Silly Season 22/23

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Frantisek Pospisil
Posts: 1371
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 22/23

Post by Frantisek Pospisil »

Så gick det med Frölundas sagda planer på Pelikanen.
2årskomtralt med AIK ikväll
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Någon som ser Östersunds matcher och kan ge ett utlåtande om Alexander Anderberg. https://www.eliteprospects.com/player/1 ... -anderberg. 14 mål är respekt. Hur är skridskoåkning och passningsspel?
Frantisek Pospisil
Posts: 1371
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 22/23

Post by Frantisek Pospisil »

p-play wrote: 15 Jan 2023, 13:44 Någon som ser Östersunds matcher och kan ge ett utlåtande om Alexander Anderberg. https://www.eliteprospects.com/player/1 ... -anderberg. 14 mål är respekt. Hur är skridskoåkning och passningsspel?
Sett en del, men Alexander är väl ingen som direkt stuckit ut.
Däremot om man ska kolla någon i det åldersspannet så sticker Henrik Marklund ut. Mycket bra skridskoåkning och vågar göra det ovanliga. Har väl vikt och storlek mot sig, men så blir det ju när man fostrats i AIK.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Frantisek Pospisil wrote: 15 Jan 2023, 16:10
p-play wrote: 15 Jan 2023, 13:44 Någon som ser Östersunds matcher och kan ge ett utlåtande om Alexander Anderberg. https://www.eliteprospects.com/player/1 ... -anderberg. 14 mål är respekt. Hur är skridskoåkning och passningsspel?
Sett en del, men Alexander är väl ingen som direkt stuckit ut.
Däremot om man ska kolla någon i det åldersspannet så sticker Henrik Marklund ut. Mycket bra skridskoåkning och vågar göra det ovanliga. Har väl vikt och storlek mot sig, men så blir det ju när man fostrats i AIK.
14 mål sticker ut rätt så rejält, speciellt när det är en rightare som är 187 cm lång och väger in på nästan 100 pannor. Henrik Marklund fick en bra chans i Gnaget för fem år sedan utan att imponera. Han fick även göra några byten i SHL när han var hos oss. Jag tycker inte att man kan säga att han inte har fått chansen. För vissa spelare tar det tid att bygga upp fysik och etablera sig på en högre nivå. Med tanke på att vi har en hel del unga spelare med stor utvecklingspotential så har åtminstone jag svårt att hitta en roll åt honom. På vems bekostnad skulle han gå in i laget?
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 22/23

Post by nr86 »

När man hör sanny/Svensson podden förstår man att det blir omöjligt att behålla Kuhnhackl. Tyska klubbar försökte få loss honom i sommras och han har redan en ganska bra lön hos oss. Jag är glad att vi får njuta av hans spel resterande del av säsongen för han är en av våra bästa spelare just nu. Wingerli och Sandberg hoppas jag såklart vi lyckas behålla men det är nog högst osäkert även där. Jocke kommer av allt att döma göra sin sista vår som aik spelare. Vi var ju nära Fröden i höstas men han ville pröva ett år till. Spelar fortfarande i Ahl och verkar få svårt att etablera sig i NHL. En drömvärvning i min värld. Vi går hur som helst en spännande silly till mötes.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 22/23

Post by Snuskhummern »

Backsidan kommer vara stark nästa år då Salomonsson och Sandin Pellikka blir mognare i spelet, samtidigt som man säkert kommer stärka upp med något mer etablerat (Rundblad?). Får Anton Olsson en till sommarträning i kroppen så kan han nog blomma ut och kunna använda sin storlek och hänga med mer i spelet under press. Wingerli, Kuhnhackl och ev. Hugg är nog förlorade. Där blir det intressant att se vad Forre kan hitta, jag tror vi får se fler utlänningar i truppen men det finns ju såklart många bra uppslag i AS också, Oskar Magnusson i AIK, flera fina juniorer i DIF eller varför inte gå på en Johan Persson i Mora. Trist att Oscar Lindberg har ytterligare ett år i Schweiz för kommande år hade passat bra för en hemkomst.
nathrakh
Posts: 100
Joined: 16 Jun 2011, 19:04

Re: Silly Season 22/23

Post by nathrakh »

Så vad är det som gäller realistiskt till nästa säsong?

