Silly season 19/20

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 19/20

Post by Snuskhummern »

p-play wrote: 14 Jun 2019, 19:30
Snuskhummern wrote: 14 Jun 2019, 18:18
p-play wrote: 14 Jun 2019, 10:47 Okej, vi tar över ett av seriens dyraste backkontrakt och de tar in Erixon istället. Frågor på det? Smart drag av Evertsson.
https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... mst-i-shl/
Plastex gick ju ut med att man rivit kontraktet med Burström, hade ju varit totalt vansinne att ta över kontraktet på en spelare som gravt underpresterat och sedan fortsatt betala honom en topplön. Förövrigt tar jag Andersson eller Broberg alla dagar framför Erixon, bara hans karriärval de senaste åren ger mig något dåliga vibbar och då bortser jag från snacket som går.
Nej, vi tog över år två och tre på kontraktet.
"– Vi har i dag gett Niclas tillåtelse att söka ny klubbtillhörighet för år två och tre på kontraktet. Avtalet bryts i största samförstånd och vi önskar Niclas lycka till i framtiden, säger Henrik Evertsson, sportchef och VD i ett pressmeddelande."
Är det bara jag som är sinnesslö eller borde inte allt vad kontraktet inneburit sluta gälla när man bryter det såtillvida att det inte finns klausul som innefattar just detta (vilket knappast tillhör vanligheterna)?
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

Men det var då ett jävla gnällande om Nisse.
Här lyckas man få hem en världsback och alla gnäller. Istället fokuserar alla på vad andra värvar och förfasas över att GM och sportchef i AIK inte köpte dessa.
Skärp er.
AIK har inte på långa väger de muskler som Vida och AB Plast förfogar över. Däremot kan vi med små medel och skickliga personer på kontoret göra det bästa av situationen,,,,, likt det de gjort denna vår.
Tycker vi har ett oerhört spännande lag, fullt i paritet med det lag finnarna ställde upp med i VM, alltså gällande talang och glöd. Vadman hör från träningarna är det blod, svett och tårar som gäller.
Känner en tillförsikt inför årets säsong, en tillförsikt jag inte känt sedan guldåren.
Alla ni som inte är nöjd med detta kanske borde ompröva ert supporterskap. Finns en förening 13 mil söderut som kanske lockar :0))
phx70
Posts: 194
Joined: 15 Jun 2011, 14:10
Location: Toronto, Ontario

Re: Silly season 19/20

Post by phx70 »

snorhyveln wrote: 14 Jun 2019, 20:29 Men det var då ett jävla gnällande om Nisse.
Här lyckas man få hem en världsback och alla gnäller. Istället fokuserar alla på vad andra värvar och förfasas över att GM och sportchef i AIK inte köpte dessa.
Skärp er.
AIK har inte på långa väger de muskler som Vida och AB Plast förfogar över. Däremot kan vi med små medel och skickliga personer på kontoret göra det bästa av situationen,,,,, likt det de gjort denna vår.
Tycker vi har ett oerhört spännande lag, fullt i paritet med det lag finnarna ställde upp med i VM, alltså gällande talang och glöd. Vadman hör från träningarna är det blod, svett och tårar som gäller.
Känner en tillförsikt inför årets säsong, en tillförsikt jag inte känt sedan guldåren.
Alla ni som inte är nöjd med detta kanske borde ompröva ert supporterskap. Finns en förening 13 mil söderut som kanske lockar :0))
Jag har inte gnällt, gillar skarpt att Burström ör tillbaka. Många som tror han är slut kommer att bli överraskade.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 19/20

Post by ossian »

Jag ar besviken over att Fredrik Lindgren inte fick forlangt, men i ovrigt ar jag nojd med besluten.
p-play
Posts: 6801
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

Snuskhummern wrote: 14 Jun 2019, 20:09
p-play wrote: 14 Jun 2019, 19:30
Snuskhummern wrote: 14 Jun 2019, 18:18

