Avslutningen

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Avslutningen

Post by BubbelVe »

Vi hade kunnat säkra en topp 4 placering mot Linköping men har nu en skrämmande verklighet att på målsnöret tappa till femte ..... HV som ligger femma ( bara 3 poäng bakom och ett minusmål ) möter nästa omgång ett Luleå som kan skicka materialarna med ett par polare som lag för att undvika skador på det material han vill spela slutspel med . Om HV vinner med ett par kassar är de förbi Skellefteås stolthet .
Hemmastarka FBK tar emot ett Linköping som vi i ärligetens namn slagit med en målvakt .... 8-)
Rögle har iof en tuff match att peta DIF från hemmaplanseuforin men är definitivt ett lag som kan göra den bragden och vips är vår hemmaplansfördel borta med vinden ..... !!
Skulle då Bulan vilja djävlas med oss skulle ett utvilat Luleå kunna stå i sista omgången och vilja testa på slutspelshockey i hög fart då Skellefteå med kniven på strupen skulle komma med bussen och greppa klubborna med vita knogar ..
Kammar vi noll mot Växjö i nästs omgång PÅ HEMMAIS är det danger on the roof Då HVsiffrasiffra möter Leksand i sista , Rögle tar hemma emot MIF och Färjestad tampas med ett Växjö rätt avhängt på din 10 plats ....
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Avslutningen

Post by Trollet »

Tja. Man kan också presentera förutsättningarna så här.

Vi möter tre lag helt utan nåt att spela i de tre sista omgångarna, varav två från botten. Håller vi inte andraplatsen får vi skylla oss själva.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Avslutningen

Post by BubbelVe »

Fast nu har vi ju torskat mot ett av dem och TVÅ matcher kvar varav ett "bottenlag" och seriesegrarna ....
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Avslutningen

Post by Trollet »

Ja?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1471
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Avslutningen

Post by Humlannitton »

Förstår inte riktigt poängen med tråden. Är det bara ångesthantering?
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Avslutningen

Post by Trollet »

Humlannitton wrote: 08 Mar 2020, 10:32 Förstår inte riktigt poängen med tråden. Är det bara ångesthantering?
Det tror jag. Ser ingen annan förklaring.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Avslutningen

Post by Empress »

Ponera Fasth är halvskadad - vore jag Sam H så skulle jag sätta deras tredjemålis mot AIK på tisdag. Om Andren åker på en smäll så har dom två ordinarie målisar skadade.
Särskilt när Lakers har noll och nada att spela för.
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Avslutningen

Post by nr86 »

Allt hänger ju på aik. Vi kan vinna mot alla lag i serien och vinner vi inte de resterande 2 förtjänar vi inte topp 4 heller. Kul att matcherna gäller mycket ända in på målsnöret. Vi ska göra vårt thats it! Spekulera i vad andra lag tänker och tycker skiter jag i.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Avslutningen

Post by marre »

Vi är väl tvåa än? Snacka om att vinkla allt till det mest negativa som bara går.Tror inte extra hemmamatcher betyder så mycket ur sportslig synpunkt.Mer viktigt vilka vi får möta.Frölunda eller Rögle vill jag slippa.Dom andra tror jag vi slår.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Avslutningen

Post by Skidrow »

Pessimist konsulten har mycket jobb i staden.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Avslutningen

Post by krysset »

Vem trodde på denna placering tidigare. Att vi går direkt till kvartsfinalen är mer än godkänt.
Strffa
Posts: 254
Joined: 21 Nov 2019, 14:15

Re: Avslutningen

Post by Strffa »

marre wrote: 08 Mar 2020, 11:36 Vi är väl tvåa än? Snacka om att vinkla allt till det mest negativa som bara går.Tror inte extra hemmamatcher betyder så mycket ur sportslig synpunkt.Mer viktigt vilka vi får möta.Frölunda eller Rögle vill jag slippa.Dom andra tror jag vi slår.
Håller med! Jag tycker det viktigaste är vilka vi möter. Och Frölunda och Rögle skippar jag gärna
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Avslutningen

Post by krysset »

Misstänker att många lag knappast vill ställas mot oss
User avatar
StigVig
Posts: 1557
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Avslutningen

Post by StigVig »

Att avsluta med 3 raka skitmatcher :x
Krossa Skiten!!!!!
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Avslutningen

Post by Akerman2 »

"- Formalian om hur SM-slutspelet spelas kommer imorgon, för det kommer att spelas på något sätt. Mer information kommer att komma imorgon vid lunch, säger han."

