Silly season 23/24

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Gargamel
Posts: 511
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly season 23/24

Post by Gargamel »

p-play wrote: 04 May 2023, 11:45
kopitar wrote: 04 May 2023, 08:59
Chippen wrote: 04 May 2023, 08:39
kopitar wrote: 03 May 2023, 19:52 Vet inte hur många slutspel man behöver räkna med, har man mentaliteten så har man. Karlsson får gärna motbevisa mig om han nu skulle vara klar. Vill bara inte ha ett lag som viker ner sig i slutspelet igen igen igen och igen.
Karlsson har gjort ett slutspel och du menar att det är tillräckligt för att säga att han "viker ner sig i slutspelen". Bra där.
Man ska inte behöva ha flera slutspel på sig, antingen har man det som krävs eller så har man inte det.
Jag håller inte med. Det tar tid att bygga fysik för att klara av att spela tuffa matcher varannan dag och speciellt på det sättet som vi spelar där det hela tiden skall vara maxspel. Man kan inte kräva att någon skall komma från Hockeyallsvenskan och direkt vara en ledande spelare
Nja blek och rädd, undvek tacklingar och hetluft.

LK är tvärtemot en sån som ON som är värdelös i grundserien men som iaf ger järnet och leder vägen kring inställning i slutspel
User avatar
kopitar
Posts: 2544
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 23/24

Post by kopitar »

Gargamel wrote: 04 May 2023, 13:48
p-play wrote: 04 May 2023, 11:45
kopitar wrote: 04 May 2023, 08:59
Chippen wrote: 04 May 2023, 08:39
kopitar wrote: 03 May 2023, 19:52 Vet inte hur många slutspel man behöver räkna med, har man mentaliteten så har man. Karlsson får gärna motbevisa mig om han nu skulle vara klar. Vill bara inte ha ett lag som viker ner sig i slutspelet igen igen igen och igen.
Karlsson har gjort ett slutspel och du menar att det är tillräckligt för att säga att han "viker ner sig i slutspelen". Bra där.
Man ska inte behöva ha flera slutspel på sig, antingen har man det som krävs eller så har man inte det.
Jag håller inte med. Det tar tid att bygga fysik för att klara av att spela tuffa matcher varannan dag och speciellt på det sättet som vi spelar där det hela tiden skall vara maxspel. Man kan inte kräva att någon skall komma från Hockeyallsvenskan och direkt vara en ledande spelare
Nja blek och rädd, undvek tacklingar och hetluft.

LK är tvärtemot en sån som ON som är värdelös i grundserien men som iaf ger järnet och leder vägen kring inställning i slutspel
Precis min tanke, LK är en som undviker tacklingar och hetluften. Satsar vi på att vinna grundserien absolut, men vill vi vinna guld då hoppas jag dom lägger dom pengarna på en sniper som vågar göra det obekväma.
User avatar
kopitar
Posts: 2544
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 23/24

Post by kopitar »

Jahopp där rök Bagenda

På forwardssidan uppger Sportbladet att Modo är överens med AIK-forwarden Daniel Muzito-Bagenda. Muzito-Bagenda, som gjorde 40 poäng på 50 matcher för AIK den gångna säsongen, har tidigare representerat Modo som junior men gjorde även 3 SHL-matcher senast laget var uppe i högsta ligan.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Gargamel wrote: 04 May 2023, 13:48
p-play wrote: 04 May 2023, 11:45
kopitar wrote: 04 May 2023, 08:59
Chippen wrote: 04 May 2023, 08:39
kopitar wrote: 03 May 2023, 19:52 Vet inte hur många slutspel man behöver räkna med, har man mentaliteten så har man. Karlsson får gärna motbevisa mig om han nu skulle vara klar. Vill bara inte ha ett lag som viker ner sig i slutspelet igen igen igen och igen.
Karlsson har gjort ett slutspel och du menar att det är tillräckligt för att säga att han "viker ner sig i slutspelen". Bra där.
Man ska inte behöva ha flera slutspel på sig, antingen har man det som krävs eller så har man inte det.
Jag håller inte med. Det tar tid att bygga fysik för att klara av att spela tuffa matcher varannan dag och speciellt på det sättet som vi spelar där det hela tiden skall vara maxspel. Man kan inte kräva att någon skall komma från Hockeyallsvenskan och direkt vara en ledande spelare
Nja blek och rädd, undvek tacklingar och hetluft.

LK är tvärtemot en sån som ON som är värdelös i grundserien men som iaf ger järnet och leder vägen kring inställning i slutspel
Du jämför en kille som kommer upp från allsvenskan och gör sina första fulla säsong i SHL med en välavlönad, rutinerad spelare som skall driva laget. Nilssons misstag har varit ganska kostsamma emellanåt och det även i slutspelet.
John
Posts: 254
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Silly season 23/24

Post by John »

Det är fyra forwardsplatser kvar i truppen. Bagenda och Walli Walterholm? Nej, tack.

