F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
qerzeboy
Posts: 95
Joined: 16 Jun 2011, 18:21

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by qerzeboy »

Dwight_Shrute wrote: 18 Apr 2023, 12:49 Ja, SHL är ju jävulskt intresserade av att pytsa ut "fakta" om publiksiffror. Det är därför man hittar snittpubliksiffran *överallt* i den där texten..eller nä, vänta det gör man inte..hmm..såhär har den sett ut:

22-23: 5964
21-22: 4742
20-21: 16
19-20: 5934
18-19: 5827
17-18: 5669
16-17: 5707
15-16: 5846 (14 lag)
14-15: 6024 (12 lag)
13-14: 6207
12-13: 6394

- och betänk alltså att folk (förutom Ebba Busch och hennes gelikar) inte kunnat göra någonting på 2 år på grund av pandemin. Det har gett massiva TRETTIO personer mer i publiksnitt sedan innan skiten slog i fläkten.

- och du har så klart solklart rätt i sak. Det man hört om de senaste årens SHL är ju "självklart" att det är ett sådant jävla drag och att *alla* går på hokki.
Hur har pris för biljetter och cmore ändrats?
“Interviewer: 'So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?'
Frank Zappa: 'You have a wooden leg. Does that make you a table?”
Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by Gargamel »

Dwight_Shrute wrote: 18 Apr 2023, 12:49 Ja, SHL är ju jävulskt intresserade av att pytsa ut "fakta" om publiksiffror. Det är därför man hittar snittpubliksiffran *överallt* i den där texten..eller nä, vänta det gör man inte..hmm..såhär har den sett ut:

22-23: 5964
21-22: 4742
20-21: 16
19-20: 5934
18-19: 5827
17-18: 5669
16-17: 5707
15-16: 5846 (14 lag)
14-15: 6024 (12 lag)
13-14: 6207
12-13: 6394

- och betänk alltså att folk (förutom Ebba Busch och hennes gelikar) inte kunnat göra någonting på 2 år på grund av pandemin. Det har gett massiva TRETTIO personer mer i publiksnitt sedan innan :D skiten slog i fläkten.

- och du har så klart solklart rätt i sak. Det man hört om de senaste årens SHL är ju "självklart" att det är ett sådant jävla drag och att *alla* går på hokki.
Tror faktiskt det jobbigaste med fakta är att AIK tyvärr är ett av lagen med sämst hemmastöd och mest medgångssupportrar utan genuint hockeyintresse. I år final och det enda man hör är gnäll. Vänta bara tills det kommer en lindansarsäsong på riktigt.

Sedan är så klart beläggningsgrad och inte absolut publiksnitt som som är intressant då du annars jämför äpplen och päron. En säsong med Djurgården tar rent naturligt in lite mer folk än en med Oskarshamn.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by p-play »

Gargamel wrote: 18 Apr 2023, 15:03
Dwight_Shrute wrote: 18 Apr 2023, 12:49 Ja, SHL är ju jävulskt intresserade av att pytsa ut "fakta" om publiksiffror. Det är därför man hittar snittpubliksiffran *överallt* i den där texten..eller nä, vänta det gör man inte..hmm..såhär har den sett ut:

22-23: 5964
21-22: 4742
20-21: 16
19-20: 5934
18-19: 5827
17-18: 5669
16-17: 5707
15-16: 5846 (14 lag)
14-15: 6024 (12 lag)
13-14: 6207
12-13: 6394

- och betänk alltså att folk (förutom Ebba Busch och hennes gelikar) inte kunnat göra någonting på 2 år på grund av pandemin. Det har gett massiva TRETTIO personer mer i publiksnitt sedan innan :D skiten slog i fläkten.

- och du har så klart solklart rätt i sak. Det man hört om de senaste årens SHL är ju "självklart" att det är ett sådant jävla drag och att *alla* går på hokki.
Tror faktiskt det jobbigaste med fakta är att AIK tyvärr är ett av lagen med sämst hemmastöd och mest medgångssupportrar utan genuint hockeyintresse. I år final och det enda man hör är gnäll. Vänta bara tills det kommer en lindansarsäsong på riktigt.

