Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by kopitar »

snorhyveln wrote: 26 Feb 2019, 21:34 Lider med grabbarna och klubben.
I mina enögda ögon är AIK bättre än Färjestad på samtliga punkter, utom den kanske viktigaste - målvakten.
Tråkigt att en fd allsvensk målis ska överglänsa oss.
Då låter vi en fd division 1 målis överglänsa Brynäs nästa match då!
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by nishog04 »

Med tanke på vilken jipposäsong man ställt till med i år kan man nästan ringa Hadelöv och Backlund också. Låt Mantas sova en vecka.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by ossian »

Jag tror vi förlorat matchen även om vi bytt keepers, med 2-1 då eftersom han räddat den andra pucken.

Men våra sumpningar. De går över, utanför eller mitt på magplattan. Det är väl mer så att det är väldigt dåliga avslut än att keepern spelare bra?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by p-play »

snorhyveln wrote: 26 Feb 2019, 21:34 Lider med grabbarna och klubben.
I mina enögda ögon är AIK bättre än Färjestad på samtliga punkter, utom den kanske viktigaste - målvakten.
Tråkigt att en fd allsvensk målis ska överglänsa oss.
Det är många matcher nu där motståndarmålisarna glänser. Vi är otroligt förutsägbara med vårt statiska anfallsspel där det skall hållas puck och spelas runt i ganska så långsamt tempo. Vi vänder inte heller tillräckligt snabbt så att vi får kontringar med oss. Vi måste också gå rakare på kassen och få in spelare som skymmer. Ett tips är att titta på Olimb och göra tvärtom. :) De första två perioderna spelade vi rätt bra så bra defensivt, men i tredje så spelade vi återigen så där huvudlöst. Det är ingen slump att det ser ut så här i match efter match.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by nishog04 »

ossian wrote: 26 Feb 2019, 21:46 Jag tror vi förlorat matchen även om vi bytt keepers, med 2-1 då eftersom han räddat den andra pucken.

Men våra sumpningar. De går över, utanför eller mitt på magplattan. Det är väl mer så att det är väldigt dåliga avslut än att keepern spelare bra?
Jo, tror vaktmästarna håller på att byta både plexit bakom målen och båda droppnäten i detta nu. Satan så värdelösa avslut!
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by kopitar »

ossian wrote: 26 Feb 2019, 21:46 Jag tror vi förlorat matchen även om vi bytt keepers, med 2-1 då eftersom han räddat den andra pucken.

Men våra sumpningar. De går över, utanför eller mitt på magplattan. Det är väl mer så att det är väldigt dåliga avslut än att keepern spelare bra?
Många skott i plattan svar JA! Men titta på dom skotten Werner plockar, eller skotten som inte går i plattan, dom hade inte Armalis tagit. Shls ojämnaste målvakt utan diskussioner.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by ossian »

Jag tror nog Armalis räddar 10 st skott på sin navel på värsta golögena, och så fem st över och 5 st utanför på det.Men visst var det en riktig tavla på 1-2.
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by kriwi »

Spelmässigt en bra match, ett misstag från Mantas och ett från Granberg fäller oss. Tillsammans med svaga avslut. Jensen, Norén och Söderlund har tre superlägen i sista mitt i slottet men ingen sitter. Jocke och Möller är riktigt bra idag och är den kedja som spenderar absolut mest tid i anfallzon. Positivt att Jensen ser hyfsad ut.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by p-play »

Jensen är så här långt bättre defensivt än väntat. Klart godkänd i spelet. Han kanske inte är den dominanta tvåvägscentern, men fungerar bra med Möller och Lindström.
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by lobo »

Kanske Gurra är tillbaka lagom till slutspel, eller kvart om vi tar oss dit, och får sitt riktiga genombrott. Man kan ju hoppas.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by marre »

Annars kan vi ställa en kon i mål,lär ju fan rädda fler puckar.Håller med Snorhyveln,tycker AIK gjorde en kanonmatch,njöt på läktaren,men tyvärr har vi seriens sämsta keeper.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by p-play »

marre wrote: 26 Feb 2019, 22:34 Annars kan vi ställa en kon i mål,lär ju fan rädda fler puckar.Håller med Snorhyveln,tycker AIK gjorde en kanonmatch,njöt på läktaren,men tyvärr har vi seriens sämsta keeper.
Mål 1: Friläge med sidledsförflyttning. Två mot en.
Mål 2: Ser billigt ut, men är ett hopslag, d v s pucken ändrar riktning. Alla målvakter har svårt att ta den här typen av skott då de redan har ställt in sig på var pucken skall komma.
Mål 3: Olofsson helt ren ut och sätter den i krysset.
Vilken kon menar du hade räddat dessa? Det är inga lätta situationer som laget lämnar honom.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by ossian »

Den andra borde han ha räddat, men ingen dålig match av Mantas då det är svåra avslut.

