Skellefteå AIK i media

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Os72
Posts: 868
Joined: 22 Jun 2011, 17:21

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Os72 »

Lika bra att fortsätta... Oscar Möller.

Inside Skellefteå: ”Är sjukt vad vi i familjen har fått gå igenom”
Av:

Mattias Karlsson

,

Pontus Orre

PUBLICERAD: 18 DECEMBER
Image
Oscar Möller i stor intervju med Sportbladet.
Foto: PONTUS ORRE
HOCKEY

SKELLEFTEÅ. Oscar Möller är fyrabarnspappa vid 33 års ålder.

Samtidigt är han kapten i Skellefteå och spelar i Tre Kronor.

– Familjen ger mig energi för att prestera som ishockeyspelare, min fru ska ska ha fem guldmedaljer, säger han.



Sportbladet satte sig ner med Oscar Möller i omklädningsrummet för att komma närmare och få en mer personlig bild av Skellefteå-kaptenen.

Gliringarna haglar från de övriga spelarna runt soffan i lagets uppehållsrum.

”Nu passar han på att få lite egentid innan han ska hem till riktiga jobbet.”

”Det är hit han kommer för att vila ut och kunna ta en powernap för att orka med hemma.”

”Det är mitt liv”
Själv vill Oscar Möller aldrig sluta att prata om sina barn som vilken förälder som helst.

– Jag får höra det här snacket mycket, ”hem till andra laget”. Det är klart att det är så att jag inte känner någon i min egen ålder som har fyra barn, säger Oscar Möller.

Image
Tre barn, som på bilden här, har nu blivit fyra för Oscar Möller och frun Charlotte.
Foto: PRIVAT
Hemma finns Liam, 10 år, Stella, 7 år, Line, 5 år, och Hugo, en dryg månad.

– Det är så roligt med barn, det är kul med en stor familj. Vi är jätteglada över att ha fyra friska barn. Alla dagar är spännande så klart, det händer grejer varje dag. Det är mitt liv, det är klart att jag förstår att alla inte orkar höra men själv vill jag bara berätta historier om barnen hela tiden, säger Oscar Möller.

Får honom släppa hockeyn
Fru Charlotte betyder otvivelaktigt mycket för att han ska klara det påfrestande och kravfyllda livet som SHL-spelare.

– Det kan vara tufft för mig och framför allt Charlotte de perioderna vi är borta och reser väldigt mycket. Även när det är hemmamatch är jag borta större delen av dagen. Hon är den som är den stora hjälten. Hon drar ett enormt lass med att skjutsa, handla och fixa grejer. Jag är oerhört glad och tacksam att hon kan göra det i de här perioderna. Det är tufft så klart, det är mycket roddande med fyra olika behov. Det skiljer ganska mycket mellan barn som är fem år, tio år och nyfödd. Det är läxor på olika nivåer och olika umgänge med kompisar, sedan en nyfödd som bara behöver hjälp egentligen. Det kan vara fyra grejer att lösa samtidigt som hon lagar mat och har en tvätt att hänga och någon av dem är sjuk. Det är helt sjukt att hon klarar det egentligen, säger Oscar Möller.

Den stora familjen är också något som ger honom inspiration i ishockeykarriären.

– Alla är olika vad man få energi från, alla vill inte ha fyra barn. Det är livet för mig och Charlotte. Jag tycker att det är så härligt att få vara hemma och natta mina barn. För mig är det viktigt att kunna släppa hockeyn, så snart jag kommer hem är jag pappa. Det är lätt att gå och gräma sig under en sämre period och många vill prata med en när det gått bra en period, jag vill lämna det i hallen. När jag åker från hallen vill jag släppa hockeyn och vara pappa hemma och ha det familjelivet då, säger Oscar Möller.

Släkten har flyttat upp
Han pratar bred stockholmska efter att ha varit uppvuxen i ett radhus i Sundby i Spånga, dit man kunde höra upploppet på Solvalla.

Som 17-åring flyttade han till Nordamerika och efter två säsonger i WHL och AHL spelade han i Los Angeles Kings i tre säsonger.

Nu är han inne på sin tionde säsong i Skellefteå, enbart avbrutet av två säsonger i KHL.

