Silly season 23/24

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Frantisek Pospisil
Posts: 1418
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly season 23/24

Post by Frantisek Pospisil »

Jag ser Riley lite som en kopia av Bud. Riktigt fint spelsinne å ett jävla skott. Svagheterna George III hade är likaväl kopierade.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1513
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly season 23/24

Post by Humlannitton »

Men Woods blir väl kvar i Modo om de går upp?
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly season 23/24

Post by GroovyEd »

Humlannitton wrote: 24 Apr 2023, 15:38 Men Woods blir väl kvar i Modo om de går upp?
Ja. Tack och lov. (Hoppas jag slipper äta upp de orden)
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 23/24

Post by krysset »

Riley Woods har varit skadad tills för ett tag sedan innan dess ruskigt bra. Han har spelsinne och bra skott. Är enligt säkra källor en envis person som dessutom gör andra bättre. Är träningsvillig etc och en fantastisk person. Tror att samtliga shl klubbar skulle vara intresserad av honom.
Jocko Homo
Posts: 484
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Silly season 23/24

Post by Jocko Homo »

Undrar om vi inte har för många ”fantastiska personer”.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly season 23/24

Post by LeeGoren »

Skulle behöva ett as istället. En Lee Goren.
User avatar
Toby
Posts: 96
Joined: 15 Jun 2011, 19:19

Re: Silly season 23/24

Post by Toby »

Så less snacket om goa-gubbar i omklädningsrummet, in med en duktig grisjävel som lever rövare och bråkar med allt och alla och som varenda jävel är rädd för!
Torsgatan
Posts: 971
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Silly season 23/24

Post by Torsgatan »

Skriver i affekt nu men håller med. In med en dåre som åtminstone gör matcherna lite mer intressanta.
sikt
Posts: 52
Joined: 16 Jun 2011, 22:44

Re: Silly season 23/24

Post by sikt »

säga vad man vill om Nilsson men han använder då sin kropp fullt ut och kämpar som ett svin.om alla i laget (som har högre skills) spelade med hans inställning skulle den här finalserien sett annorlunda ut
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

sikt wrote: 24 Apr 2023, 22:09 säga vad man vill om Nilsson men han använder då sin kropp fullt ut och kämpar som ett svin.om alla i laget (som har högre skills) spelade med hans inställning skulle den här finalserien sett annorlunda ut
Jag håller inte med. Det är inte inställningen som fallerat. Om något är det tvärtom. Hade vi hållit huvudet kallt och inte bara kört på hade vi haft en chans.

Inte specifikt riktat mot Nilsson för övrigt…
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 23/24

Post by ossian »

Obegripligt att klaga pa Nilsson som ar den tuffaste spelaren i finalen och den som visar mest vilja, och han ska vara en spelskicklig back.

Som spelartyp skulle jag vilja se en Jimmie Ericsson kopia. En forward som aker in framfor mal och rojer, en idrottsman som blir battre nar matcherna blir viktiga. Samt en Lee Goren kopia. En tuff spelare som kan ta en 5 matchers avstangning efter att ha nitat en idiot. Saklart borde Cooper ha haft minst 5 tander utslagna, men ingen i vart lag bjuder upp. Med en spelare som Goren i laget vet motstandaren att det inte ar en bra ide att bete sig som en idiot och det skapar ett litet mentalt overtag i varje match.
gestur
Posts: 114
Joined: 27 Jun 2011, 22:46

Re: Silly season 23/24

Post by gestur »

sikt wrote: 24 Apr 2023, 22:09 säga vad man vill om Nilsson men han använder då sin kropp fullt ut och kämpar som ett svin.om alla i laget (som har högre skills) spelade med hans inställning skulle den här finalserien sett annorlunda ut
Måste hålla med. Nilsson spelar med hjärtat utanpå tröjan och gör det fantastiskt bra utifrån sina förutsättningar.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 23/24

Post by kopitar »

Ja vilka 170 cm spelare finns ledigt på marknaden?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

sikt wrote: 24 Apr 2023, 22:09 säga vad man vill om Nilsson men han använder då sin kropp fullt ut och kämpar som ett svin.om alla i laget (som har högre skills) spelade med hans inställning skulle den här finalserien sett annorlunda ut
Ja, sista tre matcherna var han bra, men det var så dags då. Om jag kommer ihåg rätt så var det match två i finalserien som han var på villovägar och det fick konsekvenser. Hans roll nästa år kommer inte att bli stor om Pudas stannar då vi har åtminstone två unga spelare som går före honom i den offensiva hierarkin. Han är en oerhört trevlig person och härlig gamäng, men det här är elitidrott och det skulle nog vara bra för båda parter om man kunde hitta en ny hemvist för honom. Wingerli och Sundsvik slutar på -7 och Max Lindholm på -4 och det är inte godkänt. Att man tappar Wingerli inför nästa säsong kanske är en förlust för grundseriespelet, men givet hans historia av svaga slutspel och avgörande pucktapp och markeringsmissar i detta så frigör det mycket pengar för en bättre slutspelsspelare.
Last edited by p-play on 24 Apr 2023, 23:30, edited 1 time in total.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 23/24

