#10 Joakim Lindström (kontrakt t.o.m. 21/22)

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Chippen »

Nu när vi redan är inne på flashback och rykten..
HAHA!
Det är fan för gulligt och roligt, men jag läste där någostans att en anledning till att Pikken fick lämna MoDo var för att han nuppat Svartvadets fru...säger bara..flashback..
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Hank »

Ja, för dopingkontroller har ju aldrig gjorts på träning...

Men Sportbladet har väl som vanligt gjort ett gediget journalistiskt arbete, antar jag.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Trollet »

Lugn nu. Det är en fråga som ställs, Jocke får svara på hur han ser på ryktet, ingenting annat. Aftonbladet/Dufva påstår ingenting.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
JockeL
Posts: 176
Joined: 21 Jun 2011, 23:18

Re: #10 Joakim Lindström

Post by JockeL »

Markman wrote:Det var någon som skrev det i en annan tråd, men det är en lule-fan på flashback som kom på idén.. Riktigt fjantigt, måste jag säga..
*edit* sjunde inlägget på den här sidan: https://www.flashback.org/t1644751p413" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan du länka till inlägget istället, för oss som alltid ändrar sidvisning på alla forum och visar 40 inlägg per sida istället för 10? Man orkar ju inte byta sida 4 gånger oftare än man behöver så...

För att länka till inlägget trycker du på "siffran" (tex: #204)... och där hittade jag det, så glöm det. Men det är inlägg #4577 för er andra som kör fler inlägg/trådar per sida.

För övrigt tror jag #10 - Bellemare - Holloway kan bli sååå jäääävla bra.

För att förklara varför jag tror det måste jag börja med att beskriva varför jag tror Warg funkade så bra där. Många trodde Warg bara fungerade så bra med Lindström för att han var en gris, en brunkare, en spelare som gick in i skiten framför mål och efter sargerna, jobbade hårt hemåt osv, och därmed täckte upp för Lindströms sämre närkampsspel och defensiv.

Men så var det inte enligt mig. Eller rättare sagt, det är inte hela sanningen. För då det testades renodlade brunkare som Martin Lundberg i den kedjan, fungerade den som skit i 10 matcher i rad, innan det gavs upp.

Anledningen att just Warg kompletterade Lindström så jävla bra, var för att han utöver att vara en brunkare också är en mer än godkänd "lirare". Warg är väldigt duktig på att dribbla, väldigt duktig på att "bära puck" över 2-3 zoner, från egen zon eller mittzonen in i anfallszonen. Det behövs verkligen en kille som kan det tillsammans med Jocke, för trots att han är teknisk och en relativt bra dribbler på små ytor i anfallszonen, har han inte den topp-speeden som gör att han är duktig på att bära puck några längre sträckor.

Och man kan ju ha tyckt att Lehtonens lirar-kvaliteter borde räckt för att göra en kedja med Lindström - Lundberg - Lehtonen tillräckligt bra, och det hade de egentligen kunnat. Men eftersom Lehtonen hade bestämt sig för att aldrig passa i speluppbyggnadsfasen och aldrig passa i anfallszonen om det inte kunde bli ett assist av passningen, så behövdes det ytterligare en lirare. Då Mikko fick pucken i speluppbyggnadsfas så körde han med den tills han fick iväg ett skott, en öppnande passning eller tappade pucken.

Men nu blir det istället Bellemare, som är nästan lika duktig som Warg på att bära buck, men ännu bättre framför mål, mycket mer intensiv, bättre efter sargerna, en bättre skytt, bättre målgörare och likvärdig passningsspelare. Detta toppas av med Holloway, som har i princip Mikkos exakta offensiva verktyg, men dessutom passar pucken. Han är också bra på att bära puck över 2+ zoner, en bra playmaker, en bra målskytt, men är inte lika självisk som Mikko.

Det kan bli en sån jävla klapp-klapp-kedja. Om Jocke kommer in i spelet direkt förvånar mig det inte alls om de gör över 30 mål på de sista 25 matcherna.
JockeL
Posts: 176
Joined: 21 Jun 2011, 23:18

Re: #10 Joakim Lindström

Post by JockeL »

Kontentan är alltså att jag tror att #10 - #41 - #11 kan bli minst lika bra som fjolårets förstakedja, för att den bygger på samma principer men med 2 uppgraderingar.

