Publiken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
kopitar
Posts: 2508
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Publiken

Post by kopitar »

Empress wrote: 02 Nov 2019, 20:53 Nästsist nu- när det inte ens kommer 4500 på en lördag...


12. VÄX 4603
13 SKE 4576
14 IKO 3210
Jag var på matchen i lördags. Jag och en kompis valde en plats (sittplats) nära guldbaren. För det första så blev vi mottagna med att bli misstrodda, med att vi inte hade biljett, en sur gubbe på 70 år isch. Sen gick vi lite tidigare i första pausen, ca 2 minuter kvar av perioden. När vi kommer till guldbaren är det max 20 personer där inne. Värden som står utanför säger gå till "gardinbaren", köper man en biljett för 280 kr då ska man då fan få välja vilken bar man vill gå till, utan att någon annan bestämmer det åt en. Hur trevligt är det att stå i gardinbaren?

Någon som upplevt något liknande?

Jag upplevde inte något bra av vår vistelse på arenan. Eller jo Möller burgaren var helt klart godkänd.
John
Posts: 250
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Publiken

Post by John »

kopitar wrote: 07 Nov 2019, 22:45
Empress wrote: 02 Nov 2019, 20:53 Nästsist nu- när det inte ens kommer 4500 på en lördag...


12. VÄX 4603
13 SKE 4576
14 IKO 3210
Jag var på matchen i lördags. Jag och en kompis valde en plats (sittplats) nära guldbaren. För det första så blev vi mottagna med att bli misstrodda, med att vi inte hade biljett, en sur gubbe på 70 år isch. Sen gick vi lite tidigare i första pausen, ca 2 minuter kvar av perioden. När vi kommer till guldbaren är det max 20 personer där inne. Värden som står utanför säger gå till "gardinbaren", köper man en biljett för 280 kr då ska man då fan få välja vilken bar man vill gå till, utan att någon annan bestämmer det åt en. Hur trevligt är det att stå i gardinbaren?

Någon som upplevt något liknande?

Jag upplevde inte något bra av vår vistelse på arenan. Eller jo Möller burgaren var helt klart godkänd.
Testa gå dit för att kolla på hockey. Det är oftast kul!
Jocko Homo
Posts: 483
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Publiken

Post by Jocko Homo »

Berättelser om hur dåligt det var "när jag gick på hockey" är enbart en ursäkt för valet att inte stötta AIK.
Berehowsky
Posts: 215
Joined: 21 Jun 2011, 21:16

Re: Publiken

Post by Berehowsky »

Det bästa som kan hända är om björklöven och Modo gick upp då skulle snittet på publiken öka markant. Man må gilla illa om björklöven men som saikare borde man heja på dom nu och att dom gick upp. Ekonomin skulle må bra av det. Och att vi äntligen fick ett ordentligt derby. Jag har personligen alldrig tyckt att det har varit derby mot Luleå.
shaquille
Posts: 1952
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

Tror inte det skulle bli nämnvärt mer folk på matcherna för att björklöven går upp, varför skulle en match mot Linköping i oktober dra mer folk för att dom går upp ?
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Publiken

Post by dovienya »

Jocko Homo wrote: 08 Nov 2019, 18:30 Berättelser om hur dåligt det var "när jag gick på hockey" är enbart en ursäkt för valet att inte stötta AIK.
Kanske. Men för sällangångarna som betalar 840 spänn för tre som vill ta en öl (till) i baren och bli behandlad på det sättet kanske inte blir mer än sällangångare, eller kanske är någon som kämpat för att få med sig lite jobbarkompisar, som då blir engångare.

Kan ju vara en signal att ta med sig istället för att ignorera/stöta ifrån sig (så som halva forumet tycker att "Billing" verkar göra), tänker jag.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Publiken

Post by snorhyveln »

