CHL omg 4 AIK-Berlin

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Frantisek Pospisil
Posts: 1370
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: CHL omg 4 AIK-Berlin

Post by Frantisek Pospisil »

7 matcher, 2 förluster.
Märkligt att man inte slår tyska mästarna med tvåsiffrigt?

Lite ironi, om ingen förstod det. Kanske det tar en stund att få det att kugga när man tappat en dryg femma? Tar hellre november i september.
Skönt att mitt gnäll på Straussmann kommer lite på skam. Många avgörande räddningar ikväll, å målen var inte mycket att göra på.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: CHL omg 4 AIK-Berlin

Post by p-play »

Grundspelet sitter inte och spelet pendlar rätt så rejält, men något annat har inte varit att vänta. En del av de erfarna spelarna anstränger sig också lite så där lagom som de brukar i försäsongsmatcher. Det är först när serien kommer igång som man vet var laget står.
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: CHL omg 4 AIK-Berlin

Post by Empress »

Frantisek Pospisil wrote: 05 Sep 2021, 20:34 7 matcher, 2 förluster.
Märkligt att man inte slår tyska mästarna med tvåsiffrigt?

Lite ironi, om ingen förstod det. Kanske det tar en stund att få det att kugga när man tappat en dryg femma? Tar hellre november i september.
Skönt att mitt gnäll på Straussmann kommer lite på skam. Många avgörande räddningar ikväll, å målen var inte mycket att göra på.
Röven, Modo samt Berlin som väl håller måttlig shl klass
Lugano hade man ingen chans mot x 2. Segern mot Luleå var bra och stabil. Jag tror på detta lag, men det blir säkert en liknande höst som förra året.
User avatar
vonschnauser
Posts: 923
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: CHL omg 4 AIK-Berlin

Post by vonschnauser »

Missade matchen idag. Ser att många oroar sig för NHL tysken, fråga: Ser han dåligt tränad ut eller är det bara fel typ av spelsätt/omgivning som är felet? :roll:

PS Såg för övrigt att Tyler Morley öst in poäng för Tappara i CHL…
Larionov
Posts: 209
Joined: 10 Aug 2011, 10:07

Re: CHL omg 4 AIK-Berlin

Post by Larionov »

NHL-tysken ser fördjävla dålig ut. Långsam, dåliga händer. Kan säkert göra det bra bp och en fjärdekedja men känns inte som det är vad vi behöver.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: CHL omg 4 AIK-Berlin

Post by p-play »

vonschnauser wrote: 05 Sep 2021, 20:46 Missade matchen idag. Ser att många oroar sig för NHL tysken, fråga: Ser han dåligt tränad ut eller är det bara fel typ av spelsätt/omgivning som är felet? :roll:

PS Såg för övrigt att Tyler Morley öst in poäng för Tappara i CHL…
Både och. Han åker just nu bara runt och ligger ständigt på mellanhand. Det är i grunden svårt att bedöma en spelare som ser så otränad ut och spelar i ett spelsystem med så höga krav på skridskofys. Morley visade att han var en kompetent spelare i Linköping även om man även där såg att han hade lite problem med det täta SHL-spelet. CHL-matcherna är betydligt öppnare med mindre fysiskt spel och mer ytor så det är inte förvånande att han gör en hel del poäng i den här turneringen.
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: CHL omg 4 AIK-Berlin

Post by Empress »

Norran:

Jonathan Pudas +++

Tom Kühnhackl ++

Melker Karlsson +++

Joakim Lindström ++


+ knappen måste hakat upp sig för Pudas.
User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: CHL omg 4 AIK-Berlin

Post by nr86 »

Vad jag minns så verkade Morley väldigt lovande under försäsongen hos oss för att sedan försvinna helt.
Mann måste jag lyfta fram. Gjorde några matchavgörande räddningar och målen tycker jag inte man kan lasta honom för. Han tror jag kommer att vinna matcher åt oss i shl vad det lider. Loibl också riktigt 👍
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: CHL omg 4 AIK-Berlin

Post by krysset »

Kuhnhackl är en gåta. Har spelat fyra matcher i bra omgivning och han ska inte spela så högt upp i hierarkin. I en fjärdeline som jag ser det för tillfället.

Givetvis kan han säkert visa mer framöver men just nu om ni frågar mig så är det en flopp i förhållande till förväntningarna.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: CHL omg 4 AIK-Berlin

Post by Skidrow »

Som jag skrev han kommer när vi närmar oss slutspel. Han känns som en sådan typ av spelare ju viktigare det blir ju bättre blir han.
Torsgatan
Posts: 941
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: CHL omg 4 AIK-Berlin

Post by Torsgatan »

Kan kuhnhackls signering på två år vara baserat på vad det medicinska teamet hittade? Dvs kraftigt ur form (spekulation). I grunden en bra spelare som behöver tid som t.ex johnson. Säsongen har inte ens börjat!
User avatar
tazman
Posts: 1982
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: CHL omg 4 AIK-Berlin

Post by tazman »

Rätt tydligt att kedjorna inte fungerar speciellt bra utifrån förväntningar och annat. Tycker det är bättre att gå tillbaka till grunderna och det som mest troligast fungerar:

Möller-Karlsson-Lindström
Vi vet att denna kedjan fungerar och AIK behöver desperat en drivande förstakedja.

