Träningsmatch AIK - Löven.

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Strffa
Posts: 254
Joined: 21 Nov 2019, 14:15

Re: Träningsmatch AIK - Löven.

Post by Strffa »

Jag kan inte ge någon minus!! Kapla är min favorit i det dolda
User avatar
StigVig
Posts: 1557
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Träningsmatch AIK - Löven.

Post by StigVig »

Viktigast!!!!!
Röven fick spö
Krossa Skiten!!!!!
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Träningsmatch AIK - Löven.

Post by p-play »

Är det inte märkligt att alla som för ett par veckor sedan skrek om laget skulle bli indragen i kvalserie nu istället tävlar om att haussa laget i olika media. Det inkluderar också de som yrkesmässigt skriver i media. Träningsmatcher säger nästan ingenting och de lag som har många nya spelare brukar gå bra då de har fler motiverade spelare eftersom hierarkin ännu inte satt sig och man tävlar om roller i laget. Juniorer och spelare som kommer från Hockeyallsvenskan brukar också se bättre ut nu än senare i seriespelet där spelet då blir mycket tätare med högre tempo. Själv brukar jag inte längre titta på träningsmatcher i någon större utsträckning då det säger så lite. Jag tycker att Forsell byggt ett bättre balanserat lag än vi sett på länge även om jag gärna sett ännu lite mer fysik. Det är smart givet den ekonomiska situationen att börja med en tunn trupp och ge juniorer och nyförvärv chansen för att sedan utvärdera framemot jul och kanske lyfta in ett par spelare på korttidskontrakt inför slutspelet om det skulle visa sig behövas.
Tokbusk1
Posts: 42
Joined: 04 Sep 2012, 12:28

Re: Träningsmatch AIK - Löven.

Post by Tokbusk1 »

Vad blev slutresultatet, vilka gjorde poöng?
User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Träningsmatch AIK - Löven.

Post by nr86 »

Nog har du en poäng p-play men med de fakta vi ändå stod inför igår mot löven tycker jag att det var en hel del som gjorde mig glad. Ett väldigt motiverat Löven nästan utan skador mot vårt med väldigt många spets spelare borta med juniorer som utfyllnad. Visst är det bara 2a matchen men jag tycker det finns många saker i spelet som jag tycker mig se är bättre mot i våras. Bara pp spelet ser hypervasst ut med 23 och 94 som verkar ha fått kemi. Är så viktigt med självförtroende i den spelformen och det verkar vi ha byggt upp nu. Sundsvik och Hugg verkar ha tagit väldigt stora kliv och jag tycker inte det är någon nackdel att de får utdelning nu på försäsongen. Hellre det än att det ser slött och ointresserat ut med förluster som staplas på hög. Vet att HV var obesegrade i fjol på försäsongen och vi vet ju hur det gick..........Tror ändå det hör till ovanligheterna att lag faller ihop så som de gjorde. Men hur blir det med den sista forwardsplatsen? Varit tyst nu kring AIK efter Emanuelsson ryktet förra veckan.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Träningsmatch AIK - Löven.

Post by p-play »

nr86 wrote: 19 Aug 2021, 10:38 Nog har du en poäng p-play men med de fakta vi ändå stod inför igår mot löven tycker jag att det var en hel del som gjorde mig glad. Ett väldigt motiverat Löven nästan utan skador mot vårt med väldigt många spets spelare borta med juniorer som utfyllnad. Visst är det bara 2a matchen men jag tycker det finns många saker i spelet som jag tycker mig se är bättre mot i våras. Bara pp spelet ser hypervasst ut med 23 och 94 som verkar ha fått kemi. Är så viktigt med självförtroende i den spelformen och det verkar vi ha byggt upp nu. Sundsvik och Hugg verkar ha tagit väldigt stora kliv och jag tycker inte det är någon nackdel att de får utdelning nu på försäsongen. Hellre det än att det ser slött och ointresserat ut med förluster som staplas på hög. Vet att HV var obesegrade i fjol på försäsongen och vi vet ju hur det gick..........Tror ändå det hör till ovanligheterna att lag faller ihop så som de gjorde. Men hur blir det med den sista forwardsplatsen? Varit tyst nu kring AIK efter Emanuelsson ryktet förra veckan.
Leksand hade också en liknande säsong för ett antal år sedan där de dominerade på försäsongen för att sedan helt falla igenom i grundserien. Det motsatta har säkert också inträffat där lag varit bra både på försäsong och i grundserie. Poängen är att det liksom inte går att säga hur bra ett lag är baserat på matchresultat på försäsongen. Försäsong, grundserie och slutspel är för övrigt tre olika sporter. De där passningsvägarna som finns nu kommer inte att finnas i slutspelet. Man får helt enkelt vänta och se tills det blir tävlingsmatcher innan man kan säga något med bestämdhet. Jag kan möjligtvis hålla med om att man kan se om enskilda spelare tagit kliv från förra säsongen, men i grunden är det nog för tidigt för att man skall klara av att bedöma det. LL har ju t ex för varje försäsong sett bättre ut utan att han klarat av att ta steget till en spelare som driver spelet. Han har dock varit en nyttig lagspelare och sådan behövs ju också om man skall gå långt i ett slutspel.
User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Träningsmatch AIK - Löven.

Post by nr86 »

Det som kanske oroar mig mest är de många frånfällen av spelare. Vi behöver tid att spela ihop enheterna och inte en massa hattande som det finns risk för nu. Mascherin Sundsvik och Linus Karlsson har imponerat mest på mig. PP är spelformen jag hoppas och tror kommer att bli mycket giftigare. MoDo på fredag blir tyvärr ingen riktig värdemätare tror jag men det blir intressant att se om trion jag nämnde fortsätter så här. Tycker det bådar gott. Jag får för mig att harmonin i laget känns bra och jag tror att det är en Ohlssons stora styrkor. Att få ihop LAGET och få dem att trivas i föreningen. Spelarna som kommit in bidrar allihop och det kommer att vara en nyckel till framgång.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Träningsmatch AIK - Löven.