Principen är alltså att en riktigt bra förstakedja som består av den orörliga playmakersnipern (Lindström), den defensivskicklige brunkaren (Warg/Bellemare) och den speediga danglersnipern (Lehtonen/Holloway), blir som allra bäst om alla 3 är så pass bra lirare att de kan skapa chanser åt sig själva och varandra. Vilket alltså ställer kravet att den defensivt ansvarige brunkaren också kräver bra tekniska kvaliteter. Och det är största anledningen att jag tror kedjan kan bli ännu bättre, Bellemare är mycket bättre defensivt än Warg, intensivare, aggressivare, starkare, snabbare, men dessutom en aningen bättre lirare och målskytt. Jämnbra dribbler och passningsspelare men gör det helt enkelt "hetare" och i högre tempo, dessutom är han en en bättre målgörare. Han kan komma att ta tillvara på många Holloway eller Lindström passningar.
Sen är Holloway exakt den danglande snipern som Lindström-typen brukar passa bäst med, dvs den offensiva typen som kan dribbla, göra mål men också är en axilliary playmaker. Och han spelar den typen till skillnad från Lehtonen till perfektion (på Elitserienivå, mind you), då Lehtonen inte utnyttjade det passningssinne han hade till fullo och ofta förstörde för Warg och Lindström.

I 4 mot 4 var Warg-Lindström vår bästa 2:a. Ändå brukade Forsberg köra Lehtonen-Lindström, och då uträttade Lindström ingenting medan Lehtonen i bland gjorde någon sologrej. I år känns det som att Bellemare-Lindström, Bellemare-Holloway och Lindström-Holloway alla är riktigt bra 2:or, det känns som att alla de 3 kompletterar varandra på ett sätt fjolårets förstakedja inte gjorde. Jag är riktigt taggad på den här kedjan.

Ibland undrar man dock om vi vunnit guldet ifjol om Forsberg provat att sära på Lindström och Lehtonen tidigt på säsongen, bara för att prova hur bra laget kunde bli...
aik155
Posts: 253
Joined: 31 Oct 2011, 13:49

Re: #10 Joakim Lindström

Post by aik155 »

mycket bra skrivet tycker jag de ända som saknas är wargens hockey rumpa men annars håller jag med :D
Låt aldrig stå plats dö
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #10 Joakim Lindström

Post by svartgulsubkultur »

Goda analyser Jocke L, skönt att se att du åter kommit ut ur skuggorna.
Tror också att den där kedjan kan bli grym, pusselfrågan för mig är snarare hur kedjorna bakom i kön ska kunna optimeras.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #10 Joakim Lindström

Post by King Kong »

Jag tror att en line med 10-41-11 har alla möjligheter att bli ännu bättre än fjoårets 1:a lina pga en annan detalj..
Jag tror att den här 1:a linan kommer att ha mycket mer puck tack vare att dom kommer att vara mycket bättre defensivt än i fjol..
Holloway är bättre defensivt än vad Lehtonen var och Bellemare är bättre defensivt än vad Warg EG var..

Man kanske glömmer bort att fjolårets 1.a kedja ofta hamnade i egen zon med långa anfall emot sig och långa perioder skapade dom inte så mycket..
Sen hängde dom 1-2 puckar i PP och allt var frid och fröjd..

Jag var ju också hela tiden kritisk till att spela Jocke och Lehtonen ihop, jag tycker inte att dom passade ihop helt enkelt, på förhand känns det som att kemin mellan Holloway och Lindström kommer att vara bättre pga det JockeL nämner, Holloway släpper pucken mer än vad Lehtonen gjorde vilket kommer att skapa mer "give-and-go" spel som i sin tur kommer att skapa mer chanser...
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Bilderberg »

Kom på att ingen nämnt nackdelen med JL... Karln drar på sig en helsikes massa utvisningar, så vårat fina Fairplay kommer bara bli "fulare" efter hans comeback i svartgult ;)

Någon annan som tänkt på det?
User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Markman »

Med tanke på att vi ligger top 3 i BP, samt att vi har gjort sex mål och bara släppt in 11 i spelformen känns det som ett jävla bra byte ändå, med tanke på vad Jocke tillför i övrigt! ;)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Trollet »

Jadå, det finns en som tänkt på det.
374 wrote:Dessutom lär AIK tappa sin fjantiga andraplats i Fair Play-ligan.
http://northpower.nu/wordpress/phpBB3/v ... lay#p18646
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Bilderberg »

Sedär ja, finns fler som ser till dom negativa bieffekterna (också)... :)
Undra om inte Jocke också skärper till sig lite extra, nu när alla andra gjort det..? Min gissning är att han åtminstone kommer nöta mindre bänk i snitt per match än vad han gjorde förra året.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Spökplumpen »

Den enda nedsidan med förstakedjan är vem som ska ta position framför mål. Samma sak första pp-uppställningen som i mångt och mycket gör mig väldigt varm inombords, kanske främst för att Edström tar plats som ende back, men även där... Bellemare kan absolut spela i slottet och framför mål. Det var väl också på den positionen han hade såna framgångar i Leksand men ändå. Warg var grym på att täcka framför mål och det är en jäkla konst att lyckas komma i rätt position i rätt öyneblick. Där tror jag vi tappar mot förra säsongen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Skidrow »

