Silly season 23/24

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

p-play
Posts: 6768
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Man trodde ju verkligen att JJ skulle blomma ut i år med förbättrad fys. Det finns dock andra som har haft det lika tungt. Problemet är väl att han kanske i spelet inte är en toppcenter som ensam klarar av att bryta mark som Lindholm. Med två murbräckor vid hans sida i en tredjekedja så skulle det nog fungera mycket bättre. Det kommer inte att hända, men man hade ju gärna vilja se någon förändring i formationerna till nästa match.
Empress
Posts: 7140
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly season 23/24

Post by Empress »

Kuhn ut och Bellemare in hade smakat.
Wingerli / Jocke ut och Ogge in (de löneposteena borde räcka om han själv kan och vill)
Jag tror Sandberg landar i Solna. Han kommer aldrig nå NHL och kan dom lasta upp en 6-siffrig lön så kanske han vänder hem.
Går MoDo upp så är dom garanterat sugna på JJ - men jag tror han blir kvar.

Den intressanta frågan enligt mig är hur eniga Forre och Robban är vilka spelare som skall in samt vilket spel man ska lira framöver. Orgierna i sargdump och tappade puckar bakom motståndarnas målvakt måste ta slut.
User avatar
ossian
Posts: 3643
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 23/24

Post by ossian »

Finns det nagon chans att Hogberg vill stanna? Tycker han har vart riktigt bra
jowa
Posts: 470
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Silly season 23/24

Post by jowa »

Jag måste säga att jag är lite besviken på Pär. I grundserien kunde han ibland visa upp sådan där totaldominans man fick se från Foppa eller Jimmie i vissa slutspel. Jag trodde verkligen han skulle visa vägen i år men även han är blek

Undrar om det finns en sportslig att få hem Oscar sundqvist. Kontraktet går ut och han gör ju inget större väsen av sig i nhl. Dessutom hoppar han mellan alla lag som finns.

Men drömmen är ändå att Lindberg skriver ett långtidskontrakt. Det behövs någon ny stjärna att bygga laget runt nu.

Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk

dovienya
Posts: 2202
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly season 23/24

Post by dovienya »

Jag tycker JJ med flera spelskickliga fyller ett syfte, men ENBART om han får någon form av tid på sig. Idag och många andra matcher så får han/de inte någon tid alls, vilket gör att de faller bort helt, eller blir en ren belastning.

Så om vi vill ha eleganta spelfördelare så behöver vi ha någon som ger tid till andra, någon som kräver uppmärksamhet av motståndarna. När vi har puck alltså. En sådan spelare skulle kunna vara Dr Sunk, Bellemare eller till och med en så kompetensmässigt snäv typ som Emil Sylvegård.

Oscar Lindberg vore ju våldsamt bra, dessutom mer offensivt begåvad än de övriga uppräknade även om det är svårt att avgöra, tillräckligt ung för att vara på toppnivå i ett par år till också och täcka upp för gapet som infinner sig när Jocke till slut slutar.

Jacob de la Rose vore en annan grit-spelare som kan göra andra bättre.

Sannolikt är det nog så att ingen av de uppräknades egenskaper kommer in som nya spelare, utan de som är på väg in är snabba, kvicka, lätta spelare med bra arbetsmoral.
Last edited by dovienya on 22 Apr 2023, 20:18, edited 1 time in total.
lobo
Posts: 1555
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly season 23/24

Post by lobo »

Motsatsen till de flesta i laget idag: Kapten Ericsson
hyfsat kass och poängfattig i grundserien, men ett monster och poängrekord i slutspel. har dessutom mer än 178cm, 76kg att backa in i Larmis face

Nästa match vill jag se 4 första bytena sluta i offside i målgården. Kostar inget och bara vetskapen att vi är nära målet skulle göra mig lycklig

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
p-play
Posts: 6768
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Man måste sluta fylla laget med småväxta, tekniska, speediga spelare och få en bättre mix. De gör mycket poäng i grundserien, men det fungerar inte att ha nästan bara sådana spelare i slutspel. Att vi går på Woods och Heikkinen istället för Stakkestad, Sundberg eller Dickinson säger en del om strategin. Vi behöver fler kraftfulla spelare som har en offensiv uppsida och då med målsinne för den typen av mål som görs i slutspel och inte i grundserie.
Gezim
Posts: 168
Joined: 03 Jul 2011, 17:49

