Silly Season 21/22

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Frantisek Pospisil
Posts: 1414
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 21/22

Post by Frantisek Pospisil »

Jamen det där såg ju trevligt ut,,, första isträningen allså.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1507
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly Season 21/22

Post by Humlannitton »

Frantisek Pospisil wrote: 04 Aug 2021, 20:05 Jamen det där såg ju trevligt ut,,, första isträningen allså.
Nån som känner sig manad att delge sina intryck? Tyckte det var hopplöst på plats att hålla reda på vem som var vem.
Frantisek Pospisil
Posts: 1414
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 21/22

Post by Frantisek Pospisil »

Hopplöst var ordet.
Koncentrerade mig på Strauss Mann.
Har ett härligt "flow" utan att överarbeta likt fotomodellen gjorde. Mobil målvakt som verkar älska det han gör.
Vad som oroar mig är att i princip varje skott på plockhandssidan ramlade in. Ovanligt att en Nordamerikan är så tafflig på plocken,,, men det var ju första träningen.
User avatar
Oliman
Posts: 363
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Silly Season 21/22

Post by Oliman »

Grymma skyttar i år med andra ord.
Gargamel
Posts: 511
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly Season 21/22

Post by Gargamel »

AIK högg visst på en till i AHL nu ihop med Malmö som båda gick bet på.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 21/22

Post by krysset »

Såg träningen igår och givetvis kan man inte bedöma något. Wilsby var på lekhumör och nr 16 gjorde ett härligt straffmål.

Roligt att en del juniorer är med och vem vet, kanske någon av dessa kan bli ett utropstecken. Är bra att de får chansen att försöka ta en plats.

Strauss Mann ser väldigt liten ut och Lobl ser rätt kompakt ut. Kapla ser man kan hantera klubba och puck. Linus Karlsson verkade lite övertänd men blir nog bra.

Jocke Lindström utan kroppskontakt gör som han vill då.

Det blir som vanligt att vi gnäller snart över kedjeformationer och att Jocke är slut samt någon hackkyckling som borde skickas till allsvenskan. Allt blir som vanligt.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 21/22

Post by Chippen »

Är det inte lite underligt att Wingerli verkar ha deltagit i dagens träningspass?
Det brukar väl inte vara brukligt att proffsen gör det, eller minns jag fel?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Frantisek Pospisil
Posts: 1414
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 21/22

Post by Frantisek Pospisil »

Chippen wrote: 05 Aug 2021, 16:49 Är det inte lite underligt att Wingerli verkar ha deltagit i dagens träningspass?
Det brukar väl inte vara brukligt att proffsen gör det, eller minns jag fel?
Mycket märkligt.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 21/22

Post by krysset »

Även Adam Larsson deltog.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 21/22

Post by Chippen »

Det har fu fan rätt i 😃
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 21/22

Post by nr86 »

Då blir vi ju starka i år!😂😂😂
Frantisek Pospisil
Posts: 1414
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 21/22

Post by Frantisek Pospisil »

Hört att Rakell var med, maskerad.
Vi var, men nu blir vi riktigt starka.
User avatar
Toby
Posts: 95
Joined: 15 Jun 2011, 19:19

Re: Silly Season 21/22

Post by Toby »

SimonL
Posts: 89
Joined: 10 Jun 2017, 18:36

Re: Silly Season 21/22

Post by SimonL »

Emanuelsson känns väl som den minst överraskande spelaren att hugga på, tämligen välkänd och kan bidra skapligt framåt. Hans alternativ har garanterat minskat rätt ordentligt så han behöver inte bli svindyr. Jag hade tagit honom om pengen är den rätta.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 21/22

Post by krysset »

Så här står det i Norran.

"Nej tack till en förlängning med Luleå Hockey, två gånger om. Men Petter Emanuelsson saknar inte alternativ. Enligt våra uppgifter har Skellefteå AIK visat intresse för forwarden. Klubbens GM, Erik Forssell, avfärdar inte en sådan värvning.

LULEÅ 6 AUGUSTI 2021 21:05
Petter Emanuelsson har spelat fem säsonger i Luleå. Den senaste fick ett abrupt slut när hälsenan gick av.

Kirunasonen blev erbjuden en förlängning med Luleå två gånger om men valde att tacka nej vid båda tillfällena. När sedan Luleås värvning av Linus Omark blev ett faktum fanns det inte längre plats i laget för Emanuelsson, som numera är kontraktslös.

