Kvartsfinal 4: Rögle-Skellefteå AIK 22/3 kl 19.00

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Kvartsfinal 4: Rögle-Skellefteå AIK 22/3 kl 19.00

Post by marre »

Är väl bara en som kritiserat Forre,men han vill ju ha 15 brunkare i laget :roll:
andreas22222
Posts: 1414
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Kvartsfinal 4: Rögle-Skellefteå AIK 22/3 kl 19.00

Post by andreas22222 »

Jag tycker man kan ha högt i tak i ett forum och hålla flera tankar i huvudet.

Ja Skellefteå har gjort en makalös resa.
Tog själv mopeden till hallen då jag var i den åldern och fick se Skellefteå få spö av CRIFf nuvarande Clemesnäs HC.
Skellefteå skulle plocka in målskillnad och spelade med fyra forwards.

CRIF hade julafton och till nästa säsong värvade Skellefteå spelare från CRIF.

Inte trodde man då Skellefteå skulle spela i Elitserien igen nuvarande SHL.
Få uppleva guld osv.

Vara en av dom tre attraktivaste klubbarna för att ta emot juniorer som kommer till Skellefteå för att utvecklas och ta nästa steg.

Allt detta är en oerhörd resa och ska klubben, North Power, fans och näringsliv som stöttat vara enormt stolta över med rätta.


Min egen poäng och frustration är att det blåser på toppen vill man vara kvar där och ta guld medaljer måste man våga skruva på saker ligga i framkant. Vilket Skellefteå gör i mycket.

North Power har fått ett nytt liv. Stort tack alla inblandade där.
Själv bor man i Stockholm och bidrar då jag kan.

Kul se alla nya unga som också anslutit till västra stå.

Med detta sagt tycker jag Skellefteå har misslyckats på marknads sidan med locka publik och ligger rätt långt i från sina fans.

Det hade tex kunnat finnas en post för North Powers tifo grupp utan att klubben ska lägga sig i hur Tifo utformas.

Då de bidrar enormt till stämmning.

Min frustration är att Skellefteå fått fram några enormt skickliga spelare samt kunnat värva spelare som inte växer på träd.

Jag tycker man har slarvat bort flera guld.

Slutspel är en annan sport jag personligen gillar det inte är mera brottning än hockey.
Dock så är fakta att det ändras i vad som är utvisning eller ej.

Att då spela som Skellefteå envisas göra känns faktiskt riktigt korkat.

Då kan lag som gör som Rögle eller förra säsongen Färjestad vinna fast dom har ett mindre talangfullt lag.

Tråkig hockey ja men effektiv.

Skellefteå får jobba enormt hårt för varje målchans åker mycket skridskor men utfallet för varje meter åkning är väldigt uselt betalat.

Det är tyvärr inte mest skridskoåkning, flest antal skott på mål, snyggaste pass som vinner hockey matcher i ett slutspel.

Jag gillar Forsell, Ohlsson men är Robert en taktiker som får ut max av varje spelare i ett slutspel?

Likt Mitell?

Exempelvis i går med 3 min kvar spelar man 56:an som säkert kan bli bra med tiden. Han lägger en pass bakom ryggen i egen zon och bara ogjort det ringer.

Skellefteå har gjort det bra som vågar och släpper fram juniorer och gör också att vi får killar hit som kanske egentligen logiskt borde gått till Luleå.

Dock i slutspelet är marginalerna annorlunda och där skulle jag vilja se mera cyniskt spel.

Att vi sedan med dom klass spelare vi har inte kan sätta upp ett PP spel tycker jag också man måste få kunna ifrågasätta.

Vi har flera år egentligen förlorat slutspelsserier senaste åren på rätt liknande sätt.

Enormt svårt ta oss in på motståndarens mål och försvara egen kasse.

Ofta sätter motståndaren en två fula tacklingar likt i fjol på Pudas och sen Nilsson.
Sen faller laget ihop och blir väldigt små.

Spelare som Sundsvik, Melker, Tom borde man kunna få ut ännu mera av.

Dom kommer inte riktigt till sin rätt, jobbar hårt men enormt mycket skridskoåkning som egentligen är lite att gå över ån för hämta vatten.

Rögle som exempel spelar ett effektivt, rakt enkelt spel.
Som innehåller mycket fysiskt spel men skridskoåkningen är mera tanke bakom på så sätt effektivare.

Det tycker jag man måste kunna få ifrågasätta som fans.

Även om man är stolt och gillar ledare spelare i föreningen måste man få ifrågasätta hur dom utför saker.

Det gör jag med min vänner och förutsätter dom gör med mig.
Det är utvecklande.

