Silly Season 2018/19

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

ante08 wrote: 26 Mar 2019, 19:39 p-play! Missade du att Anti Allo länkade samma länk tidigare i tråden.
Uppenbarligen. :D
VonCheese
Posts: 779
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Silly Season 2018/19

Post by VonCheese »

krysset wrote: 26 Mar 2019, 19:39 AIK snackade med åkerman i vevan det kom ut att Bert inte får förlängt. Jag skrev då i forumet om detta vilket folk sa var svammel 9ga att han hade kvar på kontraktet.
Även en trasig klocka visar rätt 2 gånger per dygn..
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2018/19

Post by krysset »

Stursk kan du vara. Det skulle du inte va om du träffade mig. Går tydligen hur bra som helst för dig att sitta vid ett tangentbord och mobba folk du inte känner.
Tagga ner.
VonCheese
Posts: 779
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Silly Season 2018/19

Post by VonCheese »

krysset wrote: 26 Mar 2019, 21:01 Stursk kan du vara. Det skulle du inte va om du träffade mig. Går tydligen hur bra som helst för dig att sitta vid ett tangentbord och mobba folk du inte känner.
Tagga ner.
Mobba? Inte min mening, men du har ju hävt ut dig ett antal spelare som ska vara klara som inte visat sig stämma. Du får du räkna med att dina påståenden i framtiden blir lite ifrågasatta.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2018/19

Post by krysset »

De jag skrivit har varit högaktuella. Vet att en finsk spelare från khl var på gång men prislappen var hög var aktuellt runt jul. Alvarez, Broadhurst,,(såg bilen innan han bekräftades) samt åkerman.
Vet att AIK funderar på burström, Arvid, Becker mm men allt har sitt pris. Becker beror på hur man tänker i det fallet. Är han bättre än de vi har?
Axel vet jag man trodde man skulle få men de förstod racet med Luleå kunde bli högt pris ekonomiskt men han valde hv.
Som sagt.....
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Haga på glid till Rögle.
https://hockeynews.se/articles/7896/
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Silly Season 2018/19

Post by Bob Probert »

Mattias Norlinder, som jag hypat tidigare, stannar i MoDo. 4 SHL klubbar var ute efter honom och får jag gissa var vi en av dem. Väldigt synd ifall han tackat nej till oss för jag är rätt övertygad om att han kommer att vara en storback inom en snar framtid.
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Silly Season 2018/19

Post by Bob Probert »

Mattias Norlinder, som jag hypat tidigare, stannar i MoDo. 4 SHL klubbar var ute efter honom och får jag gissa var vi en av dem. Väldigt synd ifall han tackat nej till oss för jag är rätt övertygad om att han kommer att vara en storback inom en snar framtid.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Det kan dock vara bra för hans utveckling att ta ett år till i Allsvenskan i en större roll. Jag hade inte alls koll på den killen, men man kan se att han har spetskvaliteter. Philip Broberg är en annan back i en liknande situation (annan backtyp dock). SHL-klubbarna lär ligga på hårt där och jag hoppas att vi är en av dem. Daniel Gunnarsson har kanske varit den bäste backen i serien (med reservation för att jag bara sett ett fåtal matcher med Västerås, Tingsryd, Västervik och Almtuna), men de två ovanstående är nog de med mest potential. Josef Ingman är en annan intressant back som jag tycker har varit ganska bra i de matcher jag har sett honom. Jag tycker dock rent generellt att det i år har funnits mer intressanta forwards än backar i Allsvenskan.
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Silly Season 2018/19

Post by Bob Probert »

Ja jag tror absolut han gör rätt som stannar i MoDo ett år till. Synd bara att han insåg det själv.
jensaw
Posts: 31
Joined: 27 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by jensaw »