Däremot är våra egna avslut under all kritik. Soprena avslut i slottet, över, utanför eller i naveln, så vispar vi inte in en enda grispuck trots ett väldigt kraftigt spelövertag.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by marre »

Sluta försvara fanskapet! Är ju helt värdelös dom flesta matcherna,Vafan gjorde han i första under bp?? Fortsätter glida ut från mål(som hundra ggr tidigare!) Så jävla less på hans flaxande,hur tänker han??
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by Trollet »

Det är ju hela problemet med Mantas. Sällan man kan peka ut rena tavlor men han tar för få skott helt enkelt. Fruktansvärt mycket sämre än Ortio, rent plågsamt.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by BubbelVe »

Jag ber om Burträsk , vi skymde faktiskt FBKs målvakt en gång (Petter G ) och då gjorde vi ett mål .......kanske något för tränarna att ta till sig .
Sedan håller jag med om att skotten som går utanför skulle personligen reta mig om jag sköt så hela tiden på hockeyplan, tom jag ändrar ju på mig då jag missar ett par och dessa är professionella hockeyspelare .... Kanske skottramperna mot tennishallen skulle vara något . Eller 50 armhävningar per skott utanför , killarna skulle vinna bänkSM om de missar hockeyguldet

Mål ett skulle han tagit , på det avståndet är man tät om man har ett grundspel
Mål två skulle han ha tagit , så långt ut på den vinkeln skulle han ha kunnat blunda och tagit den så han måste gått fel ut i position eller satt plockhanden fel
Mål tre ... Ska man gå långt ska det vara en highlight på SHL .se .... men ingen tavla på något sätt .
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by p-play »

Trollet wrote: 26 Feb 2019, 22:52 Det är ju hela problemet med Mantas. Sällan man kan peka ut rena tavlor men han tar för få skott helt enkelt. Fruktansvärt mycket sämre än Ortio, rent plågsamt.
Ortio ifjol: 2,40/0.911
Lindvall i år: 2,28/0,914
Armalis i år: 2,28/0,911
Inte så stor skillnad i grundserien om du frågar mig.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by Trollet »

Nä och det är naturligtvis subjektivt, men jag tycker inte Mantas är någon matchvinnare. Han släpper fel sorts skott och alldeles för ofta. Lägstanivån är lägre och jag kan inte tänka mig att högstanivån är högre än Ortios. Om än att det är en tuff jämförelse för Ortio är den bästa målvakt vi haft enligt mig.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by ossian »

:(
marre wrote: 26 Feb 2019, 22:51 Sluta försvara fanskapet! Är ju helt värdelös dom flesta matcherna,Vafan gjorde han i första under bp?? Fortsätter glida ut från mål(som hundra ggr tidigare!) Så jävla less på hans flaxande,hur tänker han??
Är det inte lite onödigt att kalla vår spelare för fanskapet? Förra matchen var han vår bästa spelare.

En miss vid 1-2, men långt ifrån lika grov som Granbergs insats vid 1-3 eller Hedbergs mindre lyckade insatser i slutminuterna.

Att vi förlorar beror väl allra mest på helt värdelösa avslut?
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by schteffe »

Statistiken ljuger inte, så ni kan sluta drömma om Ortio och hur omutlig han var. Han var bra i slutspelet. Fullt mänsklig under säsongen. Mantas är varken bättre eller sämre. Problemen sitter idag i anfallsspelet och effektiviteten, som påpekats. Vår nya checking-line gör det bra. Myggorna är något bättre än sist men har mycket kvar till storformen.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by p-play »

ossian wrote: 26 Feb 2019, 23:22 :(
marre wrote: 26 Feb 2019, 22:51 Sluta försvara fanskapet! Är ju helt värdelös dom flesta matcherna,Vafan gjorde han i första under bp?? Fortsätter glida ut från mål(som hundra ggr tidigare!) Så jävla less på hans flaxande,hur tänker han??
Är det inte lite onödigt att kalla vår spelare för fanskapet? Förra matchen var han vår bästa spelare.

