Silly Season 22/23

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Frantisek Pospisil wrote: 12 Apr 2022, 07:41
Trollet wrote: 12 Apr 2022, 07:17 Förstår inte att folk här är så tvärsäkra på att Oscar Lindberg kommer hem. Ni blir bara besvikna.
Xakt.
Tvärsäker, nej. Men vem trodde Lindvall skulle bli kvar utöver de som verkligen hade insyn? Man kan dock inte fortsätta att lasta upp pengar och hoppas på #10. Han gör bra prestationer i enstaka matcher, men på den lönenivån skall man leda laget i varje match vilket han har klarat av fram till den här säsongen. Han har tappat några procent i fart och tanke och det är allt som krävs på en sådan här hög nivå för att utfallet inte skall vara samma. Nu tror jag inte att vi kvalar, men vem trodde att HV och Djurgården skulle åka ur serien? Bottenlagen kommer att vara ännu bättre nästa år. Brynäs har ett bra läge då de kan göra sig av med många dyra kontrakt. Linköping och Timrå kommer att vara uppgraderade. Malmö startar säsongen med en bättre tränare. HV går säkert upp och med den budgeten och det faktum att de har bytt sportchef så blir det ett bättre lagbygge. Oskarshamn åker kanske nästa år.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 22/23

Post by Chippen »

Tror nog inte att man ska vara för säker på att spelare som gått vidare från Skellefteå och nu är i t.ex KHL per automatik kommer välja Skellefteå. Det kommer att finnas bra med alternativ i Europa nu och även om man som medmänniska vill räkna bort KHL så gör nog inte alla idrottsmän det, tyvärr.

NL skulle ju t.ex utöka sina utlänningsplatser så där görs ju mera plats. NHL/AHL kommer nog att bli fattigare på ryska spelare vilket öppnar för europeér.

Sedan tycker väl inte jag att man främst ska titta på gamla spelare. Finns ju inget som säger att det kommer att bli lyckats, bara för att det var lyckats. Jag kan inte riktigt påstå att Melker varit kanonlyckas sedan han kom tillbaka t.ex.
Ska jag dock titta på de gamla spelarna, så visst är Oscar Lindberg ett önskenamn och även Anton Lindholm, som står för något vi saknar eller har för lite av. Det är väl typ de två, förutom Pär Lindholm och Wingerli som redan är våra spelare om de inte förlänger nuvarande kontrakt.
Annars vill jag se tuffare spelare in. Spelare som inte följer speedmönstret utan som kommer in under huden på motståndarna utan att tappa skallen (som Hawryluk) utan mera som Rydahl, Emil Sylvegård, Shinnimin, Jimmie. Sådana som blir bättre när det är fysik och inte sämre.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly Season 22/23

Post by king_louie »

Frånsett de redan nämnda hoppas jag på Mascherin, tycker han var vår bästa forward innan skadan.
addebeck
Posts: 537
Joined: 28 Sep 2011, 08:20

Re: Silly Season 22/23

Post by addebeck »

Jocke har såklart en trend som går neråt. Men tanken på att få revansch för detta snöpliga slut, få spela med Lindholm, och kanske en bråkdel av en lockande tanke att dessutom få bli poängbäst i grundserien genom alla tider kan locka nog så mycket. Frågan är väl vilken prislapp han kan tänka sig spela en till säsong för - lite överbetald kan han gott få vara, men det krävs ändå en avsevärd löneminskning. Nu vet jag inte hur hans resonerar kring vikten av lön för en sista säsong, men ur hans ekonomiska perspektiv - är det avgörande om han får 250-200`eller 200-150`i månaden sista säsongen ?Eller kommer beslutet att baseras mer på hur han utvärderar denna säsong - och ser för möjligheter nästa säsong ? Om jag förstått saken rätt är det väl uttalat att det är spel i Skellefteå eller slut på en fantastiskt karriär som är valet ur hans perspektiv.
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 22/23

Post by nr86 »

