Re: Silly Season 20/21

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
Odgers
Posts: 39
Joined: 11 May 2020, 11:25

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Odgers »

Hehe, otroligt optimistiskt ! Detta relativt till årets poäng menar jag förstås. Alltså 49 poäng, det borde inta vara någon omöjlighet om han spelar med någon som kan förvalta hans passningar. Då kanske han är på bättre humör också så han håller sig på planen.
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 20/21

Post by Empress »

Tror 20/21 blir en kanonsäsong för AIK.
Möjligen enda brasklappen är målvaktsidan om Gurra skulle åka på en skada.
John
Posts: 250
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by John »

Odgers wrote: 12 May 2020, 11:39 Har inte varit så sugen på hockey sen säsongen 06-07. Tycker att truppen ser riktigt intressant ut, skyhög potential. Mest nyfiken på Fröden, Wilsby och Bergren. Tror även på 10+ poäng på Jocke då har bör få spela med Möller hela säsongen, man borde ändå få bra med poäng från andrakedjan. Även tredje och fjärde bör kunna producera en del.
Ps: Brukar kallas optimist, men varför inte...
https://parmikaelsson.blogspot.com/2020 ... a.html?m=1

Bra text om Jockes poängproduktion.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

Jag tror inte att man skall ha några överdrivna förväntningar. Problemet är att han verkar ha någon typ av kronisk skada som hämmar hans skridskoåkning. Det känns som för varje år som går så kommer problemen tidigare och tidigare på säsongen. Han är som bäst inledningsvis i säsongerna, samt efter pauser där han har fått vila och kört off-ice träning ett tag. Jag skulle hellre vilja se att man matchar honom lite mer sparsamt under grundsäsongen för att han skall vara så fräsch som möjligt till slutspelet, men inser också att det inte kommer att hända.
User avatar
Odgers
Posts: 39
Joined: 11 May 2020, 11:25

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Odgers »

Där har du faktiskt en poäng, han har varit som bäst när han fått vila. Tycker dock ändå att han är så otroligt skicklig att han borde gjort mer poäng, kanske de kan komma med produktive Möller.
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 20/21

Post by smogz »

Tommy Samuelsson klar som assisterande till Grönborg i Zürich Lions
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Humlannitton
Posts: 1471
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Humlannitton »

Nån som kan tänka sig att dela med sig av texten?

https://www.aftonbladet.se/a/RR0BWO
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by GroovyEd »

Endast för att ingen egentligen ska betala för skitjournalistik som Aftonbladet kommer den här:

GULDPLAN 2021: SKELLEFTEÅ AIK

av
Hans Abrahamsson

Säsongen 19/20 fick ett minst sagt abrupt slut, inget slutspel genomfördes och ingen svensk mästare korades.

Så vilka blir mästare 2021?

Sportbladets Hans Abrahamsson och Tomas Ros har tittat närmare på de hetaste kandidaterna.

Nu dags för Abrahamssons analys av Skellefteå.

► Placering 19/20

Fyra.

► Nyckelperson

Ledarstaben. Skellefteå har verkligen försökt profilera sig som att ingen ska vara den stora nyckelpersonen utan att många ska vara med och bidra med sin kompetens. Och de har övertygat mig, för jag hittar ingen enskild person jag vill lyfta dra, Att man nu valde Andreas Falk som tredje länk i tränarstaben förstärkte ytterligare ”lagkänslan”. Skellefteå är enda klubben som går in i SHL utan uttalad huvudtränare. Fördelen är att många är med och bidrar, nackdelen är att det kan bli otydligt, inte minst om det går tungt.

Sportchef Niclas Lundkvist har det övergripande ansvaret som sportchef, Erik Forssell är general manager för A-laget. Stefan Klockare, Stefan Hedlund och nya Andreas Falk bildar en tränarstab där delat ledarskap ska var modellen. Vilket till viss del påminner om guldåren 2013 och 2014 även om Hans Wallson på pappret hade huvudansvaret.


