Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Andra lag, serier och spelare

Moderator: Styrelsen

Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Skidrow »

En ren reflex rörelse linjemannen åker in i han igen och han knuffar bort honom.
User avatar
Special Brew
Posts: 9899
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Special Brew »

Det är ingen reflexrörelse. Han ser vem det är och knuffar bort honom.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Skidrow »

Det gör han men anser fortfarande reflex rörelse för domaren var ivägen sen kommer och åker in i spelaren igen så böter + 1 match. Alltså iväg med dej domar jävel och så knuffar han till honom.
MrA
Posts: 97
Joined: 16 Jun 2011, 00:33

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by MrA »

Filmsekvensen finns här, inzoomat i slutet: https://www.shl.se/artikel/e90hajpwf-40 ... rek-daloga

Svårt att se att det skulle vara ngn reflexrörelse, i så fall har han väldigt långsamma reflexer. Ditt resonemang låter inte heller som ngn reflexrörelse ("Alltså iväg med dej domar jävel och så knuffar han till honom").

Ett alternativ skulle kunna vara att vi har olika definitioner på vad en reflexrörelse är..
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Skidrow »

Reflex rörelse en grej du gör utan att tänka på det, ofta att man skyddar sej själv.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Lidlund »

Lol, reflexrörelse? Det är ju för fasiken paus mellan han åker på domarn tills han puttar!
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by p-play »

Lite tråkigt att Cmore åter igen petar Patrik Westberg till slutspelet. Han kan som kommentator göra den tråkigaste match underhållande. :D Han håller sig dessutom neutral, vilket är mer än man kan säga om en del andra. Han borde åtminstone gå före Edlund som mest känns som bitter, oklart på vad.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by p-play »

Jag håller med om det mesta och har påpekat flera av sakerna i flera år.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by dovienya »

Tankarna är många.
Håller kanske med om anfallszonernas storlek för att tvinga bort sargsargsargsarg-spelet och istället tvinga in avslut tidigare/närmare. Spelarna står ju tex lika nära blålinjen när de skjuter idag, fast det är mycket längre bort från mål... Vilket nog är rätt bra för räddningsprocenten.
Red-line-offside? Jag minns att det fanns, men inte hur spelet såg ut på den tiden; är för ung. Kan dock tänka mig att jag skulle ha jättesvårt för det spel som det skulle innebära idag. Dump-and-chase och styrspel skulle nog bli normen i ännu större grad? Satan så tråkiga matcher.
Men RLO för att få ner skaderisken - ja kanske. Frågan är om det (officiellt) analyseras nånsin _var_ huvudtacklingarna sker; och i vilka situationer?
Min känsla är att det fortfarande mest är i sargspelet i anfallszon och inte openice-hits som problemet ligger.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by p-play »

dovienya wrote: 02 Feb 2019, 07:32 Tankarna är många.
Håller kanske med om anfallszonernas storlek för att tvinga bort sargsargsargsarg-spelet och istället tvinga in avslut tidigare/närmare. Spelarna står ju tex lika nära blålinjen när de skjuter idag, fast det är mycket längre bort från mål... Vilket nog är rätt bra för räddningsprocenten.
Red-line-offside? Jag minns att det fanns, men inte hur spelet såg ut på den tiden; är för ung. Kan dock tänka mig att jag skulle ha jättesvårt för det spel som det skulle innebära idag. Dump-and-chase och styrspel skulle nog bli normen i ännu större grad? Satan så tråkiga matcher.
Men RLO för att få ner skaderisken - ja kanske. Frågan är om det (officiellt) analyseras nånsin _var_ huvudtacklingarna sker; och i vilka situationer?
Min känsla är att det fortfarande mest är i sargspelet i anfallszon och inte openice-hits som problemet ligger.
Red-line-offside var ingen höjdare och då lagen är så mycket bättre på försvara sig idag så skulle det bli ännu svårare att spela sig igenom mittzonen. Det skulle nog inte falla väl ut. Att flytta in blålinjen igen samt kanske införa de finska måtten på rinkarna skulle nog vara bra för att eliminera fenomenet att det ser ut en kombination av bandy och handboll i anfallszon. Det där spelet fram och tillbaka i rundeln samt sarghörnssnurret lockar ingen publik till matcherna. Det skulle också ta ned farten och leda till mer närkampsspel.
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by ossian »

