Silly Season 21/22

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Tompa
Posts: 518
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Silly Season 21/22

Post by Tompa »

marre wrote: 05 May 2021, 21:35 Granberg-Pudas
Wilsby-Nilsson
Kalpa-Roos
+3 junisbackar......
Är detta ett skämt??
Anton Lindholm in så är jag nöjd.
Winning isn't everything, it's the only thing
petterrr_dd
Posts: 342
Joined: 15 Jun 2011, 23:08

Re: Silly Season 21/22

Post by petterrr_dd »

Har noll koll på forsfjäll! Kan någon berätta för mig vad han är för lirare? Han verkar då inte göra så mkt poäng...
Sportis
Posts: 691
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Silly Season 21/22

Post by Sportis »

Anton Lindholm hade suttit fint på sista backplatsen. Hade tillfört lite tuffhet till försvaret. Jag tycker backsidan ser intressant ut. Kapla kommer bli en favorit.
anterio
Posts: 256
Joined: 18 Jun 2011, 15:56

Re: Silly Season 21/22

Post by anterio »

p-play wrote: 05 May 2021, 20:50 Även nästa säsong kommer att bli en prövning ur en bokföringsmässig synvinkel. Halva årets säsong hamnar ju på nästa års redovisning. De lag som kommer ur årets och nästa säsong bra ekonomiskt kommer att ha en fördel över många år.
Varför det? Har man inte brutet räkenskapsår så man följer säsongerna?
Eller har jag missförstått och/eller missat något?
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 21/22

Post by p-play »

anterio wrote: 05 May 2021, 22:49
p-play wrote: 05 May 2021, 20:50 Även nästa säsong kommer att bli en prövning ur en bokföringsmässig synvinkel. Halva årets säsong hamnar ju på nästa års redovisning. De lag som kommer ur årets och nästa säsong bra ekonomiskt kommer att ha en fördel över många år.
Varför det? Har man inte brutet räkenskapsår så man följer säsongerna?
Eller har jag missförstått och/eller missat något?
Ja, du har rätt i det. Det är jag som missuppfattat det. :oops: Kollade det nu och redovisningen löper fram till 04/30.
Med tanke på att de flaggat för att de kunnat hålla ihop ekonomin så är det ju kanon. Tack för påpekandet!
Rollie
Posts: 2049
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly Season 21/22

Post by Rollie »

Tycker personligen Berggren har ett år för bråttom
andreas22222
Posts: 1563
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Silly Season 21/22

Post by andreas22222 »

Är ju enormt svårt det där när spelare ska lämna för NHL och ej.
NHL är mycket politik/pengar som styr.

Så ska mycket till spelaren går emot vad NHL klubben säger och vill.

Vilket tyvärr långt ifrån alltid är det bästa för spelaren.

Fast absolut både Broberg och Berggren har mycket kvar att lära. Om än dom har spetskompetenser.
Finns rätt rejäla defensiva brister där dom värderar vissa lägen lite väl naivit.
Försöker lite för svåra saker för ofta.

Får hoppas Skellefteå kan få in lite tyngd både på forwards och backsidan.

Då vi för ofta förlorade kampen framför målen gångna säsongen.

Ännu mera tydligt i slutspelet.

Syns rätt tydligt spelare som Martin Lundberg, Sylvegård, Sjögren om än inte alltid mål och poäng är enormt viktiga under slutspelet.

Jimme har inte ersatts med liknande spelartyp och det saknas så man kan vinna vissa matcher även på kämpa mål.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 21/22

Post by Skidrow »

Blev lite förvånad att man släpper Burström. Tycker Berggren skulle ha stannat en säsong till för sitt eget bästa.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 21/22

Post by Chippen »

Inte mycket till direkt Silly, men Pär Lindholm är nu uttagen till genrepet inför VM
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Tompa
Posts: 518
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Silly Season 21/22

Post by Tompa »

Vad kan Kapla och Roos ligga på i lön? 75/100 000 i månaden?
Kontra Burström 150 000? Arvid 175 000?

Hur mycket är klubbhjärta värt att lägga i pengar 💰
Winning isn't everything, it's the only thing
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 21/22

Post by Skidrow »

Tror inte dom ligger så högt, tror dom är närmare 50k.
Jocko Homo
Posts: 484
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Silly Season 21/22

Post by Jocko Homo »

Om det är som Tompa så klart värt på en av dom. Säg att Kapla och Burström är lika bra. Men en amerikan på ett ettårs jämfört med en kille från Jörn som gör sitt tionde år i klubben – för mig är då den senare värd minst dubbelt så mycket.
User avatar
PackSwede
Posts: 1014
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Silly Season 21/22

Post by PackSwede »

Chippen wrote:Inte mycket till direkt Silly, men Pär Lindholm är nu uttagen till genrepet inför VM
Han får väl ta ett snack med Ogge och berätta hur roligt det var att spela i världens bästa AIK igen Image
andreas22222
Posts: 1563
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Silly Season 21/22

Post by andreas22222 »

Är väl ett uttalad målsättning för Skellefteå att ha spelare från bygden i truppen.

