Silly season 19/20

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 19/20

Post by Snuskhummern »

Humlannitton wrote: 26 Apr 2019, 10:18
Snuskhummern wrote: 26 Apr 2019, 10:14 Va säger Pär i Norran?
Att han helst vill testa ett år till i NHL, att AIK är intresserade men inte kan betala KHL-löner om han återvänder till Europa.
Förståeligt då han precis börjat tjäna dom stora pengarna.
User avatar
StigVig
Posts: 1577
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Silly season 19/20

Post by StigVig »

Scoutingen var bättre under Lasses tid i AIK, inte 100%-ig men bra mycket bättre än det varit efter han lämnade
Krossa Skiten!!!!!
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly season 19/20

Post by Skidrow »

Får vi se hur scoutingen fungerar nu, han satsar iaf på unga och hungriga spelare vilket känns bra.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

Det är väl ganska väntat att värvningarna består av unga spelare och gamla bekanta. Vi värvade (igen!) en GM och sportchef utan tidigare erfarenhet, vilket innebär att de har en ganska lång startsträcka. Jag förespråkade kraftigt att ta någon som innehaft positionen då denne redan har gjort sina läroår någon annanstans och kommer med ett kontaktnät och en bredare koll på marknaden. Niclas Lundkvist har nog bra koll på juniorspelare i årgångarna runt sin egen sons och det är nog det vi ser i värvningarna av Hugg och Olofsson. De andra förutom Frödén (som nog alla som tittat på hockey de senaste två månaderna känner till) är ju gamla bekanta. Med andra ord är det väntat att det ser ut så här. När man ser Strandberg, Grönlund, Bemström etc. så inser man vilken potential det finns att värva i Allsvenskan för en någorlunda rimlig peng om man har koll, vilket för mig in på Lindgren. Är det inte snart dags för Lindgren att göra sin sista dag på jobbet? Jag skulle gärna vilja veta så att man kan förbereda och vara redo att korka upp. Vi kommer att få leva ett bra tag med följderna av hans undermåliga arbete de senaste åren. Det är otroligt synd att vi inte kan locka till oss en spelare som Hållander. Han hade varit perfekt i en andrafemma och varit otroligt mycket bang-for-the-buck. Jag tror att jag också drabbats av Snorhyvelns vårdepression (Den verkar smitta.) även om lagbygget andas mer optimism och man har gjort en del bra värvningar. Det är dock svårt att veta hur det här laget kommer att stå sig. Känslan är att stabiliteten över tid kommer att bero på de sista forwardsvärvningarna.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 19/20

Post by ossian »

p-play wrote: 26 Apr 2019, 14:40 Det är väl ganska väntat att värvningarna består av unga spelare och gamla bekanta. Vi värvade (igen!) en GM och sportchef utan tidigare erfarenhet, vilket innebär att de har en ganska lång startsträcka. Jag förespråkade kraftigt att ta någon som innehaft positionen då denne redan har gjort sina läroår någon annanstans och kommer med ett kontaktnät och en bredare koll på marknaden. Niclas Lundkvist har nog bra koll på juniorspelare i årgångarna runt sin egen sons och det är nog det vi ser i värvningarna av Hugg och Olofsson. De andra förutom Frödén (som nog alla som tittat på hockey de senaste två månaderna känner till) är ju gamla bekanta. Med andra ord är det väntat att det ser ut så här. När man ser Strandberg, Grönlund, Bemström etc. så inser man vilken potential det finns att värva i Allsvenskan för en någorlunda rimlig peng om man har koll, vilket för mig in på Lindgren. Är det inte snart dags för Lindgren att göra sin sista dag på jobbet? Jag skulle gärna vilja veta så att man kan förbereda och vara redo att korka upp. Vi kommer att få leva ett bra tag med följderna av hans undermåliga arbete de senaste åren. Det är otroligt synd att vi inte kan locka till oss en spelare som Hållander. Han hade varit perfekt i en andrafemma och varit otroligt mycket bang-for-the-buck. Jag tror att jag också drabbats av Snorhyvelns vårdepression (Den verkar smitta.) även om lagbygget andas mer optimism och man har gjort en del bra värvningar. Det är dock svårt att veta hur det här laget kommer att stå sig. Känslan är att stabiliteten över tid kommer att bero på de sista forwardsvärvningarna.
Mustonen, Movevare, Höglander, Einar Emanuelsson, Petter Emanuelsson, Lars Bryggman etc hade inte vart så dumma spelare att ha.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly season 19/20

