frölunda.
https://www.frolundahockey.com/article/ ... 24601/view
Joel måste ju haft en miljard i lön så mycket etablerade spelare som dom värvar.
User avatar
kopitar
Posts: 2559
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 23/24

Post by kopitar »

Jaha vilka juniorer har vi som kan flyttas upp till nästa säsong?
Federer
Posts: 30
Joined: 13 Jul 2011, 11:11

Re: Silly season 23/24

Post by Federer »

Ingen av juniorerna tillför något till dagen trupp, vi har redan utfyllnad.... Spets o tyngd är vad dom krävs för att undvika placering 10-14....
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1623
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

Vad ska vi med Fröberg till? Vi har ju Oscar Nilsson!
John
Posts: 254
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Silly season 23/24

Post by John »

Linus Fröberg är forward. Oskar Nilsson är back under kontrakt.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1623
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

John wrote: 10 May 2023, 19:34 Linus Fröberg är forward. Oskar Nilsson är back under kontrakt.
Tack John. Min hjärna var på toaletten när jag skrev det där. Jag menade så klart:

Vad ska vi med Linus Högberg till?! Vi har ju Oscar Nilsson!

Jag låter min hjärnfis stå kvar ovan så att jag kan få den bestraffning jag förtjänar!
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1623
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

..men jag hade ju i ärlighetens namn tagit Fröberg vilken dag i veckan som helst istället för ON också..
User avatar
ossian
Posts: 3657
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 23/24

Post by ossian »

Foppas skridskocoach wrote: 09 May 2023, 09:47 Örebro har ju faktiskt riktigt bra snurr på sin ungdomsverksamhet så det börjar vara lite orättvist att fortsätta referera till dem som främlingslegion.
Ja precis de vann ju SM-guld for J-18. Kul for dem! Har har du laget:

https://www.eliteprospects.com/team/1276/orebro-hk-j18
henkenorth12
Posts: 70
Joined: 25 Apr 2012, 21:57

Re: Silly season 23/24

Post by henkenorth12 »

Federer wrote: 10 May 2023, 18:53 Ingen av juniorerna tillför något till dagen trupp, vi har redan utfyllnad.... Spets o tyngd är vad dom krävs för att undvika placering 10-14....
Lägg ner eller ta ett chill-pill!!!
Jösses!!!!!
User avatar
nr86
Posts: 5352
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

Av de forwards som lämnat hittills är det ju bara Wingerli och Kuhnhackl som är tyngre tapp. Wingerli är redan ersatt av Heiikkinen medans det verkar förhandlas med Sandberg. Jocke har jag räknat bort redan. Kan vi ersätta Jocke med Ogge och Kuhnhackl med en vass forward ser det väldigt bra ut 😁. Hugg kan lämna och där blir det ett stort hål om det blir NHL men jag vet inte om den risken är så stor.
Antos
Posts: 287
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

nr86 wrote: 11 May 2023, 07:19 Av de forwards som lämnat hittills är det ju bara Wingerli och Kuhnhackl som är tyngre tapp. Wingerli är redan ersatt av Heiikkinen medans det verkar förhandlas med Sandberg. Jocke har jag räknat bort redan. Kan vi ersätta Jocke med Ogge och Kuhnhackl med en vass forward ser det väldigt bra ut 😁. Hugg kan lämna och där blir det ett stort hål om det blir NHL men jag vet inte om den risken är så stor.
Jag skulle hellre se det som så att Heiikkinen ersätter Sundsvik, sen vet jag inte om det är rimligt att se det så. Så borde ju finnas en hel del pengar kvar till dom 3-4 st som ska in. sen om jag har orealistiska förväntningar är ju en annan sak :D
Torsgatan
Posts: 964
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Silly season 23/24

Post by Torsgatan »

Sa inte forre i chatten att det lutar mot att hugg stannar?

