Silly Season 2018/19

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Silly Season 2018/19

Post by bsa »

Var är CENTERN!!!
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

I en annan del av världen?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
sju-t
Posts: 266
Joined: 18 Jun 2011, 15:37

Re: Silly Season 2018/19

Post by sju-t »

Jakten på en center verkar gå trögt!
någon som har koll på när khl-lagen som missar slutspelet brukar börja skicka spelare
för att spara pengar? om man kollar på lagen med minst poäng, så
finns det väl några objekt kvar när man rensat ut Ryssar och andra öststatare.

https://www.eliteprospects.com/player/9385/jeff-taffe
https://www.eliteprospects.com/player/3 ... ton-howden
https://www.eliteprospects.com/player/1 ... bert-brule
https://www.eliteprospects.com/player/5 ... l-ruohomaa
https://www.eliteprospects.com/player/1 ... s-nattinen

Finns ju även en back som Éric Gélinas och en målis som Jhonas Enroth !
men P-A håller hårt i börsen
zharky
Posts: 89
Joined: 26 Jul 2011, 07:50

Re: Silly Season 2018/19

Post by zharky »

sju-t wrote:Jakten på en center verkar gå trögt!
någon som har koll på när khl-lagen som missar slutspelet brukar börja skicka spelare
för att spara pengar? om man kollar på lagen med minst poäng, så
finns det väl några objekt kvar när man rensat ut Ryssar och andra öststatare.

https://www.eliteprospects.com/player/9385/jeff-taffe
https://www.eliteprospects.com/player/3 ... ton-howden
https://www.eliteprospects.com/player/1 ... bert-brule
https://www.eliteprospects.com/player/5 ... l-ruohomaa
https://www.eliteprospects.com/player/1 ... s-nattinen

Finns ju även en back som Éric Gélinas och en målis som Jhonas Enroth !
men P-A håller hårt i börsen
Gelinas hade vart mumma! Jäla tryck i bössan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Det Carew gör med en fotboll gör jag med en apelsin" - Zlatan
User avatar
sju-t
Posts: 266
Joined: 18 Jun 2011, 15:37

Re: Silly Season 2018/19

Post by sju-t »

Ruohomaa känns kanske mest intressant..
nästan 50 poäng i kärpät i fjol !
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly Season 2018/19

Post by LeeGoren »

p-play wrote: 06 Jan 2019, 18:12
LeeGoren wrote: 06 Jan 2019, 17:27 Det finns flera spelare i allsvenskan med liknande egenskaper, som dessutom kan bidra med poäng framåt och med betydligt större utvecklingspotential.
Och vilka är det? Och som dessutom kan komma lossa innan slutet av januari. Säger man A så får man säga B. 8-) Det är för övrigt bara att glömma spelare från IKO, Gnaget, Leksand och Modo (och kanske något fler lag) som har chans att gå långt.
Jag tänker mer inför nästa säsong. Men skulle ju tex hellre erbjuda Lukas Wernblom kontrakt till halva kostnaden men med mer potential.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by svea_man »

Bara inse att det inte kommer nått blir... men frågan är om det skulle bli så jävla mycket bättre med en center kanske blir plats 8 istället för plats 11 med en center..
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

LeeGoren wrote: 07 Jan 2019, 21:05
p-play wrote: 06 Jan 2019, 18:12
LeeGoren wrote: 06 Jan 2019, 17:27 Det finns flera spelare i allsvenskan med liknande egenskaper, som dessutom kan bidra med poäng framåt och med betydligt större utvecklingspotential.
Och vilka är det? Och som dessutom kan komma lossa innan slutet av januari. Säger man A så får man säga B. 8-) Det är för övrigt bara att glömma spelare från IKO, Gnaget, Leksand och Modo (och kanske något fler lag) som har chans att gå långt.
Jag tänker mer inför nästa säsong. Men skulle ju tex hellre erbjuda Lukas Wernblom kontrakt till halva kostnaden men med mer potential.
Men han är ju inte direkt någon BP-spelare, vilket var det som frågan gällde. Vi har ju dessutom Berggren, Albin E, samt Sundsvik där åtminstone de två första bör få en hel del speltid samtidigt som de inte är speciellt bra i BP. Vi har dessutom Hedberg som är svag i BP. Enligt min mening finns det inget utrymme för Wernblom och han utvecklas nog bättre i Allsvenskan. Vi behöver värva in spets till de översta kedjorna, samt en defensiv rollspelare till fjärdefemman. De andra platserna i laget är i praktiken redan tagna.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

