Silly Season 2018/19

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Vad vill vi ha för huvudtränare nästa år?

Det jag vet är att jag vill se en spelfilosofi liknande den vi hade 12/13 stenhård checking, press med understöd. Full fart, backarna med i anfallen och trafik framför mål.

Han Fredrik Söderström gillar jag, är lite osäker på hur han vill spela.

Håkan Åhlund verkar göra det bra i Oskarshamn nu? Hur spelar dom?

Han i Karlskoga? Vad spelar dom för hockey?

Paananen i Västerås?

Han i Västervik som fick sparken från Mora?

Vem är nästa Coliton/Hallam?

Men först behöver vi en jävla nörd som GM.


"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly Season 2018/19

Post by lobo »

Fredrik från Hamar verkar kul


Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
krysset
Posts: 2005
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2018/19

Post by krysset »

Kan inte tänka mig att huvudtränaren är kvar länge till. Här måste AIK agera.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Om vi skulle byta tränare nästa år skulle jag vilja se Jimmie Ericsson.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Bra analyser, vinnarskalle, kunnig, vältalig, ledartyp, erfarens. Klippt och skuren för att leda skutan.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2018/19

Post by Trollet »

Hoppas verkligen inte Jimmie blir tränare. Nu har han ju noll erfarenhet av det och saknar väl formell behörighet (tränarutbildningar osv) men framför allt är det inte mer svågerpolitik vi behöver.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Gezim
Posts: 170
Joined: 03 Jul 2011, 17:49

Re: Silly Season 2018/19

Post by Gezim »

krysset wrote: 30 Dec 2018, 21:48 Kan inte tänka mig att huvudtränaren är kvar länge till. Här måste AIK agera.
Är knappast Tommys fel att det ser ut som det gör?
År 1 Öberg fick all skit.
År 2 det klagades över att det saknades en huvudtränare.
År 3 Det är Tommys fel?

Spelet har varit fel i flera år men ett lyckat slutspel ifjol gör att alla glömmer alla brister.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 2018/19

Post by Snuskhummern »

Gezim wrote: 30 Dec 2018, 22:09
krysset wrote: 30 Dec 2018, 21:48 Kan inte tänka mig att huvudtränaren är kvar länge till. Här måste AIK agera.
Är knappast Tommys fel att det ser ut som det gör?
År 1 Öberg fick all skit.
År 2 det klagades över att det saknades en huvudtränare.
År 3 Det är Tommys fel?

Spelet har varit fel i flera år men ett lyckat slutspel ifjol gör att alla glömmer alla brister.
+1
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

Än en gång.
Jag frågade Tommy på läktarvärdarnas avslutning ifjol om dom skulle fortsätta BertStefanspelet eller skulle backarna spela framåt likt guldåren omedelbart.
Efter politikersvar och tvekan svarade han framåt.
Allt man gör nu är INTE framåt. Man låter soplag som Mora formera sig genom 2 - 3 bakåtpass innan man gör ett löjligt försök att komma in i anfall, oftast genom att spela i rundel, spela i rundel, spela i rundel för att tappa pucken, oftast pga bristande fys, snabbhet (läs Linus).
Sparka tränarna!
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Det viktigaste är att snabbt få in den nya GM:en så att Lindgrens inflytande på besluten minimeras. Tillåter man Lindgren att sätta nästa års trupp så kan vi mycket väl sjunka ändå djupare nästa säsong.
Gezim
Posts: 170
Joined: 03 Jul 2011, 17:49

Re: Silly Season 2018/19

Post by Gezim »

Håller helt med gällande det bristande spelet, men att beskylla enbart Tommy för det anser jag är fel. Ska man byta tränare nu under säsong bör man byta alla tre.

Vilken kanske skulle få större inverkan än en ny spelare?
born69
Posts: 10
Joined: 21 Jun 2011, 05:18

Re: Silly Season 2018/19

Post by born69 »

Inte bara Tränarens fel när inte spelarna inte heller har det där riktigt jävlar ...Döda pucken inställning
Sen har väl dom två sista årens värvningar inte heller varit dom bästa.Fast sitter många sportchefer här 😂 .....Jävla tur dom inte är det för då hade det varit tvåan direkt...
Tex var ett jävla vill ha här om Hedberg!Vad har han gjort sista åren eller dom sista 3 klubbarna? Jo misslyckats.Altonen nästan samma lika
och Olimb.Han är som för teknisk att han själv inte kan behandla det ofta sen är det ju div 3 tempo
Sen kan vi ju inte samma trupper som guld åren heller...Det var många ung hungriga som ville fram