– Just nu har vi ingen möjlighet att erbjuda honom eller någon annan spelare, ett kontrakt. Utan det är det här laget vi kommer att starta säsongen med, sade Luleås sportchef Stefan "Skuggan" Nilsson när värvningen av Omark bekräftades.

Emanuelsson kom fram som en av många talanger i Skellefteå AIK:s juniorverksamhet. Han debuterade i a-laget redan som 18-åring och noterades för en framspelning i första SHL-matchen.

Han var med och vann två SM-guld med Skellefteå AIK innan han testade på spel i Nordamerika. Det blev två säsonger i farmarligan innan han återvände till SHL.

Nu finns det, enligt våra uppgifter, möjlighet för en comeback i Skellefteå AIK för Emanuelsson. Laget har just nu två platser öppna och ska ha visat intresse för att värva 29-åringen.

Finns Emanuelsson som alternativ till någon av de två platserna?

– Det har jag ingen kommentar till, säger Erik Forssell.

Men han är bekant med Emanuelsson situation.

– Vi har koll på gamla spelare."

Att han sagt nej två ggr och att det sedan inte finns plats? Förmodligen så kanske han har eller hade bud från annan klubb alt ville ha bättre betalt. Kan ju varit utländsk klubb eller att AIK varit på honom tidigare.
Någon som har koll på om han kunnat köra en vända i en backe eller om han fortfarande har kryckor till hands?
När det gäller pengar så kommer knappast AIK att betala några fantasisummor. Om han känner att han vill visa att Luleå borde behållit honom då är det definitivt en spelare som tillför. Eftersom GM och AIK känner honom sedan tidigare så vet de nog vad de gör i så fall. Hemvändare som tillför är alltid intressant men givetvis ska vi i så fall inte räkna med att han är i 100 procentig form i nuläget.
Såg i en tråd på Facebook att det fanns folk som var negativa och så låter ju många kring förvärv rent allmänt.
Personligen litar jag på AIK när det gäller nya spelare. Det är sedan helt normalt att alla förvärv inte alltid slår väl ut. Så är det för alla lag i SHL.

Vad som skulle vara kul är ju om någon av de juniorer som tränar med laget överraskar.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 21/22

Post by Skidrow »

Nog skulle jag tycka det är en okej värvning med Emanuelsson.
persson82
Posts: 660
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Silly Season 21/22

Post by persson82 »

En Emanuelsson i form har ju tillsammans med brodern skapat mycke oreda i motståndare försvaren och ständigt varit ett hot. Jag skulle gärna se en återkomst i svart/gult
Frantisek Pospisil
Posts: 1414
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 21/22

Post by Frantisek Pospisil »

Har vi inte haft nog med rehabobjekt?
User avatar
GroovyEd
Posts: 1863
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly Season 21/22

Post by GroovyEd »

Till rätt pris tycker jag det är en bra chansning och jag tvivlar på att Forre kommer betalat ett överpris om Petter kommer.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 21/22

Post by p-play »

Nu vet jag inte exakt hur hans skada ser ut, men det verkar vara ganska många som har haft svårt att komma tillbaka efter en hälseneskada till samma nivå som innan.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 21/22

Post by nr86 »

Han verkar då vara lite av en träningsnarkoman vad jag hört. Tydligen var det i gymmet hälsenan gick av.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 21/22

Post by p-play »

Det var ju inte direkt första operationen. Han har ju bl a haft problemet med ljumskarna och gjort ingrepp. Han har ju också väldigt tydligt deklarerat att det är i Luleå han vill spela. Det är också ett skäl till varför man bör avstå. Han kommer ju direkt att gå tillbaka dit för nästa kontrakt om det visar sig att han blir återställd. Jag tycker hellre att man skall satsa på spelare som verkligen vill vara här.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1863
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly Season 21/22

Post by GroovyEd »

Äh, sånt där snack ger jag inte mycket för. Var det inte allas våran egna Martin Lundberg som sa något liknande om oss?
Ultron
Posts: 382
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Silly Season 21/22

Post by Ultron »

Hur tänker man runt centerpositionen tror ni? Johnson och Lirre är ju givna där när man kollar laguppställningen, men vilka andra två ska centra? Melker och ett nyförvärv? Loibl? Sundsvik?
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 21/22

Post by nr86 »