► Truppläget

I stort sett färdigt, vill jag påstå. Ytterligare en forward ska in och möjligen en back. Jag har knappt fått vilopuls av Skellefteås lagbygge på senare år, men nu pirrar det faktiskt till lite i maggropen. För Forssell/Lundqvist har, utan att ha strött en massa pengar runt sig, så här långt fått ihop ett intressant truppbygge. Framför allt har jag på senare år varit tveksam till centersidan, men nu har det kommit in två namn (Morley och Johnson) som jag tycker bör ha stor offensiv potential även i SHL. Backsidan var bra redan förra säsongen och ser bra ut även nu. Visserligen ett litet bakslag att Filip Berglund försvann, och givetvis kan tappet av Jonathan Pudas bli kännbart.

► Tränarsituationen

Skellefteå var under säsongen ute och sökte efter en ersättare till Tommy Samuelsson, men fick nej från ett par namn. Gick då tillbaka till Samuelsson som då tackade nej. Sedan är känslan att Skellefteå alltmer landat i att gå för tre jämställda tränare (fyra med målvaktstränare Holm) och lösningen blev Andreas Falk. Huddingekillen har jag träffat en del som spelare och han kändes redan då som ett tränarämne med en hel del tydliga åsikter. Efter bara 1,5 säsonger i HV:s juniororganisation tar han nu steget ut i den verkliga hetluften. Nu tror jag inte Falk är en sådan person som springer och gömmer sig om det börjar blåsa snålt, men man ska också ha respekt för att tiden från den egna spelarkarriären till tränare i SHL är väldigt kort.

► Ekonomi

Riktigt tuffa år mellan 2016 till 2019 där Skellefteå backade 28 miljoner kronor på tre år. Tack vare de riktigt guldåren några säsonger tidigare var det egna kapitalet ändå 45 miljoner kronor när den gångna säsongen började. Var på väg mot ett betydligt bättre resultat den här säsongen, men vinsten lär ha sjunkit en hel del på grund av det inställda slutspelet, där Skellefteå realistiskt kunde ha nått en semifinal.

Skellefteåpubliken har blivit rejält bortskämd under de framgångsrika finalåren och publiksnittet i år, trots att Skellefteå var ett topplag, var blygsamma 4 697.

► Målvakt

Gustaf Lindvall var något av förra säsongens succémålvakt. Från att ha varit ifrågasatt som etta på den här nivå klev han fram som en av seriens absolut bästa målvakter. Klubben lyckades också, efter en del förhandlingar, få till en förlängning över ytterligare tre år. Något som gör att Skellefteå på förhand har en uttalad etta som bör vara en av seriens bästa målvakter. Lindvall är strikt och konsekvent i sitt agerande, inte den mest spektakulära målvakten att titta på, men väldigt effektiv. Med Lindvall kvar valde Skellefteå att gå på en ung, utvecklingsbar och billig backup. Valet föll på Tingsryds Arvid Söderblom som valde att nobba ett år till som tredjemålvakt i Frölunda, med utlåning till allsvenskan, för att i stället ta chansen i SHL. Den storväxte 20-åringen var en av allsvenskans bästa målvakter förra säsongen. Fungerar allting socialt är det en smart värvning av Skellefteå.

► Backar

En av seriens bättre backsidor förra säsongen och det här känns ändå helt okej, trots att man tappat sin bäste back i Jonathan Pudas och även tappat (valt att släppa?) både Filip Berglund och Patrik Norén. Dessutom lite oklart hur det blir med Edmontons förstaval Philip Broberg, men signalerna från den unge backen är att han gärna tar ett år till med Skellefteå. Oskar Nilsson är så här långt ende back som har värvats in, om vi nu inte räknar in Adam Wilsby som återvänder. Extra spännande ska det bli att följa 19-årige Wilsbys försök att göra avtryck även på SHL-nivå. Den offensivt skicklige backen lånades under förra säsongen ut till Södertälje där han gjorde succé och levererade 30 poäng på 41 matcher. Arvid Lundberg blev precis den backklippa som Skellefteå hade hoppats på när han återvände från Växjö. Dessutom nytt poängrekord med 19 poäng trots att han förblev mållös över de 52 matcherna. Niclas Burströms säsong var ett fall framåt efter året i Växjö. Användes även en del som center, vilket inte lär bli fallet den här säsongen då det finns många centrar men relativt få backar.