Hockeyn är tråkigare för att spelarna är inte lika skickliga. Massor i NHL och AHL, många i KHL och NLA. De bästa utländska spelarna spelar hellre i dessa ligor än i SHL. Inte så konstigt när de får flera hundra procent bättre betalt, och som hockeyspelare har du 10-15 år på dig att fylla kassakistan som ska räcka resten av livet.
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by ossian »

SHL går samma öde tillmötes som fotbolls-allsvenskan som tidigare var en ganska stor liga, nu är det sparka och spring, alla spelare med ambition söker sig bort.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by p-play »

Jag tycker inte riktigt att det stämmer. Matcher i Hockeyallsvenskan kan många gånger vara roligare att se på än matcher i SHL då det är öppnare spel och fler målchanser p g a att lagen inte är lika bra på att försvara sig. Spelet kan många gånger vara rakare där. Jag såg bara delar av andra halvan i matchen mellan Brynäs och Malmö, men av det jag såg var det var en fruktansvärt tråkig match där Brynäs totalt stängde ned Malmö.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by dovienya »

Viktor Arvidsson: $29,750,000
John Klingberg: $29,750,000
Adam Larsson: $25,000,000
Melker Karlsson: $6,000,000
Oscar Lindberg: $3,400,000
Pierre-Edoard Bellemare: $2,900,000
Marcus Pettersson: $2,775,000
Pär Lindholm: $1,775,000
Tim Heed: $1,300,000
Oskar Sundqvist: $700,000

Anton Lindholm: $2,775,000
Sebastian Aho: $2,775,000

Flera hundra procent, som sagt... ;) Det är ett hyfsat lag (och de drar in hyfsat med pengar ändå) vi har där borta får man säga...
dovienya: $40,000
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by ossian »

Vi kommer såklart aldrig att kunna konkurrera med NHL, det är också ligan dit man vill eftersom ligan är bäst. Det går inte att jämföra. Det som skiljer nu mot bakåt i tiden, i närtid, det är att de verkligen fått upp ögonen för svenska spelare och det är väldigt många som försöker spela sig in där. Massor försvinner, och massor spelar även i AHL. NLA och KHL urvattnar även SHL då lönerna där är klart bättre, de duktigaste SHL-spelarna vill dit och de utländska spelarna som tidigare spelade i SHL spelar där nu.

Brynäs kan stänga ned Malmö för att Malmö är inte bra nog, inget lag i årets SHL är bra nog för att dyrka upp ett enormt tråkigt Brynäs. Det är bara att grisa. Överlag är lagen i SHL tråkiga och det bjuds på en tråkig hockey för att det lönar sig att spela så och ingen är skicklig nog för att dyrka upp gnetspelet.

Fjolårets Växköp hade lekt med Brynäs ifall Brynäs spelade som mot Malmö, om de tog i. Våra guldlag hade lekt med Brynäs, de hade inte fått låna pucken! Ligan blir sämre och sämre för varje år som går för de bästa spelarna lämnar ligan!
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by ossian »

Växköp har alltså tappat Elias Pettersson, Calof, Rasmussen, Miele, Martinsson och Rosen till de bättre ligorna, deras 6 bästa spelare. Vilka har de fyllt på med? Det var samma för oss under glansperioden.
anterio
Posts: 254
Joined: 18 Jun 2011, 15:56

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by anterio »

ossian wrote: 02 Feb 2019, 18:41 ... och som hockeyspelare har du 10-15 år på dig att fylla kassakistan som ska räcka resten av livet.
Inget mot dig personligen Ossian men jag förstår inte det här argumentet kring varför hockeyspelare ska ha så hög lön. Nog får de ha hög lön det säger jag inget om. Men att de ska måsta tjäna in lön för resten av livet har jag ingen förståelse för. För de allra flesta är det väl inget som hindrar att de tar ett vanligt jobb. Förutsatt att de är någorlunda kvalificerade lär de bara ha fördelar av att ha varit hockeyspelare. Tror inte Nisse Bengtsson med samma utbildning som PP skulle ha konkurrerat ut PP om dennes nya jobb t.ex.