Skulle mot förmodan både MoDo och Gud förbjude tattarna gå upp skulle definitivt publiksnittet gå upp.
Kanske inte bland ungdomar under 40 då dom ju inte har någon egentlig historik att falla tillbaka på utan tycker hatet är fränt bara för att pappa och morfar hatar tattarna, men bland gubbarna som övergivit besöken på arenan pga priset och TV:n. Tror faktiskt på det hela taget intresset skulle eskalera,,,,,, å de fan inte lite. Minst 300 i ökning/match oavsett motståndare.
Minuset, å det är ju inte litet, är att talangerna inte längre skulle söka sig hit för juniorhockey. Ska vi förlita oss på det som kommer från Piteå och Skelleftebygden skiter vi i det blå skåpet, för de fjunungarna räcker inte till för att fylla j-lagen. Mängden är viktig i konkurrenssynpunkt, å den går vi miste om.
Det är både och.........
Fy faan, förlora mot grodorna!!! Skulle inte gå ut på veckor pga skammen.
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Publiken

Post by lobo »

Jocko Homo wrote:Berättelser om hur dåligt det var "när jag gick på hockey" är enbart en ursäkt för valet att inte stötta AIK.
På riktigt....?? Är det verkligen ingen av er (oss) hard-core fans som fattar att vi måste stryka håret medhårs på sällanbesökaren.. Det är ju EXAKT dessa irriterande jävla småsakerna som irriterar folk, som gör att snacket på stan och på arbetsplatser blir negg. Alla är inte där för att vi kan Mr. AIK Mikaelssons skridskostorlek, eller Dunham nummer, eller Werners poängstatistik i PP. Dom vi vill ska komma på match (DE SISTA 1000) är fullständigt ointresserade av detta, dom vill gå på underhållning som är lättillgänglig, trevlig, kul, och känns bra
Då måste fan satan helvete AIK ta hand om kunden som om det vore Jesus själv som kom till arenan för en gångs skull. Det, är min åsikt.

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Publiken

Post by krysset »

Publiksnittet skulle öka om Löven och Modo gick upp men även konkurrens om talanger och ev spelare som har anknytning till Norrland.
Gäller att vi är rustade. Konkurrens är i många fall bra men självklart kan det bli så att det blir huggsexa om vissa spelare.
claymore
Posts: 64
Joined: 21 Jun 2011, 19:49

Re: Publiken

Post by claymore »

Känner ingen större oro för talangerna om Modo och/eller Löven går upp. När vi var som bäst hade vi fyra lag i norr (Modo, vi, Luleå och halvnorrlänningarna i Timrå) mot två idag (alltså Brynäs.. de räknas förstås inte trots norr om Dalälven etc.)
Gick bra då, och lär fungera igen. Främst derbyna mot Röbäckstattarna skulle göra enormt mycket för intresset, sen drog väl även Modo lite publik sist det begav sig?
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Publiken

Post by marre »

För att inte snacka om resekostnaderna,om MODO och Löven byter plats med Oskarshamn och typ Linköping
User avatar
kopitar
Posts: 2508
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Publiken

Post by kopitar »

:evil:
dovienya wrote: 08 Nov 2019, 21:48
Jocko Homo wrote: 08 Nov 2019, 18:30 Berättelser om hur dåligt det var "när jag gick på hockey" är enbart en ursäkt för valet att inte stötta AIK.
Kanske. Men för sällangångarna som betalar 840 spänn för tre som vill ta en öl (till) i baren och bli behandlad på det sättet kanske inte blir mer än sällangångare, eller kanske är någon som kämpat för att få med sig lite jobbarkompisar, som då blir engångare.

Kan ju vara en signal att ta med sig istället för att ignorera/stöta ifrån sig (så som halva forumet tycker att "Billing" verkar göra), tänker jag.
+1 håller med dig!
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Publiken

Post by Foppas skridskocoach »

En fundering som jag har gått och burit på ett tag nu:

Är det inte snart dags att vi accepterar läget avseende det låga publikintresset relativt storhetstiden?

Med detta menar jag egentligen inte att de låga publiksiffrorna är oproblematiska eller att det inte skulle vara.... tja, tragiskt. Men vad jag menar är snarare; vet vi inte vid det här laget hur läget är? Måste vi älta det inför/under/efter varje hemmamatch? Kan vi inte bara under en tid sluta bry oss och i stället fokusera oss på att stödja laget? Finns det många osålda platser kvar 24 timmar innan match - so what? Tror man att fler kommer att söka sig till arenan när något ljushuvud proklamerat att det minsann kommer att eka tomt i arenan? Och varför bua när publiksiffran publiceras under matchen? På tv märks det knappt och på plats sänker det stämningen. Kom ihåg att 100% av de som är på plats faktiskt är... på plats. Per definition. Och efter matchen? Tja, det går ju inte att i efterhand ändra på hur många som var på plats, och ju mer det gnälls över hur få som var på plats desto färre kommer att komma nästa gång. För tro mig, budskapet ”det är mycket sämre nu än vad det var förr” är inte särskilt lockande för slentriansupportern. Jag tycker också att utvecklingen är tråkig, men alla vi som brinner för AIK vet redan detta. Det behöver inte påpekas vid varenda tänkbart tillfälle.