En miss vid 1-2, men långt ifrån lika grov som Granbergs insats vid 1-3 eller Hedbergs mindre lyckade insatser i slutminuterna.

Att vi förlorar beror väl allra mest på helt värdelösa avslut?
Andra målet är ett hopslag. Det ser billigt ut, men det är svårt att ta de där puckarna som ändrar riktning.
https://www.shl.se/play/video/Skellefte ... autoplay=1
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by BubbelVe »

Fast då spelade laget 7 resor bedrövligare ifjol .... sköt vi 14 skott på en hel match var man ju nöjd .
Vi hade en förstalina och Ortio thats it ...
Att bedömma målvaktsspel enbart på procent då gör man det enkelt för sig .
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by schteffe »

Det är förstås relevant vilken typ av skott som målvakten får på sig, om det som igår blir på 2-mot-1 eller spelvändning (ofta mot oss, under många säsonger) eller efter uppställt spel i anfallszon och skott utifrån (ofta mot motståndarnas målvakt). Men där är vi väl knappast bättre i år som sagt.

Spelar vi så här resten av säsongen så har vi fortsatt chans på topp-6, och vi ska åtminstone vara topp-10.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by schteffe »

Nu inför slutet måste fler kliva fram och göra mål. Möller kan inte stå för hela lagets offensiva kraft.

Målskyttar senaste 5 matcherna:
Möller: 4
Lindström: 1
Eriksson: 1
Pudas: 1
Djuse: 1

Alvarez, Bud, Wingerli, Söderlund mfl: 0
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by Erwynn »

p-play wrote:
Empress wrote: 26 Feb 2019, 21:17
ossian wrote: 26 Feb 2019, 21:15 Vi har seriöst haft 10 st soprena skott i slottet där samtliga är utanför.
Exakt , eller rätt i kistan på målisen.
J Olofsson sätter sin chans i krysset.
Som de flesta här inne gnällde på ifjol. Mål nummer 14 och bäst plusminus i Färjestad. Mycket av problemen har med spelsystemet att göra.
Slipper han åka skridskor fungerar det väl, han har knappt synts på plan i någon av matcherna mot oss utom under några blixtrande sekunder.
Hata allt.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by kopitar »

p-play wrote: 26 Feb 2019, 22:45
marre wrote: 26 Feb 2019, 22:34 Annars kan vi ställa en kon i mål,lär ju fan rädda fler puckar.Håller med Snorhyveln,tycker AIK gjorde en kanonmatch,njöt på läktaren,men tyvärr har vi seriens sämsta keeper.
Mål 1: Friläge med sidledsförflyttning. Två mot en.
Mål 2: Ser billigt ut, men är ett hopslag, d v s pucken ändrar riktning. Alla målvakter har svårt att ta den här typen av skott då de redan har ställt in sig på var pucken skall komma.
Mål 3: Olofsson helt ren ut och sätter den i krysset.
Vilken kon menar du hade räddat dessa? Det är inga lätta situationer som laget lämnar honom.
Mål 1: han lämnar hela hans högra sida öppet med cirka 30 cm. Kolla på reprisen, även om det är en sidledsförflyttning så ska han ha den.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by ossian »

Pplay, svårt att se om det var hopslag eller inte, men det skulle förklara varför den går in så billigt.

Men vidhåller att vi förlorar matchen framför allt pga dåliga avslut, vi har hur många öppna lägen som helst men missar då hela buren. Vi borde ha gjort minst 5 mål.
KurreKloss
Posts: 63
Joined: 08 Jun 2012, 12:37

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by KurreKloss »

ossian wrote: 27 Feb 2019, 10:34 Pplay, svårt att se om det var hopslag eller inte, men det skulle förklara varför den går in så billigt.

Men vidhåller att vi förlorar matchen framför allt pga dåliga avslut, vi har hur många öppna lägen som helst men missar då hela buren. Vi borde ha gjort minst 5 mål.
Japp, laget är för dåligt.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Skellefteå AIK - Färjestad BK 26/2 19:00

Post by Skidrow »

Ingen i Färjestad blev ens anmäld i efterhand.
Post Reply