Och när spelarna lägger av är det inte mycket som hindrar att man utbildar sig om man vill ha jobb som kräver det. Eller ligger lite före och läser en del under karriären.
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by ossian »

anterio wrote: 03 Feb 2019, 12:35
ossian wrote: 02 Feb 2019, 18:41 ... och som hockeyspelare har du 10-15 år på dig att fylla kassakistan som ska räcka resten av livet.
Inget mot dig personligen Ossian men jag förstår inte det här argumentet kring varför hockeyspelare ska ha så hög lön. Nog får de ha hög lön det säger jag inget om. Men att de ska måsta tjäna in lön för resten av livet har jag ingen förståelse för. För de allra flesta är det väl inget som hindrar att de tar ett vanligt jobb. Förutsatt att de är någorlunda kvalificerade lär de bara ha fördelar av att ha varit hockeyspelare. Tror inte Nisse Bengtsson med samma utbildning som PP skulle ha konkurrerat ut PP om dennes nya jobb t.ex.

Och när spelarna lägger av är det inte mycket som hindrar att man utbildar sig om man vill ha jobb som kräver det. Eller ligger lite före och läser en del under karriären.
Hur mycket pengar omsätter SHL? Sveriges näst största sport. Är det inte rimligt att en stor del av dessa pengar går till utövarna?

En spelare som tar sig till SHL nivå eller ännu högre, hur bra är den spelaren? Det är en av flera hundra elitsatsande ungdomar. De andra tag sig inte dit. Om du jämför med andra delar av samhället och näringslivet så har hockeyspelare låga löner.

Om man inte förstår att inkomsten är viktig för en elitspelare som har hockey som yrke, då är man mer än lovligt naiv. Lönerna är mycket högre i andra ligor än de svenska ligorna inom de flesta idrotterna, och därför utarmas ligorna när de bästa lämnar. Kvaliten sjunker o h spelet blir tråkigare.
User avatar
vonschnauser
Posts: 925
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by vonschnauser »

https://www.expressen.se/sport/hockey/b ... -inte-bra/

Vad är era åsikter om detta?

Håller med Sanny om att det är sjukt att detta ens går att göra. Kul att ingen SHL klubb gjort det ännu, men som sagt när allt dras på sin spets, vad händer då?
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by ossian »

vonschnauser wrote: 05 Feb 2019, 10:31 https://www.expressen.se/sport/hockey/b ... -inte-bra/

Vad är era åsikter om detta?

Håller med Sanny om att det är sjukt att detta ens går att göra. Kul att ingen SHL klubb gjort det ännu, men som sagt när allt dras på sin spets, vad händer då?
Lars "Osten" Bergström gjorde väl det ca ett dussin gånger?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Skidrow »

Det Wikegård missar där är det Sanny tog upp att man boxar ut spelare vilket domarna tillåter och det gör att det är väldigt svårt att komma in framför mål, spelarna som åker in mot mål har en som håller upp sin klubba och stoppar dom lr hackar sin klubba runt midjan för att hindra att du kan åka in, mindre anfallzon köper jag och kanske smalare planer på 28m, minska ner målområdet framåt och göra så spelarna inte får vara i målområdet.
MrA
Posts: 97
Joined: 16 Jun 2011, 00:33

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by MrA »

ossian wrote: 05 Feb 2019, 10:38
vonschnauser wrote: 05 Feb 2019, 10:31 https://www.expressen.se/sport/hockey/b ... -inte-bra/

Vad är era åsikter om detta?

Håller med Sanny om att det är sjukt att detta ens går att göra. Kul att ingen SHL klubb gjort det ännu, men som sagt när allt dras på sin spets, vad händer då?
Lars "Osten" Bergström gjorde väl det ca ett dussin gånger?
Är väl ett gäng klubbar som överklagat, men Luleå toppar ligan. I ärlighetens namn verkar de två 2015 som de fick igenom vara räkneproblem med matcher utanför SHL.
Jag trodde Luleå var först med att överklaga, men ser ut som om Brynäs var först (bland de jag hittade iaf). Sedan kan det nog finnas fler jag missat..