Dock så har allt sin tid och blir man för nostalgisk så går det tillslut som för Skellefteå när man ramlade ur Elitserien och tog 16 år att komma tillbaka.

Är bra för dom flesta organisationer att våga ta in nya röster och influenser för att inte bli hemablind och stanna i utvecklingen.

Framförallt Burström har ju varit riktigt viktigt och bra för Skellefteå.

Men med rådande tider så kan jag tycka man gör rätt om inte ekonomin finns för att behålla honom.


Dessutom verkar Burström ha allt mer problem med skador.

Lundberg tycker jag inte alls presterade i år som man hade hoppats på.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 21/22

Post by p-play »

Skidrow wrote: 06 May 2021, 14:02 Tror inte dom ligger så högt, tror dom är närmare 50k.
Kapla ligger garanterat på mer än 50k. Jag tycker att Forsell har gjort rätt här. Jag tror att de flesta hellre velat se Burström eller Lundberg istället för en legoknekt som man inte vet med säkerhet vad han presterar på nästa nivå, men med tanke på lagbyggets bästa så måste man få loss pengar.
gvargo
Posts: 102
Joined: 25 Sep 2020, 18:02

Re: Silly Season 21/22

Post by gvargo »

Tompa wrote: 06 May 2021, 14:01 Vad kan Kapla och Roos ligga på i lön? 75/100 000 i månaden?
Kontra Burström 150 000? Arvid 175 000?

Hur mycket är klubbhjärta värt att lägga i pengar 💰
Det spelar ingen roll om pengarna för det saknas.
I hadd aller vorte aintjeli
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 21/22

Post by nr86 »

Ni som har norran kan väl delge vad som skrivs ang Nisses inte vara i AIK. "Lite förvånad" står det att läsa som rubrik. Verkar konstigt att AIK inte haft bättre kommunikation med Nisse om han inte fanns med i framtidsplanerna. Men Norran kan ju vända och vrida på rubriker lite hur som helst har man ju fått erfara. Väldigt bra om Melker stannar! Tror bara på en ännu bättre Melker till hösten då han får vara med från början och jag hoppas Robban sätter honom i en mer passande omgivning då jag anser att han var flerplacerad under den gångna säsongen. Riktigt jobbigt att Berggren lämnar även om det var väntat. Han kunde på egen hand vända matcher och jag tycker han var en av SHLs bästa spelare när han var på humör. Lite för puckkär men vilket spelsinne och speed grabben har! Han blir väldigt svår att ersätta. Jag drömmer om Ogge och så länge han inte skrivit på något annat kontrakt i KHL eller NLA finns ju chansen. Nu är ju WM ett STORT skylt fönster mot NHL och dominerar man där och visar att man funkar internationellt är "risken" stor att ett NHL lag hugger. Wingerli ser säkert sin chans gissar jag. Blir som vanligt en nagelbitare innan det där datumet i sommar då NHL lagen kan plocka spelare från vår liga.
andreas22222
Posts: 1563
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Silly Season 21/22

Post by andreas22222 »

I korthet ville Burström stanna.
Mellan raderna handlar det om pengar.
Forsell säger att det inte är på grund av kompetensen som hockey spelare/ platsar.

Dock inga hard feelings från Burström.

Som kollar efter jobb utomlands men ska stämma med familjen har ju små barn.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 21/22

Post by nishog04 »

Tompa wrote: 06 May 2021, 14:01 Vad kan Kapla och Roos ligga på i lön? 75/100 000 i månaden?
Kontra Burström 150 000? Arvid 175 000?

Hur mycket är klubbhjärta värt att lägga i pengar 💰
I ekvationen kanske det även spelar stor roll för börsen att Pär, Pudas och Melker också har klubbhjärta, tänker jag. Det blir kanske för dyrt med fem rutinerade spelare som blöder svart och gult?
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 21/22

Post by Markman »

Jag gillar beskrivningen av honom, även om den är från honom själv:
https://www.hockeyallsvenskan.se/artike ... arande-nhl

Vad är du för typ av back?
– Jag ser mig själv som en modern tvåvägsback. Jag kan sköta defensiven mot andra lags toppspelare, men kan också chippa in offensivt. Jag är kanske ingen Erik Karlsson, men jag kan styra ett powerplay och gillar att fylla på i offensiven. Jag tycker att jag är ganska allround.

Vad har du för förväntningar på dig själv?
– Jag vill komma hit och spela min hockey och hjälpa laget att vinna matcher. Jag tar den roll jag får och ska försöka göra den så bra som möjligt, och successivt bli bättre.

Michael Kapla bidrar också med ledaregenskaper. Han är inte killen som pratar mest, men är en "lead by example"-spelare.