Beroende på det ekonomiska läget, och när SHL kan spela med publik igen, kan det nog bli aktuellt med ytterligare en back in.

► Centrar

De två senaste åren har jag gnällt lite över Skellefteås centersida, men nu ser det (åtminstone på förhand) rätt spännande ut. Jag är medveten om att det finns frågetecken både runt Jonathan Johnson och Tyler Morley, men jag väljer ändå att se de bådas uppsidor. Johnson gjorde smått osannolika 79 poäng i Modo och ledde kedjan med Karlkvist och Tambellini. Det är inget snack om att det finns en väldigt stor offensiv potential . Är kanske ingen fantom i gymet och någon raket på skridskorna, men har ett utpräglat målsinne och väldigt duktig runt motståndarmålet. I rätt roll och rätt omgivning (varför inte mellan Möller och Lindström) är jag övertygad om att det kan fungera även på SHL-nivå. Morley har två säsonger i Finland bakom sig och de rapporter jag får är försiktigt positiva. Spelskicklig, ser isen bra, duktig i powerplay. Dessutom en omtyckt spelare i laget. Kan dock väga lite lätt ibland och skridskoåkningen håller medelnivå. Snittade en poäng/match i topplaget Tappara, där han bildade en fruktat radarpar med Modos tidigare guldhjälte, Kristian Kuusela. Ett nyckelbensbrott gjorde dock att han missade 15-talet matcher. Bakom de här två centerförvärven finns unga killar som Linus Lindström, Jacob Olofsson och Andreas Wingerli.


⁠ Ytterforwards

Viktigt, viktigt att Tuomas Kiiskinen blev kvar. Det fanns vissa frågetecken inför säsongen angående hans skadeproblematik men det rätades ut till ett utropstecken. Finländaren är otroligt skicklig, inte minst på att göra sina medspelare bättre. På tal om viktigt går det inte att underskatta Joakim Lindströms och Oscar Möllers betydelse. År efter år producerar de på toppnivå och till kommande säsong är också känslan att de kan få lite bättre hjälp av fler lagkamrater. Jesper Frödén är en sådan. Gjorde SHL-debut den gångna säsongen och svarade för 29 poäng. Rapp på rören och har ett bra skott och helt okej spelsinne. Jonatan Bergren är en annan som kan kliva fram. Det finns talang i massor i den här 19-åringen, men skador har förstört mycket.


⁠ Realistiska nyförvärv

Darren Nowick uppges vara klar. Amerikanen gjorde ett bra intryck när han sent in på säsongen värvades till Skellefteå. Ingen direkt stor spelare, men spelar fysiskt och kan bana väg. Robin Alvarez svarade för 14 mål och 29 poäng förra säsongen, men där har förhandlingarna gått trögt.

⁠ Drömvärvning

Sebastian Aho. Efter några år i först NHL, men på sistone mest AHL kan det vara läge för Sebastian Aho att återvända till Europa. Blir det till Sverige lär Skellefteå garanterat ligga bra till och inte minst i power play skulle spelskicklige Aho vara en perfekt ersättare för Jonathan Pudas som ska testa på KHL-spel med Jokerit.

Vilket är det enskilt bästa området ni vill förbättra inför säsongen 20/21?

⁠ Erik Forssell, general manager Skellefteå:

– Klart det finns en del vi vill skruva på, en sak är att hitta en jämnhet i laget tidigare än vi gjorde i fjol. Fler som är bra samtidigt och att laget presterar bättre och jämnare sätt. Vi var ojämna under hösten.

Och hur når man dit?

– Det handlar om att ha bra verksamhet och göra bra saker varje dag, jag tycker vi påbörjade en process redan förra säsongen. Vi hade en lite större rotation på spelare då jämfört med nu. Lägg till att vi hade många unga i truppen som nu har en säsongen i kroppen och kommer att ligga längre fram.