– Jag har fått förmånen att vara i samma klubb länge. NHL var den stora drömmen, men när det inte riktigt gick som jag ville så besökte vi Skellefteå och fastade snabbt för klubben och staden. Ambitionerna med hockeyn, personerna som finns i klubben och det enkla sociala livet kändes rätt. Det är en bra klubb med bra människor. Vi har bildat oss ett liv här. Här har familjen det bra. Vi gillar naturen, skidåkningen och havet. Staden Skellefteå växer mycket och det radas upp mycket möjligheter framöver. Det blev inte NHL, men det blev väldigt bra, säger Oscar Möller.

En hjälp i familjelivet är också pappa Kent-Ola, mamma Maria och mormor Karin som också alla har flyttat från Stockholm till Skellefteå.

– Vi får hjälp av dem också, det är vi oerhört tacksamma över. Pappa är från Jämtland och hade ett sug att flytta norrut. Mamma drev ett fritids i Stockholm som lades ner. Det löste sig med jobb här för båda, de sålde radhuset och hittade ett litet hus här i Skellefteå. Mormor gick ensam länge efter att morfar dog och behövde börja om, hon har en nyproducerad lägenhet här. Min tre år yngre bror Calle bor i Umeå, så alla de närmaste på min sida bor i Västerbotten nu, säger Oscar Möller.

Läser mycket böcker
På friden borta från hockeylivet kretsar det mesta kring barnen och att ge varandra i familjen tid.

– Barnen gillar att läsa, de läser mycket böcker. Jag och Liam läser Harry Potter nu. Vi har det upplägget att vi läser en bok och sedan ser den filmen. Sedan är det nästa bok och nästa film. Det är vår grej tillsammans och jag blir så inne i det själv, det är väldigt spännande och jag har svårt att släppa det. Med tjejerna läser jag andra böcker och gosar ner mig med dem. Det är grejer som ger mig energi i vardagen. Det är något som är värt att vårda, för både vid bortaresor och hemmamatcher missar jag de här kvällarna och eftermiddagarna. Jag gör det bästa jag kan när jag är hemma, säger Oscar Möller.

Han kommer in på flera olika tips för att få det här livet att fungera.

– Jag och Charlotte måste också hitta stunder tillsammans, så vi inte tappar och glömmer bort varandra. Det är lätt att det snurrar och rullar på, det är träning, hämtningar, mellis, aktiviteter, middag ... Det gäller att hitta små stunder där vi kan gå en promenad eller om mamma och pappa kan passa barnen så kan vi äta middag någon kväll, säger Oscar Möller.

Image
Oscar Möller inför matchen mot Linköping, där Sportbladet var på plats och fick full access.
Foto: PONTUS ORRE
Image
Oscar Möller med ett skott mot Linköping.
Foto: PONTUS ORRE
Orden från mormor
Att vara fyrbarnspappa ger för Oscar Möller mer kraft än att det tar kraft.

– Min mormor sa en bra grej när hon var hemma hos oss, ”Oscar, ni har ett sådant levande hem, det händer så mycket grejer och det är någon som hörs hela tiden”. Det var där vid matbordet hon verkligen satte ord på vårt liv. Det var kul att höra, säger Oscar Möller.

Hur ser en sådan här vanlig fredag under säsongen ut då för familjen Möller?

– Laget tränar på morgonen och sedan är vi klara som nu efter lunchtid. Då blir det att hämta ett av barnen på förskolan. Senare blir det att hämta de två andra barnen som går på fritids. Efter det är det alltid en, två eller tre aktiviteter att få iväg dem till. Det är hockey, innebandy, dans, balett eller vad det nu kan vara. Det blir ett pussel med att lämna och hämta.

– Samtidigt gäller det att försöka ha bra kommunikation hemma kring vad det ska bli för middag. Fredagar vet man ju att det oftast blir tacos och lite roliga rutiner för barnen. Det blir fredagsmys, då blir det något roligt på tv som alla gillar eller spela spel tillsammans. På tv är ”Bäst i test” en favorit hos alla. Sedan blir det en mysig nattning. Det blir viktigt att ha rutiner.

”Hoppas de är stolta”
Vad tycker och hur upplever barnen sin pappa som ishockeyspelare då?