Post by svea_man »

Man kan inte få allt😊
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Det är alltid enkelt att tycka, den eller den borde vi haft, med facit på hand. Det är heller inte säkert spelare lyckats lika bra här.
En faktor är att vi, när det hade varit aktuellt, kanske hade måsta skeppa iväg en som Wingerli, Berglund mf. L. Dessutom hade kanske inte juniorer vi har fått chansen att ta en plats.
Finns ju exempel på när andra klubbar säkert ångrar att de släppte spelare eller var med i racet.

Markus Svensson
Bellemare
Djuse
Widing
Alvarez
m. fl

Hugg, Fröden, Olofsson ja någon av dessa borde nog kunna bli riktig flipp.
eiderwall
Posts: 203
Joined: 16 Jun 2011, 12:55

Re: Silly season 19/20

Post by eiderwall »

Någon som kan beskriva Fröden som spelartyp? Har inte sett honom spela...
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

eiderwall wrote: 26 Apr 2019, 18:39 Någon som kan beskriva Fröden som spelartyp? Har inte sett honom spela...
Avig spelare, med bra teknik och passningsspel, som kan bryta mönster. Ganska okej skridskoåkare, men inte toppklass. När jag skrev att han behövde förbättra fysiken och bli starkare på puck så skrev någon här att han var ett fysfenomen. Han anger själv i intervjun i Norran att han behöver bli explosivare och det stämmer väl ganska bra då det ibland sett ut att gå i samma tempo. Ser ut att ha bra inställning. Jag tycker att det är en bra och intressant värvning som kan falla väl ut på lite sikt, men man skall nog inte förvänta sig ett stort genombrott redan första året. Det är inte någon färdig spelare.
https://www.norran.se/sport/skelleftea- ... -for-i-ar/
eiderwall
Posts: 203
Joined: 16 Jun 2011, 12:55

Re: Silly season 19/20

Post by eiderwall »

Tack p-play!
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Snacka med en solnait. Tydligen bra med pucken och på rören. Mkt bra spelförståelse.
Nu detta med bra på rören vet jag inte det går snabbt i shl. Kanske inte heller går hålla pucken för länge heller och det är fysiskt hårdare.
Solnaiten är förvånad att han flyttade till Skellefteå då enligt honom skulle spelaren ta plats i alla shl lag.

Vi får väl se.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

Han ryktades vara på gång till Timrå. Numera handlar det nog mycket om roll och pengar då de flesta klubbar bedriver en bra verksamhet. Jag kan garantera att samtliga SHL-klubbar var intresserade av Sebastian Dyk som nog var den allra bäste forwarden i Allsvenskan föregående säsong, men han gick till finska ligan precis som Weigel. Frödén är inte på Wingerlis, Söderlunds eller Hedbergs nivå vad gäller skridskoåkningen, men definitivt bättre än Linus Lindström. Bra är väl en rättvis bedömning. Jag tycker också att det är en spelare som ofta har svängt in istället för ut (vilket är positivt) trots att han kanske inte har storleken. Det är dock skillnad på Allsvenskan och SHL i det avseendet. Det är mycket svårare att ta sig in på kassen i SHL. Det är svårt att veta hur lång tid det kommer att ta för en allsvensk spelare att växa in SHL-spelet. Låt oss hoppas att det blir en utveckling som för Bemström. :) Det känns för övrigt som den typen av värvningar som man vill att klubben skall göra.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

