AIK - Hv 71 3/1-23 kl 19:00

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: AIK - Hv 71 3/1-23 kl 19:00

Post by p-play »

Chippen wrote: 04 Jan 2023, 11:50
Frantisek Pospisil wrote: 03 Jan 2023, 23:56
Humlannitton wrote: 03 Jan 2023, 21:01 Är Anton Olsson ett tvåårs-projekt? Just nu ser jag väldigt lite i honom att bygga vidare på. Å andra sidan har vi haft ett gäng spelare som behövt en säsong på sig att anpassa både fysik och snabbhet.
Är ett evigt gnäll på Olsson.
Kollade igenom matchen mot Lulä och hittade bara positiva sekvenser med honom. I kvällens match sammalika.
Ge honom en vettig chans för helvete!!
JA, han är ett 2 årsprojekt!
Bara positiva saker runt Olsson?
Hur kan man vrida hans agerande vid HV's andra mål till något positivt?

Oavsett ny back in eller inte lär han få sitta på läktaren på Pellikka och Salomonsson är tillbaka
Han gjorde ett misstag i matchen och du sågar honom? Han var riktigt bra de första två perioderna och ser bättre och bättre ut. Om man vill värva in yngre spelare med lite storlek så får man nog ha i kalkylen att det kan ta ett tag för dem att hantera träningsmängd och sättet att träna. Han klarar inte av att hantera mycket speltid den här säsongen (vilket man såg i den tredje perioden) och får stå lite på tillväxt i år, men med lite tur så har man en bra spelande back med fysik nästa år till en relativt billig peng. Jag tycker att det är en bra och smart värvning.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: AIK - Hv 71 3/1-23 kl 19:00

Post by Chippen »

p-play wrote: 04 Jan 2023, 12:18
Chippen wrote: 04 Jan 2023, 11:50
Frantisek Pospisil wrote: 03 Jan 2023, 23:56
Humlannitton wrote: 03 Jan 2023, 21:01 Är Anton Olsson ett tvåårs-projekt? Just nu ser jag väldigt lite i honom att bygga vidare på. Å andra sidan har vi haft ett gäng spelare som behövt en säsong på sig att anpassa både fysik och snabbhet.
Är ett evigt gnäll på Olsson.
Kollade igenom matchen mot Lulä och hittade bara positiva sekvenser med honom. I kvällens match sammalika.
Ge honom en vettig chans för helvete!!
JA, han är ett 2 årsprojekt!
Bara positiva saker runt Olsson?
Hur kan man vrida hans agerande vid HV's andra mål till något positivt?

Oavsett ny back in eller inte lär han få sitta på läktaren på Pellikka och Salomonsson är tillbaka
Han gjorde ett misstag i matchen och du sågar honom? Han var riktigt bra de första två perioderna och ser bättre och bättre ut. Om man vill värva in yngre spelare med lite storlek så får man nog ha i kalkylen att det kan ta ett tag för dem att hantera träningsmängd och sättet att träna. Han klarar inte av att hantera mycket speltid den här säsongen (vilket man såg i den tredje perioden) och får stå lite på tillväxt i år, men med lite tur så har man en bra spelande back med fysik nästa år till en relativt billig peng. Jag tycker att det är en bra och smart värvning.
Haha, näe jag tycker inte att han bara gjorde "ett misstag". Tycker han är osäkerheten själv i egen zon. Ser osäker ut i spelet utan puck.

Visst, gjorde en fin framspelning men näe.
Tycker att han spelar på lånad tid just nu.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: AIK - Hv 71 3/1-23 kl 19:00

Post by p-play »

Chippen wrote: 04 Jan 2023, 13:14
p-play wrote: 04 Jan 2023, 12:18
Chippen wrote: 04 Jan 2023, 11:50
Frantisek Pospisil wrote: 03 Jan 2023, 23:56
Humlannitton wrote: 03 Jan 2023, 21:01 Är Anton Olsson ett tvåårs-projekt? Just nu ser jag väldigt lite i honom att bygga vidare på. Å andra sidan har vi haft ett gäng spelare som behövt en säsong på sig att anpassa både fysik och snabbhet.
Är ett evigt gnäll på Olsson.
Kollade igenom matchen mot Lulä och hittade bara positiva sekvenser med honom. I kvällens match sammalika.
Ge honom en vettig chans för helvete!!
JA, han är ett 2 årsprojekt!
Bara positiva saker runt Olsson?
Hur kan man vrida hans agerande vid HV's andra mål till något positivt?