Nästan så man får vibbar av att det blir kortare matchserie?
Fdskebo
Posts: 1101
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Avslutningen

Post by Fdskebo »

Det kommer inte att bli något slutspel.

Tanken är att de skjuter upp SM-slutspelet för att avvakta smittspridningen och för att köpa lite extra tid.
Men det finns inte en chans att spridningen går ned på ett par veckor, den kommer bara att öka.

Nu har NBA stängt, och även NHL kommer att stänga ligan för säsongen. Att tro att SHL kommer att fortsätta spelas är naivt.
Det är bara att konstatera att det inte kommer att delas ut något SM-guld i vår. Luleå blir seriesegrare, that´s it.

Jag tycker synd om Björklöven och Modo som inte kommer att få spela om en plats i SHL. Det blir till att börja om från ruta ett till hösten för dem, då utan de tongivande spelarna som byter till ett SHL lag. Rent ekonomiskt (och sportsligt) så är det en katastrof för dem.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Avslutningen

Post by Trollet »

Håller med fdskebo i varje stavelse. Men det häpnadsväckande i SHL:s (eller egentligen Peas, otroligt nog) kommunikation är ju "slutspelet ska spelas, med eller utan publik". Det är så hänsynslöst och okänsligt att det saknar motstycke. Inte bara mot publiken men också mot spelarna. Fler resor och matcher kommer att öka risken för smittspridning och exponering.

För att inte tala om vad som sker när en spelare testar positivt. Då ska alla han träffat i närtid sättas i hemkarantän. Dvs hela laget och antagligen alla motståndare också. Och den biten kan inte ens SHL i sin girighet gå runt. Där kommer spelarfacket ha invändningar. Och den sportsliga rättvisan försvinner dessutom helt då.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Avslutningen

Post by Empress »

Ja det räcker ju om ett par spelare blir smittade så blir det karantänläge i två veckor.
Nä, det känns helt osannolikt att det ska kunna bli mer hockey i vår.
Om man inte kör en snabbvariant i maj på något sätt.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Avslutningen

Post by Trollet »

Tyvärr tror jag "money talks". Både HV:s och Luleås klubbdirektörer uttalade sig idag. Jag tror att beskedet om en stund kommer vara precis det som cirkulerat i media. Man skjuter på det två veckor, sen spelar man med eller utan publik (och det kommer givetvis bli utan). Och nånstans hoppas man att allt ska vara över till t.ex. finalserien. Det är så JÄVLA illa.
– Vår grundinställning att det bästa vore att skjuta på det och hoppas på att saker och ting kan förbättras, säger Luleås vd Stefan Enbom
– För HV71:s del bygger vi på att vi har ett plusresultat från grundserien. Normalt sett blir det plus i ett slutspel, men de siffrorna går inte att beräkna när man inte vet hur långt det går och hur mycket man reser, säger Agne Bengtsson, klubbdirektör i HV71.

Är det värt att spela ett slutspel utan publik?

– Det har jag inte funderat så mycket på det. Utifrån de riskbedömningar samhället gjort så tycker jag det. Vi har en sportslig tävling och det är viktigt för oss att den avgörs, det tycker jag, säger Bengtsson.

Föredrar att det spelas utan publik i stället för att inte spela alls?

– Ja, absolut.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Avslutningen

Post by Skidrow »

Min tanke är att man gör som det var för några år sen, alltså spelar 2hemma, 2 borta för att spara pengar.
Fdskebo
Posts: 1101
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Avslutningen

Post by Fdskebo »

Trollet wrote: 12 Mar 2020, 11:31 Tyvärr tror jag "money talks". Både HV:s och Luleås klubbdirektörer uttalade sig idag. Jag tror att beskedet om en stund kommer vara precis det som cirkulerat i media. Man skjuter på det två veckor, sen spelar man med eller utan publik (och det kommer givetvis bli utan). Och nånstans hoppas man att allt ska vara över till t.ex. finalserien. Det är så JÄVLA illa.
– Vår grundinställning att det bästa vore att skjuta på det och hoppas på att saker och ting kan förbättras, säger Luleås vd Stefan Enbom
– För HV71:s del bygger vi på att vi har ett plusresultat från grundserien. Normalt sett blir det plus i ett slutspel, men de siffrorna går inte att beräkna när man inte vet hur långt det går och hur mycket man reser, säger Agne Bengtsson, klubbdirektör i HV71.

Är det värt att spela ett slutspel utan publik?

– Det har jag inte funderat så mycket på det. Utifrån de riskbedömningar samhället gjort så tycker jag det. Vi har en sportslig tävling och det är viktigt för oss att den avgörs, det tycker jag, säger Bengtsson.

