Silly Season 21/22

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 21/22

Post by Skidrow »

Känns helt rätt bygget än så länge, enda frågetecknet jag har är vem som ska ta Arvids plats på backsidan.
Jocko Homo
Posts: 483
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Silly Season 21/22

Post by Jocko Homo »

88 på Hawryluk. Lite pinsamt.

Känns Oskarshamnigt.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 21/22

Post by krysset »

Enligt Norran så anländer han på fredag till Skellefteå. Men han kan väl knappast vara aktuell för spel på Lördag?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 21/22

Post by Skidrow »

Min första tanke var om han har höger riktning :)
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 21/22

Post by krysset »

Tror ni att vi har värvat klart nu?
Intressant om ex Berggren eller Wingerli inte tar plats om de erbjuds utlåning men det räknas som bonus.

Jag tänkte närmast på spelare som inte varit hos oss.

Har funnits farhågor på backsidan men det borde gå justera.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 21/22

Post by nr86 »

Nu när man har smält lite av de värvningar som gjorts så rankar jag inte Tom Kühnhackl särskilt högt gällande poängproducerandet. Jag blir inte förvånad om han kommer hamna i en 3 e kedja och som bäst komma upp i si så där 20 pinnar. Sedan verkar han vara en lagspelare som också har storlek vilket vi verkligen saknar. Men att tro han kommer bli en Markek Hrivik typ som gör lite som han vill känns långt borta. Nu var det säkert inte många som trodde vi landat en ny frälsare men rubrikerna som slogs upp var i stil med. Skellefteå värvar dubbel NHL mästare! Jag hoppas att Forsell inte betalat för mycket för honom bara.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 21/22

Post by krysset »

Tror inte att han är billig och på två år dessutom. Vi får se efter några omgångar.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 21/22

Post by p-play »

Erik Gustafsson verkar vara på glid till Djurgården. Man tycker att han borde kunna få NHL-kontrakt, men lönetaket verkar göra att en del spelare får svårt att få förlängt. Sörensen var väl ett bevis på det. Precis som jag förutspådde när alla skrek på värvningar skulle det gå att fynda sent. Evertsson i Växjö har nog med flit byggt en relativt billig trupp för att kunna ta in spets under hösten.
User avatar
Toby
Posts: 89
Joined: 15 Jun 2011, 19:19

Re: Silly Season 21/22

Post by Toby »

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Erich_Kühnhackl

Erich Kühnhackl (pappa) vald till århundradets spelare i Tyskland.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 21/22

Post by Skidrow »

Tom Kühnhackl kommer at bli en av de mest värdefulla spelarna i serien.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 21/22

Post by p-play »

Synd att Forsell inte kunde göra det till en tysk trio och plocka upp Kahun. Han var en favorit när han senast spelade i Europa. Svårt att matcha en klubb som Bern ekonomiskt för SHL-klubbar.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 21/22

Post by krysset »

Jo Kuhnhackl var ok efter halva matchen och främst. Ligger nog efter i träning kan bara bli bättre.
Den nye 88 måste vi ge 3-4 matcher. Verkar bra på rören och är inte rädd fysiskt spel.
Tycker mig också se att han verkar vara en pådrivande spelare.
Blir intressant att se formationerna när alla är hela och inte har jetlag.
Vi har då riktigt bra ställt på forwardssidan. Backarna håller nog skulle jag tro. Roos är bättre än Broberg. Kapla helt ok men väntar mig lite mer av Pudas, kommer nog, låt han dunka in ett mål från blå så då löser det sig.
Jocke och Möller är lika pålitliga som att Luleå åker i kvarten.

När det gäller PP fick vi endast ett igår. Inbillar mig att vi kommer prestera bättre i den spelformen. 23 är ruskigt duktig i den spelformen är svårläst för motståndarna.

I det PP vi hade så till och med Jocke passade pucken snabbt, det var fart i spelet.