Oavsett ny back in eller inte lär han få sitta på läktaren på Pellikka och Salomonsson är tillbaka
Han gjorde ett misstag i matchen och du sågar honom? Han var riktigt bra de första två perioderna och ser bättre och bättre ut. Om man vill värva in yngre spelare med lite storlek så får man nog ha i kalkylen att det kan ta ett tag för dem att hantera träningsmängd och sättet att träna. Han klarar inte av att hantera mycket speltid den här säsongen (vilket man såg i den tredje perioden) och får stå lite på tillväxt i år, men med lite tur så har man en bra spelande back med fysik nästa år till en relativt billig peng. Jag tycker att det är en bra och smart värvning.
Haha, näe jag tycker inte att han bara gjorde "ett misstag". Tycker han är osäkerheten själv i egen zon. Ser osäker ut i spelet utan puck.

Visst, gjorde en fin framspelning men näe.
Tycker att han spelar på lånad tid just nu.
Det är en ung spelare som behöver skolas in. Det är mycket lättare för dem som kommer från J20 då de är mer vana att träna på det här sättet. Om han hade varit en "färdig" spelare så hade han aldrig kommit till oss. Konkurrensen är dock hård då det finns många bra J20-backar och han kan säkert få göra J20-matcher eller kanske t o m bli utånad till Hockeyallsvenskan för speltid. Att såga någon genom att säga att han lever på lånad tid känns väldigt onödigt då man vet att de flesta nya behöver en säsong på sig innan de börjar att komma till sin rätt.
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: AIK - Hv 71 3/1-23 kl 19:00

Post by tazman »

Olsson är precis som exempelvis Johnson, Klintberg med flera ett långsiktigt projekt. Han har storlek, speed på skridskorna och fin speluppfattning. Är lite långsam vid vissa tillfällen, och slarvig vid andra.

Kommer förhoppningsvis fortsätta utvecklas och göra det betydligt bättre nästa säsong.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: AIK - Hv 71 3/1-23 kl 19:00

Post by Empress »

tazman wrote: 04 Jan 2023, 17:03 Olsson är precis som exempelvis Johnson, Klintberg med flera ett långsiktigt projekt. Han har storlek, speed på skridskorna och fin speluppfattning. Är lite långsam vid vissa tillfällen, och slarvig vid andra.

Kommer förhoppningsvis fortsätta utvecklas och göra det betydligt bättre nästa säsong.
Enig.
Å killen är sistaårsjunior - so lets give the kid a chance!
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: AIK - Hv 71 3/1-23 kl 19:00

Post by LeeGoren »

Möjligt att han kan bli bättre. Samtidigt har AIK Pudas, Arvid, Nilsson, Granberg, Salo, Måns, Pelikka på avtal.
Varför ska man satsa pä honom som åttondeback när man dessutom har Haara i föreningen?
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: AIK - Hv 71 3/1-23 kl 19:00

Post by dovienya »

Sund konkurrens ;)
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: AIK - Hv 71 3/1-23 kl 19:00

Post by p-play »

LeeGoren wrote: 04 Jan 2023, 23:00 Möjligt att han kan bli bättre. Samtidigt har AIK Pudas, Arvid, Nilsson, Granberg, Salo, Måns, Pelikka på avtal.
Varför ska man satsa pä honom som åttondeback när man dessutom har Haara i föreningen?
Pudas var väldigt intresserad av AHL-erbjudanden ifjol och han kan kanske hoppa på ett bra sådant och om han drar så blir det nog någon av de yngre som tar hans plats som ledande offensiv back. Olsson är inte riktigt samma spelartyp som de andra yngre spelarna och är nog påtänkt för en liknande roll som Arvid L. Om Olsson hade kommit lite längre i utvecklingen den här säsongen så hade man nog aldrig funderat på att ta in någon mer back. I grunden vill man nog ha 8-9 backar i truppen.
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: AIK - Hv 71 3/1-23 kl 19:00