– Jag hoppas att de är stolta. Min äldsta son tycker att det är jätteroligt att följa med på matcherna. Han brukar stå i utvisningsbåset och får hjälpa till med att åka ut och samla puckar och sådana grejer. Jag tror att han är stolt. Jag vill visa för familjen att jag är bra på jobbet också.

I huset är Oscar Möller pappa, i hallen är Oscar Möller kapten sedan fyra säsonger tillbaka.

– Det gäller att få alla känna sig bekväma i den miljön som vi har här. Inte på något nonchalant sätt, utan att de vågar göra sin grej. De ska ta sig an utmaningar och utmana sig själva. Det är på det sättet jag vill få ihop gruppen. Det är allvar på träningar, möten och matcher. Emellan är det skoj och man får larva sig, man måste ha kul på jobbet för annars går det inte, säger Oscar Möller.

Stannade hemma för födseln
När tillökningen skulle komma tidigare under hösten avstod Oscar Möller en bortamatch i Gävle samt en roadtrip till Örebro, Jönköping och Oskarshamn.

– Jag kände att födseln var något som jag inte ville missa. Det är klart att jag inte vill vara borta från matcher i onödan, men det här stod över det. Jag är tacksam över att jag fick möjligheten att stanna hemma då, säger Oscar Möller.

När Hugo var knappt två veckor gammal blev det ändå en vecka med Tre Kronor på Karjala Tournament i Finland och Tjeckien.

– Det var ett ganska tufft beslut, så här i efterhand borde jag ha stannat hemma egentligen för jag hade behövts som stöd. Det har vi haft diskussioner kring, det är inget som går att göra något åt nu utan det är bara att lära sig av för framtiden, säger Oscar Möller.

Drabbades av hjärntumör
Det var 2017 som fru Charlotte drabbades av en hjärntumör som skakade om livet ordentligt.

Det var under samma tid som hon var gravid med parets tredje barn.

Oscar Möller tog timeout från ishockeyn för att kunna ta hand om henne.

– Det var en kaosartad tid när man inte visste hur det skulle gå med allt. Det tog all kraft och var mörkt i perioder. Det är svårt att föreställa sig hur hon själv kände. Hon tänker säkert ofta på det där fortfarande, det är inte saker vi pratar om så mycket just nu. När vi kom hem från operation handlade det om att hjälpas åt att hålla ordning på de olika medicinerna med olika tidsintervall hela dygnen, det var dag och natt. Hon var riktigt stark och gjorde det riktigt bra, säger Oscar Möller.

Image
2017 drabbades Oscar Möllers fru Charlotte av en hjärntumör som skakade om livet ordentligt.
Foto: PRIVAT
Nu går Charlotte på kontrollröntgen en gång om året och allt har sett bra ut.

– Klarar man en hjärntumör och har fött fyra fyra barn, då är man stark. Hon ska ha fem guldmedaljer, eller fem guldhjälmar. Jag är otroligt imponerad över henne. Det är sjukt vad hon har fått gå igenom och vad vi har gått igenom som familj när man tänker efter. Man måste vara glad över små grejer och hitta saker i vardagen som ger energi. Som när jag kommer hem och Line har gjort en teckning till mig, jag har säkert fått 100 teckningar men jag blir lika glad varje gång, säger Oscar Möller.

Pappa, kapten, materialare
I familjelivet är Oscar Möller också materialare, barnen tycker mycket om att åka utförsåkning.

I det sammanhanget slänger han sig med västerbottniska geografiska platser som Malå, Bygdsiljum och Klutmark.

– Det finns flera småställen som har flera olika backar, man behöver inte åka till Hemavan för det. Jag får stå längst ner för att hålla elden varm och fixa med utrustningen när det behövs. Sedan finns det en jättestor is i Sjungande dalen nära där vi bor, vi drar dit någon förmiddag eller eftermiddag och åker alla tillsammans, säger Oscar Möller.

De umgås också en del med mångåriga lagkamraten Joakim Lindström och hans familj med fru och tre barn.

– Deras barn är i samma ålder. Vi har varit på någon utlandssemester tillsammans också. Någon säsong när jag och Jocke delade rum på bortaresor så sov jag fler nätter med honom än min fru, säger Oscar Möller.

Image
Oscar Möller.
Foto: PONTUS ORRE
”Proffs slösa tid”
Gång på gång kommer han fortsatt in på historier om de fyra barnen.