Föredrar att det spelas utan publik i stället för att inte spela alls?

– Ja, absolut.
Ja men det är ju klart att dem säger så. De precis som vi griper givetvis efter de små halmstrån som finns (eller inte finns). Alla hoppas väl innerligt att viruset försvinner så snabbt som möjligt. Dessutom finns ju då fortfarande chansen att sälja biljetter och motivera fortsatt träning och även engagemang kring kvällens match.

MEN, innan den 24e så är slutspelet inställt. Garanterat.
Det finns helt enkelt inte en chans att genomföra ett tävlingsarrangemang i den här omfattningen iom att man måste säkerställa att samtliga tävlande/ledare/personal i alla lag är fri från smitta från första till sista match. Det är helt omöjligt. Tyvärr.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Avslutningen

Post by Trollet »

Fdskebo: inte ens inför tomma läktare?
Edit: Jag tycker man ska ställa in, så jag personligen griper inte efter halmstrån. Tycker till och med att den här väntperioden på tolv dagar är ovärdig. Är det inte klart att man spelar när det drar igång så ska man inte spela, det är min åsikt.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
SimonL
Posts: 89
Joined: 10 Jun 2017, 18:36

Re: Avslutningen

Post by SimonL »

Och det är ju som sagt även den där detaljen att vad gör man om ett lag drabbas av Corona? Då måste ju serien avbrytas...
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Avslutningen

Post by Trollet »

SimonL wrote: 12 Mar 2020, 14:17 Och det är ju som sagt även den där detaljen att vad gör man om ett lag drabbas av Corona? Då måste ju serien avbrytas...
Frågan är hur man ska konstatera att ett lag har fått corona? Man testar ju ganska få personer nu och rekommenderar egentligen bara folk att stanna hemma om de inte tillhör nån riskgrupp. Menar ungefär så här: om halva AIK får corona kan det lika gärna låta "han är lite krasslig, det går en förkylning". Däremot SKA man ju sätta sig själv i hemkarantän om man har symptom men det sköts ju utan vårdens och statens inblandning. Dvs, det går att låta bli utan att någon märker det.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
SimonL
Posts: 89
Joined: 10 Jun 2017, 18:36

Re: Avslutningen

Post by SimonL »

Det är en bra poäng. Ja det är möjligt att smittade spelare inte upptäcks, eller att de mörkar lätta symptom för att få spela. Men det är ju ytterligare ett argument för att helt ställa in.
Fdskebo
Posts: 1101
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Avslutningen

Post by Fdskebo »

Trollet wrote: 12 Mar 2020, 14:02 Fdskebo: inte ens inför tomma läktare?
Edit: Jag tycker man ska ställa in, så jag personligen griper inte efter halmstrån. Tycker till och med att den här väntperioden på tolv dagar är ovärdig. Är det inte klart att man spelar när det drar igång så ska man inte spela, det är min åsikt.
Nej, inte ens för tomma läktare.
Det går inte att säkerställa att samtliga lag kan fullfölja slutspelet och alltså är det en omöjlighet.
Isolera samtliga spelare kanske någon tänker, men förutom att det rent juridiskt är omöjligt så är det så mycket runtomkring. Exempelvis bara en sån sak som att garantera 0% smittspridning i samband med resor och boenden vid bortamatcher, vem kan göra det?

Och jag håller med dig Trollet, jag hoppas att beskedet om inställt slutspel kommer inom kort.

Det som är en större huvudbry, och som jag tror är en del till beslutet av att flytta fram datumet, är Hockyallsvenska kvalet och hur man gör kring upp- och nedflyttning. Oavsett beslut kommer någon eller några föreningar att sitta med Svarte Petter inom en snar framtid.
Sportis
Posts: 638
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Avslutningen

Post by Sportis »

Säsongen borde tyvärr ställas in. Detta kommer inte ordnas på två veckor.
MrA
Posts: 97
Joined: 16 Jun 2011, 00:33

Re: Avslutningen

Post by MrA »

Verkar som om Luleå avslutar säsongerna för juniorlagen, antar att fler snart följer efter:

User avatar
Erwynn
Posts: 2393
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Avslutningen

Post by Erwynn »

Ställ in skiten nu. All form av slutspelspepp dog med matchen idag
Hata allt.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Avslutningen

Post by nishog04 »

Troligtvis sista gången vi såg detta i AIK-dressen:
- Tommys stoiska ansikte i båset
- Mantas usla positionsspel
- Kallela (blir sjukt förvånad om han skrivs fast efter säsongen)
Post Reply