Post by tazman »

Skulle inte direkt vara överraskande om Salomonsson lämnar, även Forsfjäll kan vara aktuell för ett NHL/AHL-äventyr.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: AIK - Hv 71 3/1-23 kl 19:00

Post by LeeGoren »

p-play wrote: 05 Jan 2023, 00:11
LeeGoren wrote: 04 Jan 2023, 23:00 Möjligt att han kan bli bättre. Samtidigt har AIK Pudas, Arvid, Nilsson, Granberg, Salo, Måns, Pelikka på avtal.
Varför ska man satsa pä honom som åttondeback när man dessutom har Haara i föreningen?
Pudas var väldigt intresserad av AHL-erbjudanden ifjol och han kan kanske hoppa på ett bra sådant och om han drar så blir det nog någon av de yngre som tar hans plats som ledande offensiv back. Olsson är inte riktigt samma spelartyp som de andra yngre spelarna och är nog påtänkt för en liknande roll som Arvid L. Om Olsson hade kommit lite längre i utvecklingen den här säsongen så hade man nog aldrig funderat på att ta in någon mer back. I grunden vill man nog ha 8-9 backar i truppen.
Pudas var bara intresserad av ett NHL-avtal, envägs. Eftersom han har kontrakt med AIK kan han inte skriva ett AHL-avtal.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: AIK - Hv 71 3/1-23 kl 19:00

Post by LeeGoren »

tazman wrote: 05 Jan 2023, 00:12 Skulle inte direkt vara överraskande om Salomonsson lämnar, även Forsfjäll kan vara aktuell för ett NHL/AHL-äventyr.
Törs lova att ingen av dem lämnar.
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: AIK - Hv 71 3/1-23 kl 19:00

Post by tazman »

LeeGoren wrote: 05 Jan 2023, 01:19
tazman wrote: 05 Jan 2023, 00:12 Skulle inte direkt vara överraskande om Salomonsson lämnar, även Forsfjäll kan vara aktuell för ett NHL/AHL-äventyr.
Törs lova att ingen av dem lämnar.
Jaha, men då känns det helt lugnt. Litar på att du har fullständig koll i deras avtal med AIK, samt att du har koll på hur samtliga klubbar högre upp i hierarkin kommer att agera efter avslutad säsong. Känns förtroendegivande och stabilt att luta sig tillbaka emot..🫣🤦‍♂️
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: AIK - Hv 71 3/1-23 kl 19:00

Post by p-play »

LeeGoren wrote: 05 Jan 2023, 01:19
p-play wrote: 05 Jan 2023, 00:11
LeeGoren wrote: 04 Jan 2023, 23:00 Möjligt att han kan bli bättre. Samtidigt har AIK Pudas, Arvid, Nilsson, Granberg, Salo, Måns, Pelikka på avtal.
Varför ska man satsa pä honom som åttondeback när man dessutom har Haara i föreningen?
Pudas var väldigt intresserad av AHL-erbjudanden ifjol och han kan kanske hoppa på ett bra sådant och om han drar så blir det nog någon av de yngre som tar hans plats som ledande offensiv back. Olsson är inte riktigt samma spelartyp som de andra yngre spelarna och är nog påtänkt för en liknande roll som Arvid L. Om Olsson hade kommit lite längre i utvecklingen den här säsongen så hade man nog aldrig funderat på att ta in någon mer back. I grunden vill man nog ha 8-9 backar i truppen.
Pudas var bara intresserad av ett NHL-avtal, envägs. Eftersom han har kontrakt med AIK kan han inte skriva ett AHL-avtal.
Han sade i en intervju att de även försökte få till ett bra AHL-avtal (antagligen då ett tvåvägs), men att det aldrig dök upp något bra sådant.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: AIK - Hv 71 3/1-23 kl 19:00

Post by Trollet »

https://www.vk.se/2022-06-15/i-slutanda ... elt-beslut

"Jag har hela tiden sagt att om jag ska åka så ska jag göra det på ett envägskontrakt."