Kan vi inte i stället försöka lyfta det som är positivt runt laget, runt publiken och runt föreningens aktiviteter för att få folk till arenan? Jag tycker att vi har ett superintressant lag i år. Ett lag som jag känner starkare för än många av de på pappret bättre lagen vi haft de senaste åren. Gänget som pallrar sig till arenan gör ett jättebra jobb efter förutsättningarna. Och visst har föreningen blivit bättre på att marknadsföra sig via sociala medier, på att hitta de där små vinklarna som kan locka till sig ett par extra besökare (Möllerburgare etc)?

I stället för att gnälla kan vi väl försöka bidra i positiv bemärkelse? Ge er själva och er bänk- (eller ståplats-)granne en ryggdunk nästa hemmamatch. Fan vad bra att ni tog er dit för att stötta laget i vårt hjärta! Fan vilket roligt lag vi har i år med alla unga utvecklingsbara spelare! Tänk att vi har spelare som Wingerli och Lindvall med djup förankring i klubben, som presterar så jävla bra och ändå lyckas flyga under radarn på dollarstinta talangscouter. Fan vilken bra stämning klackgänget lyckas skapa, även om draghjälpen hade kunnat vara bättre. Fan vad roligt att föreningen har vaknat på sociala medier och nu faktiskt pumpar upp stämningen inför varje match på ett föredömligt sätt.

Fan vad kul det fortfarande är att ha ett svartgult hjärta!
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Publiken

Post by Snuskhummern »

Foppas skridskocoach wrote: 09 Nov 2019, 21:57 En fundering som jag har gått och burit på ett tag nu:

Är det inte snart dags att vi accepterar läget avseende det låga publikintresset relativt storhetstiden?

Med detta menar jag egentligen inte att de låga publiksiffrorna är oproblematiska eller att det inte skulle vara.... tja, tragiskt. Men vad jag menar är snarare; vet vi inte vid det här laget hur läget är? Måste vi älta det inför/under/efter varje hemmamatch? Kan vi inte bara under en tid sluta bry oss och i stället fokusera oss på att stödja laget? Finns det många osålda platser kvar 24 timmar innan match - so what? Tror man att fler kommer att söka sig till arenan när något ljushuvud proklamerat att det minsann kommer att eka tomt i arenan? Och varför bua när publiksiffran publiceras under matchen? På tv märks det knappt och på plats sänker det stämningen. Kom ihåg att 100% av de som är på plats faktiskt är... på plats. Per definition. Och efter matchen? Tja, det går ju inte att i efterhand ändra på hur många som var på plats, och ju mer det gnälls över hur få som var på plats desto färre kommer att komma nästa gång. För tro mig, budskapet ”det är mycket sämre nu än vad det var förr” är inte särskilt lockande för slentriansupportern. Jag tycker också att utvecklingen är tråkig, men alla vi som brinner för AIK vet redan detta. Det behöver inte påpekas vid varenda tänkbart tillfälle.

Kan vi inte i stället försöka lyfta det som är positivt runt laget, runt publiken och runt föreningens aktiviteter för att få folk till arenan? Jag tycker att vi har ett superintressant lag i år. Ett lag som jag känner starkare för än många av de på pappret bättre lagen vi haft de senaste åren. Gänget som pallrar sig till arenan gör ett jättebra jobb efter förutsättningarna. Och visst har föreningen blivit bättre på att marknadsföra sig via sociala medier, på att hitta de där små vinklarna som kan locka till sig ett par extra besökare (Möllerburgare etc)?