Jag ska skärpa mig med hatar förlora och ska tänka på hur man skriver. Nyopererad axel och Kanske är filter för lågt inställt.

Nya tag imorgon och ni som kan närvara i arenan hoppas jag få se ett tänt taggat smart spelande Skellefteå.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Kvartsfinal 4: Rögle-Skellefteå AIK 22/3 kl 19.00

Post by p-play »

Sportis wrote: 23 Mar 2023, 08:40 Makalöst att folk sitter och ifrågasätter Forssell och Robban O. Vi är det lag som år efter år presterar bäst utifrån våra förutsättningar. Hur är det med självbilden egentligen?
Men hur bra hade man presterat om man hade gjort allt rätt? Det är nog ingen som ifrågasätter klubbens strategi med fylla på med billiga junorer och hockeyallsvenska spelare för att ha råd med spetsspelare. Att man varje år går från att ha bra PP i början av grundserien för att sedan få mer problem ju längre säsongen går borde ringa några klockor. Att det inte går att spela ut motståndarna i slutspel (har det någonsin fungerat?) som någon påpekat borde göra att man funderar över sitt grundspel och om maxtempo hela tiden är smart. Man vinner ofta slutspelsmatcher på bra positionsspel och utnyttja motståndarnas misstag. Fysik eller inte så spelar vi mycket på utsidan. Storlek är inte allt, men nog saknar man mer fysik nu när K-hackl och Melker har en bit kvar tills de är helt i form. Vi är dock bättre än Rögle och har en bra chans att vinna det här. Det är dock inte bra att spela 7 matcher i en kvartsfinal om man har planer på att gå hela vägen.
r
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1570
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Kvartsfinal 4: Rögle-Skellefteå AIK 22/3 kl 19.00

Post by Dwight_Shrute »

andreas22222 wrote: 23 Mar 2023, 10:05
Jag tycker man kan ha högt i tak i ett forum och hålla flera tankar i huvudet.
Satan i helvete vilket briljant inlägg. Du har *inget* att be om ursäkt för. Just det du säger om högt i tak och ifrågasättanden som utvecklande mekanik skriver jag under på vilken dag i veckan som helst. Jag tänkte också fylla på med ett förbannat långt inlägg lite på samma tema är jag rädd.

Att Skellefteå AIK spelar på en nivå jag aldrig ens varit i närheten av att drömma om är ju solklart, men det måste man inte hålla på och tjata om; vi vet att vi supportar ett lag som varit en sanslös framgångssaga.

Om man ser problem/fel/misstag så är det självklart att man måste få prata om det utifrån en gemensam hållning att man gör det för att förbättra det man älskar. Det är inte ett sätt att ta heder eller ära av någon, men man gör ingen någon tjänst - varken föreningen i stort, spelare eller ledare när man blundar för de misstag som begås. Framgång handlar i 99,99% av fallen om att minimera just misstag och lära sig något av dom, inte att ignorera dom och kväva de som bevisligen har passion och vilja att göra saker bättre.

"Det är alltid ett jävla gnäll" bidrar inte något sätt, det är ännu mer destruktivt än att råka ogilla hur en spelare uppträder på planen, hur gameplans läggs upp eller när föreningen köper en spelare med tveksam bakgrund, eftersom de som vanligtvis skriver kritiska inlägg försöker komma med motivering till sin kritik. Om man inte göra det, så sparka lite på oss, självklart, då har vi inte gjort vårt "jobb".

Även om AIK skiter ner sig på hemmaplan och förlorar i två raka så är dom för evigt mitt lag. Inget kommer förändra det. Inte heller de minnen jag har runt föreningen. Jag hittade en bild på mig och min far från dagen när Skellefteå AIK vann sm-guld 1978 häromveckan när jag besökte morsan. Det slog mig rätt i hjärtat. Han dog i cancer långt innan Skellefteå AIK åter gick upp i SHL, men när Lasse Nyström avgjorde matchen så skrek han så att jag vaknade och började gråta häftigt. Morsan tvingade honom att hålla i mig tills jag somnade. Hon berättade att det tog lång tid och att jag bara låg och tittade rätt in i hans ögon. Jag minns det så klart inte själv, men när han dog - 4 år senare - så fick jag den där bilden av mamma och historien bakom. Vi ramade in den och satte den i mitt pojkrum.

Så Skellefteå AIK är för evigt mitt lag. Inget kommer förändra det, även om jag låter kritisk ibland.
andreas22222
Posts: 1414
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Kvartsfinal 4: Rögle-Skellefteå AIK 22/3 kl 19.00

Post by andreas22222 »

Tack kan bara hålla med ditt inlägg.
Vackert minne du bjöd på precis det är ju sådant som format sin kärlek till Skellefteå som förening. Med och motgångarna Kanske allra helst motgångar som gör man uppskattar det framgångsrika åren varje år.