Plastex gick ju ut med att man rivit kontraktet med Burström, hade ju varit totalt vansinne att ta över kontraktet på en spelare som gravt underpresterat och sedan fortsatt betala honom en topplön. Förövrigt tar jag Andersson eller Broberg alla dagar framför Erixon, bara hans karriärval de senaste åren ger mig något dåliga vibbar och då bortser jag från snacket som går.
Nej, vi tog över år två och tre på kontraktet.
"– Vi har i dag gett Niclas tillåtelse att söka ny klubbtillhörighet för år två och tre på kontraktet. Avtalet bryts i största samförstånd och vi önskar Niclas lycka till i framtiden, säger Henrik Evertsson, sportchef och VD i ett pressmeddelande."
Är det bara jag som är sinnesslö eller borde inte allt vad kontraktet inneburit sluta gälla när man bryter det såtillvida att det inte finns klausul som innefattar just detta (vilket knappast tillhör vanligheterna)?
Man brukar se till att spelarna inte förlorar ekonomiskt om ett kontrakts bryts. Eftersom Burström spelat utomlands så har säkert en hel del redan betalats ut i sign-on och den slipper vi ju.
p-play
Posts: 6801
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

snorhyveln wrote: 14 Jun 2019, 20:29 Men det var då ett jävla gnällande om Nisse.
Här lyckas man få hem en världsback och alla gnäller. Istället fokuserar alla på vad andra värvar och förfasas över att GM och sportchef i AIK inte köpte dessa.
Skärp er.
AIK har inte på långa väger de muskler som Vida och AB Plast förfogar över. Däremot kan vi med små medel och skickliga personer på kontoret göra det bästa av situationen,,,,, likt det de gjort denna vår.
Tycker vi har ett oerhört spännande lag, fullt i paritet med det lag finnarna ställde upp med i VM, alltså gällande talang och glöd. Vadman hör från träningarna är det blod, svett och tårar som gäller.
Känner en tillförsikt inför årets säsong, en tillförsikt jag inte känt sedan guldåren.
Alla ni som inte är nöjd med detta kanske borde ompröva ert supporterskap. Finns en förening 13 mil söderut som kanske lockar :0))
Världsback? 13 poäng på de senaste 111 ligamatcherna för en spelare som inte är en utpräglad defensiv back vittnar om något annat. Han såg verkligen inte bra ut i spelet heller ifjol. Han är i grunden en bra back och kommer säkert att spela stabilt och bära en hel del istid. Det är inte det som är saken, utan om det är väl använda pengar när ekonomin är som den är. På den lönenivån vill man se spets som gör skillnad. Jag tycker nog att de flesta inklusive undertecknad är rätt så positiva till Forsell & Co. Man har gjort väldigt mycket rätt under Silly Season.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly season 19/20

Post by Skidrow »

Jag tycker dom gjorde rätt som släppte Lindgren tycker även man bör släppa Jimmie.
phx70
Posts: 194
Joined: 15 Jun 2011, 14:10
Location: Toronto, Ontario

Re: Silly season 19/20

Post by phx70 »

Man borde anställa jimmie som ansiktet utåt i föreningen mot tex sponsorer och fans. Vara ute och prata upp nästa hemmamatch möta fansen och ge feedback.
p-play
Posts: 6801
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

Det var länge sedan Jimmie gjorde en hel bra säsong eller ens en hel bra serie då skadorna gör sig påminda vid hårt matchande. Det fungerar inte och det borde klubben ha insett för länge sedan. Att spelarna försöker kräma ur lite extra pengar innan karriären är över är förståeligt, men klubben måste våga säga nej och hålla emot när pressen blir stor från fans som lever på nostalgi. Att dessutom börja hitta på nya roller för gamla spelare var vad som skickade Färjestad ner från toppen. Löneposterna för administration blev alldeles för höga. Vi har dessutom redan utökat det administrativa och vi finansierade det åtminstone ifjol på kredit. Jimmie är mer än välkommen tillbaka som juniortränare eller kanske assisterande så småningom, men som spelare bör han få en rejäl avtackning och tröjhissning för allt vad han har bidragit med genom åren.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 19/20

Post by ossian »

Jimmie ar en naturlig ledare och han har en overnaturlig formaga att kliva fram i slutspelet. Foreningens storsta slutspelslirare nagonsin. Men i grundserielunken mot Rogle och Orebro ar han en medioker spelare, det stammer.

