AIK-Brynäs 21/2 kl 1900

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
kopitar
Posts: 2508
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: AIK-Brynäs 21/2 kl 1900

Post by kopitar »

lappri wrote: 21 Feb 2023, 21:30 Gode jävla trött på Pudas senaste tiden, fattar inte varför de ser ut som han går in me 50% vilja i varenda jävla match och ligger nån sekund efter i allt han gör. Skärpning nån jädra gång.
Han fick hybris efter att han var först i poängligan.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: AIK-Brynäs 21/2 kl 1900

Post by p-play »

lappri wrote: 21 Feb 2023, 21:30 Gode jävla trött på Pudas senaste tiden, fattar inte varför de ser ut som han går in me 50% vilja i varenda jävla match och ligger nån sekund efter i allt han gör. Skärpning nån jädra gång.
Det var likadant ifjol när det började snackas om NHL.
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: AIK-Brynäs 21/2 kl 1900

Post by ossian »

Vidhaller att domarn ar det storsta hotet…
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: AIK-Brynäs 21/2 kl 1900

Post by tazman »

Samtidigt så vill inte att nivån höjs när det är slutspel?

Jag vill att de ska vara hårdare och tuffare spel, domarna ska inte ta en 50/50-utvisning och dom ska fria heller än fälla för minsta lite grej.

Att skylla på domarna är sånt förlorare gör, vinnare höjer sig ett snäpp och vinner matcher.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: AIK-Brynäs 21/2 kl 1900

Post by dovienya »

tazman wrote: 22 Feb 2023, 16:45 Samtidigt så vill inte att nivån höjs när det är slutspel?

Jag vill att de ska vara hårdare och tuffare spel, domarna ska inte ta en 50/50-utvisning och dom ska fria heller än fälla för minsta lite grej.

Att skylla på domarna är sånt förlorare gör, vinnare höjer sig ett snäpp och vinner matcher.
Men hårdare och tuffare innebär i min hjärna inte mer hakningar och fasthållningar och annat speltemposänkande - hårdare och tuffare kan jag köpa gynnar hårda och tuffa spelare som "ofta spelar på gränsen"; man kanske inte blåser för tacklingar 50cm från sargen längre - utan räknar med att spelarna måste skydda sig bättre (helt plötsligt).
Men
Hakningar och fasthållningar är ju det som tyvärr ordentligt slutar beivras av domarna i slutspelet, vilket enbart gynnar lata, långsamma och mentalt slöa spelare/lag. I sådana bedömningar finns inga vinnare förutom av någon anledning Anton Rödin som faller hela tiden när klubbor är ens i närheten, och får med sig utvisningar med sitt grinande. Nu lär inte han spela slutspel iofs, så just han är en ickefråga.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: AIK-Brynäs 21/2 kl 1900

Post by tazman »

Vi har några på forumet som gnällt på domarna och alla uteblivna utvisningar för AIK från omgång 1. Det är tröttsamt och utslitet, Färjestad vann över oss i förra slutspelet därför att dom var påslagna från minut ett och spelade en tydlig slutspelshockey.

Det behöver våra tränare ha rättat till och spelarna behöver göra vad som krävs när slutspelet startar.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: AIK-Brynäs 21/2 kl 1900

Post by ossian »

tazman wrote: 22 Feb 2023, 19:40 Vi har några på forumet som gnällt på domarna och alla uteblivna utvisningar för AIK från omgång 1. Det är tröttsamt och utslitet, Färjestad vann över oss i förra slutspelet därför att dom var påslagna från minut ett och spelade en tydlig slutspelshockey.

Det behöver våra tränare ha rättat till och spelarna behöver göra vad som krävs när slutspelet startar.
Jag har inte gnallt pa domarna sedan omgang 1, utan jag har gjort det i flera ar. Eftersom de inte haller mattet.

Farjestad vann daremot rattvist, aven om domarna i sedvanlig ordning var vardelosa.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: AIK-Brynäs 21/2 kl 1900

Post by tazman »

Ossian//

Du är i allafall konsekvent... :).