När bara börja om från början!Hem med Martin L som kapten om vi pratar normal lön
Sen A Lundberg om vi nu kan locka hem han
Sen har vi Holmström och några till som Flyger under radarn som kanske vill hem efter några år efter uteblivna guld...Som vill ta nya tag

Amen 🙏🏾
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

p-play wrote: 30 Dec 2018, 22:34 Det viktigaste är att snabbt få in den nya GM:en så att Lindgrens inflytande på besluten minimeras. Tillåter man Lindgren att sätta nästa års trupp så kan vi mycket väl sjunka ändå djupare nästa säsong.
Tror detta är lite av problemet, stilleståndet just nu. Allt ha gått i stå gällande nyförvärv.
Jag har fått höra om 2 förvärv, varav ett måhända är för nästa säsong, men den första kom från den som får veta något som nummer 2 efter den som kletar bilar på Norrlands Bil.
Inget hände förutom att veckan efter säger Lindgren upp sig, får sparken, whatewer.
För mig som litar på de som glappa i käften känns det som oerhört oroande att inget händer, måhända för att Lindgren fått köpstopp å den nya inte gillar vad han håller på med.
Synnerligen olycklig Vertigo i sånt fall.
Truppen var den tunnaste i SHL redan från början och är det fortfarande.
born69
Posts: 10
Joined: 21 Jun 2011, 05:18

Re: Silly Season 2018/19

Post by born69 »

Tror inte Lindgren Har så mycket med kommande trupp!
Sen är det bra när det inte kommer ut så mycket längre!Blir som under Larssons tid 😂
Är väl bara läs här ...98 % skit snack och 25 % vet lite av sanningen om vad som händer bakom kulisserna
Alla vill värva men finns det pengar?
Det har tappats mycket dom senaste åren.Bara här kan man ju läsa att alla inte kan 1+1 HELLER Utan kan bara skriva Värva
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

snorhyveln wrote: 30 Dec 2018, 22:48
p-play wrote: 30 Dec 2018, 22:34 Det viktigaste är att snabbt få in den nya GM:en så att Lindgrens inflytande på besluten minimeras. Tillåter man Lindgren att sätta nästa års trupp så kan vi mycket väl sjunka ändå djupare nästa säsong.
Tror detta är lite av problemet, stilleståndet just nu. Allt ha gått i stå gällande nyförvärv.
Jag har fått höra om 2 förvärv, varav ett måhända är för nästa säsong, men den första kom från den som får veta något som nummer 2 efter den som kletar bilar på Norrlands Bil.
Inget hände förutom att veckan efter säger Lindgren upp sig, får sparken, whatewer.
För mig som litar på de som glappa i käften känns det som oerhört oroande att inget händer, måhända för att Lindgren fått köpstopp å den nya inte gillar vad han håller på med.
Synnerligen olycklig Vertigo i sånt fall.
Truppen var den tunnaste i SHL redan från början och är det fortfarande.
Lindgren må vara en bra person, men någon vidare hockeyfilosof är han inte. Varenda trupp har känts lite småkonstigt sammansatt. Det är snarare positivt om Lindgren har fått köpstopp. Man har i det här läget inte råd med dyra felvärvningar.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

p-play wrote: 30 Dec 2018, 23:04
snorhyveln wrote: 30 Dec 2018, 22:48
p-play wrote: 30 Dec 2018, 22:34 Det viktigaste är att snabbt få in den nya GM:en så att Lindgrens inflytande på besluten minimeras. Tillåter man Lindgren att sätta nästa års trupp så kan vi mycket väl sjunka ändå djupare nästa säsong.
Tror detta är lite av problemet, stilleståndet just nu. Allt ha gått i stå gällande nyförvärv.
Jag har fått höra om 2 förvärv, varav ett måhända är för nästa säsong, men den första kom från den som får veta något som nummer 2 efter den som kletar bilar på Norrlands Bil.
Inget hände förutom att veckan efter säger Lindgren upp sig, får sparken, whatewer.
För mig som litar på de som glappa i käften känns det som oerhört oroande att inget händer, måhända för att Lindgren fått köpstopp å den nya inte gillar vad han håller på med.
Synnerligen olycklig Vertigo i sånt fall.
Truppen var den tunnaste i SHL redan från början och är det fortfarande.
Lindgren må vara en bra person, men någon vidare hockeyfilosof är han inte. Varenda trupp har känts lite småkonstigt sammansatt. Det är snarare positivt om Lindgren har fått köpstopp. Man har i det här läget inte råd med dyra felvärvningar.
Jomen om vi säger som så.
Även en blind höna........
Att skriva kontrakt med Lundin löser inte problemet, även om han måhända är den enda som kan vinna en tekning.
Skulle det vara så att två hönor sitter där och drar åt olika håll när ett potentiellt bra nyförvärv dyker upp så är ju stjärtskägget fastfruset i brevlådan. Vi kommer Mao ingen vart för att förstärka laget medan andra lag i samma serie snappar direkt.
Vi är ju på samma linje gällande potentiella förvärv från Allsvenskan, något som verkar ha gått sportchefen totalt förbi.
Senast Mingoya.
Som sagt, jag trodde aldrig att det skulle gå så långt att man behövde kolla TIK å MIK för att se om dom kom närmare, men just nu känner man lite blodsmak för jag vill fan inte återvända till Allsvenskan å bli ett nytt MoDo.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Wingerli är den som skapar oreda i anfallszon för han rör på fötterna och han åker med fart in i situationerna. Han vinner kamper för att han är orädd och kämpar och ger sig in i skiten. Andra forwards borde studerara hans spel. Men... varför får Wingerli spela 14 minuter och harva i 4e match efter match? Han verkar otroligt vältränad och blir aldrig trött, skulle lätt kunna logga fem min mer per match med en mer kvalificerad omgivning.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2018/19

