Silly season 19/20

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
kopitar
Posts: 2544
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 19/20

Post by kopitar »

Plocka hem Linus.A också, ingen som kan göra mål förutom Pudas nu.
p-play
Posts: 6774
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

snorhyveln wrote: 09 Dec 2019, 21:40
p-play wrote: 09 Dec 2019, 21:36 Wilsby var ruggigt dominant i kvällens match. Han är kanske Allsvenskans bästa back just nu.
Bättre än Häman??
Det var länge sedan man såg en back dominera så här i en match. Nu är väl Västervik inte direkt Allsvenskans bästa lag, men det var ändå imponerande med tanke på att SSK även spelade igår och han loggar många minuter. Han är ju som bekant en annan backtyp än Häman Aktell som är mer av en tvåvägsback så jag vet inte om man skall göra den jämförelsen. Häman Aktell har varit bra sett till hela säsongen även om han gör en del misstag emellanåt. Wilsby håller en högre nivå i spelet med puck.
Last edited by p-play on 09 Dec 2019, 22:50, edited 2 times in total.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly season 19/20

Post by LeeGoren »

snorhyveln wrote: 09 Dec 2019, 21:40
p-play wrote: 09 Dec 2019, 21:36 Wilsby var ruggigt dominant i kvällens match. Han är kanske Allsvenskans bästa back just nu.
Bättre än Häman??
Haha, humor.
krysset
Posts: 1998
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Linus Andersson har kontrakt med Hästen. Vi får slåss med andra klubbar om honom.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 19/20

Post by nr86 »

krysset wrote: 10 Dec 2019, 10:51 Linus Andersson har kontrakt med Hästen. Vi får slåss med andra klubbar om honom.
Men nog borde vi ha lite försprång om vi verkligen går för honom. Har ju ett förflutet i klubben och vet vad han kommer till.
Empress
Posts: 7154
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly season 19/20

Post by Empress »

Linus A - har vi inte större visioner än så?
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly season 19/20

Post by svea_man »

Empress wrote: 10 Dec 2019, 22:20 Linus A - har vi inte större visioner än så?
Byter då gärna Linus Lindström mot Linus A
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 19/20

Post by Snuskhummern »

Ser att Sanny tycker att Forre ska försöka byta Alvarez mot Komarek, hade gärna sett det bytet.
marre
Posts: 3176
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 19/20

Post by marre »

Varför skulle Redhawks vilja det???? Han och Storm är väl deras enda kreativa spelare,dom har ju ett helt lag med Alvarez spelartyp.Vore ju idiotiskt
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 19/20

Post by nr86 »

Empress wrote: 10 Dec 2019, 22:20 Linus A - har vi inte större visioner än så?
Ja du. Med de resurser vi har är det helrätt att värva allsvenska utvecklingsbara spelare. Tiden då vi kunde värva spelare som Pesonen och Aaltonen är förbi. Linus har dessutom ett förflutet i klubben vilket är ett stort plus. Blir spännande att se hur klubben tänker kring Pettersson och Pudas. De själva kanske känner att det är dags att dra vidare. Iallafall i Adams fall tror jag vi kan se honom i andra färger till hösten.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 19/20

Post by Snuskhummern »

nr86 wrote: 11 Dec 2019, 18:48
Empress wrote: 10 Dec 2019, 22:20 Linus A - har vi inte större visioner än så?
Ja du. Med de resurser vi har är det helrätt att värva allsvenska utvecklingsbara spelare. Tiden då vi kunde värva spelare som Pesonen och Aaltonen är förbi. Linus har dessutom ett förflutet i klubben vilket är ett stort plus. Blir spännande att se hur klubben tänker kring Pettersson och Pudas. De själva kanske känner att det är dags att dra vidare. Iallafall i Adams fall tror jag vi kan se honom i andra färger till hösten.
Klart vi kan fortsätta värva etablerad spets i framtiden, årets något minskade spelarbudget tillät ju tex. Kiiskinen och Pyatt. Kommande säsonger så kan man dessutom vara mer pragmatisk med pengarna i relation till spelarmaterialet när vissa rätt dyra kontrakt går ut och Forre får sätta en större prägel på laget.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 19/20

Post by nr86 »

Så sant men det vore rent dumt att inte satsa på ”egna” spelare som börjat blomma på andra ställen. Hardy i löven är ett annat exempel. Är dessutom en mycket bättre prislapp än tex Kiiskinen och Pyatt som kan krydda med även i framtiden.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 19/20

Post by Snuskhummern »

nr86 wrote: 11 Dec 2019, 19:41 Så sant men det vore rent dumt att inte satsa på ”egna” spelare som börjat blomma på andra ställen. Hardy i löven är ett annat exempel. Är dessutom en mycket bättre prislapp än tex Kiiskinen och Pyatt som kan krydda med även i framtiden.
Helt klart en bra mix av påläggskalvar och värvad spets är inte bara att föredra utan direkt nödvändigt för att hålla budgeten.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