Fredrik Lindgren tycker jag var lagets tredje baste back ifjol efter Pudas och Djuse, men han overglanste Djuse i slutspelet. Djuse som fick NHL-kontrakt. Aven Lindgren ar i princip alltid som bast i slutspelet.

Vi behover spelare som kliver fram i slutspelet! Mentalt starka vinnartyper.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

p-play wrote: 14 Jun 2019, 22:16
snorhyveln wrote: 14 Jun 2019, 20:29 Men det var då ett jävla gnällande om Nisse.
Här lyckas man få hem en världsback och alla gnäller. Istället fokuserar alla på vad andra värvar och förfasas över att GM och sportchef i AIK inte köpte dessa.
Skärp er.
AIK har inte på långa väger de muskler som Vida och AB Plast förfogar över. Däremot kan vi med små medel och skickliga personer på kontoret göra det bästa av situationen,,,,, likt det de gjort denna vår.
Tycker vi har ett oerhört spännande lag, fullt i paritet med det lag finnarna ställde upp med i VM, alltså gällande talang och glöd. Vadman hör från träningarna är det blod, svett och tårar som gäller.
Känner en tillförsikt inför årets säsong, en tillförsikt jag inte känt sedan guldåren.
Alla ni som inte är nöjd med detta kanske borde ompröva ert supporterskap. Finns en förening 13 mil söderut som kanske lockar :0))
Världsback? 13 poäng på de senaste 111 ligamatcherna för en spelare som inte är en utpräglad defensiv back vittnar om något annat. Han såg verkligen inte bra ut i spelet heller ifjol. Han är i grunden en bra back och kommer säkert att spela stabilt och bära en hel del istid. Det är inte det som är saken, utan om det är väl använda pengar när ekonomin är som den är. På den lönenivån vill man se spets som gör skillnad. Jag tycker nog att de flesta inklusive undertecknad är rätt så positiva till Forsell & Co. Man har gjort väldigt mycket rätt under Silly Season.
När Nisse skrev på för IK Plast hade AIK enligt en mycket nära anhörig bjudit förvånansvärt bra i budgivningen mot Plast (läs lika eller mer), men det var inte det som saken handlade om den gången som alla kanske vet.
Med det sagt så kan vi kanske skippa snacket om pengar då ju inget förändrats gentemot den förra kontraktsskrivningen.
Nisse kommer säkert upp i gammal sedvanlig klass när han får vara hemma i trygga Skelett.
Jag är i alla fall inte orolig.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Silly season 19/20

Post by bsa »

Enligt hockey labbet låg Nisse väldigt högt i första pass ur egen zon. Granberg lång etta, men AIK hade väl inget spel som kunde ta vara på det.
p-play
Posts: 6801
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

bsa wrote: 15 Jun 2019, 15:39 Enligt hockey labbet låg Nisse väldigt högt i första pass ur egen zon. Granberg lång etta, men AIK hade väl inget spel som kunde ta vara på det.
För få naturliga och kanske framförallt tillräckligt bra spelfördelare (läs:centrar) var väl en stor del i det (Varken Adam P, Wingerli eller Linus L har sin styrka i den delen av spelet.). Avsaknad av struktur i spelet var väl en annan.
Chippen
Posts: 14287
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly season 19/20

Post by Chippen »

p-play wrote: 15 Jun 2019, 19:14
bsa wrote: 15 Jun 2019, 15:39 Enligt hockey labbet låg Nisse väldigt högt i första pass ur egen zon. Granberg lång etta, men AIK hade väl inget spel som kunde ta vara på det.
För få naturliga och kanske framförallt tillräckligt bra spelfördelare (läs:centrar) var väl en stor del i det (Varken Adam P, Wingerli eller Linus L har sin styrka i den delen av spelet.). Avsaknad av struktur i spelet var väl en annan.
Satan vad du går till att hitta andra fel då primära "fel" söndras.
Du är fan den så mest negativ, men försöker dölja det i en massa ordbajsande.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 19/20

Post by Snuskhummern »

Alltid varit ett stort fan av Patrick Cehlin, han har ett spel som skulle passa oss väldigt bra. Ingen som vet hur det går för honom, ifall han kommer lira nå mer?
ante08
Posts: 2585
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly season 19/20