Sedan är så klart beläggningsgrad och inte absolut publiksnitt som som är intressant då du annars jämför äpplen och päron. En säsong med Djurgården tar rent naturligt in lite mer folk än en med Oskarshamn.
Jag rekommenderar dig att kolla in Bynäs och Djurgårdens forum. :D Det är naturligt att folk har synpunkter på saker och ting. Kravställan är bra. Personligen så tror jag att de flesta är "engagerade" för att vi faktiskt har en chans att vinna i år fastän vi gav bort första matchen och inte riktigt fick spelet att stämma i den andra. Laget har kapacitet och vi har haft en ganska bra resa i slutspelet. Växjö hade en svårare väg fram.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by Dwight_Shrute »

p-play wrote: 18 Apr 2023, 13:37 Det var samma resonemang när styrspelet kom och sedan när spel med maxpress kom. Finska landslaget har ju även de haft framgång på senaste tiden med "köttmuren" i mittzonen. Jag är mer irriterad på att man inte ändrar i formationer elller vill anpassa spelet lite efter motstånd eller är noggrannare i spelet och inte åker på spelvändningar. Växjö är ett helt annat lag när de ska föra matcherna då de inte blir lika kompakta. Vi gör det lätt för dem. Vissa spelare som Pär Lindholm tävlar fullt ut medan en del andra ser väldigt bekväma ut när det går lite emot. Med lite mer smartness i spelet så slår vi Växjö. Sedan så måste man sätta lite lagom press på domarna mellan matcherna. Bra gjort av Nilsson att ta upp det.
..fast det är ju en annan diskussion. Det handlar inte om "hur vinner vi mer", eller "den där taktiken är fusk!", det handlar om vad man vill leverera för produkt och vad "folk" faktiskt vill se. (Som parentes tycker jag styrspel och maxpress är helt okej) Men, är Växjö sexiga? Vill folk se dom? Låter det så i forum och på läktarna i "SHL-familjen"? Jag vill skära ut ögonen när jag ser slutspelshockey i Sverige. Det är gårdshockey för elitidrottsmän. En Cup i en annan sport än ishockey. Det är klart att det kan finnas en plats för sånt, men är det *verkligen* de signaler som de som betalar för biljetter till svensk ishockey har gett genom åren? Att domarna ska släppa allt och som konsekvens låta defensivhockeyn regera?

Lindholm har gjort noll päng mot Växjö på 50 minuters istid. Han står på 2 hits på 50 minuters istid. Han har skjutit 2 skott på mål på 50 minuters istid. Växjö hade 40-20 i skott i period 2, 3, 4 och 5 i finalmatch 1, efter att de torskat period 1 med 0-2. Under de 9 minuter av period 2 när de jagade kvittering hade de 6-7 klara chanser, sköt 13 skott mot våra 2 och hade uppskattningsvis 70% av puckinnehavet. (Det finns inga stats på den delen, vad jag vet?) Så "bra" klarar vi av ett Växjö som för spelet. :-(

..och det är ju i sig ett ironiskt argument att ett piplöst slutspel inte stimulerar anfallshockey utan kontrollerad defensiv, eftersom det verkar som att ett offensivt Växjö också hade varit svårt att tas med, men att cynism och riskminimering är så overpowered när domarna svalt pipan att man väljer den enklaste vägen till seger.

Jag tror *verkligen* inte att vi fixar att lägga Växjö på rygg i den här finalserien..och det handlar inte om otur eller domarjävlarna eller något annat utan helt enkelt om att jag inte tror att spelare och ledare i AIK är bra på den typen av hockey som krävs i det rådande läget. Vi har ett ganska tunt lag som spelar bedårande vacker hockey och gjort det en hel grundserie (mer eller mindre) och som nu ska ställa om till en helt annan verklighet. Vi är för ojämna under matcherna för att kunna leverera den konsekventa insats som krävs och våra stjärnor är inte på en bra plats under finalspelet. Framförallt tror jag inte alls att det handlar om torrt krut i anfallsspelet utan att vi - som vi faktiskt gjort hela säsongen - inte orkar ställa upp bra i försvarsarbetet och gör 2-3 *stora* misstag per match när vi går bort oss vid omställningar eller i egen zon. Det har sett ut så ett par år, och jag tycker inte att någon gjort något åt det över huvud taget. Om det hade handlar om Football Manager hade jag tänkt att det handlade om att spelarna hade lite dåliga värden i Concentration, Anticipation eller Positioning, men tyvärr handlar det ju inte om det.