Liss stänker direkt.
p-play
Posts: 6774
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

snorhyveln wrote: 11 Dec 2019, 20:14 Liss stänker direkt.
Ja, men hur tycker du att han ser ut i övrigt? :)
Ytorna i i Allsvenskan är enorma i jämförelse med i SHL. Zetterberg i Västerås är en liknande spelare som öser in mål i Allsvenskan, men har svårt med tempot och spelet i SHL.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

Ingen uppfattning.
Råkade zappa över precis när han gjorde målet. Har oerhört svårt för att se grodorna spela så jag koncentrerade mig på MoDo.
Annars ser han ut som en utliggande slusk som blivit ovän med stadens frisörer.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 19/20

Post by nr86 »

Tror Liss skulle funka i många lag faktiskt. Man ser att han har näsa för målet och kan man para ihop honom med rätt speltyp och logga tid i pp kan man få ut rätt mycket av honom tror jag. Så otroligt långsam är han inte heller. MEN han vet hur man gör mål det syns. Såg matchen igår VIK-BIF och så mycket långsammare tycker jag inte det går. Däremot är ju skickligheten på spelarna högre. Det krävs mer av en forward i SHL för att skapa en het målchans än vad det gör i allsvenskan. Den defensiva skickligheten glömmer många bort och den är ack så betydelsefull för att ett lag ska bli framgångsrikt. (Luleå är ett lysande exempel).I SHL är det inte många lag som fuskar i defensiven. Att få HELA laget att kämpa på max och inte "glida" i hemjobbet är a och o. Det är något jag tycker brister i dagens AIK. Under vår storhetstid var det INGEN som gled under radarn om det slarvades med hemjobbet. Nu tycker jag mig se några som inte ger 100 när det vankas "tråkigt jobbigt" hemjobb. Ett vägvinnande spelsystem som LHF lyckats med är inte lätt att få hela laget att köpa men Bulan verkar vara duktig på att få ALLA med sig i sitt hockey tänk. Hardy tror jag spelar i SHL kommande säsong och varför inte hos oss? Gör en rakt igenom stabil insats igår tycker jag. Selin är en annan gammal AIK spelare som får mycket förtroende i Löven men där vet jag inte om AIK ska hugga. Är väl 27 år nu och ska gå in på 2 femmor om han ska bidra vilket jag tror han får svårt med hos många SHL klubbar. Men fina 20p på 29 matcher är bra siffror. Tycker det ska bli spännande att se vilket lag Forsell ställer på isen säsongen 20/21.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly season 19/20

Post by LeeGoren »

Verkar vara en enorm övertro på Häman Aktell här inne. Inledde säsongen bra, men är för tillfället Lövens sämste back. Virrig i försvarsspelet och utnyttjar inte sin storlek. Naiv i spelet med puck just nu.
Ser inte heller vilken typ av roll han skulle ta i Skellefteå. Han är ingen PP-back och som sagt för svag defensivt. Han behöver minst ett år till i hockeyallsvenskan.

Om ni ska titta på backar i HA så tycker jag ni ska kika på;

- Tom Hedberg, Modo
- Mattias Norlinder, Modo
- Jerome Leduc, Västerås.

I övrigt tycker jag det inte finns något jättehett. Bättre att ge Wilsby en stor roll.
krysset
Posts: 1998
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Liss i AIK? Han tycker om pengar enligt utsago och jobbet i egen zon är väl inget att hurra för. Jodå bra målskytt och offensiv. Inget för oss. Vi har ex Fröden som dessutom jobbar över hela banan.
Var kommer snack om att Adam P kommer att ha andra färger i höst?
Tror att vi nu står i ett vägskäl och måste in med frisk fläkt i båset och en som även gör sig bra i media.
Någon som får med sig bygden.
Sed
Posts: 1611
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Silly season 19/20

Post by Sed »

"Skellefteå kommer tappa flera spelare under tiden JVM pågår.
Nu har man hittat en lösning.
Magnus Isaksson, toppspelare i division 1 med Piteå är klar.
– Magnus som gjort det bra i Piteå många år. Det känns spännande att få se honom i SHL igen, säger Skellefteås GM Erik Forssell."

https://www.eliteprospects.com/player/2 ... s-isaksson


Magnus Isaksson???? Bättre än Stralla?
Trollet
Posts: 8476
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly season 19/20

Post by Trollet »

Såg honom mot Lejon. Alldeles för bra för div 1, men det säger väl inte mycket.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Empress
Posts: 7154
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly season 19/20

Post by Empress »

Sed wrote: 12 Dec 2019, 11:13 "Skellefteå kommer tappa flera spelare under tiden JVM pågår.
Nu har man hittat en lösning.
Magnus Isaksson, toppspelare i division 1 med Piteå är klar.
– Magnus som gjort det bra i Piteå många år. Det känns spännande att få se honom i SHL igen, säger Skellefteås GM Erik Forssell."

https://www.eliteprospects.com/player/2 ... s-isaksson


Magnus Isaksson????
Ja det var ju uppe på tapeten för någon månad sedan. Bäva månde dom andra SHL-lagen-
Örebro hemma, DIF borta i Globen, Färjestad hemma, Leksand borta.....Julen kommer bli en rysare för AIK. #MålaFanPåVäggen
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Silly season 19/20