svea_man wrote: 07 Jan 2019, 21:10 Bara inse att det inte kommer nått blir... men frågan är om det skulle bli så jävla mycket bättre med en center kanske blir plats 8 istället för plats 11 med en center..
Även om vi spelar synnerligen ostrukturerat för närvarande så är vi inte speciellt mycket sämre än de andra lagen i fem mot fem. Det är huvudsakligen i BP/PP som vi har förlorat poängen. Det är otroligt jämnt i år och många kan ta det. HV hittade formen rätt så sent när de tog bucklan häromåret. Vi är dessutom bra på att hitta formen till slutspelet, om vi nu tar oss dit vill säga. :? Lindgren måste dock agera och genomföra lite förändringar.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Silly Season 2018/19

Post by schteffe »

Instämmer helt. Bara en sån liten sak som att sluta stå rättvänd mot målen vid returer skulle göra underverk.
persson82
Posts: 660
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Silly Season 2018/19

Post by persson82 »

Plats 8 innebär Play in vilken alla vet så 90% av våra rutinerade herrar vaknar till liv när det vankas slutspel. Slutspel = finalspel
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

Undra vem som köper han nästa säsong.

https://www.hockeymagasinet.com/article ... -spannande
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

Nu blir jag både överraskad och bestört.
Det handlar ju inte ens om ett lån. Mao. är killen förlorad.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Man måste ha en eller flera spelare på ingång för annars känns det lite märkligt. Truppen är helt klart tunn även med Söderlunds inträde. Man får nog räkna med att det kommer att bli fler skador förutom Berggrens längre fram.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Silly Season 2018/19

Post by bsa »

Allsvenskan lag får bara låna två spelare per år ➕ målvakt. Troligen ett kamoflerat lån sesongen ut.
ante08
Posts: 2586
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly Season 2018/19

Post by ante08 »

snorhyveln wrote: 08 Jan 2019, 17:08 Nu blir jag både överraskad och bestört.
Det handlar ju inte ens om ett lån. Mao. är killen förlorad.
Vet att han blev riktigt tvärsöver att han inte fick ett A-lskontrakt inför den här säsongen. Men det måste hänt något mer den senaste tiden med andledningen till beslutet. Lite off topic men det var ju hans morsa som satt som speaker under den senaste hemmatchen!
ante08
Posts: 2586
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly Season 2018/19

Post by ante08 »

Tränare Bert Robertsson blir inte kvar i Skellefteå AIK. Uppgifter till Norran gör gällande att tränaren inte förlänger efter den här säsongen. Ytterligare två tränare har utgående kontrakt, men för Stefan Klockare och Krister Holm är läget ännu oklart. Uppgifter till Norran gör gällande att Bert Robertsson inte blir kvar i klubben efter den här säsongen. Han har ett utgående kontrakt, som inte blir förlängt.

– Jag har inga kommentarer om min framtid, säger Robertsson till Norran.

44-åringen är inne på sin åttonde säsong i AIK. Han kom till klubben 2011 efter lagets SM-final mot Färjestad. Därefter var tränaren med och förde AIK till ytterligare sex SM-finaler under sju år och har vunnit två SM-guld.

Oklart
Robertsson kom till AIK från en sejour i Västerås och Almtuna. I AIK har Robertsson i hög grad haft ansvaret för det defensiva spelet och tillsammans med tränare Jonas Rönnqvist har duon stor del i hur försvarsspelet ser ut i hela SHL i dag.

Det är i nuläget oklart vad som händer med Robertssons tränarkarriär och var den tar vid. Förutom Robertsson har även tränarduon Stefan Klockare och Krister Holm utgående kontrakt.

Klockare är inne på sin nionde säsong i a-laget och har därutöver ytterligare två säsonger i a-laget en tidigare sejour och däremellan fem säsonger i J18 och J20.

Enligt uppgifter till Norran har det funnits bitvis stort intresse för Stefan Klockare. Bland annat Leksand ska ha hört sig för med AIK-tränaren. Något som Klockare inte kommenterar.

– Det har funnits intressenter. Det kan jag säga.

Hur ser du på framtiden med utgående kontrakt?

– Jag har fått beskedet att vi ska avvakta med tanke på läget. Men jag i regel aldrig skrivit något avtal förrän säsongen är över.

AIK håller på att byta ledning och saknar ännu ett namn på en general manager för kommande säsong.