Personligen ser jag inte att han skulle få kontrakt over there med tanke på hans sömniga slutspel i år.
king_louie
Posts: 577
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly season 23/24

Post by king_louie »

Balotelli wrote: 30 Apr 2023, 08:34
Frantisek Pospisil wrote: 29 Apr 2023, 16:27
vonschnauser wrote: 29 Apr 2023, 16:04
Balotelli wrote: 29 Apr 2023, 15:30
tazman wrote: 28 Apr 2023, 23:19

Vadå?
Ogge har skrivit på
Vart har du fått reda på det?

/Nyfiken
För Wäxjö?
För oss . Den går att räkna hem.
Jaha... fortfarande lika säker Balotelli?
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1623
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

Torsgatan wrote: 11 May 2023, 10:44 Sa inte forre i chatten att det lutar mot att hugg stannar?

Personligen ser jag inte att han skulle få kontrakt over there med tanke på hans sömniga slutspel i år.
Med tanke på vilka spelare som fått åka över och när de fått göra det så tror jag inte att det bara handlar om aktuell prestation utan om andra saker också. Det finns också en "bäst före" - tid, exempelvis. De grå eminenser som styr där borta har garanterat inte järnkoll på spelarinsatser utanför statistiken, det är i alla fall inte mitt intryck de senaste åren - återigen med tanke på vilka som fått åka över, hur otroligt ofärdiga de varit för NHL/AHL osv. I vissa fall antar man att man kan styra upp saker och ting när man har spelaren inom skrikhåll till vardags antar jag? Och du har ju helt rätt; hans slutspel i år var väldigt trött.
p-play
Posts: 6786
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Dwight_Shrute wrote: 11 May 2023, 12:31
Torsgatan wrote: 11 May 2023, 10:44 Sa inte forre i chatten att det lutar mot att hugg stannar?

Personligen ser jag inte att han skulle få kontrakt over there med tanke på hans sömniga slutspel i år.
Med tanke på vilka spelare som fått åka över och när de fått göra det så tror jag inte att det bara handlar om aktuell prestation utan om andra saker också. Det finns också en "bäst före" - tid, exempelvis. De grå eminenser som styr där borta har garanterat inte järnkoll på spelarinsatser utanför statistiken, det är i alla fall inte mitt intryck de senaste åren - återigen med tanke på vilka som fått åka över, hur otroligt ofärdiga de varit för NHL/AHL osv. I vissa fall antar man att man kan styra upp saker och ting när man har spelaren inom skrikhåll till vardags antar jag? Och du har ju helt rätt; hans slutspel i år var väldigt trött.
Jag tror dock att de har ganska bra koll genom scouter. Det var mycket intresse kring honom under grundserien, men de såg nog alla att han vägde lite lätt och hade det tungt i slutspelet. I praktiken så klarade han inte av att ta sig in på kassen på samma sätt som i grundserien. Det är nog lite annorlunda med tidigt draftade spelare som de själva vill forma.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1623
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

p-play wrote: 11 May 2023, 13:46
Dwight_Shrute wrote: 11 May 2023, 12:31 Med tanke på vilka spelare som fått åka över och när de fått göra det så tror jag inte att det bara handlar om aktuell prestation utan om andra saker också. Det finns också en "bäst före" - tid, exempelvis. De grå eminenser som styr där borta har garanterat inte järnkoll på spelarinsatser utanför statistiken, det är i alla fall inte mitt intryck de senaste åren - återigen med tanke på vilka som fått åka över, hur otroligt ofärdiga de varit för NHL/AHL osv. I vissa fall antar man att man kan styra upp saker och ting när man har spelaren inom skrikhåll till vardags antar jag? Och du har ju helt rätt; hans slutspel i år var väldigt trött.
Jag tror dock att de har ganska bra koll genom scouter. Det var mycket intresse kring honom under grundserien, men de såg nog alla att han vägde lite lätt och hade det tungt i slutspelet. I praktiken så klarade han inte av att ta sig in på kassen på samma sätt som i grundserien. Det är nog lite annorlunda med tidigt draftade spelare som de själva vill forma.
Eftersom det inte var snorlänge sedan han var "over there" så har de så klart koll på Hugg, vilken spelare han är och den utvecklingskurva han förhoppningsvis ska ha, min poäng var ju inte riktigt placerad där utan snarare att jag tycker att det finns en rätt så galen överskattning vilken kunskap som NHL och deras scouter besitter om spelare utanför NHL.