Själv börjar man andas ut först då kontrakt är säkrat och slutspel är en slags bonus fortfarande. 🤗
Rollie
Posts: 2026
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Kvartsfinal 4: Rögle-Skellefteå AIK 22/3 kl 19.00

Post by Rollie »

Håller med ovanstående.
Ifrågasättande är en nyckel till framgång. Nu är jag inte så naiv att jag tror ledningen i AIK går in här och läser och tar till sig. Men varenda idrottsklubb, individuell idrottare, företag som når framgång och framförallt lyckats fortsätta vara framgångsrika är dom som varje dag ifrågasätter vad dom gör, vad som kan göras bättre och framförallt vågar "kill your darlings" dvs sin egen övertygelse och tro när man ser att det inte funkar och att någon annan kanske gör det bättre. Självklart så fungerar mycket i AIK väldigt bra, men tränare och klubbledning har ju liksom oss supportrar ett huvudmål och det är att vinna guld. Slutspel är en helt annan sport och det blev uppenbart förra säsongen mot FBK och även i går. Nu ska man inte måla fan på väggen vi är ju fortfarande kvar i högsta grad men inte känns det riktigt som det vi gör funkar när det blir karaktären av matcher som igår.
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Kvartsfinal 4: Rögle-Skellefteå AIK 22/3 kl 19.00

Post by ossian »

Det ar viljan att utvecklas som gjort foreningen framgangsrik pa isen. Utan kritik och sjalvkritik stagnerar man.

Pa det stora hela gor foreningen det valdigt valdigt bra, men finns manga detaljer att skruva pa. En sak ar att vi konkurrerar med 13 alla foreningar dar flera har battre forutsattningar. Vi maste hitta ett eget satt att konkurrera, och det betyder att man maste offra lite av det kortsiktiga (kopa in spelare, spela gnethockey) mot en langsiktig plan (utveckla, spela utvecklande hockey) och den avvagningen har ledningen gjort valdigt bra.
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Kvartsfinal 4: Rögle-Skellefteå AIK 22/3 kl 19.00

Post by ossian »

Men haller med om att hockeyn ar annorlunda i ett slutspel, och vi maste anpassa oss battre.

Tror att vi stadar av Rogle och hoppas vi gar for guldet
pucknörden
Posts: 59
Joined: 21 Feb 2023, 18:35

Re: Kvartsfinal 4: Rögle-Skellefteå AIK 22/3 kl 19.00

Post by pucknörden »

Alla har rätt att ha en dålig dag på jobbet men Jockes beteende två gg i samma match får en att undra , ' hur står det egentligen till ' , en superrutinerad o erkänt mycket skicklig spelare helt plötsligt uppträder som en tjurig 3-åring o sätter laget i skiten. Med den rutinen som han besitter ska han bara veta bättre o agera därefter.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Kvartsfinal 4: Rögle-Skellefteå AIK 22/3 kl 19.00

Post by dovienya »

pucknörden wrote: 23 Mar 2023, 13:38 Alla har rätt att ha en dålig dag på jobbet men Jockes beteende två gg i samma match får en att undra , ' hur står det egentligen till ' , en superrutinerad o erkänt mycket skicklig spelare helt plötsligt uppträder som en tjurig 3-åring o sätter laget i skiten. Med den rutinen som han besitter ska han bara veta bättre o agera därefter.
Samtidigt är Jocke som bäst när han är lagom het. Kanske är på väg att hitta mellanvägen nu. Inte för snäll och inte överarg. Brukar ju komma några idiotutvisningar per säsong där man funderar lite ;)
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Kvartsfinal 4: Rögle-Skellefteå AIK 22/3 kl 19.00

Post by tazman »

Många bra tankar och inlägg här inne nu.

Min åsikt är att det inte går att värva in en-två bunkrare/tacklare/stora spelare och därefter löser sig allt. Det är en grov förenkling och så fungerar det inte.

Däremot skulle det vara intressant att få information kring AIK spel/träningsdos inför det kommande slutspelet. Vi förlorade en rad matcher och tappade därför förstaplatsen. Må så vara och det var smärtsamt att se hur träningsdosen gjorde att spelet inte alls klickade.