Post by ante08 »

Fick höra av en fågel som viskade i mitt öra igårkväll att Adam Larsson är sugen på att gå i samma fotspår som David Rundblad gjorde och testa lyckan i KHL eller i Schweiz när hans kontrakt går ut om två år. Så en återkomst til AIK känns långt borta där!
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Silly season 19/20

Post by bsa »

Adam Larsson har väl tio år som toppback i NHL kvar.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

eiderwall
Posts: 203
Joined: 16 Jun 2011, 12:55

Re: Silly season 19/20

Post by eiderwall »

Ryktas Desjardins till AIK eller är det en önskan?
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Snackades om igår att han har förfrågan från shl. Vet ej hur han är.
Kikade på eliteprospects men han verkar ju ha kontrakt nästa säsong.
eiderwall
Posts: 203
Joined: 16 Jun 2011, 12:55

Re: Silly season 19/20

Post by eiderwall »

OK! Har lirat med Rundblad i blackhawks ser jag. Verkar robust, gjorde nio mål i slutspelet i år när de vann tyska ligan.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Har ju kontrakt nästa säsong. Varför bryter man och väljer shl? Ekonomiskt torde väl Tyskland betala mer.
Måste kanske vara klausul i så fall.

Men lirat med Rundblad kan ju i så fall bidragit.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Pratat med en via jobbet som är lövenfan. Kenttä verkar frälsa staden 13 mil söderut.
Tycker synd om Kenttä. Löven verkar tro att enbart detta räcker för att gå upp exempelvis och ekonomin var väl ingen höjdare.
Visst vore derbyn skoj men har regionen plats för 2 shl lag? Tror hellre modo/Timrå på sikt.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 19/20

Post by kopitar »

krysset wrote: 17 Jun 2019, 11:58 Pratat med en via jobbet som är lövenfan. Kenttä verkar frälsa staden 13 mil söderut.
Tycker synd om Kenttä. Löven verkar tro att enbart detta räcker för att gå upp exempelvis och ekonomin var väl ingen höjdare.
Visst vore derbyn skoj men har regionen plats för 2 shl lag? Tror hellre modo/Timrå på sikt.
Tror snarare att publiken skulle öka med 2 lag från regionen.
sikt
Posts: 52
Joined: 16 Jun 2011, 22:44

Re: Silly season 19/20

Post by sikt »

Om utvecklingen i SHL fortsätter som idag ska man inte stirra sig blind på hur dom presterat i andra ligor. Nu verkar det viktigast vara att det går fort, jättefort! Inte äga puck som AIK vill. Bara ligga och vänta på misstag sen snabba kontringar och press. Tyvärr kommer spelskickliga lite långsammare spelare inte till sin rätt. Typ Olimb. Egentligen borde Edwin passa bra (men man måste kanske ha lite bättre puckkontroll och spelsinne) . Vill man haka på SHL trenden så leta snabba, stora jobbiga forwards.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 19/20

Post by ossian »

Robotlir utan finess och kreativitet ar inte kul.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 19/20

Post by marre »

Nog rymms fortfarande långsamma lirare. Jocke,Olausson,Axelsson är ju inga raketer direkt.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 19/20

Post by kopitar »

Magnus Pääjärvi får inte förlängt, skulle vara mumma om vi kunde ro hem Pääjärvi.

https://www.sportbibeln.se/hockey/nhl-s ... -klubbarna

https://www.eliteprospects.com/player/6 ... s-paajarvi
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly season 19/20

Post by Trollet »

kopitar wrote: 18 Jun 2019, 07:34 Magnus Pääjärvi får inte förlängt, skulle vara mumma om vi kunde ro hem Pääjärvi.

https://www.sportbibeln.se/hockey/nhl-s ... -klubbarna

https://www.eliteprospects.com/player/6 ... s-paajarvi
Men visst är tanken att vi ska lägga de stora pengarna på en center, inte en winger?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 19/20

Post by marre »

Fast bör vi inte spara in pengar nu? Vi håller nog oss kvar med två billiga nyförvärv.
Locked