Det har ju skjutits över en drastiskt ökande mängd europeer - svenskar i synnerhet - de senaste åren men det finns ju andra orsaker till det än att man är särskilt välunderrättade..och jösses så många som inte blivit kvar i sina lag, trots att det borde upptäckts långt tidigare att man inte duger för NHL-spel. Det inte nödvändigtvis sagt om Hugg dock, tycker han blandar och ger och behöver ett bättre fokus, bara.

Hugg är 24 bast, har tryckt sig igenom några säsonger i OHL och spelar nu i ett topplag (nåja) i SHL. Det är inte lång tid att vinka på för att ta över en spelare som Hugg och då är min erfarenhet, även om jag inte suttit och druckit bärs o gluttat på småbrudar tillsammans med NHL-skåjterna som vaggar omkring i Europa, att man suger över spelaren och ger honom chansen att bevisa att det finns NHL-kapacitet i kroppen.

Så, tyvärr tror jag att det sker i det här fallet också, och att NHL-monstret spottar ut honom nästa eller näst-nästa säsong i ett AHL-lag i en stad där folk gillar att bära vapen, käka Oxycontin och fritera allt från smör till chokladbitar.
p-play
Posts: 6786
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Dwight_Shrute wrote: 11 May 2023, 16:08
p-play wrote: 11 May 2023, 13:46
Dwight_Shrute wrote: 11 May 2023, 12:31 Med tanke på vilka spelare som fått åka över och när de fått göra det så tror jag inte att det bara handlar om aktuell prestation utan om andra saker också. Det finns också en "bäst före" - tid, exempelvis. De grå eminenser som styr där borta har garanterat inte järnkoll på spelarinsatser utanför statistiken, det är i alla fall inte mitt intryck de senaste åren - återigen med tanke på vilka som fått åka över, hur otroligt ofärdiga de varit för NHL/AHL osv. I vissa fall antar man att man kan styra upp saker och ting när man har spelaren inom skrikhåll till vardags antar jag? Och du har ju helt rätt; hans slutspel i år var väldigt trött.
Jag tror dock att de har ganska bra koll genom scouter. Det var mycket intresse kring honom under grundserien, men de såg nog alla att han vägde lite lätt och hade det tungt i slutspelet. I praktiken så klarade han inte av att ta sig in på kassen på samma sätt som i grundserien. Det är nog lite annorlunda med tidigt draftade spelare som de själva vill forma.
Eftersom det inte var snorlänge sedan han var "over there" så har de så klart koll på Hugg, vilken spelare han är och den utvecklingskurva han förhoppningsvis ska ha, min poäng var ju inte riktigt placerad där utan snarare att jag tycker att det finns en rätt så galen överskattning vilken kunskap som NHL och deras scouter besitter om spelare utanför NHL.

Det har ju skjutits över en drastiskt ökande mängd europeer - svenskar i synnerhet - de senaste åren men det finns ju andra orsaker till det än att man är särskilt välunderrättade..och jösses så många som inte blivit kvar i sina lag, trots att det borde upptäckts långt tidigare att man inte duger för NHL-spel. Det inte nödvändigtvis sagt om Hugg dock, tycker han blandar och ger och behöver ett bättre fokus, bara.

Hugg är 24 bast, har tryckt sig igenom några säsonger i OHL och spelar nu i ett topplag (nåja) i SHL. Det är inte lång tid att vinka på för att ta över en spelare som Hugg och då är min erfarenhet, även om jag inte suttit och druckit bärs o gluttat på småbrudar tillsammans med NHL-skåjterna som vaggar omkring i Europa, att man suger över spelaren och ger honom chansen att bevisa att det finns NHL-kapacitet i kroppen.