I stället för att gnälla kan vi väl försöka bidra i positiv bemärkelse? Ge er själva och er bänk- (eller ståplats-)granne en ryggdunk nästa hemmamatch. Fan vad bra att ni tog er dit för att stötta laget i vårt hjärta! Fan vilket roligt lag vi har i år med alla unga utvecklingsbara spelare! Tänk att vi har spelare som Wingerli och Lindvall med djup förankring i klubben, som presterar så jävla bra och ändå lyckas flyga under radarn på dollarstinta talangscouter. Fan vilken bra stämning klackgänget lyckas skapa, även om draghjälpen hade kunnat vara bättre. Fan vad roligt att föreningen har vaknat på sociala medier och nu faktiskt pumpar upp stämningen inför varje match på ett föredömligt sätt.

Fan vad kul det fortfarande är att ha ett svartgult hjärta!
Hear, hear!
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: Publiken

Post by kriwi »

Snuskhummern wrote: 09 Nov 2019, 22:22
Foppas skridskocoach wrote: 09 Nov 2019, 21:57 En fundering som jag har gått och burit på ett tag nu:

Är det inte snart dags att vi accepterar läget avseende det låga publikintresset relativt storhetstiden?

Med detta menar jag egentligen inte att de låga publiksiffrorna är oproblematiska eller att det inte skulle vara.... tja, tragiskt. Men vad jag menar är snarare; vet vi inte vid det här laget hur läget är? Måste vi älta det inför/under/efter varje hemmamatch? Kan vi inte bara under en tid sluta bry oss och i stället fokusera oss på att stödja laget? Finns det många osålda platser kvar 24 timmar innan match - so what? Tror man att fler kommer att söka sig till arenan när något ljushuvud proklamerat att det minsann kommer att eka tomt i arenan? Och varför bua när publiksiffran publiceras under matchen? På tv märks det knappt och på plats sänker det stämningen. Kom ihåg att 100% av de som är på plats faktiskt är... på plats. Per definition. Och efter matchen? Tja, det går ju inte att i efterhand ändra på hur många som var på plats, och ju mer det gnälls över hur få som var på plats desto färre kommer att komma nästa gång. För tro mig, budskapet ”det är mycket sämre nu än vad det var förr” är inte särskilt lockande för slentriansupportern. Jag tycker också att utvecklingen är tråkig, men alla vi som brinner för AIK vet redan detta. Det behöver inte påpekas vid varenda tänkbart tillfälle.

Kan vi inte i stället försöka lyfta det som är positivt runt laget, runt publiken och runt föreningens aktiviteter för att få folk till arenan? Jag tycker att vi har ett superintressant lag i år. Ett lag som jag känner starkare för än många av de på pappret bättre lagen vi haft de senaste åren. Gänget som pallrar sig till arenan gör ett jättebra jobb efter förutsättningarna. Och visst har föreningen blivit bättre på att marknadsföra sig via sociala medier, på att hitta de där små vinklarna som kan locka till sig ett par extra besökare (Möllerburgare etc)?

I stället för att gnälla kan vi väl försöka bidra i positiv bemärkelse? Ge er själva och er bänk- (eller ståplats-)granne en ryggdunk nästa hemmamatch. Fan vad bra att ni tog er dit för att stötta laget i vårt hjärta! Fan vilket roligt lag vi har i år med alla unga utvecklingsbara spelare! Tänk att vi har spelare som Wingerli och Lindvall med djup förankring i klubben, som presterar så jävla bra och ändå lyckas flyga under radarn på dollarstinta talangscouter. Fan vilken bra stämning klackgänget lyckas skapa, även om draghjälpen hade kunnat vara bättre. Fan vad roligt att föreningen har vaknat på sociala medier och nu faktiskt pumpar upp stämningen inför varje match på ett föredömligt sätt.

Fan vad kul det fortfarande är att ha ett svartgult hjärta!
Hear, hear!
Väl talat! Kudos till alla på stå framförallt! Senaste matchen mot Örebro skapades en härlig stämming.
Larionov
Posts: 209
Joined: 10 Aug 2011, 10:07

Re: Publiken

Post by Larionov »

Blir provocerad av de som önskar någon som helst glädje åt löven. Ni kan inte ha stått i Umeås mögelhall när vi blev förnedrade med 10-1 och bli häcklad. Dessutom med all jävla löventur har vi blivit omsprungna på något år. Det bästa som kan hända är att Löven går i konkurs. Alternativt alltid spelar en serie nedanför oss.