Då känns det ju betydligt bättre med fyra av Lindberg, Bellemare, Östlund, Lindström, Frödén. (Hugg i vassen, men där föredrar man ju NHL-pengarna).

Sandberg är också bara att släppa.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1607
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

Får vi Lindberg, Bellemare och Östlund känner jag mig absolut mer än nöjd.. :-) Tror inte vi får mer än en av dom, tyvärr. Frödén tror jag vi är chanslösa på; som jag förstår det så var han inte helt förtjust med ett liv i Skell, trots allt..lite trist att det finns ett antal spelare som inte verkar så sugna på att komma tillbaka; LK och Filip Roos är andra namn jag hört liknande om tyvärr. (Mina källor är numer inte så nära laget att jag kan säga att det är 100%)
Frantisek Pospisil
Posts: 1409
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly season 23/24

Post by Frantisek Pospisil »

Dwight_Shrute wrote: 04 May 2023, 15:09 Får vi Lindberg, Bellemare och Östlund känner jag mig absolut mer än nöjd.. :-) Tror inte vi får mer än en av dom, tyvärr. Frödén tror jag vi är chanslösa på; som jag förstår det så var han inte helt förtjust med ett liv i Skell, trots allt..lite trist att det finns ett antal spelare som inte verkar så sugna på att komma tillbaka; LK och Filip Roos är andra namn jag hört liknande om tyvärr. (Mina källor är numer inte så nära laget att jag kan säga att det är 100%)
Ja, Roos kan jag konfirmera. Tror inte AIK vill ha honom heller efter hans uppbrott.
henkenorth12
Posts: 70
Joined: 25 Apr 2012, 21:57

Re: Silly season 23/24

Post by henkenorth12 »

Varför skriver du detta när det är inte är säkert något av det du skriver om vantrivsel?
Varför skulle Linus K varit kvar o tränat före säsongen
22-23 om han avskydde det så mycket?
henkenorth12
Posts: 70
Joined: 25 Apr 2012, 21:57

Re: Silly season 23/24

Post by henkenorth12 »

Bellemare är väl den känns mest långsökt .....
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

Känner så igen silly tongångarna gällande aik. Väldigt tyst och klubbarna runt omkring skramlar och låter. Som supporter är det lite stressande förstås men jag känner att jag litar på Forsell och hans lag pusslande. Men det är klart att vi inte har en aning om hur snacket går kring rekryteringar. Får vi Ogge ska jag fira och göra en liten krigsdans för så bra är han😁. Sedan ska en sniper in. Blir det Linus Karlsson är det julafton så här i vårtider. Vi ska ju haft klart med Fröden inför förra säsongen men han ville köra på ett år till. Jag vill tro att vi visst finns med i bilden om han vänder hem igen. Imorgon är det fredag och goda nyheter brukar komma då😁.
medli
Posts: 267
Joined: 04 Aug 2011, 20:54

Re: Silly season 23/24

Post by medli »

Vi försöker tydligen sno Liam Öhgren från FBK, det gillas!

"Enligt uppgift ska Öhgren även ha varit på besök i Skellefteå, men ska till något alldeles extra från Skellefteås sida nu för att man ska blåsa Färjestad på värvningen.

Men det är också det härliga med silly season. Rävspelet! Innan något är helt klart så vågar ingen säga något, eller gå ut med något.

Nu har Färjestad fått konkurrens i sista sekund.

Mina källor säger dock fortsatt att Färjestad är det Liam Öhgren själv känner starkast för. Samtidigt finns Minnesota Wilds åsikter med i bilden och kanske har Erik Forssell charmat honom.

Skellefteå har ju även uppgetts vara på gång att värva Noah Östlund, enligt Aftonbladets uppgifter. Men Östlunds agent Claes Elefalk sa till Expressen att mycket pekar på att han kommer finnas i Nordamerika nästa säsong."
John
Posts: 254
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Silly season 23/24

Post by John »

Det är ju troligare att vi värvar Daniel Rahimi än Linus Karlsson. Varför är hans namn ens på tapeten?
User avatar
ossian
Posts: 3645
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 23/24

Post by ossian »

Max Lindholm far springa uppfor vitberget hela sommaren, och sen ska han fa tydliga order att anvanda sin Dolph-hydda istallet for att peta med klubban. Vidare behovs minst en till eller helst 2 st forwards med attack och fysik som far uppgift att soka insidan samt att kotta ner folk nar lage ges istallet for att baga av.