Re: Silly season 23/24

Post by Gezim »

Tycker inte det handlar om storleken på spelarna. Utan hur ska vi spela? Tycker tex nr 11, 17, 34 29 inte är bättre än sandberg och wingerli idag.
Rollie
Posts: 2043
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly season 23/24

Post by Rollie »

Gezim wrote: 22 Apr 2023, 21:27 Tycker inte det handlar om storleken på spelarna. Utan hur ska vi spela? Tycker tex nr 11, 17, 34 29 inte är bättre än sandberg och wingerli idag.
17 är definitivt bättre, men inte dom andra men det är för att ingen av dom är fysiska egentligen fast dom har storleken. Sandberg har gjort en bra säsong men här i finalen är han helt borta
Frantisek Pospisil
Posts: 1408
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly season 23/24

Post by Frantisek Pospisil »

p-play wrote: 22 Apr 2023, 20:34 Man måste sluta fylla laget med småväxta, tekniska, speediga spelare och få en bättre mix. De gör mycket poäng i grundserien, men det fungerar inte att ha nästan bara sådana spelare i slutspel. Att vi går på Woods och Heikkinen istället för Stakkestad, Sundberg eller Dickinson säger en del om strategin. Vi behöver fler kraftfulla spelare som har en offensiv uppsida och då med målsinne för den typen av mål som görs i slutspel och inte i grundserie.
Lex Luleå.
Trodde du var smartare än så.
User avatar
ossian
Posts: 3643
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 23/24

Post by ossian »

Nu ar sasongen inte slut annu sa ska vanta med utvardering tills det ar fardigsoelat. Men trenden ar solklart att vi har svart att oversatta spelovertag i mal. Vi har flera duktiga malskyttar, bra spelfordelare, men for fa spelare som tar jobbet framfor kassen. Max Lindholm skulle kunna vara en sadan spelare men blir inte klok pa honom. Nar han delar ut en tackling sa tar sig motstandaren knappt till baset, han skulle latt kunna aka in framfor mal och harja, men han tacklar inte och han kottar inte framfor mal. Vi behover forwards som kan ta kampen och forcera in grispucken
User avatar
Humlannitton
Posts: 1494
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly season 23/24

Post by Humlannitton »

ossian wrote: 22 Apr 2023, 22:13 Nu ar sasongen inte slut annu sa ska vanta med utvardering tills det ar fardigsoelat. Men trenden ar solklart att vi har svart att oversatta spelovertag i mal. Vi har flera duktiga malskyttar, bra spelfordelare, men for fa spelare som tar jobbet framfor kassen. Max Lindholm skulle kunna vara en sadan spelare men blir inte klok pa honom. Nar han delar ut en tackling sa tar sig motstandaren knappt till baset, han skulle latt kunna aka in framfor mal och harja, men han tacklar inte och han kottar inte framfor mal. Vi behover forwards som kan ta kampen och forcera in grispucken
Han kanske har en självbild som inte överensstämmer med hans förmågor? I allsvenskan kunde han vara spelfördelare och sniper, i SHL räcker inte riktigt de förmågorna och han skulle behöva acceptera det för att bli riktigt nyttig.
addebeck
Posts: 537
Joined: 28 Sep 2011, 08:20

Re: Silly season 23/24

Post by addebeck »

jowa wrote: 22 Apr 2023, 19:42 Jag måste säga att jag är lite besviken på Pär. I grundserien kunde han ibland visa upp sådan där totaldominans man fick se från Foppa eller Jimmie i vissa slutspel. Jag trodde verkligen han skulle visa vägen i år men även han är blek.

Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk

Instämmer, jag förväntar mig också mer av Pär. Han är bra, men långt ifrån så bra som jag trodde han skulle vara. Han skapar inte särskilt mycket målchans; och än värre så har han sumpat för mycket i slutspelet. Vilket han inte är ensam om, men med rollen och speltiden är han bland de främsta i ledet som får finna sig i den kritiken ...
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3020
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

