Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by p-play »

Rögle var det bättre laget. All heder åt Lindvall som var otroligt bra i sista matcherna. Är Klockare kvar nästa säsong så avstår jag hockey. Fågelholkarna gav aldrig killarna riktigt chansen med den här usla coachningen och kedjesammansättningarna. Jag hoppas att man inser att delar av spelsystemet med högt risktagande i fel lägen och att ständigt söka sarghörnen inte är någon framkomlig väg. Det hade ändå aldrig fungerat i finalen då soppan var slut. Ny bygger vi om laget och tar nya tag. Klubben är på rätt väg igen och vi går in i nästa säsong med två bra målvakter och en jättebra stomme av klasspelare. Lite justeringar med rakare spel och några fysiska spelare in och vi är ett topplag nästa år. Mer behövs inte. Väldigt bra kämpat.
Last edited by p-play on 29 Apr 2021, 22:36, edited 1 time in total.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by nishog04 »

Trollet wrote: 29 Apr 2021, 22:26
nishog04 wrote: 29 Apr 2021, 22:23
Trollet wrote: 29 Apr 2021, 22:21
nishog04 wrote: 29 Apr 2021, 22:20 Jag har sagt det förr: när jag sett AIK spela har jag sett FBK anno 2014 framför mig. Ett lag med mycket rutin och skills... men som ändå är lite på dekis.

Innan man hamnar i samma svacka som just FBK borde man utveckla lagets sätt att spela.
Känner precis tvärtom.
Du gör det? Utan Pär och Melker hade vi inte spelat semifinal...
Vi har antagligen båda i laget nästa år, Pudas tillbaka och fin återväxt underifrån nu.
Då får vi hoppas att de skruvar på spelet också. Det är nämligen det som är på dekis. Fortsätt spela så här några säsonger till så brakar det ihop när Jocke och Möller lägger skridskorna på hyllan.

Laget behöver få mer balans och bli mindre beroende av att stjärnorna levererar, anser jag.

Med det sagt tycker jag att en semifinalförlust mot ett väldigt bra lag inte är någonting att skämmas för. Men att AIK på allvar skulle utmana om Le Mat... nä.
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by ossian »

Grattis till Rogle, det battre laget gar till final. Valfortjant!

For mig personligen minskar tyvarr intresset varje ar som gar eftersom reglerna, situationsrummet, domarna ar sa javla daliga. Att kalla dessa for amatorer ar en grov underdrift. Kanns nastan som man slosar bort sin tid att folja ligan, tyvarr.
Last edited by ossian on 29 Apr 2021, 22:45, edited 2 times in total.
User avatar
TigerShark
Posts: 3749
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by TigerShark »

Frantisek Pospisil wrote: 29 Apr 2021, 22:23 All heder åt våra grabbar, å uppriktigt alla gnällare, ni kan ... .. .........
Ingen supporter är stoltare än jag. Med det matchprogram vi haft var soppan tvungen att ta slut någon gång.
Som sagt, fortsätt gnälla. Det hjälper inte.
Sluta gnälla på matchprogrammet då? Kör dom inte hårt med Thompson för att orka med?
Fdskebo
Posts: 1100
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by Fdskebo »

Trollet wrote: 29 Apr 2021, 22:29
Trollet wrote: 29 Apr 2021, 22:26
nishog04 wrote: 29 Apr 2021, 22:23
Trollet wrote: 29 Apr 2021, 22:21
nishog04 wrote: 29 Apr 2021, 22:20

Jag har sagt det förr: när jag sett AIK spela har jag sett FBK anno 2014 framför mig. Ett lag med mycket rutin och skills... men som ändå är lite på dekis.