Backsidan ser riktigt jakla vass ut, och vi har seriens basta keeper och malvaktspar.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

John wrote: 04 May 2023, 17:31 Det är ju troligare att vi värvar Daniel Rahimi än Linus Karlsson. Varför är hans namn ens på tapeten?
😂😂😂
Linus Karlsson har harvat i Ahl hela säsongen och kan behöva ett nytt avstamp. Och då tror jag att klubben han fick sitt genombrott i ligger nära till hands. Kul att vi jävlas med fbk ang Öhgren. En sniper ska in och det är viktigt att vi träffar rätt.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1494
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly season 23/24

Post by Humlannitton »

Tycker lätt det blir diskussioner som baseras på nostalgi. Ja, jsg vill gärna se både Fröden och Linus Karlsson komma tillbaka, men ärligt talat så lär väl ingen av dem direkt ha hunnit utveckla ett stort AIK-hjärta på åren de slogs för oss. Det är legoknektar som kommer gå dit där bäst lön och mest speltid utlovas, och de kommer att bli dyra.

Vi slåss i botten av budget-tunnan och måste värva oerhört mycket smartare än alla andra. Vår USP är förmågan att utveckla relativt billiga spelare, få dem att ta sista steget och blomma ut tillräckligt för att kliva över Atlanten.

När de kommer tillbaka är de för dyra, med möjligt undantag för genuina Skellefteåspelare som Jocke, Pär Lindholm eller Wingerli.

Jag blir inte alls förvånad om Fröden hamnar i Örebro och Linus Karlsson i Växjö eller Färjestad, lag med större budget än vår. Jag tycker absolut att vi måste få in ett par riktigt bra pjäser på forwardssidan, men jag tror inte Forssell jobbar nostalgiskt.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

Jag känner ändå på mig att vi kommer lasta mer på nästa trupp. Vi kommer att tappa ganska dyra kontrakt ( Jocke även om han säkert varit billigare än tidigare men ändå i 200 000:- kronors klassen. Hugg har säkert en bättre lön nu med det nya kontraktet han signade. Khun och Sandberg ligger säkert i 150-200 000 kronors klassen. Mascherin torde varit billig men ändå en import och de kostar mer. Wingerli spelade säkert på ett billigare kontrakt men säkert en bit över 100 000. ) Nu killgissar jag hej vilt men det får man väl när det är silly?😁
Nog kommer Ogge ( om han nu kommer) att ha en bra lön vilket han ska ha men kulor till en till ”stjärna” ska vi ha.
medli
Posts: 267
Joined: 04 Aug 2011, 20:54

Re: Silly season 23/24

Post by medli »

nr86 wrote: 04 May 2023, 21:38 Jag känner ändå på mig att vi kommer lasta mer på nästa trupp. Vi kommer att tappa ganska dyra kontrakt ( Jocke även om han säkert varit billigare än tidigare men ändå i 200 000:- kronors klassen. Hugg har säkert en bättre lön nu med det nya kontraktet han signade. Khun och Sandberg ligger säkert i 150-200 000 kronors klassen. Mascherin torde varit billig men ändå en import och de kostar mer. Wingerli spelade säkert på ett billigare kontrakt men säkert en bit över 100 000. ) Nu killgissar jag hej vilt men det får man väl när det är silly?😁
Nog kommer Ogge ( om han nu kommer) att ha en bra lön vilket han ska ha men kulor till en till ”stjärna” ska vi ha.
Dessutom fler hemmamatcher i slutspelet + nästan alla slutsålda.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Silly season 23/24

Post by Lubbe »

Antal spelare på kontrakt i SHL-klubbarna: 21,19,20,22,20,26,19,18,20,25,20,23,15,22
Skellefteå har 20 spelare vilket är exakt på medianen.
Så statistiskt sett har vi ingen anledning till panik över att andra klubbar signar spelare.
User avatar
ossian
Posts: 3645
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 23/24

Post by ossian »

Utan nyforvarv har vi den yngsta och den lattaste truppen i hela SHL jamfort med forra aret.

Backsidan har vi 8 spelare dar Granberg och Olsson far ses som defensiva pjaser. Tror och hoppas Olsson utvecklas, gillar hans fysiska spel. Tycker inte vi behover varva en enda spelare har utan 8 backar far racka om inte nagon med kontrakt drar. Blir oerhort spannande att folja Pelikka och Salomonsson nasta ar.

Pa forwarden tycker jag vi har en bra mix med malskyttar (Moller, Robertsson), defensivt skickliga for BP (Moller, Lindstrom, Lindholm). Skulle garna se en till playmaker pa centern utover Johnsson. Men vi saknar fysiska forwards VALDIGT mycket, och sa har vi bara en rightare. 2 grisiga fysiska pa yttern samt en vass center (Oscar Lindberg) som kan styra ett PP likt Johnsson - minst en av dessa tre maste vara rightare, garna tva. Da har vi 13 forwards. Kanske 2 platser till dar Sandberg och Jocke erbjuds kontrakt till rimligt pris? 23-25 spelare tycker jag racker nar sasongen drar igang.