Jockes vara eller icke vara torde i alla fall klarna närmsta dagarna. Han har drivit laget och varit bäste aik spelare i slutspelet mot fbk men nu tar det slut. Han kräver sin istid för att må bra och den kan vi inte ge honom. Han torde vara vår bäst betalda spelare och det kan vi inte heller ge honom. Ett plågsamt men nödvändigt farväl tror jag är nödvändigt för att ta aik vidare in i framtiden. Jag tror på Forsell som lagbyggare och jag tror att Ohlsson kan få de flesta nykomlingar att trivas och blomma i vår miljö. Tycker Melker bidrar mycket som rollspelare men många pratar om skador och en sargad kropp vilket kanske gör att han avslutar sin karriär. Men jag skulle gärna se att han stannar.
En ”ny” stomme med Möller, Lindholm, Hugg, Wingerli, Lindberg och Pudas vore mitt drömscenario hösten 22😁.
Återstår att se om jag ens är nära…….
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

addebeck wrote: 12 Apr 2022, 10:52 Jocke har såklart en trend som går neråt. Men tanken på att få revansch för detta snöpliga slut, få spela med Lindholm, och kanske en bråkdel av en lockande tanke att dessutom få bli poängbäst i grundserien genom alla tider kan locka nog så mycket. Frågan är väl vilken prislapp han kan tänka sig spela en till säsong för - lite överbetald kan han gott få vara, men det krävs ändå en avsevärd löneminskning. Nu vet jag inte hur hans resonerar kring vikten av lön för en sista säsong, men ur hans ekonomiska perspektiv - är det avgörande om han får 250-200`eller 200-150`i månaden sista säsongen ?Eller kommer beslutet att baseras mer på hur han utvärderar denna säsong - och ser för möjligheter nästa säsong ? Om jag förstått saken rätt är det väl uttalat att det är spel i Skellefteå eller slut på en fantastiskt karriär som är valet ur hans perspektiv.
Med tanke på de pengar han har dragit under karriären så borde det inte vara det, men agentens jobb är ju att maximera lönen. Frågan är ju vad han har haft i lön? 300' lär ju knappast räcka om man räknar in bonusar. Han har varit en av ligan bäst betalda. 400'? PP blir tyvärr sämre med honom nuförtiden då det går för långsamt. En roll i en tredjekedja utan speltid i PP och med en genomsnittlig SHL-lön lär han han ju knappast acceptera. Han är heller ingen tvåvägsspelare utan har alltid varit direkt dålig i egen zon. Nostalgi är farligt och man frigör mycket pengar här. Om han spelar ett år till så kommer det att vara under förutsättning att han fortfarande är nummer ett, vilket han inte är. Vi behöver frigöra pengar för att att få in spetsspelare och andra typer av spelare. Det här är elitverksamhet och varje gång det här diskuteras så tänker jag på Modo när de åkte ut.
addebeck
Posts: 537
Joined: 28 Sep 2011, 08:20

Re: Silly Season 22/23

Post by addebeck »

Ja, det att hålla honom i tredjekedja utan powerplay-tiden lär väl inte vara så han vill avsluta sin tid som spelare. Och det är bara att kolla på effektiviteten i powerplay. Jocke hade bara ett skott mindre på mål i powerplay än Linus Karlsson, men åtta mål mindre - och kategorin "plusmål per minut i powerplay" på Lindström är inte ens topp tio i laget - så den rollen har passerat sitt bäst före datum med råge. Ja, inget lätt beslut för någon av parterna antar jag.
parhaimmisto
Posts: 42
Joined: 21 Jun 2011, 23:45

Re: Silly Season 22/23

Post by parhaimmisto »

Vill Jocke så ska han ju få köra ett år till. Givetvis till ett något billigare kontrakt med bonusar.
Poängproduktionen hänger ju ihop med den trubbiga omgivningen han haft i år. (Spelat med två av världens bästa BP spelare :lol: )
Finns andra spelare att gnälla om.
Möller tjänar väl lika mycket, där snackar vi noll spets nuförtiden.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