Gurra väldigt bra frånsett första målet.
Frantisek Pospisil
Posts: 1373
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 21/22

Post by Frantisek Pospisil »

Jacob Andersson startar starkt hos Ässät. 2 poäng på 2 matcher.
Föga förvånande.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 21/22

Post by p-play »

Dealen med Ruohomaa skall enligt någon av poddarna (jag tror att det var Aftonbladets) ha fallit på att vi bara ville erbjuda ett ettårskontrakt. Intressant med Holland till Djurgården. Nu återfinns tre spelare som var topp 15 i poängligan under säsongen 19-20 i SHL.
lobo
Posts: 1524
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly Season 21/22

Post by lobo »

.. och det hoppas vi beror på att Per L kommer hem (igen) nästa säsong

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 21/22

Post by krysset »

Det var i podden Sanny och Svensson de sa om Rohumaa. Expressens alltså.
Säger inget om att erbjuda ettårs man vet ju aldrig hur saker slår ut samt om man tänker framåt hur det blir med hemvändare.
Frantisek Pospisil
Posts: 1373
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 21/22

Post by Frantisek Pospisil »

Blir uppriktigt sagt upprörd när man ser den framgång Jacob A har i skitlaget Ässät. Inte upprörd på Jacob, utan det faktum att grabben aldrig fick en ärlig chans i AIK. Istället fick man se en "storstjärna" vid namn Broberg halka omkring och kasta meningslösa puckar omkring sig likt en gödselspridare.
Är det på det sättet att jag förstod och såg hans talang men inte välbetalda proffs som Klockare, Bert å Hedlund?
Sportis
Posts: 635
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Silly Season 21/22

Post by Sportis »

Finns fler exempel på spelare man önskar vi gett mer tid. Emil Pettersson tex. Marcus Sörensen är en annan vi helt obegripligt släppte iväg.
msoe
Posts: 1581
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Silly Season 21/22

Post by msoe »

Ja, det kändes märkligt hur vi matchade jacob a när han var här. Det syntes ju att han hade stor potential och han kunde ha vuxit ut till en stAbil shl-back för oss i många år. Antar att vi hade garanterat broberg speltid. Men kul för JA om det går bra i finland!
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 21/22

Post by p-play »

Det är inte många av de tränarna som varit här de senaste åren som har lyckats på andra ställen. Jag har alltid hävdat att vår stora svaghet legat på tränarsidan och delar av spelsystemet. Robban Ohlsson hade kanske inte varit mitt förstaval, men vi känns uppgraderade på den positionen. JA hade lite problem i defensiven, men vem som helst utom tränarna kunde se hans potential i offensiv zon. Han var riktigt bra på att få igenom skotten. Det allra värsta felsteget ifjol var dock matchningen med kedjan Möller-JJ-Frödén. Man får glädjas åt att den sportsliga organisationen nu sakta utvecklas åt rätt håll igen.
litreb50
Posts: 42
Joined: 15 Jun 2011, 21:50

Re: Silly Season 21/22

Post by litreb50 »

Expertisen har talat, ni kan ju inte på fullt allvar mena att ni som ser matcher och eventuellt någon träning då och då besitter större kuńnande än de som dagligen jobbar med dessa spelare, skulle det nu vara så att ni är så jäkla duktiga som ni själv vill framstå så måste ni ju ha valt riktigt fel sysselsättning. 😁
Sportis
Posts: 635
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Silly Season 21/22

Post by Sportis »

litreb50 wrote: 23 Sep 2021, 19:33 Expertisen har talat, ni kan ju inte på fullt allvar mena att ni som ser matcher och eventuellt någon träning då och då besitter större kuńnande än de som dagligen jobbar med dessa spelare, skulle det nu vara så att ni är så jäkla duktiga som ni själv vill framstå så måste ni ju ha valt riktigt fel sysselsättning. 😁
Men så roligt att du under alla år tycker att tränarna alltid tagit rätt beslut.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 21/22