Post by ossian »

pplay, lustigt att du postar det. Haller Wingerli och Max som de storsta besvikelserna. Sundsvik var bra mot Rogle men har efter det trampat vatten. Aven Melker har haft det tungt. Kan ha vart sa att Linus L samt tysken spelade skadade och da ska man inte klaga, men bra har de inte vart.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1513
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly season 23/24

Post by Humlannitton »

Norran har alltså exakt noll nytt att komma med rörande silly, vad gör egentligen deras reportrar? Gissningar baserade på vad Expressen och Aftonbladet redan skrivit, blandat med sånt som lika gärna kan vara hämtat här på forumet.

Gör de inga som helst egna gräv längre? Lika lojt och menlöst som AIK:s sista sex perioder den här säsongen.
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Silly season 23/24

Post by Talbot25 »

krysset wrote: 24 Apr 2023, 16:09 Riley Woods har varit skadad tills för ett tag sedan innan dess ruskigt bra. Han har spelsinne och bra skott. Är enligt säkra källor en envis person som dessutom gör andra bättre. Är träningsvillig etc och en fantastisk person. Tror att samtliga shl klubbar skulle vara intresserad av honom.
Det kanske inte säger så mycket men när Cmore filmade i MoDos omklädningsrum och Woods zoomades in utan tröja. såg han inte särskilt vältränad ut.Lite märkligt det där minns Edvin Hedberg såg ut som en fitnesssodell i kroppen men åkte runt som en kolpatient.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Frågan är väl också vad man skall göra med JJ om Oscar Lindberg ansluter. JJ gör en hel del poäng i PP och är en av få som kan lägga lite oväntade passningar, men det är förmodligen ett dyrt kontrakt. Han gör inte ett dåligt slutspel, men det är lite svårt att komma bort ifrån att andrakedjan såg bättre ut i fem mot fem med Linus Lindström där. Man skulle kunna frigöra en hel del pengar genom att plocka in en som Noah Östlund förutsatt att Modo vinner och få ungefär samma utfall i två år innan denne drar till NHL, men Forsell kanske ser JJ som en långsiktig stomspelare? Vi är inte direkt kända för att våga möblera om och säga upp kontrakt, men jag tycker att man bör överväga det i något fall för att försöka få in lite mer spets och spelartyper som saknas.
medli
Posts: 269
Joined: 04 Aug 2011, 20:54

Re: Silly season 23/24

Post by medli »

p-play wrote: 25 Apr 2023, 15:28 Frågan är väl också vad man skall göra med JJ om Oscar Lindberg ansluter. JJ gör en hel del poäng i PP och är en av få som kan lägga lite oväntade passningar, men det är förmodligen ett dyrt kontrakt. Han gör inte ett dåligt slutspel, men det är lite svårt att komma bort ifrån att andrakedjan såg bättre ut i fem mot fem med Linus Lindström där. Man skulle kunna frigöra en hel del pengar genom att plocka in en som Noah Östlund förutsatt att Modo vinner och få ungefär samma utfall i två år innan denne drar till NHL, men Forsell kanske ser JJ som en långsiktig stomspelare? Vi är inte direkt kända för att våga möblera om och säga upp kontrakt, men jag tycker att man bör överväga det i något fall för att försöka få in lite mer spets och spelartyper som saknas.
Hade gärna skickat #22. Nu tror jag inte det kommer ske men. Jävlar så less man är att han håller och håller och håller pucken i PP, sen kan han verkligen inte skjuta direktskott när han får passningar av Pudas. Har har inte det där jävlar anammat man vill se hos en hockeyspelare.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