Forssell ar en smart kille och helt omojligt att han missar att vi ofta hade spelovertaget i slutspelet, agde pucken, men hamnade pa utsidan allt for ofta. Vi behover nagon forward (som inte aker pa ladret och har strom i klubban) som ar bra i narkampsspelet, tuffa attackspelare som soker insidan och skapar utrymme for lagkompisarna. Tar emot att saga det men en spelare som Martin Lundberg hade verkligen behovts.
persson82
Posts: 657
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Silly season 23/24

Post by persson82 »

Jag gissar att dem tyngre värvningarna inte kommer att offentliggöras förrän efter vm
User avatar
kopitar
Posts: 2544
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 23/24

Post by kopitar »

Ingen målspruta men lite längd och kilo. Verkar som Oskarshamn är intresserade, undra om vi är med i kampen?

Viktor Lodin
https://www.eliteprospects.com/player/2 ... ktor-lodin

https://hockeysverige.se/2023/05/04/vik ... -i-sverige
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3021
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

Vad tror vi om status i truppen nästa år för våra ungtuppar?

Robertsson?
Stenman?
Keilin?
Forsfjäll?
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

Det jag minns av Lodin är bara positiva saker. Väldigt irrationell och jobbig spelare att möta. Har stor potential och kan mycket väl göra över 40 poäng.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1494
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly season 23/24

Post by Humlannitton »

Foppas skridskocoach wrote: 05 May 2023, 08:51 Vad tror vi om status i truppen nästa år för våra ungtuppar?

Robertsson?
Stenman?
Keilin?
Forsfjäll?
Robertsson och Stenman i fjärdekedjan, Keilin lånas ut, Forsfjäll extraforward och spelar mest med J20.

Killgissning.
king_louie
Posts: 572
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly season 23/24

Post by king_louie »

För Robertsson och Stenman är nästa säsong den säsong de måste visa att de är redo för en större roll och börja producera mer poäng.
Keilin gör mycket poäng i J20 så talang finns uppenbarligen men i A-laget har han varit väldigt anonym. Skulle må bra av utlåning med större roll i Allsvenskan för att komma in i seniorhockeyn.
Forsfjäll är en personlig favorit, skulle kunna ta en ordinarie plats men troligast är att han lirar mest med J20 nästa säsong.
marre
Posts: 3174
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 23/24

Post by marre »

Är inte så säker Robertsson blir kvar.Rögle Är säkert intresserade….
marre
Posts: 3174
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 23/24

Post by marre »

Känns konstigt att Magic ska spela i MODO.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

marre wrote: 05 May 2023, 11:39 Känns konstigt att Magic ska spela i MODO.
Börjar bli van …..
Vi har 2! Nya rundblad i vår trupp till priset av 3-4 stycken 😂
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

nr86 wrote: 05 May 2023, 08:53 Det jag minns av Lodin är bara positiva saker. Väldigt irrationell och jobbig spelare att möta. Har stor potential och kan mycket väl göra över 40 poäng.
Han lär knappast ta sig över värde(av)grunden. 8-)
Gargamel
Posts: 511
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly season 23/24

Post by Gargamel »

Humlannitton wrote: 04 May 2023, 21:13 Tycker lätt det blir diskussioner som baseras på nostalgi. Ja, jsg vill gärna se både Fröden och Linus Karlsson komma tillbaka, men ärligt talat så lär väl ingen av dem direkt ha hunnit utveckla ett stort AIK-hjärta på åren de slogs för oss. Det är legoknektar som kommer gå dit där bäst lön och mest speltid utlovas, och de kommer att bli dyra.

Vi slåss i botten av budget-tunnan och måste värva oerhört mycket :D smartare än alla andra. Vår USP är förmågan att utveckla relativt billiga spelare, få dem att ta sista steget och blomma ut tillräckligt för att kliva över Atlanten.

När de kommer tillbaka är de för dyra, med möjligt undantag för genuina Skellefteåspelare som Jocke, Pär Lindholm eller Wingerli.

Jag blir inte alls förvånad om Fröden hamnar i Örebro och Linus Karlsson i Växjö eller Färjestad, lag med större budget än vår. Jag tycker absolut att vi måste få in ett par riktigt bra pjäser på forwardssidan, men jag tror inte Forssell jobbar nostalgiskt.
Växjö har ju lägre budget än vi baserat på den hittepårapport om spelarbudgetar i SHL som så många här börjat hänvisa till. :D
Post Reply