Post by bsa »

Är det mer än två som räknas?
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 19/20

Post by nr86 »

krysset wrote: 12 Dec 2019, 10:46 Liss i AIK? Han tycker om pengar enligt utsago och jobbet i egen zon är väl inget att hurra för. Jodå bra målskytt och offensiv. Inget för oss. Vi har ex Fröden som dessutom jobbar över hela banan.
Var kommer snack om att Adam P kommer att ha andra färger i höst?
Tror att vi nu står i ett vägskäl och måste in med frisk fläkt i båset och en som även gör sig bra i media.
Någon som får med sig bygden.
För det första är det en gissning från min sida att Adam kan spela någon annan stans i höst. Jag vet att han gjorde ett rejält lyft lönemässigt när han skrev nytt 2 årskontrakt med oss senast. Är han värd de pengarna i AIK? Jag vet inte men helt säkert att han stannar tror jag inte det är. Sedan har jag heller aldrig sagt att Liss skulle vara ett namn för AIK bara att han mycket väl kan lyckas i rätt omgivning i SHL. Vem tycker inte om pengar? Det gör alla som jobbar tror jag. Det är klart han också vill tjäna så bra som möjligt på sitt jobb. Tror Kentää gjort ett fynd i Liss som kommer att avgöra många matcher åt Löven framöver. Jag tycker Hardy sett riktigt bra ut i löven i år och borde absolut vara ett namn man diskuterar.
marre
Posts: 3176
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 19/20

Post by marre »

Förstår inte varför ny höjer Häman till skyarna,titta vad Wilsby gör i AS. Serien är inge bra i år.Häman är ju inte ens bästa back i Löven.Hoppas han hamnar nån annanstans.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

Trollet wrote: 12 Dec 2019, 11:17 Såg honom mot Lejon. Alldeles för bra för div 1, men det säger väl inte mycket.
Såg honom också mot Lejon.
Gjorde samma avtryck som ett bildäck på asfalt = nada.
lh=1
Posts: 537
Joined: 16 Jun 2011, 08:33
Location: Stöckhölm

Re: Silly season 19/20

Post by lh=1 »

snorhyveln wrote: 12 Dec 2019, 14:01
Trollet wrote: 12 Dec 2019, 11:17 Såg honom mot Lejon. Alldeles för bra för div 1, men det säger väl inte mycket.
Såg honom också mot Lejon.
Gjorde samma avtryck som ett bildäck på asfalt = nada.
Nja, det beror väl på hur mycket man gasar...... :D
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

lh=1 wrote: 12 Dec 2019, 16:11
snorhyveln wrote: 12 Dec 2019, 14:01
Trollet wrote: 12 Dec 2019, 11:17 Såg honom mot Lejon. Alldeles för bra för div 1, men det säger väl inte mycket.
Såg honom också mot Lejon.
Gjorde samma avtryck som ett bildäck på asfalt = nada.
Nja, det beror väl på hur mycket man gasar...... :D
Dåligt exempel,,,,,, om man har med kepsförsedda kågefjunisar att göra....
p-play
Posts: 6774
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

LeeGoren wrote: 12 Dec 2019, 10:46 Verkar vara en enorm övertro på Häman Aktell här inne. Inledde säsongen bra, men är för tillfället Lövens sämste back. Virrig i försvarsspelet och utnyttjar inte sin storlek. Naiv i spelet med puck just nu.
Ser inte heller vilken typ av roll han skulle ta i Skellefteå. Han är ingen PP-back och som sagt för svag defensivt. Han behöver minst ett år till i hockeyallsvenskan.

Om ni ska titta på backar i HA så tycker jag ni ska kika på;

- Tom Hedberg, Modo
- Mattias Norlinder, Modo
- Jerome Leduc, Västerås.

I övrigt tycker jag det inte finns något jättehett. Bättre att ge Wilsby en stor roll.
Häman Aktell gör ungefär samma missar som Filip Berglund, Pudas och några till. Det är nästan som om man börjar undrar om det är någon form av utbildningsfel där allt fokus ligger på att backarna skall våga spela med små marginaler och fokusera mer på att snabbt vara i läge för att anfalla istället för att koncentrera sig på att utföra ett ordentligt markeringsspel och städa runt kassen? Jag har sett många av Lövens matcher och jag håller med om att han inte presterar på samma nivå för tillfället som i början av säsongen. Det har i princip varit minst en stor negativ incident i varje match nu på slutet. Från en sportchefs perspektiv gäller det att hitta spelare som kan slå igenom och med en försäsong i benen så kan han nog vara ett alternativ lite beroende på vad som händer med övriga backar. Jag tror att det är många sportchefer som även funderar kring Wilhelm Westlund. Han kan nog också få något SHL-anbud.
krysset
Posts: 1998
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Minns när Pär, Oscar o jocke var borta pga OS. Då gick laget bra. Att juniorer spelar jvm kan ha bra effekt för dem själva och andra får chansen. Dessutom kanske juniorer höjer sig när de kommer hem.
Våra andra juniorer i föreningen ser att saker är möjligt osv.
Locked