Post by Skidrow »

Våra målvakters problem är att försvaret hjälper inte till tillräckligt, många av målen som blir är en puck över centrallinjen lr bök framför mål.

Det passiva spelet med puck i egen zon måste man ändra på, alltså man åker hem inte framåt när man får puck, man passar hem inte framåt när man har pucken, man ska stoppa pucken och bli stillastående när man får pucken osv.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

ossian wrote: 31 Dec 2018, 00:32 Wingerli är den som skapar oreda i anfallszon för han rör på fötterna och han åker med fart in i situationerna. Han vinner kamper för att han är orädd och kämpar och ger sig in i skiten. Andra forwards borde studerara hans spel. Men... varför får Wingerli spela 14 minuter och harva i 4e match efter match? Han verkar otroligt vältränad och blir aldrig trött, skulle lätt kunna logga fem min mer per match med en mer kvalificerad omgivning.
Han lämnar efter den här säsongen och det är ett faktum. Snacka om att misshandla en spelare...
number 7
Posts: 778
Joined: 15 Jun 2011, 23:11

Re: Silly Season 2018/19

Post by number 7 »

kopitar wrote: 31 Dec 2018, 12:59
ossian wrote: 31 Dec 2018, 00:32 Wingerli är den som skapar oreda i anfallszon för han rör på fötterna och han åker med fart in i situationerna. Han vinner kamper för att han är orädd och kämpar och ger sig in i skiten. Andra forwards borde studerara hans spel. Men... varför får Wingerli spela 14 minuter och harva i 4e match efter match? Han verkar otroligt vältränad och blir aldrig trött, skulle lätt kunna logga fem min mer per match med en mer kvalificerad omgivning.
Han lämnar efter den här säsongen och det är ett faktum. Snacka om att misshandla en spelare...

Ja mest troligt. SHL klubbar rycker i honom garanterat.
krysset
Posts: 2005
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2018/19

Post by krysset »

Skulle varot bra om vi hade en uttalad förstemålvakt. Därmed inte sagt att denne ska stå hela tiden i grundserien. Försvarsspelet är skralt och vi spelar mkt hem så vi ska kunna byta men då hinner motståndarna samla sig. Special teams är det sämsta på 10 säsonger
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Om vi ska ha en förstemålis så borde först en målis spela som en förstemålis.
KurreKloss
Posts: 63
Joined: 08 Jun 2012, 12:37

Re: Silly Season 2018/19

Post by KurreKloss »

ossian wrote: 31 Dec 2018, 00:32 Wingerli är den som skapar oreda i anfallszon för han rör på fötterna och han åker med fart in i situationerna. Han vinner kamper för att han är orädd och kämpar och ger sig in i skiten. Andra forwards borde studerara hans spel. Men... varför får Wingerli spela 14 minuter och harva i 4e match efter match? Han verkar otroligt vältränad och blir aldrig trött, skulle lätt kunna logga fem min mer per match med en mer kvalificerad omgivning.
Kanske just därför han aldrig verkar bli trött, han spelar inte så mycket :lol:
User avatar
sju-t
Posts: 266
Joined: 18 Jun 2011, 15:37

Re: Silly Season 2018/19

Post by sju-t »

ossian wrote: 31 Dec 2018, 15:38 Om vi ska ha en förstemålis så borde först en målis spela som en förstemålis.
Känns som ett tjänstefel att inte låta en målvakt som spelar bra och håller nollan, inte stå nästa match!
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Silly Season 2018/19

Post by schteffe »

Att förlänga med Lundin är väl i princip rätt utifrån att truppen hela säsongen varit för tunn, och att vi med nuvarande prekära (norrans favoritord) tabelläge inte vågar förlita oss på uppflyttade juniorer. Lundin har inget offensivt att bidra med, men gör förhoppningsvis färre misstag än juniorerna. Allt i väntan på nyförvärv som kan bidra med ytterligare spets och energi...
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Jag hoppas vi får in en mångsidig duktig kvick rackare som kan bidra i alla spelformer inklusive BP, bonus om han kan teka.