Innan man hamnar i samma svacka som just FBK borde man utveckla lagets sätt att spela.
Känner precis tvärtom.
Du gör det? Utan Pär och Melker hade vi inte spelat semifinal...
Vi har antagligen båda i laget nästa år, Pudas tillbaka och fin återväxt underifrån nu.
Och Wilsby med en helt magisk utveckling. Tycker sällan det sett så spännande ut, har känt hela det här året att det här laget är ett nästa-års-lag. Bort med en del, in med lite annat.
Får inte glömma Sundsvik, han kommer bara att bli bättre och bättre.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by Chippen »

Vi är väl kanske inte riktigt nära att reducera, men Jockes 5+GM är så jävla idiotiskt tagen att det saknar motstycke.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by tazman »

Fdskebo wrote: 29 Apr 2021, 22:22 Bara att gratulera Rögle, de matchar oss i fart och skills. Men kompletterar det med fysik som vi saknar. Värdiga vinnare sett över matchserien. Hoppas att de tvålar dit Växjö i finalen.

Sett till säsongen så gör vi det bra, bästa delen när vi skickade Luleå på semester.

Vi har något bra på gång, nu blir det silly och till hösten då jävlar kör vi!
Skriver under på det, är stolt över laget och spelarna.

Ettan och tvåan i finalen.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
StigVig
Posts: 1557
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by StigVig »

Godkänd säsong trodde ett tag vi skulle hamna i kvalserien.
Kommande säsong måste vi in med storlek i laget och målskyttar
Vi är alldeles för småväxta för slutspelshockey och trubbigheten, oförmågan att göra mål mår man dåligt av att se
Krossa Skiten!!!!!
hillbilly
Posts: 845
Joined: 15 Jun 2011, 20:28

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by hillbilly »

Vi behöver höja snittvikten i AIK och värva in lite tyngd och power. Totalt chanslösa i det fysiska täta spelet som blir i ett slutspel
Frantisek Pospisil
Posts: 1371
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by Frantisek Pospisil »

TigerShark wrote: 29 Apr 2021, 22:36
Frantisek Pospisil wrote: 29 Apr 2021, 22:23 All heder åt våra grabbar, å uppriktigt alla gnällare, ni kan ... .. .........
Ingen supporter är stoltare än jag. Med det matchprogram vi haft var soppan tvungen att ta slut någon gång.
Som sagt, fortsätt gnälla. Det hjälper inte.
Sluta gnälla på matchprogrammet då? Kör dom inte hårt med Thompson för att orka med?
Vem gnäller?
12 matcher på typ 17 dagar tror jag inte ens Tomssom fixar.
Torsgatan
Posts: 941
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by Torsgatan »

Heja rögle då! Krossa plast!
Jirikucera
Posts: 65
Joined: 21 Feb 2019, 21:47

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by Jirikucera »

Torsgatan wrote: 29 Apr 2021, 22:46 Heja rögle då! Krossa plast!
Håller med!
Federer
Posts: 30
Joined: 13 Jul 2011, 11:11

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by Federer »

Samt måste detta jävla totalt misslyckade "V"-Spel slopas.. alla lag hinner ju ställa upp med 5 spelare, det är helt omöjligt att få till en snabb omställning med detta spel. Det behövs en ny spelide, men chip ut ur egen zon och ligga på rulle med snabba forwards. Vi har materialet men spelidén som AIK har nu är helt sönderläst och förlegad.....
Sportis
Posts: 634
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by Sportis »

Tack för denna säsong. AIK får klart godkänt i min bok.
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by lobo »

Kan nån beskriva hur DIF spelat.. Kan man hoppas?

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by Dwight_Shrute »

Några reflektioner (ni som förväntar er rosa moln och stjärnstoff kan hoppa över inlägget). Saker jag kände för stunden efter slutet och ville dela med mig av:

~ Största besvikelsen:
Förutom Frödén (4 pinnar på 12 matcher...) så måste jag ändå säga firma Wingerli-Berggren, som inte kom någonstans och inte gjorde en enda riktigt bra slutspelsmatch. Som det pratats om tidigare har jag svårt att se att Jonte skulle vara redo för en större liga. Han måste hitta ett sätt att hantera och bli framgångsrik också när matcherna tätar till sig. (Broberg har jag inte räknat in i laget ens)

~ Största utropstecknet:
Förutom Jocke's revival (grym inställning och härlig intensitet i de flesta matcherna) så får jag säga att jag fått en ny personlig favorit. Verkligen inte mest talang, ganska långsam, men en härlig arbetsmyra med en lite elak ton: Linus Lindström.