– Det är kul med barn. Det är inget filter och de säger vad som helst. Ibland sliter man sig i håret för att de ska lyssna och ibland är man nästan i chock hur rofyllda och inspirerande de kan vara. När de pratar och förklarar saker på sitt sätt, det är sådant man får leva på. Man var proffs på att slösa tid innan man fick barn, säger Oscar Möller.

I augusti med ett år kvar på kontraktet så förlängde Oscar Möller med Skellefteå ytterligare två säsonger till och med säsongen 2024/2025.

Den högerskjutande forwarden var med vid SM-gulden både 2013 och 2014.
Os72
Posts: 868
Joined: 22 Jun 2011, 17:21

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Os72 »

Och den sista delen...

Inside Skellefteå: Så går snacket i båset under match
Av:

Mattias Karlsson


PUBLICERAD: 18 DECEMBER
HOCKEY

SKELLEFTEÅ. Robert Ohlsson är känd för sitt mustiga språk och sitt övertydliga minspel.

Sportbladet satte kamera och mikrofon på Skellefteås huvudcoach under en SHL-match.

Det är en ostoppbar konstant ström av pushande, taktiska korrigeringar och känsloutspel.



Det är lördagsmatch mot Linköping i början av december, två dagar efter urladdningen i rivalmötet hemma mot Luleå.

Robert Ohlsson som har gett ett ansikte och en röst till SHL-uttrycket ”framåtlutad” använder det inte enda gång den här matchdagen, men det är just vad han själv är i båset.

Som huvudcoach taggar han i gång både sig själv, övriga ledare och spelare med den kraftiga rösten nerifrån bröstkorgen när han vandrar fram och tillbaka bakom spelarbänken.

Retar upp motståndarcoachen
Det är så högljutt och sådan inlevelse att Linköpings huvudcoach Klas Östman vid ett tillfälle ställer sig på sin bänk så nära han kan, spänner ögonen i Skellefteå-båset och skriker ”vad är det för jävla liv?”.

Ljudvolymen och fokuset i hemmabåset gör att ingen där lägger märke till honom.

Robert Ohlsson skriker upprepande fraser som ”tårna mot mål”, ”stick on puck”, ”go go go”, ”rör på fötterna”, ”massera dem”, ”starka pannben” och ”korta byten”.

Spelarna går i stort sett hela tiden under gruppbenämningen ”boys”.

Även om tysken Tom Kühnhackl är den enda inte svenskspråkiga spelaren i laget men ändå förstår språket så växlar Robert Ohlsson hela tiden mellan svenska och engelska.

Ett välsmort lagarbete
Tillsammans med assisterande coacherna Andreas Falk och Pierre Johnsson läser han Linköpings taktiska drag inför matchen och diskuterar fram lösningar.

De peppar sina egna spelare, berömmer dem och ger feedback på olika spelsekvenser.

De kan också såga motståndarspelare som tekare, för att sedan inse att de är helt bedrövliga på tekningar själva.

Det är också känslosamma utbrott och påkallande av domarnas uppmärksamhet.

Efter segern klappar Robert Ohlsson om och tackar de övriga ledarna i egna båset.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Skellefteå AIK i media

Post by nr86 »

Tack igen Os72 för publiceringen 😁
Os72
Posts: 868
Joined: 22 Jun 2011, 17:21

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Os72 »

nr86 wrote: 20 Dec 2022, 18:51 Tack igen Os72 för publiceringen 😁
Det gjorde jag så gärna (även om det är lite pilligt. D :-)

Nästa gång hoppas jag på att få dela på "bilderna från guldfesten!"
ante08
Posts: 2553
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ante08 »

Nytt intro igen mot Växjö på Annandagen.
https://www.skellefteaaik.se/article/2i ... annandagen
shaquille
Posts: 1952
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Skellefteå AIK i media

Post by shaquille »

ante08 wrote: 21 Dec 2022, 15:21 Nytt intro igen mot Växjö på Annandagen.
https://www.skellefteaaik.se/article/2i ... annandagen
Blir säkert bra, men den där playwoodväggen dom kommer ut genom senaste 15 åren lär väl vara kvar.
Torsgatan
Posts: 941
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Torsgatan »