Han och Hugg var på avslutningsträffen för arena arbetarna. Tycker han gav ett bra och intelligent intryck. Han hade bara på ett par dagar lärt sig att han aldrig tidigare spelat i AIK, utan lirat i Solna.
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly season 19/20

Post by lobo »

"Han hade bara på ett par dagar lärt sig att han aldrig tidigare spelat i AIK, utan lirat i Solna."
Haha, bra så! Gillar redan
Kan det vara så att den där frenesin och "jag-vill-visa-vad-jag-kan" kulturen blir såå mycket bättre med denna typ av lagbygge? Jag har ärligt varligt lite besviken på alla rutinerade. Nu kanske tävlingen kommer tillbaka på alla ar via stentuff träningar. Beror lite Hurt Bert ersätts nu då... Spännande i alla fall

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk


"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Gezim
Posts: 170
Joined: 03 Jul 2011, 17:49

Re: Silly season 19/20

Post by Gezim »

Hur är statusen på Tim Erixon?
Kan det vara aktuellt att komma hem?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

Haga till Djurgården. De kommer att ha en riktigt stark centerbesättning nästa år.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly season 19/20

Post by svea_man »

Undra vad fan vi ska få in för center inte skit gått om dom på marknaden om man ska gå svenskt..
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly season 19/20

Post by smogz »

Gezim wrote:Hur är statusen på Tim Erixon?
Kan det vara aktuellt att komma hem?
Frågan är väl om han ens tillför något längre.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 19/20

Post by nr86 »

Backsidan är ju full nu.
Frågetecknen kring Tim och Bud måste rätas ut. Tränar trion är inte klar ännu. Hoppas vi får svar på något nästa vecka.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 19/20

Post by marre »

Tim kommer inte spela i AIK,ska va gratis då ;)
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Vad sägs om Fröberg eller Shinnimin?

Vem ser ni som tredje länk i tränartrion?
persson82
Posts: 660
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Silly season 19/20

Post by persson82 »

krysset wrote: 28 Apr 2019, 10:32 Vad sägs om Fröberg eller Shinnimin?

Vem ser ni som tredje länk i tränartrion?
Varför inte Jimmie som tredje länk i tränartrojkan.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly season 19/20

Post by svea_man »

Fröberg ,, möjligen Oscar Lindberg tror dok inte de men man kan ju drömma.😀 finns ju några finnar i Ahl som är intressanta..
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Stéphane Da Costa. Gå all in. Året efter kommer Bellemare.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly season 19/20

Post by svea_man »

Patrik Berglund
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly season 19/20

Post by svea_man »

All in
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 19/20

Post by kopitar »

https://www.sportbibeln.se/hockey/shl-k ... -sett-det/

Är vi med och hugger på Emil? Vill han tillbaka? Vill vi ha han? Platsar han?
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

För mig är det självklara valet Pär.
Där kan man snacka om att sportchefen borde gå All In.
zharky
Posts: 89
Joined: 26 Jul 2011, 07:50

Re: Silly season 19/20

Post by zharky »

kopitar wrote:https://www.sportbibeln.se/hockey/shl-k ... -sett-det/

Är vi med och hugger på Emil? Vill han tillbaka? Vill vi ha han? Platsar han?
Vill inte ha en mjuk center a la Olimb. Visst Emil är skicklig och skulle säkert kunna göra upp mot 40p, men iallafall jag vill ha en oöm jävel som kan logga tid i alla spelformer. Pär/Ogge L som nämns är såklart dröm namn med betoning på dröm.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Det Carew gör med en fotboll gör jag med en apelsin" - Zlatan
ante08
Posts: 2586
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly season 19/20

Post by ante08 »

snorhyveln wrote: 28 Apr 2019, 14:59 För mig är det självklara valet Pär.
Där kan man snacka om att sportchefen borde gå All In.
Vi kan nog glömma Pär! Enligt en källa som jag har pratat med väljer Pär mellan KHL och spel i Schweiz första hand.
Locked