medli wrote: 25 Apr 2023, 16:04
p-play wrote: 25 Apr 2023, 15:28 Frågan är väl också vad man skall göra med JJ om Oscar Lindberg ansluter. JJ gör en hel del poäng i PP och är en av få som kan lägga lite oväntade passningar, men det är förmodligen ett dyrt kontrakt. Han gör inte ett dåligt slutspel, men det är lite svårt att komma bort ifrån att andrakedjan såg bättre ut i fem mot fem med Linus Lindström där. Man skulle kunna frigöra en hel del pengar genom att plocka in en som Noah Östlund förutsatt att Modo vinner och få ungefär samma utfall i två år innan denne drar till NHL, men Forsell kanske ser JJ som en långsiktig stomspelare? Vi är inte direkt kända för att våga möblera om och säga upp kontrakt, men jag tycker att man bör överväga det i något fall för att försöka få in lite mer spets och spelartyper som saknas.
Hade gärna skickat #22. Nu tror jag inte det kommer ske men. Jävlar så less man är att han håller och håller och håller pucken i PP, sen kan han verkligen inte skjuta direktskott när han får passningar av Pudas. Har har inte det där jävlar anammat man vill se hos en hockeyspelare.
Vårt största problemet i PP utöver att man aldrig gör några förändringar i det har varit just bristen på pucktempo. Det fungerar inte som förr i tiden där man hade en playmaker som höll i den länge för att hitta en öppning utan det är bättre att snabbt spela runt. Det har varit lika statiskt och samma problem när #10 har varit på den positionen.
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Silly season 23/24

Post by tazman »

Förstår att det är en sur förlust men nu vill vissa att halva laget ska kickas/skickas. Vi har ett riktigt bra lag där ett par nyckelpjäser ska in, samtidigt som en analys behöver göras spelarnas intensitet var så låg i slutspelet.

Det spelar ingen roll om man värvar 1-2 riktiga stenhårda killar om dom andra inte har rätt inställning att göras vad som krävs för att vinna. Den gruppdynamiken behöver justeras och hela laget behöver komma in med rätt mentalitet och psyke in till nästa säsong/nästa slutspel.

Är förövrigt helt enig att Lindström/Johnsson inte ska få kladda för mycket med pucken, ett sådant PP är förlegat.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

Nu när säsongen är över torde det klarna kring de spelare som ryktas till oss. Anton Heikkinen, Walli Walterholm/Woods. Heikkinen torde presenteras snabbast med tanke på att säsongen är över för båda parter. Nu verkar det som att vi blir blåsta på Woods då MoDo ser ut att ta klivet upp men och andra sidan kommer Walli istället. En tydlig ersättare till Sunndsvik vad det verkar. Sedan hoppas jag vid gud att Ogge ryktet stämmer. Pi Ed är jag inte lika exalterad över då han trots allt fyller 39 år i mars. Då ska det verkligen vara ett "hemmakontrakt" med lön därefter. De jag tror kommer att lämna är Sandberg, Wingeri och Kuhnhackl. Jocke kommer att lägga av och det samma kanske gäller Melker. I Melkers fall hoppas jag han kommer på andra tankar för han bidrar stort i sin roll. Han är inte lastgammal så finns bara lusten hoppas jag han fortsätter. Men oj vad jag gillat Linus Högberg! Här har vi ett litet problem som jag ser det. I en drömvärld har vi råd/plats med honom till hösten men det är inte sannolikt. Olsson har jag haft svårt för hela säsongen och jag tror inte han kommer lyfta det berömda 2a året hos oss men jag kan ju ha fel förstås. Närmsta veckorna kommer laget att vara klart till stora delar tror jag. Forsell kommer inte att göra om misstaget med att vänta in i det sista med spetsen. Ser nu artikeln om Melker i Norran. Kan avskrivas med andra ord............ :(
hillbilly
Posts: 857
Joined: 15 Jun 2011, 20:28

Re: Silly season 23/24

Post by hillbilly »

Oskar Eklind från Brynäs skulle vi värvat. Fysisk forward. 1,92 lång. Men nu hann Luleå före tyvärr
User avatar
Humlannitton
Posts: 1513
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly season 23/24

Post by Humlannitton »

hillbilly wrote: 25 Apr 2023, 21:02 Oskar Eklind från Brynäs skulle vi värvat. Fysisk forward. 1,92 lång. Men nu hann Luleå före tyvärr
Du tror att det är så det funkar, att den som hinner först är den som får spelaren? Jag skulle snarare tro att agenten bjuder ut spelaren till alla möjliga klubbar för att trissa priset, och vissa kliver av för att det känns som fel spelartyp eller för lite bang for the buck.

Förmodligen var Eklind ute på marknaden även för Forssell som valde bort honom, och istället fick Luleå slösa orimligt mycket deg på en begränsad spelare.
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly season 23/24

Post by Rollie »

Humlannitton wrote: 25 Apr 2023, 21:54
hillbilly wrote: 25 Apr 2023, 21:02 Oskar Eklind från Brynäs skulle vi värvat. Fysisk forward. 1,92 lång. Men nu hann Luleå före tyvärr
Du tror att det är så det funkar, att den som hinner först är den som får spelaren? Jag skulle snarare tro att agenten bjuder ut spelaren till alla möjliga klubbar för att trissa priset, och vissa kliver av för att det känns som fel spelartyp eller för lite bang for the buck.