Som sagt ni vet inte vad ni önskar er!
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Larionov wrote: 11 Nov 2019, 19:50 Blir provocerad av de som önskar någon som helst glädje åt löven. Ni kan inte ha stått i Umeås mögelhall när vi blev förnedrade med 10-1 och bli häcklad. Dessutom med all jävla löventur har vi blivit omsprungna på något år. Det bästa som kan hända är att Löven går i konkurs. Alternativt alltid spelar en serie nedanför oss.

Som sagt ni vet inte vad ni önskar er!
Bästa inlägget på forumet någonsin. Hata Löven.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Special Brew »

Trollet wrote: 11 Nov 2019, 20:05
Larionov wrote: 11 Nov 2019, 19:50 Blir provocerad av de som önskar någon som helst glädje åt löven. Ni kan inte ha stått i Umeås mögelhall när vi blev förnedrade med 10-1 och bli häcklad. Dessutom med all jävla löventur har vi blivit omsprungna på något år. Det bästa som kan hända är att Löven går i konkurs. Alternativt alltid spelar en serie nedanför oss.

Som sagt ni vet inte vad ni önskar er!
Bästa inlägget på forumet någonsin. Hata Löven.
Håller med. Måste vara folk som antingen har glömt hur det var, eller som är för unga för att minnas som vill ha upp Löven.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Publiken

Post by nr86 »

Ja nog är det många som glömt de bataljer som vi blivit förnedrade av antagonisten i söder. Ett faktum är dock att publiksiffran inte alls ligger på de nivåer vi borde ligga på som SHL lag. Om Löven skulle ta klivet upp så kommer åtminstone den siffran att stiga markant. Med det sagt är det inte så att jag per automatik vill se grodorna i finrummet. Men risken har aldrig varit så stor som den är nu. De har en sport chef som kan trolla med knäna och en framåtanda som genomsyrar föreningen.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Hur länge är publiksiffran högre då? Två matcher per år mot Löven istället för Oskarshamn, visst. Högt räknat är det totalt 4000 pers extra på två matcher. Det är en ökning med ca 80 personer per match på hela säsongen. Man får nog också räkna med att de två matcherna mot Luleå skulle tappa lite i dragningskraft.

Men de andra 22 matcherna påverkas ju inte ett dugg. Det kan till och med bli viss kannibalisering, att sällanbesökarna väljer Löven/Luleå och inte alls går på övriga matcher.

Och då har jag inte ens tagit med mättnadskänslan, för den kommer även mot Löven. Blir det fullt mot dem efter två-tre år, eller blir det som med Luleå? Och vart väljer talangerna att gå? Vårt HG eller Umeås?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Publiken

Post by Foppas skridskocoach »

Vill man prompt ha lövenderbyn som betyder något kan man väl lobba för införandet av ”svenska cupen” i hockey?
Tigerränderna går aldrig ur.
Belsibub
Posts: 83
Joined: 16 Jun 2011, 20:43

Re: Publiken

Post by Belsibub »

User avatar
kopitar
Posts: 2508
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Publiken

Post by kopitar »

Vet inte om det hör hit men...... hahahaha


https://www.norran.se/nyheter/boter-och ... ea-hockey/
User avatar
Erwynn
Posts: 2393
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Publiken

Post by Erwynn »

Vad är det som är kul med det? Pissmetod att straffa kollektivet för enskilda individers handlingar. En bestraffningsmetod som är förbjuden.
Hata allt.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Publiken

Post by krysset »

Hade Oskarshamn större hall så hade vi legat sist i publikligan.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Publiken

Post by dovienya »

att DIF inte har fullsatt varje match är ändå rätt magiskt
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Publiken

Post by krysset »

dovienya wrote: 13 Nov 2019, 20:37 att DIF inte har fullsatt varje match är ändå rätt magiskt
Att vi har näst minst åskådare tycker jag att vi ska fundera mera på.
Empress
Posts: 6991
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Empress wrote: 20 Nov 2019, 10:40 Har AIK något liknande med NP?

https://www.bjorkloven.com/artikel/x4m2 ... -publikrad
Vi träffas ganska tätt men förr fanns även en arbetsgrupp med fler parter än bara NP och AIK. Det finns inte nu.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Post Reply