Nåja. Jag är väldigt nöjd med finalplats för ett lag jag inte trodde skulle gå bra i slutspelet. Mitt intresse är dock kraftigt dalande, just för att slutspelshockeyn ser ut som den gör och jag vill gärna ta bort slutspelet i den form vi ser idag och köra på någon slags slutspelsserie istället. Och det är *inte* för att vi torskar utan för att jag tror att alla skulle tjäna på det.
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by Special Brew »

Om domarna varit något sånär objektiva så hade vi haft 4-5 fler PP. Då hade vi ledat matchserien, eller åtminstone haft 1-1.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by dovienya »

Dwight_Shrute wrote: 18 Apr 2023, 15:47 [..]eftersom det verkar som att ett offensivt Växjö också hade varit svårt att tas med, men att cynism och riskminimering är så overpowered när domarna svalt pipan att man väljer den enklaste vägen till seger. [..]
Rycker detta helt ur hela din text, för detta är nog essensen i min rena avsky angående gårdagens match.
Ett offensivt Växjö som vinner har jag inga problem med. Eller ett Växjö som försöker spela hockey ibland har jag inget problem med. Problemet är att defensiven är kärnan i deras hockey. Det är värre än med tex Luleås tekniska inkompetens eftersom man vet att spelare för spelare är Växjö inte egentligen så tråkiga.

Tänk 2018, när VLH vann pga den enskilt mest sevärda spelaren typ sedan Mikaelsson var junior; eller nästan till och med som 2015 för den delen (fastän jag vill minnas att de vann på sin disciplin-hockey då också, förutom sista matchen, där vi torskade på tråkhockey efter haft ledningen och kört sarg-ut. Kan ha helt fel nu iofs; börjar bli gammal..)
Inga problem med de torskarna, frustrationen fanns naturligtvis då också; men inte i samma grad som nu. Nu har denna filosofi blivit själva grunden i deras spel och så renodlad, att när den offensiva spetsen (EP40) inte finns, så finns bara tråket kvar.

Det finns för övrigt en mycket stor anledning till att Jörgen Jönsson spelat 285 landskamper, och det är att han har galen hockeyintelligens; något han missbrukar till att förstöra hockeyn, nu. Allt för att vinna.


Frågan är hur stor roll elefanten i rummet spelar? dvs domarna? Jag vill ju säga att de inte ska avgöra; att laget ska kunna anpassa sig till domarnivån osv. Men när vi inte klarar av detta då? När domarnivån är slumpmässig att ingen anpassning låter sig göras? När vi har spelare som inte kör Jimmie-fall för att få med sig en utvisning etc? När vi inte klagar på domarna? När domarna inte dömer? Hur stor roll spelar då domarna?
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by ossian »

Special Brew wrote: 18 Apr 2023, 17:40 Om domarna varit något sånär objektiva så hade vi haft 4-5 fler PP. Då hade vi ledat matchserien, eller åtminstone haft 1-1.
Ja, sa ar det.

Men Vaxkop ar sa in i helvittes trakiga. Man far Fulea under Ronken vibbar.

Anledningen till att utv for spelforstorande moment infordes var for att alla lag lirade 1-3-1 defensiv gnethockey a la New Jersey. Det var valdigt trakigt att se pa. Jamfor man med Fulea under Ronken samt dagens Vaxkop var det anda gladhockey.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by svea_man »

Rilly Wood ja hur kan man vilja ha hit honom inte de vi behöver
Frantisek Pospisil
Posts: 1371
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by Frantisek Pospisil »

svea_man wrote: 18 Apr 2023, 20:27 Rilly Wood ja hur kan man vilja ha hit honom inte de vi behöver
Killen har ju alla skills. Dessutom väldigt modig trots sin litenhet.
Var är din hockeykunskap?
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by svea_man »

Frantisek Pospisil wrote: 18 Apr 2023, 20:33
svea_man wrote: 18 Apr 2023, 20:27 Rilly Wood ja hur kan man vilja ha hit honom inte de vi behöver
Killen har ju alla skills. Dessutom väldigt modig trots sin litenhet.
Var är din hockeykunskap?
Du säger de …
Ultron
Posts: 364
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by Ultron »

Tänkte logga på och skriva av mig lite om hur OERHÖRT PROVOCERAD!!! jag blir av att se Växjö vinna på det sätt som de gör, men upptäcker att allt redan är sagt. Det är final, det är så jämt som det kan bli på tavlan, och det är fullständigt magiskt tråkigt. Finn ett fel…
Rollie
Posts: 2026
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by Rollie »

svea_man wrote: 18 Apr 2023, 20:27 Rilly Wood ja hur kan man vilja ha hit honom inte de vi behöver
Ska vi ta in 5 st Max Lindholm typer med stelopererade handleder och skygglappar?
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by svea_man »

Nä inte Max Lindholm men kanske en Everberg typ tack
pucknörden
Posts: 59
Joined: 21 Feb 2023, 18:35

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by pucknörden »