.
Last edited by Torsgatan on 05 Jan 2023, 15:34, edited 1 time in total.
Torsgatan
Posts: 941
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Torsgatan »

jowa
Posts: 463
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Skellefteå AIK i media

Post by jowa »

Torsgatan wrote: 05 Jan 2023, 15:33
"Ta bort jycken"
ante08
Posts: 2553
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ante08 »

En väldigt intressant intervju med Krister Holm.
I en lång intervju på SHL.se berättar Holm om varför han vill analysera ”lagom hårt”, värvningen av Linus Söderström samt varför han inte har lockats av att lämna Skellefteå,
https://www.shl.se/article/p9jhalcrg-40 ... ister-holm
User avatar
Humlannitton
Posts: 1471
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Humlannitton »

Nån som vill dela med sig av denne journalists bedömning av världens snyggaste hockeytröja?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... atchtrojor
addebeck
Posts: 537
Joined: 28 Sep 2011, 08:20

Re: Skellefteå AIK i media

Post by addebeck »

Humlannitton wrote: 22 Jan 2023, 16:54 Nån som vill dela med sig av denne journalists bedömning av världens snyggaste hockeytröja?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... atchtrojor
Skellefteå Betyg: 3 av 5 plus

Tyvärr fick jag syn på tröjan Skellefteå spelade i när Jimmie Ericsson hyllades i samband med premiären. Svart, kemisk fri från reklam och med guldaktiga komponenter i stället för grävmaskinsgult. Dra mig baklänges över Pea Israelssons linoleumgolv vilken Betyg: 5 av 5 plus-tröja. Men nu tillbaka till de jämförelsevis ganska trista vardagskläderna.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Skellefteå AIK i media

Post by tazman »

Har nu lyssnat igenom Norrans podd (Islossning) med Adam och Arvid, någon mer som lyssnar?

En helt OK hockey-podd där framförallt "fem tuffa" är intressant att lyssna igenom, Jimmies svar är såklart spännande att höra.

En del ris också, i senaste avsnittet är Åsa Andersson (klubbdirektören) med. Dom har alla möjligheter att ställa frågor kring hennes arbetsuppgifter, arbetsbeskrivning, den "civila" delen i organisationen med mera, med mera. Listan kan göras lång kring frågor som skulle vara intressanta att ställa och Åsas ståndpunkt i AIKs vision, värdegrund och biljettfrågan (tas upp men i princip inga följdfrågor).

Istället så kör Adam någon märklig utläggning om hans resa till USA och klubbar som är välskött i där borta samt i England, använder Manchester United som exempel. Åsa är tydlig med att hon inte har någon inblick i detta, inte har någon som helst fotbollsintresse och försöker hålla god min.

Fanns alla möjligheter för Norran att ge oss fans en inblick i hennes arbete, klubbens ambitioner och den delen som inte tydligt syns på isen. Tyvärr så missades detta helt och det är bara att hoppas att dom är här inne och läser samt tar till sig av den konstruktiva feedbacken.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Trollet »

Orkar inte höra den podden pga Arvids ENORMA starstruckness och rädsla att stöta sig med sina idoler (dvs gästerna). Ett typiskt segment är ungefär så här:

-Är det nån spelare du haft extra svårt för? JA DU BEHÖVER INTE SVARA HÖHÖHÖ
-Nja men det kan jag nog svara på tror jag...
-ALLTSÅ DU BEHÖVER INTE SVARA HÖHÖHÖ VI GÅR VIDARE HÖHÖHÖ
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
John
Posts: 250
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Skellefteå AIK i media

Post by John »

Trollet wrote: 27 Jan 2023, 23:14 Orkar inte höra den podden pga Arvids ENORMA starstruckness och rädsla att stöta sig med sina idoler (dvs gästerna). Ett typiskt segment är ungefär så här:

-Är det nån spelare du haft extra svårt för? JA DU BEHÖVER INTE SVARA HÖHÖHÖ
-Nja men det kan jag nog svara på tror jag...
-ALLTSÅ DU BEHÖVER INTE SVARA HÖHÖHÖ VI GÅR VIDARE HÖHÖHÖ
Tror ärligt talat inte att spelarna är Arvids idoler. Han skulle ha samma nivå/kapacitet om han intervjuade dig eller mig.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by dovienya »