⁠ Prognos

Slutade överraskande högt i tabellen förra säsongen. Hade länge hugg på andraplatsen men blev till slut fyra, endast två poäng från tvåan Färjestad. Rent statistiskt var Skellefteå ett mittenlag i det mesta, bortsett från försvarsspelet där bara Luleå släppte in färre mål över 52 omgångar. En annan avgörande faktor till den höga placeringen var en helt magisk februarimånad, där Skellefteå radade upp tio raka segrar och 29 av 30 poäng.

När man pratade med tränaren Tommy Samuelsson under den perioden lyfte han fram träningsdosen som den största faktorn. Att Skellefteå vågade hålla i en tung träningsbelastning, med bra kvalitet, även i perioder under hösten då det gick riktigt tungt.

Efter några lite svajigare år (trots finalen 2018) är känslan att Skellefteå kan vara på rätt väg igen. Man har en tydligare linje man följer och har återigen en ganska strikt lönepolicy där man noggrant väger hur mycket pengar man lägger på varje enskild spelare. Samtidigt finns det ingen tydlig ledare i den sportsliga organisationen, där jag räknar in tränarstaben. Det är mer uppdelat på många och det kan vara både en styrka och en svaghet.

När allt sammanfattas placerar jag Skellefteå som ett lag på övre halvan, och fortsätter utveckling åt rätt håll, och de offensiva nyckelvärvningarna (Morley och Johnson) faller rätt, kan man åtminstone vara en outsider i ett kommande slutspel.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by marre »

https://hockeysverige.se/2020/05/17/lis ... a-stjarnor Nån som har koll på Västerås backen?(Leduc)
User avatar
ossian
Posts: 3591
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 20/21

Post by ossian »

Ett langskott: Jonathan Ericsson, Jimmies brorsa, blev nedskickad till AHL under sista aret pa sitt kontrakt. Ifall han ej far kontrakt i NHL, kanske Forssell kan kasta fram ett kontrakt? En valdigt tuff spelare.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

marre wrote: 17 May 2020, 20:27 https://hockeysverige.se/2020/05/17/lis ... a-stjarnor Nån som har koll på Västerås backen?(Leduc)
VIK var visserligen det topplag jag såg minst den gångna säsongen, men 3-4 matcher hann jag med. Det är inte tillräckligt för att ge en rättvisande beskrivning, men han kändes som en absolut toppback i Allsvenskan. Jag upplevde honom som stabil, puckvårdande med bra passningsspel och rätt så bra på att transportera puck. Det är lite svårt baserat på så få matcher att säga hur han klarar sig i SHL där backarna sätts under hårdare press, men känslan var att han borde klara av att spela på en högre nivå högre än Allsvenskan. Det finns säkert andra här som sett honom i fler matcher och kan ge en bättre rapport.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by marre »

Ortio är väl på marknaden? Och Lulä letar målvakt.Skullle va tungt se han där.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by nishog04 »

marre wrote: 18 May 2020, 19:40 Ortio är väl på marknaden? Och Lulä letar målvakt.Skullle va tungt se han där.
Lindvall uppvaktas av NHL, skriver Norran. Kanske det blir Ortio istället, om Lindvall plötsligt drar?
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Chippen »

marre wrote: 18 May 2020, 19:40 Ortio är väl på marknaden? Och Lulä letar målvakt.Skullle va tungt se han där.
Luleå letar väl inte målvakt?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
lh=1
Posts: 533
Joined: 16 Jun 2011, 08:33
Location: Stöckhölm

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by lh=1 »

Chippen wrote: 18 May 2020, 23:19
marre wrote: 18 May 2020, 19:40 Ortio är väl på marknaden? Och Lulä letar målvakt.Skullle va tungt se han där.
Luleå letar väl inte målvakt?
Lassinantti har ju dragit till KHL.
Jocko Homo
Posts: 483
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Silly Season 20/21

Post by Jocko Homo »

Jesper Olofssons NHL-kontrakt. Känns helt ofattbart, hans spelstil är ju bäst anpassad för hockey bockey.