Spökplumpen wrote:Den enda nedsidan med förstakedjan är vem som ska ta position framför mål. Samma sak första pp-uppställningen som i mångt och mycket gör mig väldigt varm inombords, kanske främst för att Edström tar plats som ende back, men även där... Bellemare kan absolut spela i slottet och framför mål. Det var väl också på den positionen han hade såna framgångar i Leksand men ändå. Warg var grym på att täcka framför mål och det är en jäkla konst att lyckas komma i rätt position i rätt öyneblick. Där tror jag vi tappar mot förra säsongen.
Jimmie förstås :)
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Rampa »

Läs, se, lyssna o njut.

http://www.hockeyligan.se/artikel/15873/" onclick="window.open(this.href);return false;
kurtivar
Posts: 576
Joined: 16 Jun 2011, 18:24

Re: #10 Joakim Lindström

Post by kurtivar »

hur var han i debuten? för oss som missa matchen. såg att han drog på sig en utvisning, dock så var det väl en på bellemare och 2 färjestadsspelare?
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Talbot25 »

kurtivar wrote:hur var han i debuten? för oss som missa matchen. såg att han drog på sig en utvisning, dock så var det väl en på bellemare och 2 färjestadsspelare?
Han var riktigt bra!
Fina pass, jobbade sig till bra lägen och spelade fysiskt.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3065
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Foppas skridskocoach »

Klart godkänd debut. Med lite flyt hade han kunnat hänga både en och två kassar.

Samspelet i den "nya förstakedjan" var dock inte 100%-igt.
Tigerränderna går aldrig ur.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Skidrow »

Det här med åkbanor och var dom vill ha varandra saknas än men ändå fick dom fram flera lägen så det ser spännande ut.
User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Markman »

Jocke verkar ha blivit mer positiv av sin Colorado-resa i alla fall! I fjol började han alltid sina svar i tv-intervjuerna med "Nä, men..", nu verkar det snarare vara "Ja, men.."! ;)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Trollet »

Markman wrote:Jocke verkar ha blivit mer positiv av sin Colorado-resa i alla fall! I fjol började han alltid sina svar i tv-intervjuerna med "Nä, men..", nu verkar det snarare vara "Ja, men.."! ;)
Norran-TV har redan nu alla möjligheter att göra ett liknande klipp som i fjol. Jocke har väl sett det och insett att han inte kan säga "NÄE" i början av alla meningar. Så då säger man "JA" istället :)
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #10 Joakim Lindström

Post by svartgulsubkultur »

Förmågan att låta positiv men ändå vara tvärsöver?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Hank »

Ser nästan ännu bättre ut i år. Magiska vrickningar.
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: #10 Joakim Lindström

Post by bruno »

Hank wrote:Ser nästan ännu bättre ut i år. Magiska vrickningar.
Håller med! Tycker man ser idag att han har en helt annan dimension än alla andra på plan även om inte poängen trillade in som den borde. Med lite flyt idag så kunde han ha gjort 3-4 poäng.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #10 Joakim Lindström

Post by smogz »

Och hans pass på sista var så vacker
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: #10 Joakim Lindström

Post by lobo »

Jocke är en klasspelare, så enkelt är det! Extremt precis i allt han gör! Kylan innanför blå när han sätter upp PP finns inte hos många andra i denna serie i alla fall.. Hade verkligen unnat honom straffen, inför 6001 på hemmapremiären.... Men men Jag gissar att "släkten blir värst" igen på fredag! 6-2 och Antos, Hannu och Jocke målar minst en gång var :twisted: Tyvärr bara 5730 då alla kockar stannar hemma och förbereder nyårsmenyn
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #10 Joakim Lindström

Post by svartgulsubkultur »

Hur många perfekta tvåmeter korta flippmackor la han inte igår?
Fina handleder.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Rollie »

Ja man förstår hur Ankan blev nostalgisk, vissa grejer han gör igår har inte funnits på ES rink de sista 10 åren. Såg ut som han skulle ha spelat mot 12-åringar i vissa lägen.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Rampa »

Visst är det klass över det Jocke gör. Förutom hans fenomenala passningar så har han en superb förmåga att sno åt sig pucken i trånga lägen. Liksom han har klister på klubbladet. Det är ju i nuläget bara skottet som han inte fått till siktet med. Men snart börjar nog även dessa att ramla in.


Ser för övrigt att nu heter det inte att Skellefteås motståndare "Gjorde bort sig" eller "Var för dåliga" etc, i t.ex. AB.
Vann vi av egen kraft måntro?
Tompa
Posts: 525
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Tompa »

Let's face it: Jocke är för bra för elitserien, och till våran lycka är han en liten liten bit från att platsa i ett NHL:lags första/andra kedja. Tror det står mellan AIK och KHL i nästa kontrakt för Jocke. Envägskontrakt i NHL, knappast. Schweiz känns inte ens aktuellt. Ett annat elitserielag tror jag inte finns på världskartan. Jocke är en franchiseplayer som man bygger ett lag runt omkring, fram ned cashen Lasse :)
Winning isn't everything, it's the only thing
Post Reply