Kuhnackl-Lobi-Mascherin
Tyskarna lirade tillsammans i landslaget och gjorde det bra. Mascherin behöver ytor för att göra sin grej, det får han i och med att han lirar med dom hyfsat stora och fysiska tyskarna.

Hugg-Johnson-Karsson
Fungerar rätt bra och får fortsatt förtroende.

Robertsson-Linus L-Sundsvik
En hårt jobbande ungdomskedjan, flera av dom spelarna kan klättra i hierarkin om tillfället ges.

Extra: Hawryluck
Då vi inte sätt honom spela får han sakta men säkert jobba sig in.

Klappat och klart.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
medli
Posts: 265
Joined: 04 Aug 2011, 20:54

Re: CHL omg 4 AIK-Berlin

Post by medli »

tazman wrote: 06 Sep 2021, 12:57 Rätt tydligt att kedjorna inte fungerar speciellt bra utifrån förväntningar och annat. Tycker det är bättre att gå tillbaka till grunderna och det som mest troligast fungerar:

Möller-Karlsson-Lindström
Vi vet att denna kedjan fungerar och AIK behöver desperat en drivande förstakedja.

Kuhnackl-Lobi-Mascherin
Tyskarna lirade tillsammans i landslaget och gjorde det bra. Mascherin behöver ytor för att göra sin grej, det får han i och med att han lirar med dom hyfsat stora och fysiska tyskarna.

Hugg-Johnson-Karsson
Fungerar rätt bra och får fortsatt förtroende.

Robertsson-Linus L-Sundsvik
En hårt jobbande ungdomskedjan, flera av dom spelarna kan klättra i hierarkin om tillfället ges.

Extra: Hawryluck
Då vi inte sätt honom spela får han sakta men säkert jobba sig in.

Klappat och klart.
Hade man inte värvat Hawryluk tycker jag dina kedjor ser bra och logiska ut, kommer ju aldrig hända att dom sätter han som 13e. Tror vi att KLM kedjan provas något i år?
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: CHL omg 4 AIK-Berlin

Post by p-play »

Det är nog ganska lätt att hitta en tysk klubb som vill ta över delar av tyskarnas kontrakt om det inte fungerar. Det har väl aldrig varit en bra strategi att värva en äldre NHL-spelare som spelat länge i en defensiv roll i hopp om att denne plötsligt skall ställa om och bli en offensivt producerande spelare igen. Det händer sällan. Det kanske inte är tanken heller utan man vill kanske att han skall vara en stabil defensiv pjäs som skapar utrymme för mer offensiva spelare? Det är för övrigt sällan som spelare som kommer från NHL/AHL fungerar bra direkt. De brukar ofta behöva ett år för att spela in sig och det gäller även ofta återvändande svenskar. Att döma av de två senaste matcherna i CHL är vårt största problem är inte detta utan att grundspelet inte sitter och att spelet i egen zon av forwards är direkt svagt. Normalt sett så brukar det bara vara en viss ledande spelare som tummar på defensiven och att ligga i skottlinjen, men nu var det nästan varenda spelare i de ledande linorna som inte gjorde jobbet fullt ut.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: CHL omg 4 AIK-Berlin

Post by krysset »

Tror att allt hänger ihop med fysisk status och känna hunger att bli bättre.
Ofta har vi en övertro på spelare som kommer från AHL/NHL.

Men det är givetvis möjligt att Kuhnhackl ser annorlunda ut om någon vecka.

Kom ihåg att Zachrisson såg inte bra ut föränn vid jul och många ansåg honom vara flopp den första tiden. Holloway var tveksam på träningsmatcherna men raka motsatsen sedan.

Av alla importer som kommer till SHL så är det alltid spelare som floppar av olika anledningar och ibland kanske inte det passar med det spelsystem som laget har. Finns många exempel på det.

Tålamod måste vi ha och inte fastställa flopp bara för att det behövs en inkörningstid.

AIK är givetvis medveten om det är så att Kuhnhackl inte var tränad eller halvskadad när han skrev på. Sedan kanske han ger 100 om han låt säga dödar utvisningar och manar på etc. Det är som sagt inte enkelt om man haft defensiv roll att på beställning producera. Då krävs det även pp tid och man förtjänar detta och inte pga namn.

Jag tror kanske att Kuhnhackl är införstådd med allt som ska klaffa och har eget tålamod. Det hoppas jag.

Loibl tycker jag sett helt ok ut hittills, Linus där fattas bara mål så kommer han växa.

Vi har angenäma problem med pp uppställningar samt spelare som kan ta stora roller. RICKARD HUGG gör garanterat sista shl säsongen på bra länge.......
medli
Posts: 265
Joined: 04 Aug 2011, 20:54

Re: CHL omg 4 AIK-Berlin

Post by medli »

Skulle inte förvåna mig om Hugg gör närmare 20 mål i år.
User avatar
vonschnauser
Posts: 923
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: CHL omg 4 AIK-Berlin

Post by vonschnauser »

Hugg & Wilsby kommer säkert vara årets flippar. Sen är dom förlorade… hoppas vi kan förvalta detta! Så krävs det att några nyförvärv också flippar!
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: CHL omg 4 AIK-Berlin

Post by dovienya »

Ära den som äras bör, och kryp till korset osv: tycker JJ#22 har börjat otroligt mycket bättre än hela förra säsongen.
Post Reply