~ Säsongsbetyg:
En väldigt ojämn säsong av ett lag som verkligen fått kämpa i motvind utan rejäla och bra verktyg. Jag tycker det känns skönt med nytt blod i båset, som kan komma in med nya tankar till ett ganska så välfungerande maskineri, som Skellefteå AIK trots allt är. Den stora behållningen detta år är helt klart sättet man lyfte sig i stövlarna efter jul och bestämt klättrade uppåt i tabellen. Nu hoppas jag att Forsell tar oss lite tillbaka till där vi hör hemma; med rejäl talangutveckling i juniorlagen och en helhetssyn på hur vi vill och ska spela.

~ Framtidshopp:
Vi har ett mycket intressant lag på gång. Fina nyförvärv, ett lite hackigt maskineri som trots allt pruttade sig fram till semifinal, trots motvinden. Det finns en urkraft i Skellefteå AIK. Forsell har ju varit en del av den där kraften och kan säkert leta reda på den och förädla den. Med nya tränare kommer det här bli bra; det viktigaste är ju dock att man bibehåller den inställning till egenutveckling som vi haft så många år nu.
Rollie
Posts: 2026
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by Rollie »

kopitar wrote: 29 Apr 2021, 22:24
haggloader wrote: 29 Apr 2021, 22:21 22 maj börjar hockey-vm för Sverige! 😀
Lika intressant som channel one cup. Tacka vet jag fotbolls em!
+++++
Hockey vm är totalt ointressant
petterrr_dd
Posts: 298
Joined: 15 Jun 2011, 23:08

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by petterrr_dd »

Håller helt och hållet med Cam i hans beskrivning om varför dom går vidare tillslut. Fysiken är så oerhört viktigt, framförallt i slutspel när regelboken ändras och man får ta 20 skär innan man tacklar.

Men att konstant bli tacklad och att ha vetskapen att man kommer bli tacklad tror jag är extremt jobbig. Så det är det AIK måste ändra på. Sedan är det så att spelsystemet vi har bör ändras. Man har sett tendenser i några säsonger att spelstilen vi har, har andra lag kommit ikapp samt gått om. Lite justeringar i det samt fysiskt spel och nån som kan sätta ihop och våga ändra i kedjorna. Så kan vi vara med och slåss om guld igen om några år...

Om vi DOCK håller fast vid det vi gör nu så ser jag i framtiden när några viktiga pjäser slutar eller blir sämre ett lag som lever på gamla meriter och otäckt likt FBK när allt raserades där...

Ser med fasa det år (för det kommer om detta fortsätter) när vi spelar som gjorde i höstas och alla tänker att det ”brukar” vända efter jul. Fortsätter vi i samma spår kommer det en säsong när det inte vänder. Typ som för hv i år 😴
Rollie
Posts: 2026
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by Rollie »

Sen till nästa år så måste sarghörnen göras mindre sexiga för AIK och -som sagts- fysik adderas.
Rollie
Posts: 2026
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by Rollie »

Man bör också ifrågasätta Thompson träningen. Bara ett exempel: Wingerli och Bristedt är lika långa, en väger 74 kg och en 83 kg, gissa vem som är tyngre som är betydligt mer framträdande i den här semin?
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by svea_man »

Rollie wrote: 29 Apr 2021, 23:34 Man bör också ifrågasätta Thompson träningen. Bara ett exempel: Wingerli och Bristedt är lika långa, en väger 74 kg och en 83 kg, gissa vem som är tyngre som är betydligt mer framträdande i den här semin?
+1
Pontusbackstrom
Posts: 351
Joined: 03 Jul 2011, 17:43