Trollet wrote: 27 Jan 2023, 23:14 Orkar inte höra den podden pga Arvids ENORMA starstruckness och rädsla att stöta sig med sina idoler (dvs gästerna). Ett typiskt segment är ungefär så här:

-Är det nån spelare du haft extra svårt för? JA DU BEHÖVER INTE SVARA HÖHÖHÖ
-Nja men det kan jag nog svara på tror jag...
-ALLTSÅ DU BEHÖVER INTE SVARA HÖHÖHÖ VI GÅR VIDARE HÖHÖHÖ
:lol:
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Skellefteå AIK i media

Post by tazman »

Känns som en otroligt konflikträdd människa.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Joner
Posts: 74
Joined: 05 Jan 2019, 00:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Joner »

Äntligen har vi fått oss en bra podd om AIK.

Krysset brinner!






Torsgatan
Posts: 941
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Torsgatan »

Riktigt skoj med en podd om AIK som förhoppningsvis vågar såga det som sågas bör. Hyllningarna tar jag för givet.

Är redigt less på ryggdunkspoddar likt AIKs egna dom hade samt norrans.
User avatar
TigerShark
Posts: 3749
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Skellefteå AIK i media

Post by TigerShark »

Grym podd, dom har bra struktur och slösar inte tid på onödigt tjoller. Den kommer man fortsätta lyssna på!
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Skellefteå AIK i media

Post by tazman »

Trevlig podd, kunde ha lagts mer tid på laget istället för trista och överskattade CHL.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Ultron
Posts: 364
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Ultron »

He he, ”överskattade” 🙄

CHL har väl knappast fått så mycket (någon?) kärlek? (Går själv inte på matcherna p g a den negativa spiralen med lite publik -> ingen stämning, trots roligare motstånd än Brynäs och Malmö)
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Skellefteå AIK i media

Post by tazman »

Ultron wrote: 19 Feb 2023, 23:44 He he, ”överskattade” 🙄
Yes, tycker det är onödigt att lägga 30-45 min på CHL, där AIK inte ens är med längre. Ligger helt fel i tiden alltså, finns betydligt mer dagsfärska ämnen att prata om.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Empress
Posts: 6991
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Empress »

Gott om folk på träningen i dag enligt NV

Forsfjäll, Pudas – Möller, P Lindholm, J Lindström

Högberg, Granberg – Sundsvik, Wingerli, M Lindholm

Gula:

Lundberg, Nilsson – Sandberg, Johnson, Hugg

Olsson, Salomonsson – Stenman, L Lindström, Mascherin

Röd: Kühnhackl
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Special Brew »

Betalartikel i Aftonbladet idag. Experterna tippar sluttabellen.

HOCKEY

Två veckor och sju omgångar kvar av SHL.

Det är stor dramatik kring avgörande platser.

Sportbladets experter tycker till och analyserar avgörandet.

Dick Axelsson slår fast redan nu att Malmö åker ur SHL.
Dick Axelsson slår fast redan nu att Malmö åker ur SHL.
Foto: BILDBYRÅN
Dick Axelsson
Min sluttabell

Skellefteå
Växjö
Frölunda
Oskarshamn
Färjestad
Leksand
- - - - - - - -
Örebro
Timrå
Luleå
Rögle
- - - - - - - -
Linköping
HV71
- - - - - - - -
Brynäs
Malmö
De vinner grundserien: Det står ju mellan Skellefteå och Växjö, men där känner jag att Skellefteå är snäppet bättre. Helheten, offensiven och stabiliteten är på Skellefteås sida, så den förstaplatsen kommer de inte att släppa.

De slutar på topp sex: Inte den blekaste, detta med tips är tydligen inte min grej. Oskarshamn känns heta samtidigt som Frölunda ångar på. Färjestad och Leksand har inte direkt rosat marknaden på slutet, men stannar topp sex.

De får spela åttondelsfinalerna: Ruskiga getingboet. Luleå och Rögle är stora besvikelser den här säsongen och min känsla är att de kommer att få spela åttondelsfinaler tillsammans med Örebro och Timrå.

Så går striden kring kvalstrecket: Vi kommer att få se Brynäs och Malmö slåss om platsen vem som åker ut. Två lag som inte har hittat rätt under hela säsongen och har ett ruskigt ångestkval att vänta. Jag tar mig även friheten och säger att Malmö kommer att spela i Hockeyallsvenskan nästa säsong.