Frantisek Pospisil wrote: 22 Apr 2023, 22:03
p-play wrote: 22 Apr 2023, 20:34 Man måste sluta fylla laget med småväxta, tekniska, speediga spelare och få en bättre mix. De gör mycket poäng i grundserien, men det fungerar inte att ha nästan bara sådana spelare i slutspel. Att vi går på Woods och Heikkinen istället för Stakkestad, Sundberg eller Dickinson säger en del om strategin. Vi behöver fler kraftfulla spelare som har en offensiv uppsida och då med målsinne för den typen av mål som görs i slutspel och inte i grundserie.
Lex Luleå.
Trodde du var smartare än så.
Fast det är väl inte antingen det ena eller det andra. Vi behöver bygga vårt lag mer i den riktningen. Det betyder inte att vi behöver slänga ut barnet med barnvattnet och kopiera Luleå rakt av. Vi är för veka och odisciplinerade i nuläget. Det mildrar man rimligtvis med att fylla på med starka och disciplinerade spelare före ännu en skridskoskicklig tekniker.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
ossian
Posts: 3643
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 23/24

Post by ossian »

Vi gor mycket ratt och behover inte andra allt, utan det ar sma justeringar i lagbygget och sma justeringar i taktiken.
Rollie
Posts: 2043
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly season 23/24

Post by Rollie »

Vi behöver bli bättre på att spela av matcher i ledning och då behövs det starka, stabila och disciplinerade spelare som kan värdera rätt. Ex drömläge 2-0 efter första perioden i första matchen mot Växjö borta. Sånt kan man inte kasta bort som vi gjorde.
p-play
Posts: 6768
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Om man upprepar samma sak 10 ggr och resultatet blir samma så kanske man bör funderar över vad som är orsaken. Slutspel är en fundamentalt annorlunda sport och det är inte många matcher som man ser att det sitter mer än 3 passningar på rad. Det går liksom inte att tjurrusa och gå på chans för då åker man på pucktapp och spelvändningar. Det går inte heller att spela ut det andra laget på samma sätt som i grundseriespel eller i slutspel för 10 år sedan. När vi spelar på det här sättet så här blir det inte speciellt många spelvändningar för oss och klara chanser utan mycket slitsam skridskoåkning och spel i sarghörnen och halvchanser, vilket får målvakterna att framstå mycket bättre än de är. Att sedan matchcoachningen är obefintlig på gränsen till tafflig är bedrövligt. När det är 10 s kvar av en period och tekning i offensiv höger cirkel så sätter man inte in en vänsterfattad defensiv back utan en högerskytt. Det känns som sovjetisk planekonomi när man sätter planer långt innan och sedan aldrig ändrar på dem. Det tar numera högst en match innan motståndarna fullständigt har scoutat ett PP. Det är jämnt mellan lagen och det är små detaljer i spelsätt och truppbyggande som avgör. Vi behöver som påpekat få in fler starka och postionssäkra spelare utan att för den delen förvandlas till ett brunkargäng. Våra speediga, tekniska spelare kommer också gynnas av detta.
Rollie
Posts: 2043
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly season 23/24

Post by Rollie »

Ja gällande spelvändningar så måste det stå 10-0 till Växjö som haft ett flertal 3-2, 2-1. Minns inte någon för AIK.
User avatar
kopitar
Posts: 2544
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 23/24

Post by kopitar »

Vi har förlorat våran vinnarkultur, förut kunde vi locka hit spelare med att vi spelar en fartfylld hockey och har stor chans att ta guldet varje år. Nu är vi den eviga 2an som förlorar finaler. Och vårat spel är sönderläst av dom flesta lag. Vi har ingen plan B eller vi har då ingen coach som har en plan B, eller vågar mixa om i formationerna. Nästa säsong blir otroligt viktig för framtiden. Sillyn blir otroligt viktig, fortsätter vi med samma värvningar 175 cm och 78 kilo? Eller kommer vi våga satsa på någon som vågar åka in på mål och grisa in pucken?
marre
Posts: 3172
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 23/24

Post by marre »

Men herregud vi är i final! Låter som vi vart 11 i år.Om vi är helt sönderlästa borde man ju knappast spela final! Du,Rollie och P-play borde ju fan byta lag.Bara jävla gnäll hela tiden! Skämmes tameffan!!
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Silly season 23/24

Post by päran »

marre wrote: 23 Apr 2023, 14:13 Men herregud vi är i final! Låter som vi vart 11 i år.Om vi är helt sönderlästa borde man ju knappast spela final! Du,Rollie och P-play borde ju fan byta lag.Bara jävla gnäll hela tiden! Skämmes tameffan!!
+1 Med den spelarbudget vi har vi ett briljant utfall.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