– Jag brukar vara en av de sista som går av isen, tycker det är viktigt att ta hand om kroppen och är noga med kosten. Jag är sådan privat, och det har följt med mig in i hockeyn. Jag är inte den som ställer mig upp och pratar mest, men eftersom jag är så seriös med allt jag gör så brukar folk lyssna när jag väl ska säga något, säger han
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 21/22

Post by Chippen »

PackSwede wrote: 06 May 2021, 14:15
Chippen wrote:Inte mycket till direkt Silly, men Pär Lindholm är nu uttagen till genrepet inför VM
Han får väl ta ett snack med Ogge och berätta hur roligt det var att spela i världens bästa AIK igen Image
Det tycker jag. Fan, många AIK:are som kan in honom på kvartsamtal på ett rum :P
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 21/22

Post by p-play »

PackSwede wrote: 06 May 2021, 14:15
Chippen wrote:Inte mycket till direkt Silly, men Pär Lindholm är nu uttagen till genrepet inför VM
Han får väl ta ett snack med Ogge och berätta hur roligt det var att spela i världens bästa AIK igen Image
Om han stannar kvar i KHL så kan det säkert vara en spelare som kommer insläntrande efter nyår. Det finns ju bara en forwardsplats kvar att fylla efter att Melker har skrivit på. 13 forwards är i minsta laget, men man kan förstå att det de vill få ordning på ekonomin och är försiktiga. På den sista forwardsplatsen skulle idealet vara är en fysisk spelare som kan peta in lite mål.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 21/22

Post by nr86 »

Robin Lindgren på twitter. "Vad jag hört siktar man väldigt högt med den sista forwardsplatsen. Det är etablerad klass som kan producera som ska in. Spännande!"
Nu vet jag inte vika kontakter Lindgren sitter på men AIK har en plats kvar om Melker fortsätter vilket jag hoppas........
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 21/22

Post by p-play »

Det skulle inte förvåna mig om man senare i höst även försöker få in någon billig, ung spelare på lån eller liknande.
Gargamel
Posts: 511
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly Season 21/22

Post by Gargamel »

andreas22222 wrote: 06 May 2021, 14:25 Är väl ett uttalad målsättning för Skellefteå att ha spelare från bygden i truppen.
Tror du det är unikt för AIK eller? Gäller nog samtliga lag i SHL att man prioriterar spelare från närområdet.
Frantisek Pospisil
Posts: 1414
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 21/22

Post by Frantisek Pospisil »

Har alltid gillat Västervik och den hockey dom spelar. Därför har jag sett väldigt mycket av deras matcher i vinter.
ror inte någon behöver vara orolig över Kapla. Som mn brukar säga här inne "Mycket bang for the buck"
Killen kan efter en liten träff med Tomsson lätt logga 23-25 minuter/match.

Jag tror fortfarande på Larson och Bellemare.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 21/22

Post by ossian »

Jag känner dett det här är den viktigaste posten för silly season:

Klubbarna och ligan bestämmer sig äntligen för att höja kvaliten på domarna, där bägge parterna står för 50% var av kostnaden.

AIK och alla andra lag kan avstå från att plocka in 7e back och 13e forward utifrån, och istället ge en egen junior chansen. Skillnaden i kvalitet på ligan blir marginell. Låt oss säga att lönen är 50 000 i månaden för dessa fringe players, det blir ca en miljon med sociala kostnader och försäkring. 14 lag = 14 miljoner, sen pytsar ligan in 14 miljoner, så 28 miljoner i potten. Sen kan ligan sparka situationsrummet, domarchef samt de 5-6 sämsta domarna, och låt oss säga att ligan sparar in 2 millar på detta.

Ligan har då 30 miljoner att spendera. Först på en duktig domarchef som kan finslipa regler, disciplinnämnd och regeldetaljer, samt styra och följa upp bedömningsnivån. Sen anställ en ledande person som kan organisera upp situationsrummet och plocka med sig några billigare underhuggare som t ex klarar av att se om pucken var i mål eller ej, eller ifall ett regelbrott efter tydligt definerade regler bröts (regler som alla vet om på förhand). Slutligen det kanske viktigaste, 6 stycken toppdomare ur ett internationellt perspektiv. Alla slutspelsmatcher bedöms av proffs, och de flesta seriematcher har minst en toppdomare på isen samt ett proffs på video.

Denna investering skulle höja kvaliten på "produkten" med 20-25%, en gnuggare i fjärdelinjan per lag med 0.5%.

Det är vad jag tycker.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 21/22

Post by Snuskhummern »

nr86 wrote: 06 May 2021, 17:44 Robin Lindgren på twitter. "Vad jag hört siktar man väldigt högt med den sista forwardsplatsen. Det är etablerad klass som kan producera som ska in. Spännande!"
Nu vet jag inte vika kontakter Lindgren sitter på men AIK har en plats kvar om Melker fortsätter vilket jag hoppas........
I en annan tråd är Lindgren inne på att Kapla tjänar under 70tkr/mån. Stämmer det så har Forre fått en otrolig deal och det skapar samtidigt lite förståelse kring Burströms icke-varande, då Nisses lön legat på 150-200tkr/mån förra säsongen.

Förövrigt tycker jag att Robin Alvarez hade varit kul att få tillbaka.
Frantisek Pospisil
Posts: 1414
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 21/22

Post by Frantisek Pospisil »

Heed till KHL.
Post Reply