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by Pontusbackstrom »

Intressant att läsa att flera ser negativt på laget. Än annan fick ju upp känslan att klubben vill tävla om guldet igen. Nästa säsong är både Pär och förhoppningsvis Melker med från sommarträningen, vi får in Pudas och några intressanta namn från HA. Förhoppningsvis får man även hem Oscar även om de bara är en dröm för tillfället, vet inte hur intresserad han är att flytta hem? Trollet kanske vet mer där?

Men hur som helst så ska de bli en oerhört intressant säsong och är helt säker på att detta var början på något riktigt bra.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by p-play »

svea_man wrote: 29 Apr 2021, 23:53
Rollie wrote: 29 Apr 2021, 23:34 Man bör också ifrågasätta Thompson träningen. Bara ett exempel: Wingerli och Bristedt är lika långa, en väger 74 kg och en 83 kg, gissa vem som är tyngre som är betydligt mer framträdande i den här semin?
+1
Den jämförelsen haltar en aning. Bristedt spelar ju väldigt få minuter då han inte är helt okej efter sjukdom. Wingerli får bära mycket istid i BP. Dock så bör man ändå se över träningen då det finns lag som ser ut att minst lika bra om inte bättre fys. Sedan är vårt spelsätt säkert väldigt energikrävande så det är lite svårt att bedöma det.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by Chippen »

Surt så räven, men Rögle var starkare och bättre i allt. Vi hade ett fåtal som tävlade i match 5, med Lindvall i spetsen, tätt följd av Möller, Broberg, Lirre och Lindholm.
Vart var Berggren, Wingerli, Fröden t.ex? Att sedan Jocke klarar sig undan svidande kritik är märkligt, för han pang-på-kanske-pung är så urbota korkad och dum. Tar ju bort alla chanser vi har att gå kvittera i matchen.
Att Johnsson fått så mycket istid är ju bara beklämmande att se och att den mest felkomponerade kedja fått vara intakt hela säsongen är märkligt.

Dock så har vi totalt sett gjort en bra säsong. Trodde inte att vi skulle gå så här långt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by lobo »

Surt som fan, inte orättvist, längtar redan till nästa säsong!
Summering: vi slog ut Luleå ;-)
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by p-play »

Granberg förtjänar att hyllas. Han fick mycket kritik som var befogad i början av säsongen, men var klart bäste back i slutspelet. Han var en gigant där bak. Femstjärnig insats. Lindvall steppade upp rejält i slutet och var mycket bra. Wilsby gjorde en del misstag i serien mot Luleå, men var mycket bra mot Rögle. Burström visade hjärta och bra kämpatakter och producerade offensivt, även om han inte är lika stabil i defensiven längre. Bland forwards var Jocke bäst efter att ha startat svagt i de första matcherna mot Luleå, men visade också i sista matchen upp sin sämsta sida. Lindholm var en gigant i defensiven. Melker såg bättre och bättre ut efter sjukdomen. Fjärdekedjan bra. Extra plus till Linus Lindström. Spelschemat tog ut sin rätt, men man satte sig i den sitsen genom att inte komma upp i en bra nivå i ett antal matcher i matchserien mot Luleå. Det kändes som att man inte fick ut den fulla potentialen då man aldrig ändrade i formationerna under grundserien och utforskade vilka andra konstellationer man kunde använda sig av. Det blev ganska lätt för motståndarna att stänga ned vissa kedjor då matchcoachningen var obefintlig. Det finns mycket frågetecken kring hur man tolkade och använde statistiken. Laget var som bäst när kedjorna hamnade i otakt. I slutändan kanske det inte hade spelat någon roll då det fanns lag som var bättre.
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by schteffe »