Post by Snuskhummern »

litreb50 wrote: 23 Sep 2021, 19:33 Expertisen har talat, ni kan ju inte på fullt allvar mena att ni som ser matcher och eventuellt någon träning då och då besitter större kuńnande än de som dagligen jobbar med dessa spelare, skulle det nu vara så att ni är så jäkla duktiga som ni själv vill framstå så måste ni ju ha valt riktigt fel sysselsättning. 😁
Säg vad du vill men att mer eller mindre permanenta kedjorna på försäsongen var inte direkt ett genidrag undertecknat trojkan från förra säsongen.
Empress
Posts: 6997
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 21/22

Post by Empress »

litreb50 wrote: 23 Sep 2021, 19:33 Expertisen har talat, ni kan ju inte på fullt allvar mena att ni som ser matcher och eventuellt någon träning då och då besitter större kuńnande än de som dagligen jobbar med dessa spelare, skulle det nu vara så att ni är så jäkla duktiga som ni själv vill framstå så måste ni ju ha valt riktigt fel sysselsättning. 😁
Det här är ett forum där man/vi har lite blandande åsikter om hur man tycker aik kan spela. Ingen här torde aspirera på tränarjobbet. Med andra ord - chilla.
sikt
Posts: 51
Joined: 16 Jun 2011, 22:44

Re: Silly Season 21/22

Post by sikt »

Finns många spelare som lyckas i Finland men inte i SHL
Frantisek Pospisil
Posts: 1373
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 21/22

Post by Frantisek Pospisil »

litreb50 wrote: 23 Sep 2021, 19:33 Expertisen har talat, ni kan ju inte på fullt allvar mena att ni som ser matcher och eventuellt någon träning då och då besitter större kuńnande än de som dagligen jobbar med dessa spelare, skulle det nu vara så att ni är så jäkla duktiga som ni själv vill framstå så måste ni ju ha valt riktigt fel sysselsättning. 😁
Helt rätt.
Har fan valt helt fel sysselsättning. Visserligen varit med och tagit fram NHLproffs men på som du förstår en liiiite lägre nivå.
Jacob A är för övrigt bara en i raden av dumpade som av en eller annan anledning inte fallit de allsmäktiga tränarna på läppen.
Nils Höglander
Häman-Aktell
Lundberg (kom ju tillbaka men dög inte).
Arvidsjaurarn som spelar i Skansens IF (kommer inte på namnet)
Bryggman

Listan kan göras jättelång. Jag har sett potentialen, men vissa verkar inte gjort det.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 21/22

Post by nr86 »

Empress wrote: 23 Sep 2021, 21:22
litreb50 wrote: 23 Sep 2021, 19:33 Expertisen har talat, ni kan ju inte på fullt allvar mena att ni som ser matcher och eventuellt någon träning då och då besitter större kuńnande än de som dagligen jobbar med dessa spelare, skulle det nu vara så att ni är så jäkla duktiga som ni själv vill framstå så måste ni ju ha valt riktigt fel sysselsättning. 😁
Det här är ett forum där man/vi har lite blandande åsikter om hur man tycker aik kan spela. Ingen här torde aspirera på tränarjobbet. Med andra ord - chilla.
Är det som är vitsen med ett forum. Titta inte in om du inte gillar det du ser. Älskar att få tycka till och lufta mina åsikter 😁
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 21/22

Post by Snuskhummern »

Oskar Nilsson nära att förlänga enligt Norran, kul då han varit överraskande bra. Trodde dock han skulle sticka utomlands.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 21/22

Post by nr86 »

Är nog en hel del klausuler gissar jag. Men skönt att inte se honom i Luleå i alla fall 😁
Frantisek Pospisil
Posts: 1373
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 21/22

Post by Frantisek Pospisil »

Sista ordet är nog inte sagt.
GROKO TVspelar nog fram lite extra pengar.
Post Reply