Vill jobba med hockey
Däremot är Klockare tydlig med att han vill fortsätta inom sporten, även om det kan innebära en ny miljö.

– Jag vill jobba vidare med hockey. Det vet jag. Och i det här yrket får man vara beredd på att röra på sig dit jobben finns om det skulle bli så.

Målvaktstränaren Krister Holm har också en lång historik i klubben. Även han är öppen för andra alternativ när hans kontrakt nu löper ut.

– Jag har en socionomutbildning i grunden, men har väl förhoppningar att arbeta inom hockeyn ett tag till.

Hur ser det ut med framtiden för din del?

– AIK vill vänta in den nya ledningen först, så det är bara att hålla sig lugn tills dess.

Hur snabbt vill du göra klart till nästa säsong?

– Det är så klart önskvärt att få sådana saker klart så fort som möjligt, men vi får se vad som händer. https://www.norran.se/sport/skelleftea- ... -och-holm/
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

ante08 wrote: 08 Jan 2019, 18:43 Tränare Bert Robertsson blir inte kvar i Skellefteå AIK. Uppgifter till Norran gör gällande att tränaren inte förlänger efter den här säsongen. Ytterligare två tränare har utgående kontrakt, men för Stefan Klockare och Krister Holm är läget ännu oklart. Uppgifter till Norran gör gällande att Bert Robertsson inte blir kvar i klubben efter den här säsongen. Han har ett utgående kontrakt, som inte blir förlängt.

– Jag har inga kommentarer om min framtid, säger Robertsson till Norran.

44-åringen är inne på sin åttonde säsong i AIK. Han kom till klubben 2011 efter lagets SM-final mot Färjestad. Därefter var tränaren med och förde AIK till ytterligare sex SM-finaler under sju år och har vunnit två SM-guld.

Oklart
Robertsson kom till AIK från en sejour i Västerås och Almtuna. I AIK har Robertsson i hög grad haft ansvaret för det defensiva spelet och tillsammans med tränare Jonas Rönnqvist har duon stor del i hur försvarsspelet ser ut i hela SHL i dag.

Det är i nuläget oklart vad som händer med Robertssons tränarkarriär och var den tar vid. Förutom Robertsson har även tränarduon Stefan Klockare och Krister Holm utgående kontrakt.

Klockare är inne på sin nionde säsong i a-laget och har därutöver ytterligare två säsonger i a-laget en tidigare sejour och däremellan fem säsonger i J18 och J20.

Enligt uppgifter till Norran har det funnits bitvis stort intresse för Stefan Klockare. Bland annat Leksand ska ha hört sig för med AIK-tränaren. Något som Klockare inte kommenterar.

– Det har funnits intressenter. Det kan jag säga.

Hur ser du på framtiden med utgående kontrakt?

– Jag har fått beskedet att vi ska avvakta med tanke på läget. Men jag i regel aldrig skrivit något avtal förrän säsongen är över.

AIK håller på att byta ledning och saknar ännu ett namn på en general manager för kommande säsong.

Vill jobba med hockey
Däremot är Klockare tydlig med att han vill fortsätta inom sporten, även om det kan innebära en ny miljö.

– Jag vill jobba vidare med hockey. Det vet jag. Och i det här yrket får man vara beredd på att röra på sig dit jobben finns om det skulle bli så.

Målvaktstränaren Krister Holm har också en lång historik i klubben. Även han är öppen för andra alternativ när hans kontrakt nu löper ut.

– Jag har en socionomutbildning i grunden, men har väl förhoppningar att arbeta inom hockeyn ett tag till.

Hur ser det ut med framtiden för din del?

– AIK vill vänta in den nya ledningen först, så det är bara att hålla sig lugn tills dess.

Hur snabbt vill du göra klart till nästa säsong?

– Det är så klart önskvärt att få sådana saker klart så fort som möjligt, men vi får se vad som händer. https://www.norran.se/sport/skelleftea- ... -och-holm/
Gud hör bön !! Yes !!
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2018/19

Post by krysset »

Hört tidigare att Luleå ikonen Roger Åkerström ska finnas under aiks radar. Gm eller tränare har jag ingen aning om.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Silly Season 2018/19

Post by schteffe »

En dynasti ser månne sitt slut.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2018/19

Post by Trollet »

schteffe wrote: 08 Jan 2019, 19:55 En dynasti ser månne sitt slut.
Den är slut för länge sen. Nu är det back to basics.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly Season 2018/19