Förslagsvis så öppnar ni som i princip enbart vill klaga på domarna en egen tråd, där inne får ni härja hur ni vill.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
andreas22222
Posts: 1415
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: AIK-Brynäs 21/2 kl 1900

Post by andreas22222 »

Det är väl bättre ha högt i tak är ändå rätt få kommentarer här. Vill man inte läsa vad en specifik person skriver går det ju blockera välja bort.
Personligen skriver man ibland i affekt och frustration.

Om man som domare sätter en väldigt hög nivå släpper solklara utvisningar och sedan tar en petig på Pudas som enligt regelverket är utvisning men i förhållande till vad man släppt under matchen i en jämn match hamnar man i fokus för det är inte konsekvent.
Samt blir väldigt avgörande.

Tex släpper man en hög klubba på Sundqvist som för mig är svårt begripa att man missar. Utöver det spelar Brynäs en destruktiv hockey med enormt mycket interference och holding.

Det är såklart även upp till Skellefteå som klubb att lösa det vilket man under flera år inte gjort.
Man envisas spela med rätt många mindre fysiska spelare och med fart. Vilket gör det väldigt svårt vinna mot tex Brynäs när dom får ner farten.



Det finns ingen total rättvisa i bedömning i en bedömnings sport.
Vad man önskar är dock det likt NHL var mera konsekvent sen får man leva med att domslut alltid kan vändas och vridas på.

Touch icing ställer till med mera än den tillför.
Missas mera offside upplever jag. I går tex Djurgårdens första målet i derbyt mot gnaget.

Ta bort touch icing.
Gör om reglerna för spelare i målgården så den är betydligt mera tydlig.
Nu är det ett lotteri vad i situationen domaren granskar.
Samt hur långt tillbaka man tar situationen.

Om domaren konsekvent blåser för spelare i målgården då pucken inte är där så skulle det ta bort problematiken mångt och mycket.

Självklart tar spelare i målgården fokus och stör målvakten även om spelaren inte fysiskt rör målvakten.

Ta Brynäs 0-1 mål. Blåser domarna direkt Larsson åker in i målgården är situationen över där.
Oavsett om Forsfjäll knuffar Larsson eller ej är Larsson i målgården före pucken samt Forsfjälls knuff och stör då Linus.

Sen väljer domarna utvägen skylla på Forsfjäll och godkänna målet.

Jag tycker det är ett märkligt sätt tolka vad som står i reglerna.

Sen kan jag tycka hockeyn lyssnar väldigt lite på sin publik och gör förändringar som inte gynnar upplevelsen.

Nytt försök med icing i boxplay på g tex.

Med det sagt så är min största frustration att Skellefteå har så enormt svårt mot Brynäs ett lag i total kaos och ändå så är Brynäs betydligt bättre i matchen å Skellefteås första period är ruskigt dålig.
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: AIK-Brynäs 21/2 kl 1900

Post by ossian »

Jag haller med om att det inte bara ar domarna som ar daliga, utan aven reglerna ar daliga, godtyckliga, otydliga.
Kommentatorerna och media ar aven ofta partiska och okunniga. Det ar en lag niva inom hela detta omrade helt enkelt.

Det ar absolut inte sa att det ar nagon konspiration, men saklart drabbas ett spelforande, battre, mer skickligt lag i snitt hardare av inkonsekventa och svaga insatser.

Jag ar helt overtygad att Barcelonas samt Bayern Munchens fans hade vart oroliga ifall detas ligors domare var vardelosa och ofta domde bort dem fastan de var dominanta och overlagsna pa planen. Det ar faktiskt oerhort markligt, men det ar samma stofiker i studion som rabblar upp samma floskler man hort under lang tid nar domarna situationarum vart pa division 3 niva… den enda som sagt sanningen ar val Wikegard som sager att Rumanska ligan har battre domare eller vad det var
Post Reply