Titta nyktert på årets säsong när den är färdig spelad! Vi är inte utspelade av Växjö och några av förlusterna kunde vi lika gärna vunnit. Nu är många väldigt färgade av nuet och det faktum att vi mest troligt åker på ännu en svidande final förlust. MEN summerar vi säsongen och de ingångsvärden vi hade är jag mer än nöjd med årets säsong. Vi har varit spelare kort nästan hela säsongen och viktig spets inte värvats. (Fanns inga spelare och klubben missbedömde marknaden). Trots det slutade vi 2a i serien och slog ut Rögle och Örebro i tuffa kvartar och semifinaler . Även jag är grymt besviken framförallt efter gårdagen och i match 1 men summerar jag eller zoomar ut tycker jag vi gör det förbaskat bra! Detta är ju sillytråden och en tråd för hopp om bättring/bättre lag till hösten. Låt oss fokusera på den kommande truppen och nya bataljer i kommande slutspel för i min bok ser framtiden ljus ut 😅
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3020
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

Iritationen grundar sig (åtminstone hos mig) inte i en känsla av att klubben är värdelös, att allt man gör är fel och att samtliga personer i ledande ställning därmed bör avgå.

För mig grundar sig irritationen i att man har gjort så mycket rätt för att ta oss dit vi är men att allt sedan fallerar på faktorer som (utifrån åtminstone) upplevs vara relativt enkla att åtgärda. Taktik och mindset hos spelare/ledare. Och det är exakt samma punkter som fallerade 2015, 2016 (till mindre del förvisso), 2018 och i år. Oförmågan att hålla huvudet kallt, framför allt på hemmaplan. Oförmågan att variera sitt spel, eller hitta en Plan B när det tar emot. Oförmågan att anpassa sig efter motståndet.

Det är som att man sprungit fyra mil och sedan bara ger upp på den avslutande kilometern i maratonet. För fjärde gången i rad. Då kanske man inte bara ska klappa sig på axeln och tycka att det ju var jättebra att man orkade springa så långt som man ändå gjorde, utan faktiskt se till att göra några konkreta förändringar så att man slipper genomlida ännu en genomklappning nästa gång.
Tigerränderna går aldrig ur.
lobo
Posts: 1555
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly season 23/24

Post by lobo »

Precis exakt detta som är det man blir så less på. Samt att insikten (iaf utåt) verkar vara 0..
Balansen är ju säkert väldigt svår, man har ett spelsystem man tror på, har spelat så en hel säsong, spelare som passar in... ska man ändra måste det vara små justeringar, men detta brde Forre och Robban fatta, och klara av att bygga, utveckla

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly season 23/24

Post by Chippen »

Om nu Nilsson blir kvar, vilket kontraktet säger, så måste det viktigaste på denna Silly bli att hitta rätt stödhjul åt honom.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Empress
Posts: 7140
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly season 23/24

Post by Empress »

Modo ser stabila ut. Stannar Woods om dom går upp?
Trollet
Posts: 8476
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly season 23/24

Post by Trollet »

Empress wrote: 23 Apr 2023, 19:58 Modo ser stabila ut. Stannar Woods om dom går upp?
Ja. Men då kanske Erik Villa Villekulla eller vad han heter kommer istället.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Larionov
Posts: 213
Joined: 10 Aug 2011, 10:07

Re: Silly season 23/24

Post by Larionov »

Riley Woods ser ut som exakt det vi INTE behöver, liten och klen och faller bort när det blir fysiskt.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1607
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

..men kanske kommer göra en massa poäng i grundserien? - det är ju då vi vill vara som bäst! ;-P

Skämt å sido så har jag inte sett mycket av MoDo's matcher förutom final 2 och 3 och då tyckte jag han stod upp rätt okej med tanke på de förväntningar jag hade på honom. Men nä; han är ju *ingen* spelare som vinner närkamper på löpande band.
Rollie
Posts: 2043
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly season 23/24

Post by Rollie »

Jag ser Woods som någon som kan styra ett pp och som en ersättare till Jocke. Klart vi måste ha någon sån spelartyp också, men han ska ha en omgivning som är starka på kasse och vågar och vill ta insida.
Post Reply