Post by dovienya »

kopitar wrote: 08 Jan 2019, 15:50 Undra vem som köper han nästa säsong.

https://www.hockeymagasinet.com/article ... -spannande
Det där blir bra för både Linus och framförallt för Hästen. Hoppas bara på en återkomst sedan.. Tycker han gjort det riktigt bra de få gånger jag sett honom.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Ja vi verkar bygga helt nytt om man får tro det som skrivs just nu. Robertsson ut och även Klockare verkar vara på glid ut ur föreningen. Ny ledning och till stora delar nya ledare i A laget. Nu står AIK inför ett stort vägskäl där det blir spännande att se vilken väg föreningen kommer att ta. Som jag skrivit tidigare anser jag att rekryteringen av dessa ledare är av MYCKET större vikt än de potenciella nyförvärv vi landar. Kommer Tommy att få bygga sin "egen" stab eller ska AIK bygga efter egen spelidé? Tycker att årets lag inte får ut sitt max eftersom ledarna inte är helt synkade i sitt tänk om hur man vill laget ska spela. Hoppas vid gud att vi hittar rätt på dessa positioner.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

Enligt pappersnorran så är det ett Lån som detta handlar om, inte en övergång.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
StigVig
Posts: 1576
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Silly Season 2018/19

Post by StigVig »

nr86 wrote: 09 Jan 2019, 08:11 Ja vi verkar bygga helt nytt om man får tro det som skrivs just nu. Robertsson ut och även Klockare verkar vara på glid ut ur föreningen. Ny ledning och till stora delar nya ledare i A laget. Nu står AIK inför ett stort vägskäl där det blir spännande att se vilken väg föreningen kommer att ta. Som jag skrivit tidigare anser jag att rekryteringen av dessa ledare är av MYCKET större vikt än de potenciella nyförvärv vi landar. Kommer Tommy att få bygga sin "egen" stab eller ska AIK bygga efter egen spelidé? Tycker att årets lag inte får ut sitt max eftersom ledarna inte är helt synkade i sitt tänk om hur man vill laget ska spela. Hoppas vid gud att vi hittar rätt på dessa positioner.
Precis vad jag hoppats på att KlockarBert byts ut. Förr kunde en Tommy Sandlin vara tränare i Brynäs typ 14 år i dagens samhälle och ishockey kan man nog max vara 4-5 år som ledare/tränare i en klubb sen blir spelarna less & trött på rösten i båset. Klokt beslut av AIK och tack Bert & Stefan för åren i AIK. Assisterande till Tommy blir en oerhört viktig värvning
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Jag är antagligen helt ute och cyklar men baserat på artikeln ovan fick jag en känsla av att Klockare blir ny GM (inte nyskapande), men jag hoppas vi snor Löven på Kenttä
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

Skellefteå AIK går ut med att assisterande tränaren Bert Robertssons kontrakt inte förlängs.

Norran kunde igår avslöja att Bert Robertsson, som gör sin åttonde säsong i Skellefteå AIK, inte får förlängt kontrakt när avtalet löper ut efter säsongen.

AIK har idag, vid 11-tiden, bekräftat det hela.

"Parterna är överens om att nu när beslutet är fattat är det lika bra att gå ut med detta i media för att fokusera fullt ut på resterande säsong", skriver AIK på sin hemsida.

44-årige Robertsson har under sina sju tidigare säsonger i klubben varit med och levererat stort i form av två SM-guld och fyra silver. Robertsson har dessutom, i och med sin karismatiska stil, väckt mycket känslor genom åren och har för det blivit väldigt omtyckt av fansen i Skellefteå.


AIK ligger i detta nu elva i SHL vilket innebär att Robertsson, i sin sista säsong och tillsammans med sitt tränarteam, har en tuff uppgift framför sig. Nästa match spelas i morgon torsdag på hemmaplan mot Djurgården.

Bert Robertssons son, Simon Robertsson, 15 år, spelar i Skellefteå AIK:s J18-lag och har den här säsongen stått för 31 (19+12) poäng på 16 matcher.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 2018/19

Post by Empress »

Känns som tränarsnacket mest beror en kass höst spelmässigt. Med ett självspelande piano #2013-2015 kunde Pea stått i båset med armarna i kors.
Typ.

In med en bra back och center tack.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Och målvakt ;)
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by nishog04 »

Spännande tider! Antingen blir det ett jättelyft att byta ut allt och alla samtidigt eller så blir det platt fall och totalkatastrof för föreningen.
Locked