Förmodligen var Eklind ute på marknaden även för Forssell som valde bort honom, och istället fick Luleå slösa orimligt mycket deg på en begränsad spelare.
I så fall kan det gälla för Walli-Walterholm också som vi uppges ta om inte Dif går upp. Tycker Eklind sett bättre ut de gånger jag sett någon av dom den här säsongen. Men båda har ju storlek och en spelstil som vi saknat.
Fdskebo
Posts: 1111
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Silly season 23/24

Post by Fdskebo »

Hört nya rykten om PiEd.
Första gången jag hörde det så kände jag bara nej,nej,nej...
Men med lite eftertanke så kanske det inte är så jäkla galet.

Om man ser honom som en direkt ersättare till Kuhn (till halva pengen) så skulle han definitivt kunna fylla en defensiv centerroll, bra i BP och adderar lite kilon som vi verkligen behöver. Dessutom extremt laglojal.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Rollie wrote: 25 Apr 2023, 22:32
Humlannitton wrote: 25 Apr 2023, 21:54
hillbilly wrote: 25 Apr 2023, 21:02 Oskar Eklind från Brynäs skulle vi värvat. Fysisk forward. 1,92 lång. Men nu hann Luleå före tyvärr
Du tror att det är så det funkar, att den som hinner först är den som får spelaren? Jag skulle snarare tro att agenten bjuder ut spelaren till alla möjliga klubbar för att trissa priset, och vissa kliver av för att det känns som fel spelartyp eller för lite bang for the buck.

Förmodligen var Eklind ute på marknaden även för Forssell som valde bort honom, och istället fick Luleå slösa orimligt mycket deg på en begränsad spelare.
I så fall kan det gälla för Walli-Walterholm också som vi uppges ta om inte Dif går upp. Tycker Eklind sett bättre ut de gånger jag sett någon av dom den här säsongen. Men båda har ju storlek och en spelstil som vi saknat.
Timråfansen verkar tycka att han har utvecklats bra i slutet av säsongen. Min bild av honom från när vi mött dem är dock liknande och att han känns ganska junioraktig i spelet och mest jagat puck och smällt på. Det är också givet detta lite svårt att just nu placera honom högre upp än i en fjärdekedja. Det känns därför som en lite konstig värvning om uppgifterna nu stämmer. Han gjorde det dock ganska bra som junior och Ohlsson har säkert stenkoll på honom.
User avatar
Miklosoft
Posts: 293
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Silly season 23/24

Post by Miklosoft »

Så hur ser truppen ut just nu?

Enligt EP så ser den ut så här:
Gustaf Lindvall
Linus Söderström

Måns Forsfjäll (D)
Petter Granberg (D)
Arvid Lundberg (D)
Oskar Nilsson (D)
Anton Olsson (D)
Jonathan Pudas (D)
Elias Salomonsson (D)
Axel Sandin Pellikka (D)

Rickard Hugg (C/LW)
Jonathan Johnson (C)
Theo Keilin (C/LW)
Max Lindholm (C/LW)
Pär Lindholm (C/LW)
Linus Lindström (C)
Oscar Möller (LW)
Simon Robertsson (RW)
Elias Stenman (C)

Vilka tror vi stryks från denna lista? (dvs Lämnar för NHL, Swiss, Utlåning? )
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
User avatar
Humlannitton
Posts: 1513
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly season 23/24

Post by Humlannitton »

Richard Hugg är väl den som det ryktas mest om, enligt uppgift var det sju NHL-klubbar som visat intresse. Jag tycker inte han excellerat under slutspelet, men poängmässigt har han ändå gjort det helt okej. Förstår ärligt talat inte riktigt vad han gjort för att dra på sig sånt intresse från overseas, men gissar att det är en kombo av rätt ålder, en spelstil som funkar i lägre kedjor med mer begränsad speltid, och möjligen att han redan varit över en sväng och därför är bekant med mindre rink.

Samtidigt är han ju inte direkt en defensiv gigant, tycker han bitvis varit rätt svag i positionsspelet i egen zon.

Summa summarum; trots ihärdiga rykten skulle jag inte bli helt överraskad om han till sist blir kvar här.

Theo Keilin skulle må bra av mer speltid, och jag gissar att han lånas ut till nåt allsvenskt lag på nedre halvan. Västerås kanske?

Sen är det väl upp till Jocke att själv bestämma om han orkar köra en säsong till eller inte. Övriga blir kvar enligt kontrakt.
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly season 23/24

Post by king_louie »

Bland gruppen påläggskalvar forwards gissar jag att Keilin blir utlånad, att Robertsson får en ärlig chans visa att han ska ha en ordinarie plats och att Zeb tar en fwd-plats. Stenman vette sjutton.
Post Reply