Målvakt - minst en ny till att ersätta Söderström (ev. två beroende på Lindvalls skadeläge)

Backar - Pudas tror jag åker över pölen - ersätts i praktiken av Pellika? Någon annan som vi tappar?

Forwards - Kuhnackl, Jocke, Wingerli, Hugg och Sandberg tror jag lämnar. Kuhn till Tyskland, Jocke slutar, Wingerli till alperna, Hugg över pölen och Sandberg tyvärr till annan SHL-klubb som betalar bättre.. Mascherin får däremot förnyat förtroende. I övrigt? Om det stämmer är finns det gott om hål att fylla på forwardsidan som inte går att ersätta med juniorer och oprövade kort.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 22/23

Post by nr86 »

Tror Ogge har 1+1 men är inte säker.
Spelskickliga backar kommer vi inte ha brist på i alla fall. Om Pudas stannar har vi shls i särklass mest offensiva backlinje.
ante08
Posts: 2553
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly Season 22/23

Post by ante08 »

Simon Robertsson lånas ut till Västerås resten av säsongen.
https://www.skellefteaaik.se/article/c8 ... n-lanas-ut
nathrakh
Posts: 100
Joined: 16 Jun 2011, 19:04

Re: Silly Season 22/23

Post by nathrakh »

Jag hade gärna haft kvar Simon i truppen, framförallt när det vankas slutspel. Hade hellre sett Stenman lånas ut.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Silly Season 22/23

Post by tazman »

Ändå rätt oväntat, kan väl inte betyda att det är någon påväg in?
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 22/23

Post by nr86 »

tazman wrote: 16 Jan 2023, 15:01 Ändå rätt oväntat, kan väl inte betyda att det är någon påväg in?
Jag tror inte det är något på väg in. Nu när vi är skadefria är det klokt att låta Robertsson få istid i Västerås. Förhoppningsvis får han en bra roll där med speltid i bla pp. Tycker Stenman varit nivåer bättre än Robertsson. Stenman kompletterar lagbygget bättre tycker jag. Men det är klart att hans straffar kommer att vara saknande om det kommer till sådana avgöranden.............
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Silly Season 22/23

Post by tazman »

Kan vara så, rätt begränsad bredd bland forwards. Gissningsvis så vill Robertsson få en större roll och får det via utlåning.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 22/23

Post by Trollet »

Det ska in en back och en målvakt. Ingen forward.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Jocko Homo
Posts: 483
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Silly Season 22/23

Post by Jocko Homo »

Tycker att Robertsson tagit stora kliv framåt under året och hittat mer av sin identitet som seniorspelare. Kan nog vara bra för honom att få spela i en annan miljö i en annan roll, om hierarkin är lite för satt just i år i AIK. Kan vara ett tillskott redan i slutspel, men definitivt nästa år.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Det är rätt att låna ut Robertsson. Han behöver få speltid i PP för att utvecklas.
Jag ger mig på en gissning för nästa år.
Hugg: AHL. Riley Woods om Modo inte går upp?
Wingerli: NL. Den ligan är som gjord för honom och vi ser nog inte honom något mer i våra färger. LL tar tillbaka positionen som tredjecenter.
K-hackl: Blir för dyr. DEL. Liam Öhgren om Djurgården inte går upp?
10#: Ett år till? Om inte kanske vi lastar upp för Andreas Johnsson?
Sandberg: Blir för dyr givet prestation. NL/SHL/DEL. Jesper Frödén (kanske mer ett önsketänkande)?
Robertsson: AHL/ECHL eller Hockeyallsvenskan. Oskar Magnusson?
Sundsvik: Skulle behöva en större roll, men är inte så långt ifrån att ta en sådan. Ett år till och inledningsvis fjärdecenter.
Olsson: AHL om Nashville inte ser att han får en bra roll. Haara kliver upp ett pinnhack om Olsson lämnar.
Nilsson: Någon annan SHL-klubb då han kommer att få en för liten roll hos oss nästa år sett till vad han kostar. Oskar Asplund?
Söderström: Blir för dyr givet Lindvalls kontrakt. AHL/SHL/NL.
Mascherin: Troligtvis inte som det ser ut just nu. Han ersätts inte.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 22/23