De gjorde ungefär lika många poäng i grundserien, men Möller hade +24 i plusminus medan Lindström låg på +5. Melker hade +2. Möller spelar i alla spelformer och var 3:e bäste målskytt. Jag vet inte om hans omgivning varit så trubbig. De har placerats där för att balansera upp hans bristande defensiv. Det händer tyvärr inte mycket i PP med Lindström längre förutom att det tappar tempo och det har sett ut så i flera år. Han blixtrar fortfarande till i enskilda matcher, men han är inte längre den där spelaren som går in och dominerar på beställning. Det är mycket cirklande på utsidan i lägre tempo. Man får rätt så bra ersättare för den lönepeng han suttit på. Det bästa för alla parter vore om han avslutade med något år utomlands. Han kan säkert få ett kontrakt i något av lagen i NL eller DEL och det vore nog en bra lösning för alla parter.
User avatar
Miklosoft
Posts: 290
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Silly Season 22/23

Post by Miklosoft »

Med tanka på att vi har ett lag med lirare så borde tyngd och tuffhet in.
Tänk hur Linköping var ett tag när dom hade en massa lirare och hamnade högt i tabellen och sen i slutspelet så försvann dom.
In måste tungd och tuffhet. Alltså vi snackar 3 st 2 meters 100 kg Anabola grottmänniskor som är totalt psykiskt instabila som 4:e kedja som man kan släppa ut från burarna när det är slutspel.
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 22/23

Post by Snuskhummern »

Vill höja ett varningens finger för att låta pendeln slå om totalt och bara fylla på med idel Donald Brashear-karaktärer i förhoppningen att det skulle leda långt i ett slutspel. Se på FBK, knappast ett lag förknippat med en fysisk spelstil men som ändå kunde spela hårt, intensivt och målfarligt. Det man dock hade var 3st OS-centrar, mycket mer balanserad backsida samt en mängd utpräglade målskyttar. Det jag vill ha sagt är att det går att vinna slutspel utan att totalt släppa på intensiteten, farten och det frejdiga spelet som är våran identitet och sättet åtminstone jag vill se AIK spela på!
Frantisek Pospisil
Posts: 1377
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 22/23

Post by Frantisek Pospisil »

Calof får lämna Plast.
Just sayin.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1471
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly Season 22/23

Post by Humlannitton »

Frantisek Pospisil wrote: 12 Apr 2022, 21:16 Calof får lämna Plast.
Just sayin.
Stor tuff slutspelskung.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Frantisek Pospisil wrote: 12 Apr 2022, 21:16 Calof får lämna Plast.
Just sayin.
Han har varit petad en hel del i år. Svårt att veta om det har varit problem med skador eller motivation, men han var också väldigt loj hos oss sista säsongen. Det måste hur som helst finnas billigare och hungrigare spelare på marknaden.
Frantisek Pospisil
Posts: 1377
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 22/23

Post by Frantisek Pospisil »

Just saying!!!!!

Hade ingen tanke på att vi skulle värva.
Undrar om han inte hamnar i Österrikiska ligan eller liknande.
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 22/23

Post by nr86 »

Kanske i Finland med bästa polaren Holmström?
ante08
Posts: 2554
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly Season 22/23

Post by ante08 »

Michael Kapla ryktas till Rögle?
Rögle är på backjakt inför nästa säsong. Enligt vad HD-sporten erfar kan Michael Kapla från Skellefteå bli ett av nyförvärven.
https://www.hd.se/2022-04-12/back-fran- ... mpaign=bfr
Tompa
Posts: 490
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Silly Season 22/23

Post by Tompa »

Kapla har gjort en bra säsong, från en lite trevande start till att göra ett väldigt bra slutspel.
Tror han kommer passa in väldigt bra i Rögle, gillar hur dom bygger sitt lag och backsida , en blandning av spelskicklighet med fysiska/starka spelare.
Winning isn't everything, it's the only thing
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 22/23

Post by nr86 »