Hoppas och tror mycket på Sundsvik. Hans formkurva bara steg och steg förra säsongen. Jag skulle pröva honom högre upp i hierarkin och se hur det utvecklar sig. Linus var riktigt bra i slutspelet och blir bara bättre och bättre. Tar små kliv varje år. Jag tror han kan peta in ca 15 pinnar kommande säsong. Sundsvik tror jag har ännu mer i sig om han kommer in rätt. Johnsson är ju på sitt andra år nu och det är nu han ska explodera 😀. Hoppas vi får klart laget nästa vecka eller i alla fall en till underskrift.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1507
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly Season 21/22

Post by Humlannitton »

Enligt Kjell A som följt träningarna på nära håll finns väl inget alls som tyder på att Johnson ska göra en bättre säsong än förra året. Han har inte blivit ett dugg snabbare. Loibl bättre passningsspelare och spelförståelse än väntat, mer än avslutare. Linus Karlsson kämpar med anpassningen, spelar för svårt vilket drar ner tempot. Roos har sett bra ut, lite fler frågetecken kring Kapla från start.
valhall
Posts: 50
Joined: 15 Jun 2011, 21:19
Location: Umeå

Re: Silly Season 21/22

Post by valhall »

Humlannitton wrote: 09 Aug 2021, 12:31 Enligt Kjell A som följt träningarna på nära håll finns väl inget alls som tyder på att Johnson ska göra en bättre säsong än förra året. Han har inte blivit ett dugg snabbare. Loibl bättre passningsspelare och spelförståelse än väntat, mer än avslutare. Linus Karlsson kämpar med anpassningen, spelar för svårt vilket drar ner tempot. Roos har sett bra ut, lite fler frågetecken kring Kapla från start.
Och Du menar att en bedömning mindre än efter 1 vecka på is ska vara relevant?
Ge killarna några veckor till på isen och be Kjell A göra en ny bedömning så kommer den säkert vara annorlunda!
Rollie
Posts: 2048
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly Season 21/22

Post by Rollie »

valhall wrote: 09 Aug 2021, 17:55
Humlannitton wrote: 09 Aug 2021, 12:31 Enligt Kjell A som följt träningarna på nära håll finns väl inget alls som tyder på att Johnson ska göra en bättre säsong än förra året. Han har inte blivit ett dugg snabbare. Loibl bättre passningsspelare och spelförståelse än väntat, mer än avslutare. Linus Karlsson kämpar med anpassningen, spelar för svårt vilket drar ner tempot. Roos har sett bra ut, lite fler frågetecken kring Kapla från start.
Och Du menar att en bedömning mindre än efter 1 vecka på is ska vara relevant?
Ge killarna några veckor till på isen och be Kjell A göra en ny bedömning så kommer den säkert vara annorlunda!
Det ena utesluter ju inte det andra. Är ju intressant att få löpande rapporter, även om det kommer se annorlunda ut om en månad
User avatar
Humlannitton
Posts: 1507
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly Season 21/22

Post by Humlannitton »

Rollie wrote: 09 Aug 2021, 18:18
valhall wrote: 09 Aug 2021, 17:55
Humlannitton wrote: 09 Aug 2021, 12:31 Enligt Kjell A som följt träningarna på nära håll finns väl inget alls som tyder på att Johnson ska göra en bättre säsong än förra året. Han har inte blivit ett dugg snabbare. Loibl bättre passningsspelare och spelförståelse än väntat, mer än avslutare. Linus Karlsson kämpar med anpassningen, spelar för svårt vilket drar ner tempot. Roos har sett bra ut, lite fler frågetecken kring Kapla från start.
Och Du menar att en bedömning mindre än efter 1 vecka på is ska vara relevant?
Ge killarna några veckor till på isen och be Kjell A göra en ny bedömning så kommer den säkert vara annorlunda!
Det ena utesluter ju inte det andra. Är ju intressant att få löpande rapporter, även om det kommer se annorlunda ut om en månad
Precis så. Bara för att Kjell A säger så här just nu, så är det ju inte ristat i sten. Ingen skulle väl bli gladare än vi fans om det exempelvis visar sig att Johnson får en genombrottssäsong!

Jag bara förmedlar intrycken från första träningsveckan.
Sportis
Posts: 691
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Silly Season 21/22

Post by Sportis »

Mer träningsrapporter tack!
Post Reply