Post by Chippen »

p-play wrote: 16 Jan 2023, 17:09 Det är rätt att låna ut Robertsson. Han behöver få speltid i PP för att utvecklas.
Jag ger mig på en gissning för nästa år.
Hugg: AHL. Riley Woods om Modo inte går upp?
Wingerli: NL. Den ligan är som gjord för honom och vi ser nog inte honom något mer i våra färger. LL tar tillbaka positionen som tredjecenter.
K-hackl: Blir för dyr. DEL. Liam Öhgren om Djurgården inte går upp?
10#: Ett år till? Om inte kanske vi lastar upp för Andreas Johnsson?
Sandberg: Blir för dyr givet prestation. NL/SHL/DEL. Jesper Frödén (kanske mer ett önsketänkande)?
Robertsson: AHL/ECHL eller Hockeyallsvenskan. Oskar Magnusson?
Sundsvik: Skulle behöva en större roll, men är inte så långt ifrån att ta en sådan. Ett år till och inledningsvis fjärdecenter.
Olsson: AHL om Nashville inte ser att han får en bra roll. Haara kliver upp ett pinnhack om Olsson lämnar.
Nilsson: Någon annan SHL-klubb då han kommer att få en för liten roll hos oss nästa år sett till vad han kostar. Oskar Asplund?
Söderström: Blir för dyr givet Lindvalls kontrakt. AHL/SHL/NL.
Mascherin: Troligtvis inte som det ser ut just nu. Han ersätts inte.
Hugg, Wingerli, Jocke, Söderström, Mascherin och Pudas är nog mest troligt borta nästa säsong.

Kuhn kan nog lockas tillbaka till DEL, men tror inte det är så självklart som du vill påvisa.
Sandberg kan lika gärna stanna som att röra på sig.

Olsson borde inte röra på sig. Behöver en säsong till i SHL.
Salomonssons blir nog kvar och det kan vi "tacka" skadan för.
Nilsson lär inte flytta. Tror ingen vill ta över hans kontrakt.

Stenman borde röra på till nästa säsong. Allsvenskan?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Schillgard
Posts: 27
Joined: 08 Apr 2020, 08:25

Re: Silly Season 22/23

Post by Schillgard »

Om man som Kühnhackl har spelat på högsta nivå, dubbel SC-mästare, och som nu spelar sitt livs bästa hockey i en riktig liga och, förmodligen, en av de bättre föreningarna i Europa, så förstår jag inte riktigt vad han ska till DEL för? Rent tävlingsmässigt alltså, han är fortfarande i en bra ålder och har många år kvar att signa DEL-kontrakt på om han nu vill åter någon dag. Med fem NHL-säsonger bakom sig är han ju inte direkt i akut behov av att börja tänka på pensionssparande.

Hade han haft någon stark önskan till DEL (vem som nu har det som kan leverera på den här nivån?) hade han väl gått dit efter förra säsongen. Tror inte AIK skulle ha tvingat honom kvar om det var så att han ville bort. Sedan kan väl t.ex. NLA vara ett alternativ för honom om han fortsätter prestera som han gjort. Däremot tror jag fortfarande att SHL och AIK är den bästa miljön för honom att fortsätta utvecklas i, och där han kan prestera på den sportsligt högsta nivån. Jag tror också att det betyder en del.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Jag skulle inte bli förvånad om K-hackl kan få ett kontrakt i DEL på 250'/mån – netto. Visserligen har han ett kvar med förmånlig skatt ("expertskattare") hos oss, men för att han skall stanna ytterligare ett år så måste han nog lämna ganska mycket pengar på bordet. Tyska klubbar försökte vad det verkade lösa honom efter förra säsongen.
Schillgard
Posts: 27
Joined: 08 Apr 2020, 08:25

Re: Silly Season 22/23

Post by Schillgard »

Varför gick han inte till DEL efter förra säsongen då? Låt oss anta att det stämmer att tyska klubbar försökte lösa honom - vad tror du det var som satte stopp? Du tillhörde ju själv dem som ville släppa honom. Gjorde Forssell en fundamentalt annan analys och tvingade kvar K-hackl mot dennes vilja, eller var K-hackl själv inte så sugen på att byta ner sig till DEL pengarna till trots?