Vill gärna se intervjun där Pudas säger nåt om tvåvägs.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: AIK - Hv 71 3/1-23 kl 19:00

Post by p-play »

Trollet wrote: 05 Jan 2023, 14:59 https://www.vk.se/2022-06-15/i-slutanda ... elt-beslut

"Jag har hela tiden sagt att om jag ska åka så ska jag göra det på ett envägskontrakt."

Vill gärna se intervjun där Pudas säger nåt om tvåvägs.
Jag har för mig att det var i Norrans podd som han sade att de även tittat på möjligheter i AHL. Det bästa vore om man kunde få till en förlängning på existerande kontrakt redan nu. Sedan skall man ta allt som sägs med en nypa salt.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: AIK - Hv 71 3/1-23 kl 19:00

Post by Chippen »

p-play wrote: 05 Jan 2023, 12:40 Han sade i en intervju att de även försökte få till ett bra AHL-avtal (antagligen då ett tvåvägs), men att det aldrig dök upp något bra sådant.
Hahaha!!
Pudas var inte intresserad av AHL. Nu är du ute och cyklar ganska grovt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: AIK - Hv 71 3/1-23 kl 19:00

Post by Chippen »

LeeGoren wrote: 05 Jan 2023, 01:19
tazman wrote: 05 Jan 2023, 00:12 Skulle inte direkt vara överraskande om Salomonsson lämnar, även Forsfjäll kan vara aktuell för ett NHL/AHL-äventyr.
Törs lova att ingen av dem lämnar.
Salomonsson har väl redan NHL-kontrakt och kan mycket väl lämna.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: AIK - Hv 71 3/1-23 kl 19:00

Post by Trollet »

p-play wrote: 05 Jan 2023, 18:17
Trollet wrote: 05 Jan 2023, 14:59 https://www.vk.se/2022-06-15/i-slutanda ... elt-beslut

"Jag har hela tiden sagt att om jag ska åka så ska jag göra det på ett envägskontrakt."

Vill gärna se intervjun där Pudas säger nåt om tvåvägs.
Jag har för mig att det var i Norrans podd som han sade att de även tittat på möjligheter i AHL. Det bästa vore om man kunde få till en förlängning på existerande kontrakt redan nu. Sedan skall man ta allt som sägs med en nypa salt.
Det får du nog rota fram för något sådant har han aldrig vare sig sagt eller velat.

Ska han förlänga ett fyraårskontrakt med 2,5 år kvar?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: AIK - Hv 71 3/1-23 kl 19:00

Post by p-play »

Trollet wrote: 05 Jan 2023, 23:56
p-play wrote: 05 Jan 2023, 18:17
Trollet wrote: 05 Jan 2023, 14:59 https://www.vk.se/2022-06-15/i-slutanda ... elt-beslut

"Jag har hela tiden sagt att om jag ska åka så ska jag göra det på ett envägskontrakt."

Vill gärna se intervjun där Pudas säger nåt om tvåvägs.
Jag har för mig att det var i Norrans podd som han sade att de även tittat på möjligheter i AHL. Det bästa vore om man kunde få till en förlängning på existerande kontrakt redan nu. Sedan skall man ta allt som sägs med en nypa salt.
Det får du nog rota fram för något sådant har han aldrig vare sig sagt eller velat.

Ska han förlänga ett fyraårskontrakt med 2,5 år kvar?
Inte i podden utan i intervju. https://norran.se/sport/ishockey/artike ... s/r2v0px3j

" Hur gick dialogen med agenten den här tiden?

– Jag sa väl ganska tidigt till honom att han inte behövde höra av sig om det inte blev aktuellt med det vi ville ha.

Och det var?

– Ett envägskontrakt var det väl i grunden, eller väldigt bra pengar i AHL."
Post Reply