Allt så!! Detta var den mest otippade och kanske värdelösaste kontraktsskrivning i AIK´s historia. Linus Lindström är fullständigt värdelös. Han har inga skills huvud taget som gör att han kommer att bli någon bra SHL spelare. Han är svag i skridskoåkningen, svag i sargspelet. Han ingen målkänsla. Har fått så otroligt många chanser denna säsong utan att ta dem. 2 mål i shl och ha varit center i en 1:a lina med Möller och Lindström säger allt. Har inte nu i slutspelet heller bidragit något framåt. Det går inte att vara ung och talang hur länge som helst. Var han en seriös spelar så undrar jag varför han inte underkastar sig ännu mer träning på isen med avslut mot mål, skotträning, skridskoåkning?? Nej! Förs av isen och duschen. För mig ytterst märkligt och dålig signal. Linus Lindström kommer ALDRIG att bli någon stjärna. I dag är han absolut högst en medioker spelare för Allsvenskan. Det gick ju inte bra för honom vid utlåningen heller. Hade inte Jimmy blivit skadad hade AIK aldrig tagit hem honom. är tanken då utlåning nästa säsong? Jag hoppas att så blir fallet då. För Linus Lindström som en av centrarna nästa säsong säger att AIK har inge stora planer för truppen 2019-2020. Blir ytterst tveksam om att förlänga mitt säsongskort. Kommer inte att göra det för än jag ser vad det blir för trupp, toppar i laget. Köper inte grisen i säcken ytterligare en säsong.
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Tycker ändå han höjt sitt spel avsevärt. I slutspelet har han varit bra i cirkeln och dessutom klivit upp i boxplayspelet. Trots sin "svaga" skridskoåkning höll han på att ta sig igenom med att åka ifrån två dif backar.....Nej jag tror ändå det blir bra i slutändan. Prislappen ska ställas mot prestation och här betalar AIK inga Olimb löner!
User avatar
ossian
Posts: 3601
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Trampade verkligen vatten i vintras men nu ser man varför killen är draftad. Duktig spelare, läser spelet bra, allround. Får han lite bett i åkningen kan han fullkomligt explodera i utvecklingen. Fina tendenser, snabb i tanken, behöver nu få kroppen att hänga med också.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2018/19

Post by Skidrow »

Jag är glad att AIK förlängde med Linus har alltid sett honom som en lovande spelare som har rätt verktyg som han behöver utveckla mer.
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Snart verkar säsongen vara över för AIK. Tror inte vi tar DIF imorgon på ett kokande hovet. Årets silly season tar därmed sin början på allvar.
Jag är av den bestämda åsikten att AIK kommer att behöva värva en målvakt som gör skillnad. Det gör inte vår nuvarande duo trots mycket chanser och speltid. Tittar men på nuvarande slutspel så har alla lag som går bra en keeper som gör skillnad. Nu sitter vi på kontrakt med båda så då måste en uppgörelse göras som kan vara svår att genomföra men som det är just nu kan vi inte ha det. Hade Lindgren inte värvat Ortio hade fjolåret varit en ännu större flopp än vad den till slut blev.
Min gissning är att Olimb försvinner vilket inte är någon högoddsare. Vad händer med Bud? Vad jag förstår blir det en del skatteproblematik om vi förlänger vilket säkert också spelar in i tänket hos AIK. Han kämpar och sliter men målen har inte kommit i den utsträckning både AIK och Bud vill. Gissar på 50/50 om hur det blir här. Tim räknar jag bort med tanke på att han knappt spelas i nuvarande slutspel. Ett tecken på att han inte ingår i AIKs framtidsplaner. ( Mina gissningar såklart ). Nu har man redan förlängt med Linus. Det trodde jag inte skulle hända då hans säsong verkligen varit ett stort misslyckande trots mycket förtroende och istid. En omstart i en annan förening hade varit bra för båda parter men tydligen tänker man annorlunda. Tror inte prislappen är jättehög och då blir ju pressen inte lika hård på produktion. Jensen tycker jag varit bra senaste 2 matcherna men annars har han inte gjort något som helst avtryck på mig. Han tror jag inte blir kvar. Alm tycker jag blivit en ny spelare efter jul och här borde båda vilja förlänga. Lindgren har varit en av de bästa backarna och vill han bara så förlängs det. Lundin har bara vuxit med antalet matcher och jag skulle inte bli besviken om AIK vill behålla. Men finns platsen? Nåja hur som helst tror jag han återfinns i SHL till hösten som han vuxit. Har blivit en bra BP spelare och neutraliserar motståndarnas bästa spelare på ett föredömligt sätt.
Snart lär vi få veta hur AIK tänker kring dessa spelare........
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly Season 2018/19

Post by dovienya »

Bud är en av lagets bättre offensiva spelare, igen. Men över hela banan nu. Stabil på hög nivå, även om poängjävlarna inte trillar in överhuvudtaget. Priset är avgörande faktorn.

Alm har verkligen ryckt upp sig och är numer tillsammans med Linkan den bästa försvarsspelaren i laget. Båda bör få förlängt.

Djuse och Pudas tror att de är mycket bättre än vad de är; därför fastnar de hela tiden. Skippar gärna båda, även om båda har kontrakt. Får de en mental coach som får in i huvudet att de inte är Erik Karlsson, John Klingberg eller Brent Burns så kanske det går bättre.