Tomas Ros tippar att HV71 undviker kval.
Tomas Ros tippar att HV71 undviker kval.
Foto: BILDBYRÅN
Tomas Ros
Min sluttabell

Skellefteå
Växjö
Frölunda
Färjestad
Örebro
Leksand
- - - - - - - -
Rögle
Oskarshamn
Timrå
Linköping
- - - - - - - -
Luleå
HV71
Brynäs
Malmö
De vinner grundserien: Skellefteå är seriens jämnaste lag och har nu också förstärkt målvaktssidan så att man inte är så skadekänsligt. Man är extremt starkt på hemmais och det är en avgörande faktor eftersom Skellefteå har fyra hemmamatcher kvar.

De slutar på topp sex: Jag väljer att placera Oskarshamn utanför topp sex. De har en otrolig trend just nu. På gränsen till fantastisk. Men har svårt att se att det ska hålla i sig.

De får spela åttondelsfinalerna: Rögle–Linköping, Oskarshamn–Timrå. Timrå har bästa laget av de här lagen att slippa åttondelen.

Så går striden kring kvalstrecket: HV71 har en bättre form och kom undan hyfsat bra mot Växjö. Brynäs är så nervöst nu och jag har svårt att se hur de ska komma undan ett negativt kval.

”Bästa utgångsläget och bästa laget”, skriver Hans Abrahamsson om Skellefteå och tippar västerbottningarna vinner grundserien.
”Bästa utgångsläget och bästa laget”, skriver Hans Abrahamsson om Skellefteå och tippar västerbottningarna vinner grundserien.
Foto: BILDBYRÅN
Hans Abrahamsson
Min sluttabell

Skellefteå
Växjö
Färjestad
Frölunda
Leksand
Oskarshamn
- - - - - - - -
Timrå
Örebro
Rögle
Luleå
- - - - - - - -
Linköping
Brynäs
- - - - - - - -
HV71
Malmö
De vinner grundserien: Skellefteå. Bästa utgångsläget och bästa laget, åtminstone nu när Växjö har en del skadeproblem.

De slutar på topp sex: Vilket getingbo det är och som det svänger fram och tillbaka. Snudd på omöjligt uppdrag att tippa något. Oskarshamn går på vatten för tillfället och det spelare ingen roll hur lite de skjuter eller hur mycket motståndaren skjuter, Oskarshamn vinner med klara siffror ändå.

De får spela åttondelsfinalerna: Timrå–Luleå och Örebro–Rögle. Snudd på lika svårt att tippa det här. Men jag har redan tagit ställning om topp-6 och tror att Linköping får tuffast att nå slutspel, då återstår de här fyra. Stämmer mitt tips är det sannerligen inga dåliga lag som möts redan i åttondelsfinalen. Förra årets seriesegrare och CHL-mästare Rögle och SM-finallaget Luleå för att nämna två.

Så går striden kring kvalstrecket: Har HV haft sin formtopp efter tränarbytet och är Brynäs på väg ur sin formsvacka? Sprattlar Malmö till en sista gång? Jag sa Malmö och HV71 i kval för en månad sedan och det får stå fast, men jag är långt ifrån säker på att Brynäs ordnar det… Kvällens möte med Malmö blir en riktig nyckelmatch för Manners lag, för att inte tala om hemmamötet med HV nio dagar senare.

Mats Wennerholms skrälltips: Oskarshamn, med SHL:s poängkung Antti Suomela i spetsen, klättrar hela vägen upp till en tredjeplats.
Mats Wennerholms skrälltips: Oskarshamn, med SHL:s poängkung Antti Suomela i spetsen, klättrar hela vägen upp till en tredjeplats.
Foto: BILDBYRÅN
Mats Wennerholm
Min sluttabell

Skellefteå
Växjö
Oskarshamn
Färjestad
Frölunda
Leksand
- - - - - - - -
Timrå
Örebro
Linköping
Luleå
- - - - - - - -
Rögle
Brynäs
- - - - - - - -
HV71
Malmö
De vinner grundserien: Skellefteå har ett fast grepp med en poäng upp, en match mindre spelad och klart bättre målskillnad än Växjö. Jag kan omöjligt se att de släpper det försprånget.