Post by krysset »

p-play wrote: 19 Aug 2021, 09:28 Är det inte märkligt att alla som för ett par veckor sedan skrek om laget skulle bli indragen i kvalserie nu istället tävlar om att haussa laget i olika media. Det inkluderar också de som yrkesmässigt skriver i media. Träningsmatcher säger nästan ingenting och de lag som har många nya spelare brukar gå bra då de har fler motiverade spelare eftersom hierarkin ännu inte satt sig och man tävlar om roller i laget. Juniorer och spelare som kommer från Hockeyallsvenskan brukar också se bättre ut nu än senare i seriespelet där spelet då blir mycket tätare med högre tempo. Själv brukar jag inte längre titta på träningsmatcher i någon större utsträckning då det säger så lite. Jag tycker att Forsell byggt ett bättre balanserat lag än vi sett på länge även om jag gärna sett ännu lite mer fysik. Det är smart givet den ekonomiska situationen att börja med en tunn trupp och ge juniorer och nyförvärv chansen för att sedan utvärdera framemot jul och kanske lyfta in ett par spelare på korttidskontrakt inför slutspelet om det skulle visa sig behövas.
Ja det är ju kännt att folk vänder kappan efter vinden. Jag litar fullständigt på Forre. Supportrar var tveksam till Robert Olsson och förvärven var ju bara från Allsvenskan.
Givetvis försöker man få in element i föreningen som står för det föreningen vill.
Juniorer får chansen och vi har tålamod. För att kunna göra det måste spelare känna trygghet.
Kolla in Mann och LK. Antagligen finns det folk som efter några minuter igår skulle skickat dem om de fick bestämma men de verkade duscha av sig. För att kunna göra det krävs trygghet och en bra grupp.

Visserligen säger inte träningsmatcher allt men hade vi förlorat mot Luleå och Löven hade folk ifrågasatt våra juniorer,tränare ja till och med vaktmästaren som spolar isen.

Vi har fått lite svar som kan leda till något bra om vi har tålamod.

- PP går åt rätt håll
- En del spelare verkar höjt nivån från ifjol
- Juniorer vill konkurrera se på Stenman.
- Förvärven gör inte bort sig tvärt om.

Det bästa hittills är att trots underläge mot Löven och juniorer så vänder vi på ett övertygande sätt. Löven siktar ändå på att gå upp. Ska Löven slå AIK så skulle det varit igår. Man får i princip 2-0 i handikapp och vi plockar bort typ 5-6 spelare och inte vilka som helst. Dessutom fick två spelare utgå under matchen vilket gjorde att tränarna inte kunde stå med armarna i kors.

Jonathan Pudas säger jag. Är ett ruskigt bra förvärv. Oskar Möller är förmodligen något som visat sig varit ett lyckodrag att få in i föreningen.

Sedan så tänker AIK ekonomiskt. Vi har tagit in en bra j tränare. På sikt blir detta bra.

Supportrar kräver visserligen SM guld men jag säger att siktar vi mot stjärnorna så når vi trädtopparna. Det ser intressant ut oavsett om vi skulle förlora mot Modo. Vi har sett nyanser av något bra.

Jag måste berömma alla som bidrar till föreningen.

Vi kommer säkert att förlora ett par matcher i rad och det kommer att gnällas på coaching och vissa spelare. Vi kommer att vinna matcher och spelare och coacher hyllas.

Jag gnällde inte mycket utåt ifjol men vi ser saker som att man verkar trycka på special teams i år och jag misstänker att man satsar på att få producerande kedjor.

Fjolårets coacher blev ofta ifrågasatta men vi gick till semifinal och det var i efterhand riktigt bra. Det är rätt små marginaler mellan succé och fiasko.
king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Träningsmatch AIK - Löven.

Post by king_louie »

Fjolårets coacher blev ofta ifrågasatta helt berättigat av flera orsaker som jag inte ids rabbla upp igen, det är historia nu.

Resultaten i träningsmatcherna är utan betydelse, ja Löven vill man förstås slå men annars.
Spelet och intentionerna är viktigast och det ser lovande ut så här långt, kan inte riktigt sätta fingret på vad som skiljer men so far so good.
Möller fick ju frågan om skillnader mot ifjol och han skruvade mest på sig och ville inte säga men antydde iaf att ingångarna i off zon ska bli bättre.

Individuell kritik får vänta ett tag, nöjer mig med att framhålla Elias Stenman, i mina ögon årets överraskning hittills.
Frantisek Pospisil
Posts: 1370
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Träningsmatch AIK - Löven.

Post by Frantisek Pospisil »

Blir glad ända in i själen när jag ser killar som Stenman, Eriksson och Forsfjäll m.fl. lira hockey.
Gårdagens glädjeämne var gallerbacken Salomonsson. Har varit orolig för återväxten, men är det inte längre.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Träningsmatch AIK - Löven.

Post by nishog04 »

Det två saker som jag tycker ser annorlunda ut hittills är att man försöker komma in i offensiv zon snabbare/rakare, samt att man försöker undvika att fastna i sarghörnen. Två matcher säger förstås ingenting...
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Träningsmatch AIK - Löven.

Post by päran »

Jag tror och hoppas att Johnsson-Karlsson-Hugg blir vår nya Karlsson-Söderström-Koskenkorva

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Post Reply