Lundin är också en av lagets bättre offensiva spelare för tillfället, bra rollspelare och får påfallande ofta fast pucken i offensiv zon. Ser dessutom ut att vara 35 år gammal... inte för att det har med något att göra, men ändå :)
Tim rör om i grytan, men får ju inget förtroende alls. Tråkigt tråkigt, och mycket märkligt att Linus gick före. Handlar om lönekrav naturligtvis.

Olimb måste bort; tar dumma utvisningar i offensiv zon, minst varannan match känns det som. Dessutom en riktig temposänkare, och tar felbeslut jättejätteofta. Notera hur ofta han slänger iväg fjösskott på mål i andra perioden när motståndarna varit inne på plan i 2 minuter, och vi får till ett långt anfall och får till ett flygande byte. Då kommer fucking Olimb dit och sprätter iväg världens enklaste skott, som är löst, välannonserat och mitt på magen för superenkel blockering. Alternativet är att han skjuter på den enda klubban som orkar komma fram i skottlinjen (för att Olimb är så långsam).

Jesper Jensen hade kunnat ersättas med valfri junior. Eller knattespelare. Riktigt usel, faktiskt.
User avatar
ossian
Posts: 3601
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Håller absolut inte med om Djuse och Pudas. Djuse har haft det lite tyngre i slutspelet men har vart en gigant. Pudas har vart otroligt bra nyår och framåt, grym i slutspelet också.
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Djuse drar hur som helst. Pudas kan vara fågel eller fisk men oftast fågel i min bok. Kan han slipa bort en del felbeslut som siste gubbe skulle han spela i en annan liga så bra är han. Djuse har inte varit så lyckad de senaste 2 mot DIF.
Rollie
Posts: 2026
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly Season 2018/19

Post by Rollie »

Djuse har varit en gigant i sisådär 2 matcher
User avatar
sju-t
Posts: 266
Joined: 18 Jun 2011, 15:37

Re: Silly Season 2018/19

Post by sju-t »

Expressen spekulerar om diverse Växjöspelare:

"Martin Lundberg har haft en misslyckad tid i Växjö Lakers. Han värvades hem som en prestigevärvning och fick också betalt därefter. Den här säsongen har han haft stora problem med skador och det blev endast 14 seriematcher. Uppgifter säger att Skellefteå är intresserade, men då ska det vara en prisnivå som är någonting helt annat än den han idag har"
jowa
Posts: 465
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Silly Season 2018/19

Post by jowa »

Pudas är ett kaptensämne! Jag gillar skarpt han galna psykopatiska norrbottensblick när han är på dåligt humör. Mer sånt! Dessutom behöver vi ha en stomme att bygga laget runt och Pudas är definitivt en av dem tillsammans med Möller, Linus Lindström, Adam och Wingerli. Jag måste säga att jag är besviken på Granberg, hade förväntat mig mer av honom.

Holloway har nog gjort sitt i svartgult. Jag förväntar mig betydligt mer av en ledande spelare i aik än typ 20 bra matcher.Vi bör nog även börja söka efter Jockes efterträdare, tycker han har det svårt redan nu och han kommer inte att bli bättre.

Olimb är förmodligen den mest menlösa spelaren i elitserien och bör inte få fortsatt förtroende.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

dovienya wrote: 30 Mar 2019, 18:24 Bud är en av lagets bättre offensiva spelare, igen. Men över hela banan nu. Stabil på hög nivå, även om poängjävlarna inte trillar in överhuvudtaget. Priset är avgörande faktorn.

Alm har verkligen ryckt upp sig och är numer tillsammans med Linkan den bästa försvarsspelaren i laget. Båda bör få förlängt.

Djuse och Pudas tror att de är mycket bättre än vad de är; därför fastnar de hela tiden. Skippar gärna båda, även om båda har kontrakt. Får de en mental coach som får in i huvudet att de inte är Erik Karlsson, John Klingberg eller Brent Burns så kanske det går bättre.

Lundin är också en av lagets bättre offensiva spelare för tillfället, bra rollspelare och får påfallande ofta fast pucken i offensiv zon. Ser dessutom ut att vara 35 år gammal... inte för att det har med något att göra, men ändå :)
Tim rör om i grytan, men får ju inget förtroende alls. Tråkigt tråkigt, och mycket märkligt att Linus gick före. Handlar om lönekrav naturligtvis.