Fast bra för oss, då ger de två åren han åkte omkring och var en humörsänkare något litet plåster på sår.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Chippen »

lh=1 wrote: 19 May 2020, 06:54 Luleå letar väl inte målvakt?
Lassinantti har ju dragit till KHL.
[/quote]
Rautio och han 17-åringen är ju tänkt målvaktspar. De3 var de tydliga med tidigare.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Odgers
Posts: 39
Joined: 11 May 2020, 11:25

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Odgers »

Luleå kommer nog att klara sig bra med Rautio i mål då deras spel inte bjuder på så mycket målchanser, inte för något lag...
Lek med tanken att ni skulle kunna välja fritt bland Luleås spelare och byta ut mot någon i AIK. Inte lätt att hitta några solklara byten man vill göra. Gustafsson, Emanuelsson Jr och pansarvagnen Tyrväinen skulle jag kunna tänka mig (ev Brännström). Tror ändå att Luleå kommer att komma högt i tabellen, kanske tom före AIK. Klasen går tokbort även om han säkert gör sina poäng...
Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Gargamel »

Odgers wrote: 19 May 2020, 13:05 Lek med tanken att ni skulle kunna välja fritt bland Luleås spelare och byta ut mot någon i AIK. Inte lätt att hitta några solklara byten man vill göra.
:lol: :lol: :lol:
Frantisek Pospisil
Posts: 1370
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 20/21

Post by Frantisek Pospisil »

Granbergs lillebror lämnar AIK.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by krysset »

Ser att han ska spela i div I. Tycker att någon allsvensk klubb borde varit intresserad.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by LeeGoren »

krysset wrote: 21 May 2020, 14:48 Ser att han ska spela i div I. Tycker att någon allsvensk klubb borde varit intresserad.
Varför?
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by krysset »

Han borde hålla i allsvenskan.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by marre »

Brukar du se J-20?
Frantisek Pospisil
Posts: 1370
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 20/21

Post by Frantisek Pospisil »

Jag ser ibland J20.
Tveksam om han skulle hålla i Allsvenskan. Tycker han är en i mängden av ganska mediokra backar i laget. Å andra sidan, har man varit med och sett Adam L, Rumpan, Lindholm, Tim, ÄldreGranberg, Alm, Nisse, Pudas, Pettersson + ett par till utvecklas så blir ju det mesta ganska mediokert.
I röran när dessa killar spelade fanns det dessutom måhända 5 till som kunde ha blivit riktigt bra om det inte varit för den mördande konkurrensen.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by LeeGoren »

krysset wrote: 21 May 2020, 16:30 Han borde hålla i allsvenskan.
Håller inte med. För dåligt beslutsfattande för att hålla på den nivån just nu. Hade aldrig värvat honom ifall jag var sportchef i HA.
Tror det är bättre för hans egen del att lira div 1 i ett bra lag som Mariestad.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by marre »

p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

marre wrote: 23 May 2020, 15:57 https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... m-shl-lag/ Visst hade han en jävla bössa?
Agenten har nog inte riktigt fått in de bud som de vill ha och därför är de ute i media och snackar om det. Apropå Örebro så kan de ha gjort en bra värvning i Oliver Eklind. Jag tycker att han har varit riktigt stabil i de matcher som jag sett Karlskoga. Vi har dock en uppsjö av centrar för tredje- och fjärdefemmorna så han var nog aldrig aktuell för oss.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 20/21

Post by Snuskhummern »

Tror ändå man vill ha det på det torra när det kommer till ev. ytterligare värvningar, Ebert känns väl sisådär.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

Ebert är riktigt bra med SHL-mått mätt, men han hamnar nog i Frölunda eller HV om det blir SHL. Färjestad och Brynäs är säkert med där också och diskuterar, men de verkar ha andra förstahandsalternativ. Plastsjö vet man aldrig var man har och de verkar ju ha alltid ha pengar om rätt spelare dyker upp. De är väl de klubbar som kan vara aktuella.
Locked