Frågorna är retoriska då vi givetvis inte kan veta det, men mitt förra inlägg syftade till att nyansera bilden. Att K-hackl kan tjäna mer pengar någon annanstans nästa säsong är ju helt säkert.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Vad jag förstår så var det klubben som satte stopp. Alla trodde ju att det skulle bli klubbarnas marknad i somras, men det blev ju precis tvärtom då det inte kom lös några spelare alls. Dessutom så började kronan att tappa i värde, vilket gjorde nya importers kontrakt väldigt dyra. K-hackls kontrakt är troligtvis valutasäkrat då det är vanligt att göra det. Uppläggen brukar också vara att kanske halva kontraktet ligger i sign-on/sign-off. Det blir ganska dyrt att bryta ett sådant kontrakt då sign-off-delen ändå måste utbetalas om ingen annan tar den kostnaden. Den löpande månadskostnaden på K-hackls kontrakt är med andra ord relativt låg. Det finns inga ekonomiska incitament för klubben att byta ut en spelare om man inte kan hitta något bättre till samma kostnad. Som utomstående har man ingen insyn i sådant som påverkar prestationen som skador, sjukdomar och fysvärden. Man kan bara bedöma prestationen på isen. Han var inte speciellt bra i slutet av förra säsongen, men om jag kommer ihåg rätt så åkte han också på någon skada.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Silly Season 22/23

Post by tazman »

nr86 wrote: 04 Jan 2023, 12:25 Trodde inte Forsell skulle landa en back faktiskt. Markus Phillips verkar vara en defensiv tung pjäs vilket vårt lag behöver. Hoppas på succé såklart 😁
Inget nytt kring detta?

Norran lär knappast ställa några frågor till Forsell.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 22/23

Post by krysset »

Gurra missar definitivt hela säsongen. Niklas Svedberg in?
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 22/23

Post by marre »

Då är det bättre spara pengarna.
Empress
Posts: 6991
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 22/23

Post by Empress »

krysset wrote: 18 Jan 2023, 10:52 Gurra missar definitivt hela säsongen. Niklas Svedberg in?
Ingen-vanlig-Svensson, har han lagt av?
Empress
Posts: 6991
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 22/23

Post by Empress »

Vi som kan hockey och ville testa Simon i pp:

45:11 3-1 (PP1) VIK 26. Robertsson, Simon (1)

:D 8-)
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 22/23

Post by Trollet »

Empress wrote: 18 Jan 2023, 19:17
krysset wrote: 18 Jan 2023, 10:52 Gurra missar definitivt hela säsongen. Niklas Svedberg in?
Ingen-vanlig-Svensson, har han lagt av?
Jo, han har lagt av.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Trollet wrote: 19 Jan 2023, 08:47
Empress wrote: 18 Jan 2023, 19:17
krysset wrote: 18 Jan 2023, 10:52 Gurra missar definitivt hela säsongen. Niklas Svedberg in?
Ingen-vanlig-Svensson, har han lagt av?
Jo, han har lagt av.
Svedberg spelar i DEL.
Frantisek Pospisil
Posts: 1371
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 22/23

Post by Frantisek Pospisil »

Vore väl Joacim Eriksson betydligt mer intressant. Mycket bra siffror i ett sopgäng.
Svedberg? Har han gjort nåt bra utom att ha sänkt oss ett par gånger?
Frantisek Pospisil
Posts: 1371
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 22/23

Post by Frantisek Pospisil »

Inte Oscar Östlund väl?
Ser han lämnar Sheffield.
Post Reply