NHL

Andra lag, serier och spelare

Moderator: Styrelsen

Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: NHL

Post by Skidrow »

Ultron wrote: 08 Aug 2020, 09:36 Oiles utslagna. Då kommer Broberg hem lagom till träningsmatcherna, eller?
Man hoppas det iaf.
gvargo
Posts: 102
Joined: 25 Sep 2020, 18:02

Re: NHL

Post by gvargo »

Nick Kypreos (fd. Washington Capitals, NY Rangers m.m.) berättar en skön anekdot om Mark Messier.

I hadd aller vorte aintjeli
Ultron
Posts: 364
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: NHL

Post by Ultron »

Nytt NHL-avtal klart. Många positiva punkter, den här är min favorit:
Expressen wrote:En spelare som blivit draftad i den 1:a rundan kan skickas till farmarligan AHL.

Har spelaren draftats i den 2:a rundan eller senare måste spelarens svenska klubb tillfrågas först. Har spelaren inte fyllt 24 år ska han skickas hem. Den åldersgränsen var 21 år tidigare.

– "Det är bra för svensk hockey att spelare som inte tar en plats efter NHL-klubbarnas träningsläger återvänder till Sverige och fortsätter sin utbildning där. Vi vill inte se så många unga svenska spelare i AHL när de kan spela i SHL eller Hockeyallsvenskan, säger Peter Forsberg."
https://www.expressen.se/sport/hockey/n ... -miljoner/
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: NHL

Post by p-play »

Ultron wrote: 05 Apr 2022, 22:54 Nytt NHL-avtal klart. Många positiva punkter, den här är min favorit:
Expressen wrote:En spelare som blivit draftad i den 1:a rundan kan skickas till farmarligan AHL.

Har spelaren draftats i den 2:a rundan eller senare måste spelarens svenska klubb tillfrågas först. Har spelaren inte fyllt 24 år ska han skickas hem. Den åldersgränsen var 21 år tidigare.

– "Det är bra för svensk hockey att spelare som inte tar en plats efter NHL-klubbarnas träningsläger återvänder till Sverige och fortsätter sin utbildning där. Vi vill inte se så många unga svenska spelare i AHL när de kan spela i SHL eller Hockeyallsvenskan, säger Peter Forsberg."
https://www.expressen.se/sport/hockey/n ... -miljoner/
Det är väl ersättningsnivåerna som kunde vara högre. Jämfört med fotbollen så är ersättningarna riktigt låga, men jag antar att man inte förändrar ett sådant här system över en natt eller ens över en avtalsperiod. Jag antar också (utan att veta) att beloppen är satta i dollar. Dollarn kommer säkert att falla här framöver givet den amerikanska statens skuldbörda och att "petrodollarns" betydelse går ned.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: NHL

Post by dovienya »

Fastnat i youtubesvängen...
Alltså Connor McDavid, vilken sjuk hockeyspelare det är.

Finns inte ens på kartan att Gretzky i sin "prime" skulle kunna tänkas vara lika poängstark som McDavid om han mötte dagens försvarsspel och målvakter. Försvarsspelet förr i tiden var verkligen uruselt; stötbrytningar, och blir du bortgjord ger du upp. Slänga sig femton meter för tidigt för att täcka skott. Ingen stick-to-stick överhuvudtaget. Baklängesåkning fanns knappt. Målvakter som står upp och förväntas rädda skott på ren reflexsnabbhet istället för positionering. Med fotbollsbenskyddsstorlek på benskydden.

Nejfan, bottenlag i allsvenskan har bättre försvarsspel eftersom hela laget försvarar. McDavid gör 2 poäng i snitt sett över en hel säsong i NHL där alla spelare faktiskt spelar i lag som försvarar som ett lag. Utom kanske Columbus.

Undrar om McDavid skulle snitta fem poäng per match i SHL, eller om det ens skulle räcka.
Ultron
Posts: 364
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: NHL

Post by Ultron »

Minns hur Foppa tokklagade på domarnivån i en träningsmatch när Fredrik Näslund förnedrat hans allstar-lag, att det bara var fasthållningar och skit. Det vore kul att se hur en SHL-match skulle te sig om man körde på samma regler som i början av den där säsongen när domarna hade fått order om att ta för alla spelförstörande moment (som förstås totalkraschade dussinet omgångar in då inga lag ville spela rent)
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: NHL

Post by dovienya »

ASP post-draft interview är rätt skönt. Han verkar sjukt onervös för allt, och vass på engelska.
User avatar
TigerShark
Posts: 3761
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: NHL

Post by TigerShark »

dovienya wrote: 29 Jun 2023, 18:57 ASP post-draft interview är rätt skönt. Han verkar sjukt onervös för allt, och vass på engelska.
Härlig intervju, grabben hanterar media utan problem. Snäppet bättre på engelska än Berggren också haha.

Andra reportern som ställer en fråga kallar honom för Alex, dåligt påläst.
Torsgatan
Posts: 943
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: NHL

Post by Torsgatan »

Helvete så bekväm med engelskan och media! Ruggigt impad.

Blir riktigt skoj att följa i vinter.
jowa
Posts: 465
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: NHL

Post by jowa »

Är det någon som följer NHL och framförallt Detroit här? Jag är lite nyfiken på varför inte Bergren lyckas ta en plats i laget. Jag har bara tittat på hans stats och jag tycker inte 5 poäng på 9 matcher är speciellt dåligt med tanke på att han förmodligen spelar långt ner i hierarkin och endast spelat typ 10 min/match.
Hällgren
Posts: 198
Joined: 01 Oct 2013, 17:40

Re: NHL

Post by Hällgren »

Berggren hamnar mellan stolarna lite grann. Detroit vill ha en tydligare uppdelning med två offensiva och två defensiva kedjor. Svår konkurrens nu med Raymond, Copp, Rasmussen, Kane, DeBrincat o.s.v..

Helst hade de velat byta honom i stort paket mot en Melker Karlsson-typ så med lite tur hamnar han i Ottawa eller annat bottenlag så får han spela powerplay och dominera igen.
jowa
Posts: 465
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: NHL

Post by jowa »

Ok, tack för svar.

Skickat från min Pixel 6a via Tapatalk

Post Reply