Föreningens filosofi

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Balotelli
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Föreningens filosofi

Post by Balotelli »

Tompa wrote: 25 Apr 2023, 12:47 SHL-lagens spelarkostnader 22/23:

LAG LÖNEKOSTNAD
Lag 1 58,0 miljoner kronor
Lag 2 56,5 miljoner kronor
Lag 3 54,5 miljoner kronor
Lag 4 53,0 miljoner kronor
Lag 5 53,0 miljoner kronor
Lag 6 53,0 miljoner kronor
Lag 7 51,5 miljoner kronor
Lag 8 50,0 miljoner kronor
Lag 9 49,5 miljoner kronor
Lag 10 48,5 miljoner kronor
Lag 11 48,0 miljoner kronor
Lag 12 47,5 miljoner kronor
Lag 13 44,0 miljoner kronor
Lag 14 41,0 miljoner kronor

Det vi vet är att Växjö är lag 12 och AIK lag 13.
Marknadssidan borde få sparken, intäkterna från arenan och sponsring måste upp något enormt.
Amen. Här har vi föreningens stora problem.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Föreningens filosofi

Post by krysset »

Exakt, allt handlar om hur mycket Forre har att handla för.
Antos
Posts: 278
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Föreningens filosofi

Post by Antos »

krysset wrote: 27 Apr 2023, 21:24 Exakt, allt handlar om hur mycket Forre har att handla för.
Frågan är ju hur drivna dom som ska dra in pengar via försäljning och marknadsidan verkligen är. Är det rätt personer på dom positionerna?
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Föreningens filosofi

Post by krysset »

Keckas Corner kan knappast generera så mycket intäkter. Han drar nog inte ens in sin egen lön.
Antos
Posts: 278
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Föreningens filosofi

Post by Antos »

krysset wrote: 27 Apr 2023, 21:49 Keckas Corner kan knappast generera så mycket intäkter. Han drar nog inte ens in sin egen lön.
Sen borde säljarna dom har vara lika tävlingsinriktade som dom på isen, det enda som ska finnas där är ju sälj, sälj, sälj och det är det jag undrar om det drivet verkligen finns där.
Balotelli
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Föreningens filosofi

Post by Balotelli »

Här har klubben det stora problemet. Vi ligger hopplöst efter hur andra klubbar agerar på marknadssidan och det enda rimliga vore att göra om och göra rätt.
Vi gör ju otroligt fina resultat sett till budget men även en åsna fattar ju att vi inte kommer få träff år efter år på budgetvärvningar. Fortsätter vi försöka skita och hålla igen samtidigt så kommer vi förmodligen åka ur ett år där vi bommar på några värvningar och blir skadedrabbade.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Föreningens filosofi

Post by p-play »

Det är så jämnt mellan lagen så man kan redan nästa år med någon skada på nyckelspelare bli indragen i bottenstriden. Det finns liksom inga svaga lag i ligan längre.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Föreningens filosofi

Post by p-play »

Man kan nog inte förvänta sig några större förändringar med den här analysen:
"Vad saknade ni för att vinna finalen?
– Grit och commitment brukar jag alltid säga. Växjö hade både två. Vi hade bra commitment och bättre grit än förra året. Årets grupp har haft en enorm commitment. I slutändan krävs grit eller målskytte att få peta in puck i den tuffa ytan framför offensiv målbur."
https://norran.se/sport/ishockey/artike ... n/l7x588wr
I artikeln framgår också att backsidan är klar och han ville behålla Högberg, men att det inte är möjligt då de har backar på kontrakt. Med andra ord så verkar inga kontrakt brytas.
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Föreningens filosofi

Post by lobo »

Njaa, egentligen tvärt om, det saknades ju precis det, grit och commitment.. sen att halva laget inte har den genen är ju ett problem.Tycker ändå alla exit intervjuer hittils har visat en hel del insikt, och lagbygget kanske kan luta åt rätt håll inför nästa säsong. Frågan är om match-coachningen kan lyftas..I Forres intervju sa han väl typ att "vi måste kunna komma in på motståndarens kasse" .

Jag tycker nästan att vi, och helst Norran, ska vara sylvassa i kritiken och frågorna inför nästa sösong/slutspel. "Exakt hur tänker ni att dessa fwd ska ta sig in på kassen?" "Vem, och varför denna, ställer ni framför mål på Jimmie-positionen i PP?" "Är tanken ALLTID att mer fart ska lösa ev problem, eller varför kan ni inte ändra matchbilden och spela mer cyniskt?" "För att laget inte klarar, för att ni inte vill, eller varför?
Jag vill ha svar. Bättre att veta vad dom tänker än att vara förbannad hela tiden..



Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Föreningens filosofi

Post by Foppas skridskocoach »

Min tes är att det var taktiken snarare än inställningen eller kunnandet som saknades. Men visst, skärpan i finalserien var ju verkligen urusel.

Men ”grit” och ”commitment” tycker jag definitivt att laget hade.
Tigerränderna går aldrig ur.
Randyandy
Posts: 68
Joined: 22 Jun 2011, 12:13

Re: Föreningens filosofi

Post by Randyandy »

En filosofi som Växjö knappast har är att låta känslor stå i vägen för svåra beslut.
Knappast hade de värvat Mascherin eller Melker ens om de varit födda i Växjö i dagens läge.
Kan inte säkert säga att det var helt fel av AIK heller, hade de varit hela så kunde det nog ha varit avgörande. Men det var ju en minimal chans ändå.
Och med facit i hand så spelade ingen av dem när det skulle avgöras, samtidigt som jag upplever att laget blev för slitet utan någon möjlighet att justera något eftersom det inte fanns någon att byta in.
Men det är väl så att AIK inte har råd med mer också. Bra jobbat med de förutsättningar som fanns.
Antos
Posts: 278
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Föreningens filosofi

Post by Antos »

Foppas skridskocoach wrote: 28 Apr 2023, 20:25 Min tes är att det var taktiken snarare än inställningen eller kunnandet som saknades. Men visst, skärpan i finalserien var ju verkligen urusel.

Men ”grit” och ”commitment” tycker jag definitivt att laget hade.
Nånting hände ju där med 6-7 matcher kvar av grundserien, efter det kände man ju inte riktigt igen dom och det känns som att det följde med hela slutspelet.
Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Föreningens filosofi

Post by Gargamel »

Dwight_Shrute wrote: 25 Apr 2023, 14:54
Gargamel wrote: 25 Apr 2023, 12:42
Lägg till diverse prestationsbonusar, pensionsupplägg och signing bonusar och fan och hans moster så förstår du att det är lite svårt att jämföra utan väldigt mycket gissningslek
I ett bokslut måste bonusar och pensionskonstnader redovisas, annars är det bokföringsbrott. Jag hittade mina siffror i de officiella boksluten.
Har mer med sättet man redovisar. EYs rapport därför mer trovärdig.
Post Reply