De slutar på topp sex: Det här blir lika mycket en gissningslek, då marginalerna är minimala. Men om Oskarshamns hysteriska form håller i sig lär de ta tredjeplatsen. Sedan säger magkänslan Leksand petar ner Örebro och tar den sista och sjätteplatsen.

De får spela åttondelsfinalerna: Timrå–Luleå, Örebro–Linköping. Det är lika tajt här, men det känns som Luleå har en växel till och petar ner ett svajigt Rögle under strecket. Linköping känns också starka.

Så går striden kring kvalstrecket: Brynäs hänger kvar, HV71 får kvala. Det svänger snabbt där kring kvalstrecket och det är mycket mentalt som påverkar. Jag går enbart på att Brynäs har fem av de sju återstående matcherna på hemmaplan. Inklusive HV71. En klar fördel som de borde utnyttja. Om inte förtjänar de att kvala.

”Brynäs är det mentalt starkare laget”, skriver Mattias Karlsson och tippar att Mikko Manners mannar petar ner HV71 till kvalplatsen i slutändan.
”Brynäs är det mentalt starkare laget”, skriver Mattias Karlsson och tippar att Mikko Manners mannar petar ner HV71 till kvalplatsen i slutändan.
Foto: BILDBYRÅN
Mattias Karlsson
Min sluttabell

Skellefteå
Växjö
Frölunda
Färjestad
Örebro
Oskarshamn
- - - - - - - -
Timrå
Leksand
Rögle
Luleå
- - - - - - - -
Linköping
Brynäs
- - - - - - - -
HV71
Malmö
De vinner grundserien: Skellefteå är det allra bästa och jämnaste laget. Det skulle också vara uppfriskande om de kunde vinna SM-guldet med passningsspelet och skridskoåkningen. Med det sagt finns också elakheten och fysiken där med Pär Lindholm, Tom Kühnhackl, Arvid Lundberg, Petter Granberg, Jonathan Pudas. Växjö har ett välsvarvat lagbygge och stabilt grundspel, men känns inte lika brett.

De slutar på topp sex: Det känns ju oerhört märkligt att sätta Timrå och Leksand utanför topp sex, men det är för trångt och får många bra lag helt enkelt. Att se här spelartrupperna inte går direkt till SM-kvartsfinal bevisar hur stark kvalitet SHL den här säsongen håller. Frölunda och Färjestad imponerar med tanke på sina frånvarolistor. Örebro har Niklas Eriksson och Oskarshamn har en avgörande spets.

De får spela åttondelsfinalerna: Luleå kravlar sig uppåt men inte mycket mer. Det här är inget kvartsfinallag. Tyvärr kommer Färjestad klamra sig fast där uppe för att vi ska få SM-finalreprisen Färjestad–Luleå redan i åttondelen. Vi får Timrå–Luleå och Leksand–Rögle i första slutspelsomgången, där Timrå och Rögle går vidare. Tråkigt för Linköping att missa slutspel ännu en gång, men de är rejält på rätt väg.

Så går striden kring kvalstrecket: Malmö kan vara bara fyra poäng efter Brynäs och HV71 på torsdagskvällen. Det går inte att räkna bort miraklet helt. Det skulle kunna bli HV71-Brynäs i kval, de har i så fall mötts två av tre gånger sedan det här kvalupplägget inleddes. I slutändan blir poängen för tuffa för Malmö att hämta ifatt och Brynäs är mentalt starkare i avgörandet än HV71.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Trollet »

Vill man så kan man lyssna på avsnitt 2 av Krysset brinner nu! Karin Granberg gästar. Fina fina Karin.

Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Skellefteå AIK i media

Post by tazman »

Härligt poddavsnitt, redan bättre än Norrans ibland lama avsnitt.

Fortsatt det jobbet..👏👊
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Karin är en underbar person och det är lika underbart att hon är tillbaka i klubben.
lappri
Posts: 412
Joined: 18 Oct 2022, 21:04

Re: Skellefteå AIK i media

Post by lappri »

Underbart bra podd👍 Ser framemot mer av detta.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Skellefteå AIK i media

Post by tazman »

Lyssnade igenom Islossning med Forsell (Norrans) nu i helgen, jordskredsseger för krysset brinner.

Enda egentliga var när Forsell snackade under ”fem tuffa”.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Post Reply