Akuta problem är att fixa BP och PP, och få grabbarna att trampa gasen i botten när pucken släpps och inte först när halva matchen spelats. Det borde inte vara omöjligt att träna och coacha till.

Får vi sedan bukt med slappt spel framför egen kasse, bjudmål varje jäkla match samt att fler tar rygg på Alvarez, Albin Eriksson, Jimmie och Wingerli när det handlar om att attackera kassen, då finns det goda chanser att byta tonart från moll till dur och sen tampas om de ädlare metallerna. För just nu går melodin i moll.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

Jävla tjat om att Tommy ska avgå
Hur kan man vilja att en tränare som snusar ska avgå?
Okunniga skribenter här inne.

Gott Nytt År.
User avatar
StigVig
Posts: 1577
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Silly Season 2018/19

Post by StigVig »

nishog04 wrote: 30 Dec 2018, 19:03
StigVig wrote: 30 Dec 2018, 17:45
Helt okej med olika åsikter och jag håller inte riktigt med.
Tycker ingen av målvakterna har presterat på den nivå som vi har blivit bortskämda med senaste åren.
Visst behöver vi en center som kan åka skridskor men lika viktigt om inte viktigare behöver vi en målvakt som kan vinna matcher åt oss igen.
Skeppa fotomodellen och in med en ny målvakt, är säker på att försvarsspelet lyfter då man kan börja lita på keepern igen
Jag skulle snarare vilja påstå att det inte är någon överraskning att målvakterna inte håller den nivå vi blivit vana vid. Linvall visade ifjol prov på att han kan bli förstemålis, men har är inte redo än - och knappast nästa säsong heller. Det som jag är besviken på är att man turas om med målisarna hela tiden, när man istället borde spela den som faktiskt är het. På det viset sporras två jämlika målvakter till att tävla. Nu blir det liksom tvärtom, kan man nästan säga.

För jag är övertygad om att man plockade in Mantas just för att tävla honom mot Lindvall, i hopp om att Lindvall ska utvecklas snabbare - inte för att Mantas ska bli etta.
Matchningen av målisarna bestämde man säkerligen innan säsongen startade, med tron att man skulle ligga topp 4-5 i dagsläget.
Nu måste man skruva på allting och låta de "heta" spelarna få mer istid, varje match framöver måste man se som "slutspelsmatcher". Ge för f***n allt ända in i kaklet. Gillar intervjuen med Möller, helt klart har vi problem på ledarsidan
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 2018/19

Post by Snuskhummern »

StigVig wrote: 01 Jan 2019, 01:07
nishog04 wrote: 30 Dec 2018, 19:03
StigVig wrote: 30 Dec 2018, 17:45
Helt okej med olika åsikter och jag håller inte riktigt med.
Tycker ingen av målvakterna har presterat på den nivå som vi har blivit bortskämda med senaste åren.
Visst behöver vi en center som kan åka skridskor men lika viktigt om inte viktigare behöver vi en målvakt som kan vinna matcher åt oss igen.
Skeppa fotomodellen och in med en ny målvakt, är säker på att försvarsspelet lyfter då man kan börja lita på keepern igen
Jag skulle snarare vilja påstå att det inte är någon överraskning att målvakterna inte håller den nivå vi blivit vana vid. Linvall visade ifjol prov på att han kan bli förstemålis, men har är inte redo än - och knappast nästa säsong heller. Det som jag är besviken på är att man turas om med målisarna hela tiden, när man istället borde spela den som faktiskt är het. På det viset sporras två jämlika målvakter till att tävla. Nu blir det liksom tvärtom, kan man nästan säga.

För jag är övertygad om att man plockade in Mantas just för att tävla honom mot Lindvall, i hopp om att Lindvall ska utvecklas snabbare - inte för att Mantas ska bli etta.
Matchningen av målisarna bestämde man säkerligen innan säsongen startade, med tron att man skulle ligga topp 4-5 i dagsläget.
Nu måste man skruva på allting och låta de "heta" spelarna få mer istid, varje match framöver måste man se som "slutspelsmatcher". Ge för f***n allt ända in i kaklet. Gillar intervjuen med Möller, helt klart har vi problem på ledarsidan
Vad sa Möller?
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by svea_man »

Vilken intervjue med Möller , den har då jag missa
Locked