Robban har ju ingen egen nyckel för att skapa moteld utan han får nog låna nån nyckel av någon taktiker. De två matcher som har spelats så ser man att vx har några huvudspår. Första matchen hemma när dom låg under o fick jaga då hämtade dom ikapp o vann , dvs dom besitter förmågan att lyfta o gasa o tar i när det behövs I ske arena tog dom ledningen o stängde ner , tråkig hockey men vinst. AIK saknar gas o broms o tanke bakom utförande , AIK bara gasar , kör fast o blir frustrerade o faller pladask i vx taktik. Luktar 4-0 till vx ev kan AIK ta en match men serien är i princip avgjord.
Os72
Posts: 868
Joined: 22 Jun 2011, 17:21

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by Os72 »

Jag väljer den naiva men positiva vägen och tror (hoppas) att AIK ska hitta en väg för att knäcka tråkhockeyn. Växjö spelar i stort sett som Rögle och Örebro men bättre. Både Luleå och Frölunda var nära att knäcka dem. Jag tror att AIK är bättre än båda dem. Säkert mer än önskan än något annat...
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by Dwight_Shrute »

Varför kan inte Max stå framför mål och skymma åtminstone?
cleo
Posts: 629
Joined: 17 Aug 2011, 11:23

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by cleo »

ossian wrote: 18 Apr 2023, 19:06
Special Brew wrote: 18 Apr 2023, 17:40 Om domarna varit något sånär objektiva så hade vi haft 4-5 fler PP. Då hade vi ledat matchserien, eller åtminstone haft 1-1.
Ja, sa ar det.

Men Vaxkop ar sa in i helvittes trakiga. Man far Fulea under Ronken vibbar.

Anledningen till att utv for spelforstorande moment infordes var for att alla lag lirade 1-3-1 defensiv gnethockey a la New Jersey. Det var valdigt trakigt att se pa. Jamfor man med Fulea under Ronken samt dagens Vaxkop var det anda gladhockey.
Direktiven som kom 2013/14 (..som gäller fortfarande) från SHL lyder inledningsvis:

”Bedömningsdirektiv för säsongen 2013-2014
Först och främst är det viktigt att betona att direktiven gäller alla nivåer i svensk ishockey.
Bedömningsdirektiven syftar till att främja teknisk ishockey där de spelskickligaste lagen når störst framgång. Vi vill åstadkomma en positiv ishockey som både skapar intresse och tilltalar supportrar, spelare, ledare, media m.fl. ….)

I samband med direktiven införde man även OBI, för att krångla till det för domarna.
Man kan i alla fall konstatera att inga av dessa direktiv gäller numera.
Det är intressant läsning där man kan se hur världsbilden har förändrats under nio år sen domarna läste dokumentet.

Hela pressmeddelandet från SHL finns här..
https://7an.se/artikel/2013-08-13/nya-d ... eysasongen
Rollie
Posts: 2026
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by Rollie »

Dwight_Shrute wrote: 19 Apr 2023, 13:21 Varför kan inte Max stå framför mål och skymma åtminstone?
Ja det har jag också undrat hela säsongen, är väl där han skulle kunna göra bäst nytta.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by dovienya »

Rollie wrote: 19 Apr 2023, 15:47
Dwight_Shrute wrote: 19 Apr 2023, 13:21 Varför kan inte Max stå framför mål och skymma åtminstone?
Ja det har jag också undrat hela säsongen, är väl där han skulle kunna göra bäst nytta.
Max är ju rätt stor och stark när han ids, men han upplevs ganska bekväm, eller så har han ont någonstans/vill inte få ont? Tycker han agerar som JJ i närkamperna; släpper gärna motståndaren före så att han sedan kan alibivifta lite med klubban för att störa lite lätt.

Att stå framför mål är nog lite för obekvämt. Eller så gör det ont. Eller både och.
Rollie
Posts: 2026
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by Rollie »

dovienya wrote: 19 Apr 2023, 18:08
Rollie wrote: 19 Apr 2023, 15:47
Dwight_Shrute wrote: 19 Apr 2023, 13:21 Varför kan inte Max stå framför mål och skymma åtminstone?
Ja det har jag också undrat hela säsongen, är väl där han skulle kunna göra bäst nytta.
Max är ju rätt stor och stark när han ids, men han upplevs ganska bekväm, eller så har han ont någonstans/vill inte få ont? Tycker han agerar som JJ i närkamperna; släpper gärna motståndaren före så att han sedan kan alibivifta lite med klubban för att störa lite lätt.

Att stå framför mål är nog lite för obekvämt. Eller så gör det ont. Eller både och.
Håller helt med i din analys. Bara petar med klubban, har inte sett honom sätta in en riktig tackling på hela säsongen. Man tycker han själv borde inse var hans potential finns för att bli en elitspelare på riktigt för inte är det som puckförare.
Post Reply