Så, tyvärr tror jag att det sker i det här fallet också, och att NHL-monstret spottar ut honom nästa eller näst-nästa säsong i ett AHL-lag i en stad där folk gillar att bära vapen, käka Oxycontin och fritera allt från smör till chokladbitar.
Det finns olika anledningar till varför man tar över en spelare: Ibland finns det en kort- eller långsiktig plan men ibland vill man bara fylla AHL-laget. Hugg skulle må bra av att lägga på sig fler kilon och inte ännu mer av Thomsons syreupptagningsträning. För Max Lindholm är det precis tvärtom.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1623
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

p-play wrote: 11 May 2023, 17:05 Det finns olika anledningar till varför man tar över en spelare: Ibland finns det en kort- eller långsiktig plan men ibland vill man bara fylla AHL-laget. Hugg skulle må bra av att lägga på sig fler kilon och inte ännu mer av Thomsons syreupptagningsträning. För Max Lindholm är det precis tvärtom.
Håller inte alls med dig; tror inte ett dugg på att det handlar om fler kilon. Inte så att det kommer göra någon större skillnad i alla fall. Tycker han visar i omgångar vad han kan uppnå med sin nuvarande fysik. Under stora delar av säsongen så spelade han ju ett märkligt spel där han knappt använde sin fysik alls och då försvann han i stort sett helt ur matchbilden. Vidhåller att han behöver fokusera på det han är bra på, att spela okomplicerat och gå rakt på mål, inte bygga om sin fysik.
User avatar
vonschnauser
Posts: 982
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly season 23/24

Post by vonschnauser »

Helvete vad Frölunda värvar. Dom rustar helt klart för guld. Jag menar, backar in: Tömmernäs & Högberg
Fw in: Rydahl, Klingberg & Öberg.

Inga dåliga värvningar…
Sed
Posts: 1612
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Silly season 23/24

Post by Sed »

vonschnauser wrote: 11 May 2023, 18:02 Helvete vad Frölunda värvar. Dom rustar helt klart för guld. Jag menar, backar in: Tömmernäs & Högberg
Fw in: Rydahl, Klingberg & Öberg.

Inga dåliga värvningar…
Jahapp. Ännu en finalförlust för oss då. :cry:
lobo
Posts: 1566
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly season 23/24

Post by lobo »

ganska enkelt, vi kommer ha väldigt svårt att vinna så länge vi inte har budget och satsar, tror jag iaf. Finns alltid lag som kommer hårdare, vissa stabil ekonomi, andra på vinst och förlust.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk


"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
kopitar
Posts: 2559
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 23/24

Post by kopitar »

Sed wrote: 11 May 2023, 18:09
vonschnauser wrote: 11 May 2023, 18:02 Helvete vad Frölunda värvar. Dom rustar helt klart för guld. Jag menar, backar in: Tömmernäs & Högberg
Fw in: Rydahl, Klingberg & Öberg.

Inga dåliga värvningar…
Jahapp. Ännu en finalförlust för oss då. :cry:
Har satt ribban så länge vi inte åker ur shl så är jag nöjd.
Frantisek Pospisil
Posts: 1410
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly season 23/24

Post by Frantisek Pospisil »

Känner igen tugget.
Skulle kunna tro inläggen är kopierade från ifjol den här tiden.

Jag är inte orolig.
Antos
Posts: 287
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

vonschnauser wrote: 11 May 2023, 18:02 Helvete vad Frölunda värvar. Dom rustar helt klart för guld. Jag menar, backar in: Tömmernäs & Högberg
Fw in: Rydahl, Klingberg & Öberg.

Inga dåliga värvningar…
Fast blir ju lite fel att bara kasta ur sig vad dom värvar, dom tappar ju mycket också. Sen vad är det som säger att Klingberg kommer att bli en succé t ex?
Antos
Posts: 287
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

Frantisek Pospisil wrote: 11 May 2023, 19:07 Känner igen tugget.
Skulle kunna tro inläggen är kopierade från ifjol den här tiden.

Jag är inte orolig.
Man blir lite blind ibland för vad vi faktiskt har, vi har ju en riktigt bra grund för 2 toppkedjor med Möller och Lindholm I en samt Johnsson och Hugg i en andra. Kan dom fylla på med t ex Lindberg i en kedja sen en Fröden typ i andra så har vi ju riktigt bra toppkedjor. Är väl som alltid bredden som kan bli problemet.
Post Reply