Brynäs 2011: https://www.arbetarbladet.se/artikel/is ... n-avstangd (avslogs)
Luleå 2012: http://www.hockeysverige.se/2012/03/14/ ... botts-dom/ (?)
Djurgården 2012: https://www.difhockey.se/artikel/2a8vai ... vstangning (?)
Luleå 2015: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... overklagan (godtogs)
Luleå 2015: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... -forkortas (godtogs)
Örebro 2017: https://www.na.se/artikel/shl/darfor-sp ... ick-avslag (avslogs)
Rögle 2018: https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... verklagan/ (godtogs)
Malmö 2019: https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... a-lojligt/ (?)
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Skidrow »

AIK skulle ha överklagat Albins avstängning.
Sed
Posts: 1594
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Sed »

Så det kommer bli så här i framtiden:

Antalet serienivåer bör kvarstå och fortsatt vara SHL, HA och HE.
• Ett nytt elitbegrepp föreslås där SHL, HA och HE definieras som nationell, regional och lokal elit inom
svensk herrelitishockey.
• SHL och HA bör fortsatt bestå av 14 lag vardera som spelar en grundserie om 52 omgångar med lika
många hemma- som bortamatcher.
• HE föreslås bestå av 36 lag geografiskt indelade i tre serier om vardera 12 lag som efter 22 spelade
omgångar bildar en Superetta bestående av lag 1–4 från vardera serien som spelar 22 omgångar.
Fortsättningsserierna består av lag 5–12 som spelar 14 alternativt 21 omgångar.
Utredningen föreslår en direktuppflyttning respektive direktnedflyttning av ett lag mellan
serienivåerna.

Utredningen föreslår en enkel entydig slutspelsmodell för kvalificering till överliggande nivå. Samma
slutspelsmodell ska gälla genom hela det aktuella seriesystemet. Play-offmodellen med åttondels-,
kvarts-, semi- och final används i detta slutspel.

Vinnaren i slutspelet, enligt punkten ovan, är direktkvalificerad för spel i överliggande nivå.
Play-outmodellen föreslås för degraderingsspel. Utredningen föreslår att lag 13–14 i SHL respektive HA
spelar en play-outserie i bäst av sju matcher. Lag 7–8 i HE:s Fortsättningsserier spelar en play-outserie
i bäst av fem matcher.
• Förloraren i play-out spelet degraderas direkt till underliggande serie
.

http://www.swehockey.se/globalassets/sv ... lutlig.pdf
https://www.shl.se/artikel/aswkajrri-40 ... tredningen
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by smogz »

Känns bra med direktuppflyttning. Kanske inte samma nerv som det en gång var med kvalserien. Men det blir helt klart en jävla nerv i play out ( bäst av 7, två lag, vad man nu kallar den) och HAs slutspel.

Jag är positiv.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Skidrow »

Beror om det betyder att det enbart blir ett lag som byter serie lr inte, degraderar dom ett och andra får kvala då ser jag det som ok.
User avatar
Erwynn
Posts: 2393
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Erwynn »

Skidrow wrote:Beror om det betyder att det enbart blir ett lag som byter serie lr inte, degraderar dom ett och andra får kvala då ser jag det som ok.
Bara ett lag som går upp respektive ner per säsong. Vilket känns lite mellanmjölk. Att man löser arenakraven är nog det bästa med förslaget
Hata allt.
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by smogz »

Det går förstås hitta något negativt i allt. Personligen tror jag inte att SHL skulle må bra av att mer än ett lag byter serie. Erwynn och Skidrow hur skulle nu vilja ha det?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
jowa
Posts: 465
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by jowa »

Håller med. Nu blir det ett nytt lag varje säsong och det är nog alldeles lagom.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Skidrow »

smogz om dom nu vill ha direkt upp/ner vilket jag är lite skeptisk till så typ lag 13/14 gör upp om vem, som åker ut, lag 11/12 möter AS lag i bäst av 5/7matcher vinnaren SHL förloraren KS där då vinnande lag av 13/14 är + 3 AS lag, sen då lag 9/10 ingenmansland.
Personligen skulle jag vilja se 16 lag i SHL där SHL blir så här: lag 1-4 kvarts final (väntar ca 1vecka) 5-12 8-final bäst av 5matcher under en vecka (match Lör, Mån, Ons, Fre, Lör exempelvis) 13 ingenmansland, 14 kval mot vinnaren AS där vinnare SHL, förlorare KS, 15-16 KS.

För at göra en grundserie intressant behövs många negativa streck och där har du ett lite negativt mellan 4/5, ekonomiskt negativt 12/13, skräckinjagande mellan 13/14 och fan och dess moster mellan 14/15.
Post Reply