Vet att Kapla spelat "billigt" hos oss och jag tycker han tagit stora kliv under säsongen. Han kommer att bli väldigt bra nästa säsong. Just backsidan kommer att få sig en rejäl prövning inför kommande säsong då många "billiga" men bra spelare sticker. Olsson från Malmö vet vi kommer och jag gissar att AIK plockar upp någon junior också men en till "etablerad" stabil backpjäs behöver vi ta in.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Tompa wrote: 13 Apr 2022, 07:56 Kapla har gjort en bra säsong, från en lite trevande start till att göra ett väldigt bra slutspel.
Tror han kommer passa in väldigt bra i Rögle, gillar hur dom bygger sitt lag och backsida , en blandning av spelskicklighet med fysiska/starka spelare.
Ja, han var bra i slutspelet och ljusår bättre än ON som checkade ut efter kontraktsskrivningen. ON kommer inte att vilja bryta kontraktet såvida han inte får något bättre och det lär han knappast få i SHL. Forsell sitter helt klart där med Svarte Petter och då man har redan har ytterligare offensiva backar i Pudas och Salomonsson så finns det liksom inga andra alternativ om man skall försöka få in fler fysiska backar.
Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly Season 22/23

Post by Gargamel »

p-play wrote: 13 Apr 2022, 12:24
Tompa wrote: 13 Apr 2022, 07:56 Kapla har gjort en bra säsong, från en lite trevande start till att göra ett väldigt bra slutspel.
Tror han kommer passa in väldigt bra i Rögle, gillar hur dom bygger sitt lag och backsida , en blandning av spelskicklighet med fysiska/starka spelare.
Ja, han var bra i slutspelet och ljusår bättre än ON som checkade ut efter kontraktsskrivningen. ON kommer inte att vilja bryta kontraktet såvida han inte får något bättre och det lär han knappast få i SHL. Forsell sitter helt klart där med Svarte Petter och då man har redan har ytterligare offensiva backar i Pudas och Salomonsson så finns det liksom inga andra alternativ om man skall försöka få in fler fysiska backar.
Fast fysiska backar är ju oftast defensiva, så fattar inte vad problemet är. AIK behöver en till Granberg. Helst en argare och skickligare.
shaquille
Posts: 1955
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Silly Season 22/23

Post by shaquille »

Är det 100% att mann lämnar ?
king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly Season 22/23

Post by king_louie »

shaquille wrote: 13 Apr 2022, 13:22 Är det 100% att mann lämnar ?
Låter så ja, AIK lär väl börja släppa lite officiella nyheter snart.
ante08
Posts: 2554
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly Season 22/23

Post by ante08 »

shaquille wrote: 13 Apr 2022, 13:22 Är det 100% att mann lämnar ?
Michael Kapla bekräftar själv för Norran att han är klar för Rögle.
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 22/23

Post by nr86 »

Ja lite kommer att sippra ut nu gissar jag. Är säkert en del datum som måste passeras innan spelare kan presenteras resp lämnar. Mann kommer inte bli kvar och här blir det också en viktig post som ska ersättas.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 22/23

Post by marre »

Vi var ju tydligen intresserade av Werner.Nu valde han ju Redhawks,kanske lika bra?
addebeck
Posts: 537
Joined: 28 Sep 2011, 08:20

Re: Silly Season 22/23

Post by addebeck »

För vad det är värt under kategorin "supervaga silly-spekuleringar" så säljer Strauss sin gitarr på Facebook :) Den kanske är för dyr för att checka in till nästa destination, eller så var gitarren inget för honom, men för 2500 kronor är det din, välsignad (antar att det skulle vara signerad) av Lindvall dessutom :)
lobo
Posts: 1525
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly Season 22/23

Post by lobo »

Jag har ett ännu lösare rykte, så löst att jag inte minns var jag sett, läst, eller hört det Nån annan som hört Oskar Fantenberg?

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 22/23

Post by Chippen »

marre wrote: 13 Apr 2022, 14:38 Vi var ju tydligen intresserade av Werner.Nu valde han ju Redhawks,kanske lika bra?
Vilken Werner har valt Redhawks?
För den jag tänker på är Lucas Wernblom, och han förlängde just med Mora.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Ripper83
Posts: 117
Joined: 31 May 2014, 08:39

Re: Silly Season 22/23

Post by Ripper83 »

Chippen wrote:
marre wrote: 13 Apr 2022, 14:38 Vi var ju tydligen intresserade av Werner.Nu valde han ju Redhawks,kanske lika bra?
Vilken Werner har valt Redhawks?
För den jag tänker på är Lucas Wernblom, och han förlängde just med Mora.
Adam Werner MV.

Skickat från min LE2113 via Tapatalk

Post Reply