Problemet är att detta har laget/spelarna tagit med sig in i slutspelet. Tydliggjordes på alla sätt igår för Röglespelarna var snabba i tanken, snabbare på rören och mer frekventa med klubborna. Det är ett megagigantiskt dilemma som behöver åtgärdas bums. Frågan är om tränartrion har en på/av-knapp för fixa denna problematik?
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Tompa
Posts: 490
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Kvartsfinal 4: Rögle-Skellefteå AIK 22/3 kl 19.00

Post by Tompa »

tazman wrote: 23 Mar 2023, 15:39 Många bra tankar och inlägg här inne nu.

Min åsikt är att det inte går att värva in en-två bunkrare/tacklare/stora spelare och därefter löser sig allt. Det är en grov förenkling och så fungerar det inte.

Däremot skulle det vara intressant att få information kring AIK spel/träningsdos inför det kommande slutspelet. Vi förlorade en rad matcher och tappade därför förstaplatsen. Må så vara och det var smärtsamt att se hur träningsdosen gjorde att spelet inte alls klickade.

Problemet är att detta har laget/spelarna tagit med sig in i slutspelet. Tydliggjordes på alla sätt igår för Röglespelarna var snabba i tanken, snabbare på rören och mer frekventa med klubborna. Det är ett megagigantiskt dilemma som behöver åtgärdas bums. Frågan är om tränartrion har en på/av-knapp för fixa denna problematik?
Jag misstänker att GM Forssell resonerar på samma sätt som du gör: spelartyp/storlek på spelaren spelar ingen roll, vi ska spela vårat spel och med rätt inställning kan alla klara av ”slutspelshockey/grishockey”.
Hoppas du har rätt!
Winning isn't everything, it's the only thing
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Kvartsfinal 4: Rögle-Skellefteå AIK 22/3 kl 19.00

Post by marre »

Är ju bara titta på Pär och Arvid,dom är typ dom enda(förutom Granberg) som spelar slutspelshockey,dom är ju ändå inga 100 kg killar.Kuhnhackl har ju storleken men händer nada.Är väldigt mycket inställning i slutspel.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Kvartsfinal 4: Rögle-Skellefteå AIK 22/3 kl 19.00

Post by tazman »

Tompa/ vad tänker du att jag ska få rätt i?
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Tompa
Posts: 490
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Kvartsfinal 4: Rögle-Skellefteå AIK 22/3 kl 19.00

Post by Tompa »

tazman wrote: 23 Mar 2023, 19:07 Tompa/ vad tänker du att jag ska få rätt i?
Att AIK inte behöver värva in andra spelartyper/större spelare för att lyckas i slutspelet.
Winning isn't everything, it's the only thing
cleo
Posts: 629
Joined: 17 Aug 2011, 11:23

Re: Kvartsfinal 4: Rögle-Skellefteå AIK 22/3 kl 19.00

Post by cleo »

Intressant om man ser TOI från matchen att Rögle matchade stenhårt. Dom körde konstant med tre femmor som loggade mycket tid + fyra forwards som avlastade med tot 18 min tillsammans , och en extraback som inte spelade.
AIK kör sitt sociala ”alla-får-vara-med” där den som loggade minst var #56 som hade drygt 10 min (förutom Elias S med två byten). Ingen direkt matchning där inte.
Ultron
Posts: 364
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Kvartsfinal 4: Rögle-Skellefteå AIK 22/3 kl 19.00

Post by Ultron »

Jag tror ärligt talat inte vi har många spelare som vinner på att man trycker in överminuter i dem. Jämnheten borde vara vår styrka. På ett mer strategiskt plan så handlar ju vårt spel dessutom mycket om skridskoåkning och tempo och vi är fortfarande bara fyra matcher in i slutspelet. Vi måste ha kräm kvar i benen för att vinna tio matcher till, och kanske spela runt 15.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Kvartsfinal 4: Rögle-Skellefteå AIK 22/3 kl 19.00

Post by dovienya »

dovienya wrote: 22 Mar 2023, 21:17 Anton Olsson.

Förstår inte varför han får speltid. Måste ha en Corsi på 25%

Han. Är. Inte. Redo.

För hans egen skull bör han inte spela, kan ju inte kännas bra att känna att allt man gör blir fel, liksom.
Anton Olsson, Skellefteå AIK: Corsi 38% och Fenwick 25%

Var inte bara som jag kände: AO har sämst siffror i laget, och detta i matcher där vi har tydligt skottövertag.
(Näst sämst i AIK har PG med Corsi: 58% och Fenwick: 57%. Ganska stor skillnad...)

Nu är det få matcher naturligtvis, och förhoppningsvis sturskar han på sig i beslutsfattandet. Jag tror han är en sån som brukar spela sarg ut, men har fått lära sig att "här i AIK ska vi istället spela in framför mål på vår center eller andra back som kommer in och möter för knack ut i fickan" och han inte har lärt sig värdera lägena än.
Post Reply