Olimb måste bort; tar dumma utvisningar i offensiv zon, minst varannan match känns det som. Dessutom en riktig temposänkare, och tar felbeslut jättejätteofta. Notera hur ofta han slänger iväg fjösskott på mål i andra perioden när motståndarna varit inne på plan i 2 minuter, och vi får till ett långt anfall och får till ett flygande byte. Då kommer fucking Olimb dit och sprätter iväg världens enklaste skott, som är löst, välannonserat och mitt på magen för superenkel blockering. Alternativet är att han skjuter på den enda klubban som orkar komma fram i skottlinjen (för att Olimb är så långsam).

Jesper Jensen hade kunnat ersättas med valfri junior. Eller knattespelare. Riktigt usel, faktiskt.
Söderlund har en rätt så modest lön i sammanhanget (ca 40'/mån), baserat på SHL:s straffskala. Som jämförelse ligger Jensen på ca 170'/mån.
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Silly Season 2018/19

Post by schteffe »

Apropå målvakterna, det ständigt återkommande ämnet, så visst - våra målvakter matchar inte övriga kvartsfinallags förstakeeper, med undantag för HV71. Men om man tittar på grundseriens SVS% så är Armalis bara 0,21 procentenheter efter Fasth och 0,3 procentenheter efter Svensson. Han har en del att slipa på i sitt spel, men att förbättra sig 0,3 procentenheter eller mer är knappast en omöjlighet.

0,3 procentenheter motsvarar för övrigt ca 4 mål i grundserien, som alltså hade räddats ytterligare om vi haft Svensson istället för Armalis, rent statistiskt alltså.

Total räddningsprocent för hela laget placerar oss på en sjätteplats i grundserien i %SVS, före lag som VLH, HV71 och FHC.
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Serielunk skiter jag i när det är i slutspelet allt ställs på sin spets. Förstå mig rätt man ska fungera i serielunken också men det är i slutspelet det ska presteras!
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Silly Season 2018/19

Post by schteffe »

...och det är ju inte helt lätt när man får en massa otacksamma spelvändningar mot sig. När vi spelade snålt i första matchen och lät DIF snurra på utsidan så höll som bekant Armalis nollan.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Tycker du på allvar att våra målvakter hållit klassen i slutspelet??Då är du typ ensam i hela hockey sverige....
User avatar
StigVig
Posts: 1557
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Silly Season 2018/19

Post by StigVig »

Hela jävla laget måste göras om, så jag räknar med ett mellanår kommande säsong.
Springande punkten är ju hur ekonomin ser ut, det avgör hur raskt vi kan bygga om laget.
Skulle vilja skeppa ungefär halva laget + 3 tränare
Tack för det sportchef Lindgren
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
ossian
Posts: 3601
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Jag blir förbannad och förnärmad att folk är missnöjda med Pudas. Sjukt bra passningsspel och den ende i laget som konsekvent släpper pucken till rätt gubbe. Magiskt spelsinne. Strider som ett vildsvin, småful. Delad trea i poängliga på 26 pinnar, delad femma i plusminus på plus 7. I slutspelet har han fyra ass på 4 matcher och har välförtjänt spelat mest i laget.

Jag förväntar mig inte att Granberg, Lindgren, Berglund, Noren och Alm ska vara lika spelskickliga som Pudas, men att de ska vara bättre defensivt. I min bok har endast Lindgren vart bättre defensivt, möjligtvis Norén.

I min bok har Pudas vart bästa back denna säsong tillsammans med Djuse som är majestätisk på backen, närmaste utmanar är Lindgren som vart ruggigt stabil i defensiven men den gubben är inte lika spelskicklig som de två.
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Silly Season 2018/19

Post by päran »

Man måste bedöma backarna utifrån roll. Kreativa backar måste tillåtas göra fler misstag än defensiva backar.

Utifrån roll tycker jag att Alm varit vår bästa back efter jul. Lindgren, Pudas och Djuse har varit bra.

Två besvikelser i min bok är Berglund och Granberg.

Berglunds offensiv har inte funnits och misstagen i försök att inte bara kasta bort pucken har ofta varit misslyckade.

Granberg, vår prestigevärvning innan säsong, har flera gånger visat att han får problem när tempot drivs upp.

Skickat från min moto g(6) play via Tapatalk

User avatar
ossian
Posts: 3601
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Håller med, fast tycker de tre har vart bättre än Alm. Alm har vart bra efter jul men var så otroligt risig innan jul. Men ser gärna en förlängning där liksom med Lindgren.
Locked