Håller med. Ett tillägg - power play för dåligt, särskilt mtp alla skickliga spelare. Klockare ansvarig? Med ett bra PP på 20-30 procent hade vi både städat av LHF tidigare och haft en bättre chans mot RBK.
User avatar
nr86
Posts: 5252
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by nr86 »

Håller med om Granberg som hittade in i sitt sätt att spela efter jul liksom hela laget började steppa upp. Nowick visade vilken karaktär han har och var riktigt bra de minuter han fick. Linus L stack verkligen ut och dödade otroligt mycket tid i bp. Lindvall steppade upp och tystade bla mig som tyckte Söderblom så en aning hetare ut mot LHF men Lindvall var outstanding mot RBK. Han vann match 4 åt oss anser jag. Jocke höjde sig ordentligt även han och såg rapp ut i benen vilket var riktigt kul att se inför kommande säsong. Måste även lyfta fram Nisse som verkligen taggar till när det vankas slutspel! Många viktiga pp mål även om jag håller med om att defensiven inte riktigt håller samma klass. Ser med tillförsikt fram emot nästa säsong då jag känner på mig att Sundsvik kommer att ta stora kliv. Stor och stark med ett riktigt bra skott. Vi kommer att ha ett av seriens bästa målvaktspar om inte det bästa. Får vi behålla Melker tror jag som många andra att han kommer vara ännu bättre med försäsong och träning med laget från start. För att inte tala om Lindholm som jag anser vara vår bästa spelare över hela isen. Vilken fysik han verkar ha! Vår viktigaste spelare i min bok. Min drömspelare vore Ogge men det vore nog att önska för mycket. Kan inte Northwolt gå in och sponsra? Hur som helst längtar jag redan till nästa säsong och sommaren kommer kännas lång även om den är efterlängtad.
Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by Gargamel »

Största positiva överraskning i slutspelet: Linus Lindström.
Största negativa överraskning i slutspelet: Andreas Wingerli.

Överlag en helt ok säsong. Men nästa blir jobbigare tror jag. Rätt tunga tapp och de bärande ”nostalgispelarna” från storhetstiden blir inte bättre utan är förbi sin peak. Men Robban har gjort ett bra jobb med Djurgården, så kanske finns det ett tränarhopp?

Men om detta blir laget blir det knappast bättre än i år, snarare aningen sämre:

https://hockeynews.se/articles/19962/
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Semi 5 Rögle-Skellefteå AIK 29/4 kl:20:00

Post by päran »

p-play wrote:Granberg förtjänar att hyllas. Han fick mycket kritik som var befogad i början av säsongen, men var klart bäste back i slutspelet. Han var en gigant där bak. Femstjärnig insats. Lindvall steppade upp rejält i slutet och var mycket bra. Wilsby gjorde en del misstag i serien mot Luleå, men var mycket bra mot Rögle. Burström visade hjärta och bra kämpatakter och producerade offensivt, även om han inte är lika stabil i defensiven längre. Bland forwards var Jocke bäst efter att ha startat svagt i de första matcherna mot Luleå, men visade också i sista matchen upp sin sämsta sida. Lindholm var en gigant i defensiven. Melker såg bättre och bättre ut efter sjukdomen. Fjärdekedjan bra. Extra plus till Linus Lindström. Spelschemat tog ut sin rätt, men man satte sig i den sitsen genom att inte komma upp i en bra nivå i ett antal matcher i matchserien mot Luleå. Det kändes som att man inte fick ut den fulla potentialen då man aldrig ändrade i formationerna under grundserien och utforskade vilka andra konstellationer man kunde använda sig av. Det blev ganska lätt för motståndarna att stänga ned vissa kedjor då matchcoachningen var obefintlig. Det finns mycket frågetecken kring hur man tolkade och använde statistiken. Laget var som bäst när kedjorna hamnade i otakt. I slutändan kanske det inte hade spelat någon roll då det fanns lag som var bättre.
+1

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Post Reply